بازدید 2242

وزیر نفت بر مدیریت مصرف گاز تاکید کرد

وزیر نفت گفت مصرف گاز از ۷۰۰ میلیون متر مکعب عبور کرده و نیاز است مردم همکاری کنند که هیچ کجای کشور دچار قطعی گاز نشوند.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ 13 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر نفت در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱، در خصوص کاهش فشار گاز در استان‌های شمال شرق کشور به پرسش ها پاسخ داد. 

سوال: امشب در چند شهر کشورمان افت فشار داشتیم و در چه مناطقی از کشور ممکن است با افت فشار گاز مواجه باشیم؟
 اوجی : ما سردترین روز‌های سال را از امروز تا یکشنبه داریم که این سرما کم سابقه است شاید در ۱۰ سال گذشته چنین سرمایی نداشتیم، بیش از ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان دمای زیر صفر است، بعضی از شهرستان‌ها و استان‌ها تا منهای ۱۲ و ۱۵ و حتی بعضی از شهرستان‌ها منهای ۲۸ هم گزارش شده است. تا به این لحظه ما هیچ گونه قطعی گاز در بخش خانگی و تجاری در هیچ کجای کشور گزارش نداشتیم، منتهی همانطور که در خبر‌ها اشاره کردید بخصوص در استان‌های شمال شرق کشور شاهد کاهش فشار بودیم که خود این یک هشدار است برای مصرف کنندگان و مشتریان و مشترکان عزیز شرکت ملی گاز، وزارت نفت و همکاران مان در شرکت ملی گاز تمامی راهکار‌ها از قبل تدابیر لازم را دیده اند، خوشبختانه حداکثر تولید گاز از میادین گازی پالایشگاه و خطوط انتقال آمادگی کامل را دارند، منتهی اینجا نیاز به همکاری مردم دارد، امروز از ۷۰۰ میلیون متر مکعب عبور کردیم، نیاز است مردم عزیز همکاری کنند که هیچ کجای کشور و هیچ کدام از مشترکین ما به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور دچار قطعی گاز نشوند، خواهشم این است خیلی راحت بخاری که اضافی است یا سیستم گرمایشی که شاید در فضایی از منزل است که استفاده نمی‌شود، باید خاموش شود، هنگام ترک منزل یا محیط کار حتماً سیستم گرمایشی را خاموش کنیم، و لباس گرم بپوشیم. دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه خیلی کمک می‌کند به خادمین خودتان در صنعت نفت که بتوانیم به همین شکل سیستم را پایدار نگه داریم، امروز خیلی از استان‌ها به خصوص استان‌های شمال شرق شاهد بودیم که فشار کاهش پیدا کرده است که این یک هشدار است، عمده مردم عزیز و مشترکان ما سیستم گرمایش شان گاز سوز است بنابراین اگر گاز قطع شود قطعاً دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

سوال: در برخی از شهر‌های کشورمان افت فشار گاز را مردم مواجه بودند، البته اشاره کردید که در بخش خانگی و تجاری در هیچ کجای کشور قطعی گاز نداشتیم، درست است؟
 اوجی: هیچ گونه قطعی گاز نداشتیم، اما کاهش فشار مشاهده شده، ولی روند فشار خطوط انتقال گاز ما نشان می‌دهد به خصوص استان‌های شمال شرق کاهش فشار را مشاهده می‌کنیم که این یک زنگ خطر است. دمای خانه را اگر یک درجه هم کم کنیم بالغ بر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود با همکاری مردم عزیز و خادمین خودتان در صنعت نفت و گاز کشور، سرمای کم سابقه را که امسال اتفاق افتاده به خصوص در ایام دی ماه پشت سر بگذاریم.

سوال: شنیده شده ترکمنستان صادرات گازش را به ایران قطع کرده، شما این خبر را تایید می‌کنید؟
اوجی: مستحضر هستید که کشور‌های همسایه اکثرا به لحاظ سرمایی که دامن گیر شده دچار مشکل شده اند، گزارشی که به ما داده اند مطرح کردند که حتی در عشق آباد هم مشکل گاز پیدا کرده اند و قطعی گاز در بخش‌های مختلف، به همین دلیل میزان سوآپ گازیشان را کم کرده اند، خواهشم این است به خصوص برای منطقه شمال شرق کشور ابا همکاری که مردم عزیز خواهند کرد ما این سرما را بدون قطعی گاز پشت بگذاریم.

سوال: قطع شدن گاز از سمت ترکمنستان فشار گاز را کمی مضاعف می‌کند؟
 اوجی: مردم عزیز به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور هر سه استان گلستان، خراسان و سمنان که مردم عزیز با رعایت و بهینه مصرف کردن گاز خادمین خودشان را کمک کنند که همه هموطنان ما به خصوص شهرستان‌هایی که آخر شبکه هستند مشکل گاز پیش نیاید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل