چرا بورس امروز قرمزپوش شد؟

در نیمه ابتدایی بازار امروز، ۹۵ درصد نماد‌ها قرمزپوش و تنها ۵ درصد سبزپوش بودند! ارزش صف‌های فروش بیش از ۲.۳ همت بود که رقم قابل توجهی است. چرا بورس امروز قرمزپوش شد؟
کد خبر: ۱۱۶۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸ 29 January 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، نیمه اول بورس امروز اصلا بر وفق مراد سهامداران نبود و متاسفانه ۹۵ درصد نماد‌ها (۶۵۳ نماد) قرمزپوش بودند و تنها ۵ درصد نماد‌ها (۳۵ نماد) سبز پوشیدند.  

تعداد نماد‌های حاضر در صف فروش ۳۸۵ نماد گزارش شد که ارزش این صفوف فروش رقمی در حدود ۲۳۷۹ میلیارد تومان بود. همچنین تنها ۲۵ نماد در صف خرید بودند که ارزش صف‌های خرید با این تعداد نماد ۶۷۲ میلیارد تومان گزارش شد.  

۹۲ درصد فروش‌های امروز توسط حقیقی‌ها صورت گرفت و تنها ۸ درصد از فروش‌ها به حقوقی‌ها تعلق داشت.  

میزان خروج پول حقیقی در همین نیمه ابتدایی بازار به یک قدمی یک هزار میلیارد تومان رسید و ۹۸۰ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.  

با این اوضاع شاخص کل ۴۸۲۱۳ واحد اُفت، معادل منفی ۳.۰۱ درصد را تجربه کرد و تا سطح یک میلیون و ۵۵۱ هزار و ۸۶۹ واحد پایین آمد. همچنین شاخص کل هموزن نیز با ریزش ۱۷۲۹۵ واحدی معادل اُفت منفی ۳.۴۳ درصدی به سطح ۴۸۶ هزار و ۹۰۶ واحد رسید.  

نقشه بورس امروز

چرا بورس امروز قرمزپوش شد؟

چرا بورس امروز قرمزپوش بود؟

علی عصاری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس درباره دلایل قرمزپوشی بورس امروز گفت: اتفاقاتی که در بازار اخیر افتاد در سه روزی که بیشترین خروج پول و سرمایه حقیقی در بازار داشتیم را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد. وی ادامه داد: دسته اول ریسک های سیستماتیکی است که همچنان سایه سنگینی را بر بازار انداخته است. قوی سیاهی که همواره بر آن اشاره شده است و شاید یک ترس مزمن را در دل سهامداران بگذارد و اخبار کوچک بتواند ضربه های زیادی را به بازار بزند. دسته دوم به نظر من در بخش ارزی است. دلار فرزینی که توانست نوسانات شدیدی را در بخش ارزی کشور ایجاد کند. این نوسانات به شدت برای بازار مضر است و می تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. کما اینکه از زمانی که این دلار روانه بازار شد ما شاهد ریزش بازار به نحوی بودیم. 

عصاری اظهار داشت: و در نهایت آخرین دسته، یک بام و چند هوایی تصمیمات مسئولین برای عرضه خودرو در بورس کالا است که متاسفانه هنوز بعد از این همه مدتی که از بورس کالا می گذرد تصمیم واحدی را ما ندیدیم. هر روز اخباری منتشر می شود مبنی بر اینکه قرار است خودرو از بورس کالا حذف شود، دوباره باز گردد و شاهد چنین تصمیمات زودگذر و خلق الساعه ای را می توانیم از مسئولین ببینیم. 

این کارشناس بازار سرمایه در انتها گفت: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف، مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی. این اسباب بزرگی بازار هنوز آماده نشده است. از دید من این اسباب بزرگی بازار زمانی آماده می شود که به یک تصمیم واحد و یک سیاست کلی برای سهام ها گرفته شود و بتوانیم یک ثبات و آرامش نسبی را در بازار تجربه کنیم. 

عصاری درباره پیش بینی خود از بورس گفت: به نظر من بازار می تواند حرکات خوبی را داشته باشد به شرط اینکه همین ثبات و آرامش به بازار برگردد. در ضمن در ماه های آخر سال هستیم و با تسویه اعتباری کارگزاری ها مواجه هستیم و قراردادهای آپشن و اختیاری که اکثر آن ها در سود هستند و زیان زیادی را برای عرضه کننده این آپشن ها ایجاد کرده است و بنابراین زیاد رغبتی برای بالا بردن سهام طبیعتا وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار