بازدید 55073

دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بر می گردد؟

کارشناس حوزه اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ابزارهای خوبی برای کاهش و کنترل قیمت دلار دارد، بیان کرد: به واقع، امکان برگشت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴ 25 January 2023

به گزارش تابناک، بازار نوشت: برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بیانگر این است که دولت در پی آن برآمده که با مداخله در بازار آزاد، نرخ ارز را به ثبات برساند. در چند روز اخیر تلاطم در بازار ارز بسیار زیاد بود و دلار در بازار آزاد تا ۴۵ هزار تومان هم بالا کشید. حالا مدیریت جدید بانک مرکزی دوباره وارد عرصه شده و این بار با به رسمیت شناختن بازار آزاد در نقش بازارساز ظاهر شده است.

گفتنی است دیروز، دلار توافقی از معاملات بازار متشکل حذف شد و حالا، صرافی‌ها باید نرخ بازار متشکل را که در محدوده بازار آزاد تعیین می شود، مبنای فروش ارز قرار دهند.

تاثیر برنامه‌های بانک مرکزی بر نرخ دلار
کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر برنامه‌های جدید بانک مرکزی بر بازار ارز گفت: از آنجا که نرخ تعادلی دلار پایین‌تر از اعدادی است که در بازار آزاد اعلام می‌شود، بر این اساس چنانچه بانک مرکزی با اقتدار تصمیمات خود را عملی کند قطعا توانایی این را دارد که دلار را به نرخ تعادلی نزدیک کند.

وحید شقاقی شهری با اشاره به تصمیمات جدید بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی تلاش دارد کالاهای اساسی را با میانگین نرخ نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین کند و در هفته‌های آینده هم بازار مبادله ارزی را راه‌اندازی کند که اگر این بازار مبادله‌ای به نحوی باشد که به بازار آزاد نزدیک باشد و بتواند عملا عطش تقاضای ارزی را از بازار آزاد بگیرد، اثرات مثبتی در بازار ارز خواهد گذاشت.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه بازار مبادله‌ای در مدیریت تقاضا موثر خواهد بود، افزود: ما در دوره‌های گذشته هم چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم چنانچه در دور اول تحریم‌ها مازاد نیازهای ارزی کشور به بازار مبادله‌ای هدایت می شد.

شقاقی شهری ادامه داد: البته در کنار ساماندهی بازار نیما و بازار مبادله‌ای، بحث مدیریت انتظارات بسیار مهم است. در کنار آن مبارزه با قاچاق و اقتصاد غیررسمی باید به‌طور سختگیرانه دنبال شود. چون بخش مهمی از منابع ارزی کشور به دلیل واردات غیررسمی از کشور خارج می‌شود. همچنین، بحث خروج سرمایه هم باید تحت نظارت قرار گیرد. این عوامل در کنار هم می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند که در اجرای تصمیمات خود موفقیت خوبی کسب کند.

 

دلار به کانال ۳۰ هزار تومان برمی‌گردد؟


کارشناس مسائل اقتصادی در مورد نرخ واقعی دلار هم گفت: بیایید سال ۱۳۸۰ را در نظر بگیریم. در این سال قیمت دلار حدود ۹۰۰ تومان بود. اگر میانگین تورم ۲۰ سال اخیر که حدود ۲۰ درصد و تورم شرکای ایران حدود زیر ۳ درصد بوده، را هم در نظر بگیریم، عددی که از مابه‌التفاوت تورم داخل و خارج و دلار ۹۰۰ تومانی سال ۸۰ به دست می‌آید، نرخ تعادلی دلار است که بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان است. این در حالی است که حتی سال ۱۴۰۱ را هم لحاظ کنیم.

شقاقی شهری ادامه داد: بنابراین، عددهای بالاتر از این به‌ویژه کانال‌ ۴۰ هزار تومان به بالا بیشتر انحرافی است و امکان کاهش آن وجود دارد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ابزارهای خوبی برای کاهش و کنترل قیمت دلار دارد، بیان کرد: به واقع، امکان برگشت دلار به کانال ۳۰ هزار وجود دارد و اگر نتواند این کار را بکند حداقل می‌تواند جلوی افزایش بیشتر آن را بگیرد، منتها همه اینها به توانایی‌های بانک مرکزی و موفقیت در راه‌اندازی بازار مبادله‌ای و تسهیل و سهولت در سامانه نیما، همچنین مدیریت انتظارات و کنترل خروج سرمایه از کشور و جلوگیری از قاچاق کالا بستگی دارد.

ورود بانک مرکزی به بازار آزاد گام مثبتی است

محمدرضا فرزین دیروز در فضای مجازی نوشت که بانک مرکزی از این پس به بازار آزاد ورود خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد شد. کارشناس حوزه اقتصاد در مورد تصمیم دولت برای ورود به بازار معادلات آزاد و نرخ‌سازی گفت: قطع به یقین ورود دولت به بازار آزاد می‌تواند در ثبات ارزی بسیار موثر باشد.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بانک مرکزی باید حتما به بازار آزاد ورود کند، افزود: نباید از بازار آزاد غافل شد چون وجود دارد و بر سایر دارایی‌ها و قیمت کالاها و خدمات و هیجانات در اقتصاد کشور اثرگذار است، بنابراین نباید فرافکنی کرد که بازار آزاد وجود ندارد، بلکه باید آن را به رسمیت شناخت.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه پذیرش بازار آزاد یک موضوع مثبت و رو به جلو است، گفت: باید تلاش کرد که این بازار را ساماندهی کرد. برای همین بانک مرکزی باید ورود کند و با مداخله کارآمد و مدیریت انتظارات در این بازار جلوی التهاب را بگیرد.

شقاقی شهری همچنین بیان کرد: الان که قرار است یک نظام سه نرخی یعنی نرخ نیما، نرخ بازار آزاد و نرخ بازار مبادله‌ای در حوزه ارز داشته باشیم، بانک مرکزی باید تلاش کند به تدریج این ۳ نرخ به هم نزدیک شوند و جلوی فاصله گرفتن این ۳ نرخ از هم را بگیرد چون هر چقدر این ۳ نرخ از هم فاصله بگیرند عملا بحث رانت و اتلاف منابع و خروج منابع از کشور بیشتر خواهد شد. برای همین باید تلاش شود این ۳ نرخ به هم نزدیک‌تر شوند تا جلوی التهاب بازار گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۶۳
سلام بالا تر نره
پاسخ ها
ربع دلار پانزده هزار تومان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
قدرت برتر منطقه رو متاسفانه گذاشتند تو منگنه. عراق دیگه دلار نمیده به دستور شیطان بزرگ و ابرقدرت واقعی و کشتی های نفتکش هم دیگه نمیتونند پرچم کشور دیگری رو استفاده کنند. فکر میکنم چین هم تحت فشار دیگه نفت نخره و بعد ابررییس جمهور دانشمند ایران و کابینه اقتصادیش میمونند و هزاران هزار میلیارد تومان کسری بودجه. الان طرفداری روسیه میان میگن غربگدا ولی من یه سوال ازشون دارم: میدونید قراره تعداد زیادی لئوپارد و آبرامز و سامانه موشکی برسه اوکراین و ابر شرقگداها به غلط کردن بیوفته؟ میدونید بهار روسیه باید عهدنامه ترکمنچای را با اوکراین و ناتو امضا بکنه و قول بدهد تسلیحات خودش رو تحویل ناتوو اوکراین بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
ربع دلاري عزيز! لطفا فرافكني نكنيد
اولا كه نه شرقگدا در كشور داريم نه شرقگرا بلكه رويكرد فعلي مسئولين ايجاد تعادل بين شرق و غرب است، اينكه قبلا دربست در اختيار غرب بوديم و الان مي خواهيم از اين وضعيت خارج شويم به معناي شرقگرايي نيست.
ثانيا استراتژي آمريكا در قبال جنگ اوكراين نگاه داشتن وضعيت جنگ در همين حالت فعلي است تا بتواند هم توان اقتصادي روسيه را به مرور نابود كند هم توان اروپا را و از اين طريق اولا يك رقيب را از ميران خارج كرده و از طرف ديگر اروپائيان را بيشتر به خود وابسته كند.
الان كه روسيه برنامه خود را براي حمله گسترده به اوكراين در بهار سال اينده اعلام كرده است كشورهاي غربي شروع به ارسال بيش از پيش سلاح به اين كشور كرده اند تا جلو اين برنامه روسيه گرفته شود لذا كاملا واضح است كه اين جنگ برنده اي نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
آقای ربع دلار عزیز
همچین میگی تانک لئوپارد و آبرامز داره میرسه اوکراین که انگار این وسایل غیرقابل هدف‌گیری هستند! خب اینها رو هم میزنه، همونجور که سامانه‌های دفاعی ناتو رو زد.
ضمنا بهار هم خواهد آمد و عهدنامه‌ای هم علیه روسیه امضاء نخواهد شد؛ این هم یک دلخوش کردن دیگه‌س به وعده‌های آمریکا!
ببین عزیز دلم، آمریکا رو نشناختی، آمریکایی‌ها اگه منافعشون به‌خطر بیفته، اسرائیل رو هم تسلیم می‌کنن چه برسه به اوکراین. کافیه روسیه چهارتا موشک رو به طرف آمریکا هدف‌گیری کنه، بدون اینکه موتور موشک‌ها روشن بشه، آمریکا پیام میده که آقا ما کاری نداریم، اوکراین رو بزن خاکستر کن!!! این واقعیت آمریکاست.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
قیمت دلار بعداز یک وقفه کوتاه دوباره صعودی شد
در این لحظه : ۴۳۸۸۰ تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
عده‌ای سریع دچار توهم می شوند. دلار 30هزارتومانی هرگز عملی نخواهد شد
دو سال قبل دلار 30 هزار تومانی وحشتناک بود حالا دلار در کانال 30 هزار تومانی آرزو!!!!!!!!
گفتار درمانی ادامه دارد...
به نظر کارشناس محترم
احتمال بازگشت دلار به 70 ریال وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
اگر هر چی و هر کی رفته برگشت دلار هم بر میگرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
چهار صفر حذف بشه برميگرده
چرا این کارشناس تورم متوسط 20 ساله رو 20 درصد در نظر گرفته لطفا بهش داده های واقعی رو نشون بدین تا بدانند متوسط تورم ما در حدود 30 درصد هست
خواهیم دید.
کارشناس محترم رو نمیشناسم .اما این گونه صحبت کردن همان جو روانی ساختن است و این دولت و کلا با روش جاری هیچ دولتی نمی تواند نرخ ارز را کنترل کند .چون ما با جهان وبازارهای مالی ارتباط صحیح نداریم
چرا کسانی که پول بی پشتوانه چاپ کردند و ارز را برای کمک به کشورهای همسایه دادند محاکمه نمیشوند امروز اکثر مردم به فلاکت افتادند کسی پاسخگو نیست چرا ؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
داستانسرايي!!!
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
پاسخ ها
میرفندرسکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
و توقفی هم در کار نیست
یوسفزی
| Afghanistan |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
افغانستان کشوری است، که هنوز هم تحت تحریم امریکاییها و اروپایی های قرار داردند، و درضمن هیچ کشوری از جهان حکومت فعلی افغانستان را به رسیمت نمیشناسند، لیکن باز هم توانسته که قیمت ارز خود را در دوسال پسین حفظ کنند، حال هزار تومان ایرانی مساوی به ۲ افغانی است... زمین و آسمان فرق دارند، علت اصلی ثابت نگهداشتن ارز افغانی اقدام حکومت است، متأسفانه ایرانی هیچ نوع برخورد در بازار برای کارساز بودن ارزی نه دارد.
ای شلوغ نوسان گیری کردین برای حقوق ها وعیدی ها با پول مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
شيطووووووووووون تو از كجا فهميدي؟
البته ناگفته نماند که قیمت دلار تنها ابزار دولت برای کسب درآمد است .
هرچقدر که این قیمت بالاتر باشد برای دولت منفعت بیشتری دارد .
و صد البته در غیاب نهادهایی مانند مجلس و احزاب سیاسی و قوه قضائیه مستقل که امیدوارم روزی در کشور این نهاد ها تشکیل و تاسیس شوند . دولت هرکاری که دلش بخواهد می تواند با ما انجام بدهد ،
البته این هو تاوان زندگی در ایران است ، پیشنهاد می کنم بیشتر از این وقت تلف نکنید و به فکر تقویت زبان انگلیسی باشید .
آیا این کارشناس اقتصاد امکان افزایش 50 درصدی قیمت دلار ظرف 3 ماه را هم پیش بینی کرده بود؟!
این کارشناسان از کجا فارغ از تحصیل شدند/؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
پل مدیریت، دانشگاه امام صادق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
سهمیه ای
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
امام صادق
والا مردم دعا میکنن دلار توی همین کانال ۴۰ تا ۴۲ بمونه و بالاتر نره
که عمرا به ۳۰ برسه
تمام درآمد این دولت مثل دوره احمدی‌نژاد شده با نوسان گیری داره مردم رو سرکیسه میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
البته دولت از خداشه که ملت ۴۰رابپذیرند به مرگ میگیره تا به تب راضی
آدم خنده اش میگیره
بگو دلار به کانال 40/000تومان برمیگرده؟
اگه پدر من از دنیای آخرت برگشت ،،دلار هم میاد پایین ،گول این حرفها را نخورید....
محاله
خدا رحمت کند اقای دلار را که درس خوبی داد ولی یاد نگرفتم
خودشون گرون می کنن خودشونم مثلا ارزون می کنند ولی به هر حال به قیمت قبل برنمی گردد و روی یک قیمت بالاتری موقتا ثابت میمونه
مردم ما فهیمن.........
جوک میگی!!!!!
دلار را از ۳ هزار تومن رسوندید به ۴۴ هزار تومن و حالا میگید ایا میشه ۴۰ هزار تومن
به نظر شمل خودتون با خیانتی که بخاطر افزایشزقیمت دلار نمودیدید کع باعث افزایش ۱۰ برابری روی کل امورات زندگی از مسکن یا خودرو ووو چطوری میخواهید توی اون دنیا جواب بدید
البته اکه د
وجود داشته باشه
توفیقی حاصل شده بنده همسایه دیوار به دیوار رییس کل محترم بانک مرکزی باشم در مجتمع تاکسی رانی ، واقع در جنوب شهر ! از انجایی که واحدهای آپلرتمان در این مجتمع ۴۰ و ۵۰ متر بیشتر نیست ناچارا دیوار مشترک زیاد داریم که خوشبختانه یا متاسفانه دیشب جناب رییس داشت پاسخ همین کارشناس اقتصادی که می پریید دلار به ۳۰ هزارتومان برمیگردد را میداد که بنده هم شنیدم که دکتر قاطعانه و با اطمینان فرمودن بله بله ما با برنامه هامون دلار را به کانال ۳۰هزارتومان می رسونیم!!!
شاید کامنت بنده به طنز بیشتر شبیه باشد ولی اطمینان و ایمان دارم اگر اقای رییس ب مرکزی و باقی مسوولین مملکت بروند در کنار مردم و هم درد توده مردم در اپارتمان ۴۰ متری زندگی کنن و بچه هاشونم از اقصا نقاط دنیا برگردن و دنبال کار بگردن مثل سایر جوانان بدور از رانت پدر
اونوقت قول میشه داد نه تنها دلار به کانال ۳۰ بلکه به کانال ۳ هزارتومن هم میاد.
بخشهایی از مصاحبه رشیدی پور با روحانی در فروردین ۹۷:
روحانی : ما بخوبی بازار ارز را کنترل ومدیریت میکنیم
رشیدی پور: ولی قربان امروز دلار ۵۰۰۰ تومان را هم رد کرد !!!
روحانی: حالا شما وسط دعوا نرخ تعیین نکنید !!!!!
رشیدی پور : پس خیال مردم از بابت دلار راحت باشد؟!
روحانی : راحت باشد !!!
2 دفع
مگه اقای ریسی بره اقای روحانی برگرده
یه شخصی بسیار بسیار مهمی سال گذشته فرمودند شانس اوردین که من رئیس جمهور نیستم وگرنه الان ادلار 5000 تومان بود . حالا دلار 30 هزار تومنی که چه عرض کنم دلار 40 هزارتومانی ارزوست. تابناک جان دو سال پیش تحلیل میکردین که اگه مزاکرات برجام به نتیجه برسه نباید بزاریم دلار به زیر 15 هزار تومان برسد زیرا در صادرات کالا دچار مشکل میشویم . همتون میدونید راه کار برون رفت از این شرایط چیه ولی لج و لجبازی و تحلیل های غلط و مافیای کاسبان تحریم هم مسئولین مملکت رو دچار سردرگمی کرده و هم مردم و مملکت رو به خاک سیاه نشونده. و شرایط هر روز و هر روز داره اسفناک تر میشه . اگر تصمیمی درست در روابط خارجی گرفته نشه ممکنه به نقطه فروپاشی اقتصادی و غیر قابل بازگشت برسیم.
قیمت دلار هزار تومنه باقیش حبابه و تا عید میترکه
اولا تورم ۲۰ درصد نبوده، متوسط ۳۰درصد هم بیشتر بوده ثانیا نقدینگی اول انقلاب ۵۰۰ میلیارد بوده الان ۶.۵ میلیون میلیارد، لذا قیمت واقعی دلار با احتساب تورم ۳ درصد تورم آمریکا میشه ۸۸۰۰۰
الان دولت درامدارضی نداره مخارجش روباچاپ پول تامین میکنه بعدبرابرگشت قسمتی ازاون پول جنساو ارضو گرون میکنه راه دیگه ای جزاین نداره حالا ما چی میکشیم براش مهم نیس
به این کارشناس عزیز بابای بنده سال 92فوت شدن نمیدونم پدر جناب عالی در قید حیات هستند یا خیر ولی اینو بدون اگه بابای بنده زنده بشن دلار هم میاد تو کانال 30هزار تومان اقای نا کار شناس دولت هم نمیخواد دلار بیاد تو حتی کانال 35هزار چه برسه 30هزار لطفاً تشریف ببرین لالا انشاالله خواب های خوب خوب ببینی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ساله دیگه شیرین ۵۰ یا ۶۰ هست...شما هم برو کمی درس بخون...سهمیه ای مدرک گرفتی به اندازه سبزی فروش اقتصاد نمیدونی
ای خدابه دادمان برس کاش توعراق یاافغانستان به دنیاامده بودیم
باز یکی اومد یه نطر داد و هزار فیک آلبانی و غربگدا که حتی نمیدونن 2 میلیون نفر تو فرانسه تظاهرات کردن. شروع کردم به دروغ گویی.
فعلا که بزرگترین منبع ورود دلار به ایران عراق است که این همه توی فضای مجازی علیه آن تبلیغ میشد و حالا میشد فهمید این ایجاد کینه هدفمند برای چی بود؟ برای قطع واردات دلار به ایران
به همین خیال باشید این چه سوال مسخره ای است که مطرح کردید با این وضع تورم و منابع ارزی باید انتظار دلار ۶۰ هزار تومانی داشته باشید
بر اساس چه دلایلی و منطق اقتصادی میگی دلار 30 هزار تومان میشه، ممکنه نام ببرید
آرامش، اگه میتونید آرامش رو به کانال ذهن رنجور ملت و منطق رو به افکار مسئولین برگردونید.
برای ما مردم اگه آقا ریسی بر رویش جمهور دیگه بیاد باز میگم آقا ریسی بر گرده
آقای رئیسی دستور داده دلار زیر بیست هزار بیاد عجله نکنید با این اقتدار بزودی هفتاد هم رد میکنه
با احترام کامل به اقتصاد دانان که نظرات خودشان را منتشر میکنند ولی فقط یک مسأله و آن اینکه همین حاکمیت و به خصوص مشاور ویژه اقتصادی رییس جمهور جناب دکتر محسن رضایی بودن که ادعا کرده و وعده دادند دلار را به ۱۵۰۰۰۰تومان می‌رسانیم ولی پس از گذشت یک سال و نیم فقط با تعویض یک مدیر اعلام میکنند که بازار آزاد نیز وجود دارد و مهمتر اینکه دلار توافقی محدوده نهایت ۳۷۰۰۰تومان بود پس چرا در طول حدود یک ماه خودشان بانک و صرافی معرفی میکنند و خودشان بازار ساز بوده و هستند و دلار را بالای ۴۲۰۰۰تومان به نام توافقی میفروشند
با این وعده های سر خرمن والا مردم را کلافه کردید بخدا از روز قیامت هراس داشته باشید که حق این ملت دلسوز این نبود
با ادامه تحریم ها قیمت دلار حتما بالا می رود وکنترل قیمت آن از دست مسوولین کشور خارج است .ولی اگر تحریم ها رفع شود احتمال پایین آمدن قیمت دلار وجود دارد.
کی گفته مردم دعا میکنم دلار پایین نیاد ، ان شاء الله به کانال ۳۰ هزار تومانی و پایین تر میرسه ، سخنرانی گروسی تو پارلمان اروپا و مقصر خطاب کردن اسراییل را در قضیه برجام برید بخونید و خواهید فهمید که برجام صددرصد درست میشه و دلار پایان سرکشی است
اینا سعی کنند تا عید
۵۰ نشه که می شه
خیر باشه انشاءالله.....من هم خواب دلار هیجده هزاری دیدم .......خواب خوش برای چند لحظه لذت بخش است
چطور میخام در کشورم زندگی کنم ک خونه ن ماشین ن پشتوانه توروخدا ب فکملت باشید این چ وضعی
فقط برا مردم دروغ میگذارین مثل خودرو سازهای مافیا
یه مدته حالم خیلی بده برای شرمندگی پیش زن و بچه هام برای آینده بچه هام برای فقر هر روز بیشتر از دیروزمون برای ناتوانی از تغییر این وضعیت برای...‌‌
خدایا کمکم کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر