بازدید 2333

آیا باید برای کودکان بلیط خرید؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا از وضعیت قیمت بلیط هواپیما برای هر یک از گروه‌های سنی بیشتر مطلع شویم.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴ 22 January 2023

آیا باید برای کودکان بلیط خرید؟

وقتی قرار است با کودکان سفر کنید، یک معضل بزرگ این است که آیا در سفر هوایی برای کودکان باید بلیط رزرو کرد؟ باید بگوییم که بله، هر فردی برای سوار شدن به هواپیما به بلیط نیاز دارد. البته هزینه بلیط برای کودکان پایین‌تر است. شرکت‌های هواپیمایی، افرادی را که ۰ تا ۲ سال دارند نوزاد و افرادی که ۲ تا ۱۲ سال دارند کودک در نظر می‌گیرند. قیمت بلیط به این شرایط سنی وابسته است. در ادامه با ما همراه باشید تا از وضعیت قیمت بلیط هواپیما برای هر یک از گروه‌های سنی بیشتر مطلع شویم.

قوانین ایرلاین ها درباره کودکان

تفکیک نوزادان از کودکان، طبق قانون شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد. البته قوانین همه ایرلاین‌ها مشابه یکدیگر نبوده و در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به عبارتی قرار نیست همه ایرلاین‌ها از قوانینی که در ادامه آورده‌ایم پیروی کنند. این قوانین صرفا در مورد اکثر ایرلاین‌ها صدق می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قوانین ایرلاین مد نظرتان برای خرید بلیط هواپیما کودکان با آن‌ها تماس بگیرید.

به صورت کلی، بیشتر شرکت‌های پروازی، کودکان بین ۰ تا ۲ سال را نوزاد به شمار می‌آورند. همچنین افرادی را که دو تا دوازده سال دارند به عنوان کودک می‌شناسند. نوزاد، فردی است که اساسا صندلی اشغال نمی‌کند و در آغوش فقط والدین خود است تا زمانی که از هواپیما پیاده شود. در نتیجه هزینه تهیه بلیط هواپیما برای نوزاد بسیار پایین‌تر از یک کودک یا بزرگسال است. منظور از کودک هم شخصی است که حداقل یک صندلی را اشغال می‌کند و باید هزینه خاصی را در این زمینه پرداخت کند. البته این هزینه هم کم‌تر از هزینه بلیط بزرگسالان است.

پس می‌بینیم که یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت بلیط هواپیما برای کودکان سن آن‌هاست. البته یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما برای کودکان، چارتر یا سیستمی بودن بلیط است که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا تهیه بلیط هواپیما برای کودکان لازم است؟

طبق قوانین کلیه‌ی ایرلاین‌ها، حتی اگر کودک در تمام مدت پرواز در بغل شما باشد هنگام خرید بلیط باید صندلی آن‌ها را به صورت جداگانه رزرو کنید. معمولا بلیط هواپیما برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال و نوزادان (از ۲ هفته تا ۲ سال) هزینه پایین‌تری دارد. اما برای محاسبه هزینه بلیط هواپیما کودکان در پروازهای داخلی ابتدا باید چارتری یا سیستمی بودن پرواز را در نظر داشت تا بتوان تخمین دقیقی از هزینه بلیط زد.

آیا باید برای کودکان بلیط خرید؟

هزینه بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال

در پرواز داخلی

از بدو دو سالگی، کودکان در مسافرت‌های هوایی باید روی صندلی جداگانه بنشینند. در نتیجه خرید بلیط هواپیما برای کودکان ضرورت دارد (البته تهیه بلیط جداگانه برای نوزادان زیر ۲ سال هم ضروریست). تخفیف‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است تا هزینه تهیه بلیط هواپیما برای کودکان پایین‌تر از بزرگسالان باشد.

قیمت بلیط برای کودکان به شناسه نرخی بستگی دارد. آیا با شناسه نرخی آشنایی دارید؟ منظور از شناسه نرخی این است که هر شرکت هواپیمایی بر اساس ساعت و تاریخ پرواز، فصل سفر و سیاست‌‌های تجاری‎اش، شناسه متفاوتی برای بلیط‌ها تعریف می‌‌کند. مثلا شناسه نرخی پروازی که ۶ صبح است پایین‌تر از پرواز ۲ بعد از ظهر است. یا شناسه نرخی بلیط هواپیما استانبول در تابستان بالاتر از همان بلیط در زمستان است.

بر اساس ایرلاینی که برای مسافرت برگزیده‌اید و با توجه به شناسه نرخی بلیطی که خریده‌اید، هزینه بلیت هواپیما کودک ‌شما متفاوت خواهد بود. اکثرا هزینه بلیط کودک در ایرلاین‌ها ۵۰ درصد و گاهی نیز ۷۵ درصد هزینه بلیط بزرگسالان است. مثلا اگر شما بلیط خودتان را ۱ میلیون تومان خریده باشید، بهای بلیط برای کودکتان ۵۰۰ هزار تومان و یا ۷۵۰ هزار تومان می‌شود. این را هم در نظر داشته باشید که اگر شناسه نرخی بسیار ارزان باشد و هزینه بلیط در مقایسه با بلیط‌های دیگر خیلی پایین باشد، قیمت بلیط بزرگسال و کودک را به صورت یکسان در نظر می‌گیرند.

البته هزینه بلیط هواپیما برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال در پرواز چارتر و سیستمی متفاوت است. مثلا اکثر ما بلیط هواپیما چارتر را به عنوان بلیطی می‌شناسیم که هزینه آن برای کودک و بزرگسال یکسان است! در این قسمت به طور دقیق‌تر به بررسی نرخ این بلیط‌ها می‌پردازیم:

در پروازهای داخلی چارتر

هزینه بلیط هواپیما برای کودکان در پروازهای چارتری در دست شرکت چارترکننده است. در اکثر مواقع نیز بلیط هواپیما کودکان در پروازهای چارتری هم قیمت با بلیط بزرگسالان است. این که در بخش قبل گفتیم بلیط کودک می‌تواند از ۵۰ تا ۷۵ درصد هزینه بلیط بزرگسال را داشته باشد مختص بلیط سیستمی است.

در پروازهای داخلی سیستمی

هزینه بلیط کودک در شرکت‌های مختلف، متفاوت است و معمولا از ۵۰ درصد تا ۷۵ درصد بلیط بزرگسالان است. پس اگر قصد رزرو بلیط هواپیما ارزان برای کودکانتان دارید، باید به سراغ بلیط سیستمی بروید. ما همیشه در مطالبی که در مورد بلیط چارتر است ذکر می‌کنیم که این نوع بلیط برای زمانی که کودک همراه خود دارید مناسب نیست؛ مگر در شرایط خاص. پس پیش از سفر، حتما برای خرید آنلاین بلیط هواپیما به سفرمارکت سر بزنید تا بتوانید هزینه این دو بلیط را مقایسه کنید.

آیا باید برای کودکان بلیط خرید؟

قیمت بلیط چارتر و سیستمی برای نوزادان

پروازهای چارتری برای بر خلاف کودکان تا حدی استثنا قائل هستند. در پروازهای چارتری نرخ بلیط برای سنین ۰ تا ۲ سال اغلب به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ بزرگسالان است. البته در برخی پروازها می‌توانید این بلیط را حتی به صورت تهیه کنید.

در مورد بلیط هواپیما سیستمی نیز هزینه بلیط نوزادان بین ۸ تا ۲۰ درصد بلیط افراد بزرگسال است. بلیط سیستمی برای نوزادان به نسبت بزرگسالان در ایرلاین‌های مختلف از ۸ درصد (هواپیمایی ماهان) تا ۶/۱۴ درصد (سپهران) موجود است.

هنگام تهیه بلیط هواپیما خارجی برای افراد زیر ۱۲ سال باید دقت داشته باشید که هر کشور، قوانین خاص خودش را دارد. ایرلاین‌های کشورهای مختلف موظفند قوانین آن کشور را رعایت کنند. مثلا در قوانین ایرلاین‌های خارجی زمانی که شما برای کودک یا نوزادتان صندلی رزرو کنید، مبلغ پرداختی شامل حق بیمه هم هست.

در خرید بلیط پرواز خارجی، هزینه بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال طبق کلاس نرخی آن‌ها متفاوت است. این مقدار معمولا چیزی بین ۰ تا ۸۰ درصد هزینه بزرگسالان است. هزینه بلیط نوزاد نیز در سفرهای خارجی، بین ۰ تا ۱۵ درصد بلیط بزرگسالان است. به ازای هر بلیط بزرگسال، شما مجاز به تهیه یک بلیط نوزاد هستید.

شرایط خرید بلیط هواپیما برای کودکان بدون حضور والدین

اگر مادر و یا پدر یک کودک به هر دلیلی نتوانند با کودک سفر کنند، کودک فقط در صورت وجود یک همراه مجاز به سفر با هواپیما است. در چنین شرایطی والدین باید فرم‌‎های مرتبط با سفر کودک خود را از شرکت هواپیمایی مربوطه دریافت و تکمیل کنند. کودکان زیر ۵ سال اجازه حضور بدون همراه در هواپیما ندارند. اما برای کودکان بالای ۵ سال، قوانین به شرح زیر است:

  • والدین باید برای کودکان بالای ۵ سال بدون همراه، پروازهای بدون توقف رزرو کنند.
  • کودک باید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زودتر از دیگر افراد در فرودگاه باشد.
  • یک صندلی کامل به کودک داده می‌شود و باید هزینه آن به صورت کامل پرداخت شود.
  • از مهماندار بخواهید مکانی برای کودک شما تعیین کند که صندلی کناری آن خالی باشد.

دقت کنید که فرم مربوطه شرکت هواپیمایی را به دقت تکمیل کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل شرکت هواپیمایی بتواند از اطلاعات شما استفاده کند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها