بازدید 2813

داسیلوا سفیر خود در تل آویو را فراخواند

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات از مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود حمایت کرد، روز پنجشنبه،سفیر برازیلیا در تل آویو را فراخواند تا سیاست جدید کشورش را به رژیم صهیونیستی و نتانیاهو نشان دهد.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ 13 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری "سما" فلسطین، رسانه‌های عبری زبان این اقدام رئیس جمهوری جدید برزیل را تغییر در سیاست این کشور آمریکای جنوبی در قبال اسرائیل اعلام کردند.

براساس گزارش روزنامه "یدیعوت آحارانوت" ژنرال «گرسون مناندرو گالرسیا دو فریتاس» سفیر برکنار شده برزیل سال ۲۰۲۱ توسط «ژائیر بولسونارو» رئییس‌جمهوری پیشین به عنوان سفیر این کشور در فلسطین اشغالی منصوب شد.

در دوران ریاست جمهوری بولسونارو، برزیل سیاست خود را تغییر داد و در سازمان‌های بین المللی از اسرائیل حمایت کرد، که این خلاف رویه سنتی بود که وزارت امورخارجه این کشور در پیش گرفته بود.

«مائورو ویرا» وزیر امور خارجه جدید برزیل نیز به صراحت بیان کرد که با روی کارآمدن دولت چپگرا در کشورش، دولت برازیلیا با کشورهای عربی و در مقدمه آنها فلسطین همکاری خواهد کرد.

بولسونارو تصمیم گرفت با انتصاب ژنرال دو فریتاس روابط نظامی با رژیم صهیونیستی را تقویت کند و در همان زمان نیز تصمیم داشت که سفارت برزیل را از تل آویو به قدس منتقل کند، موضوعی که سرانجام با فشار کشورهای عربی به سرانجام نرسید و دولت پیشین برزیل تنها توانست یک دفتر بازرگانی را در قدس باز کند.

یدیعوت آحارانوت نوشت: مقامات وزارت امورخارجه اسرائیل پیش از آن که بولسونارو کرسی ریاست جمهوری را ترک کند، از او خواستند که به وزارت امورخارجه برزیل فشار بیاورد تا نماینده آنها در سازمان ملل به قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد به سود فلسطین رأی ندهد که سرانجام این فشارها مؤثر افتاد و در نهایت برزیل به این رأی ممتنع داد.

به دنبال حمله سال ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی به نوار غزه که شمار زیادی از مردم فلسطین شهید شدند، برزیل سفیر خود را فراخواند و دیلما روسف رئیس جمهوری وقت گفت که اقدام اسرائیل در غزه متناسب نبوده است.

وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام گفت که برزیل استانداردهای دوگانه در این عملیات نظامی را در پیش گرفته است و به جای آن که برای حل این مشکل تلاش کند خود به بخشی از آن تبدیل شده است.

در اقدام دیگری که نشان از حمایت برزیل از فلسطین داشت، در دوران ریاست جمهوری روسف در سال ۲۰۱۶ برزیل با "دانی دایان" به عنوان سفیر اسرائیل در کشورش موافقت نکرد.

علت این اقدام برزیل، منصب مدیر کلی شورای شهرکسازی "یشع" صهیونیستی در کرانه باختری و سکونت وی در یک شهرک غیر قانونی صهیونیستی بود.

اقدام داسیلوا چند هفته پس از آن روی می دهد که وی در مراسم تحلیف خود و در دیدار با ریاض المالکی وزیر امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که کشورش با قدرت همراه و حامی فلسطینیان خواهد بود و برای پس گرفتن آزادی و استقلال فلسطین به عنوان یک کشور مستقل و با حاکمیت در مرزهای ۱۹۶۷ تلاش خواهد کرد.

وی در آن مراسم بر تعهد اصولی کشورش برای حمایت از آرمان ملت فلسطین تأکید کرد و گفت که برازیلیا پشتیبان تلاش کشور فلسطین در تمام میادین بین المللی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها