بازدید 15267

نشست بغداد ۲ در اردن؛ تحولی در روابط ایران و عربستان رخ خواهد داد؟

اکنون نشست اردن که در آن علاوه بر ایران که شاخص‌ترین کشور منطقه تلقی می شود، رهبران برخی کشورهای عرب منطقه و نیز رئیس جمهوری فرانسه شرکت دارند و آخرين فرصتی است که عربستان رفتار تهاجمی خود را اصلاح کند و یک گام عملی به سمت ایران بردارد.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵ 20 December 2022

نشست بغداد ۲ در اردن؛ روابط ایران و عربستان بهبود پیدا می کند؟

بین الملل تابناک: اردن روز سه‌شنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد ۲» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق است.

در همین رابطه، الشرق الاوسط گزارش داد: با اینکه دعوت‌ها از امان انجام شده، تنظیم و برنامه‌ریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است.

منابع دیپلماتیک عربی در پاریس تأکید کردند که فرانسه به شدت فشار آورده تا این کنفرانس پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود. علت تأخیر پیش آمده در برگزاری این کنفرانس، مسائل داخلی عراق و تأخیر در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور این کشور بود؛ نه پاریس و نه بغداد توضیحی درباره  دعوت نکردن از لبنان ندادند.

منابع فرانسوی تأکید کردند که این کنفرانس در دو مرحله برگزار می‌شود؛ نخست کنفرانس علنی و سپس یک جلسه پشت درهای بسته و افزودند که اهداف این کنفرانس تفاوتی با نسخه اولش ندارد: کمک به امنیت و ثبات و شکوفایی عراق و نیز بررسی مسائل مهم منطقه‌ای که عراق در قلب آن جای دارد.

از سوی دیگر، منابع آگاه عربی به نشریه لبنانی «النهار» گفتند که عربستان در سطحی بالا در این کنفرانس مشارکت خواهد داشت و بعید نیست که ولیعهد عربستان در این نشست مشارکت کند.

ضمن اینکه به گفته این منابع رئیس جمهور مصر و رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جریان این سفر، ضمن سخنرانی در نشست رسمی بغداد۲ و ارائه نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران، در مورد امنیت و توسعه عراق، با برخی مقامات شرکت‌کننده در این نشست دیدار کند.

گفتنی است، همزمان با سفر امیرعبداللهیان به اردن «بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «انریکه مورا» قائم مقام وی نیز در این کشور حضور می‌یابند.

در همین رابطه، حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی در گفت‌وگو با تابناک به ابعاد و زوایای مختلف این نشست منطقه ای پرداخته است. 

متن گفت‌وگو به شرح زیر است:

نشست بغداد ۲ در اردن که به عنوان یک نشست دور ه‌ای بین عراق و کشور‌های منطقه شناخته می‌شود، با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

در اگوست ۲۰۲۱ میلادی نخستین نشست از این دست، تحت عنوان بغداد ۱ با شرکت کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایران، اردن، مصر و فرانسه تشکیل شد که نتوانست به اهداف تعریف شده خود دست یابد.

در حقیقت دولت عراق اعتقاد دارد که این گونه نشست‌های دوره‌ای می‌تواند به همگرایی منطقه‌ای و کاهش اختلافات کشور‌های پیرامونی عراق از جمله ایران و عربستان کمک کند.

از آنجایی که شاکله اجتماعی عراق به گونه‌ای است که اختلافات ایران و برخی کشور‌های عرب منطقه بازتاب منفی در جامعه عراق دارند، رهبران این کشور تلاش می‌کنند تا این اختلافات را کاهش دهند.

نفوذ معنوی ایران بر بخش وسیعی از جامعه عراقی و نیز نفوذ عربستان بر بخش اندکی از جامعه عراق، این کشور را به کانون رقابت‌های منطقه‌ای تبدیل و همین امر دولتمردان عراق را به شدت نگران کرده است.

نزدیک به ۷۰ درصد مردم عراق بنا بر اعتقادات مذهبی خود «قلبا و قالبا» گرایش شدیدی به ایران دارند؛ در حالی که طیف دیگری از جامعه عراق که در حلقه قومیت‌گرایی عربی قرار دارد، به عربستان گرایش دارند.

این امر نوعی قطب‌بندی آشکار و پنهان در جامعه عراق ایجاد کرده و به اعتقاد دولتمردان این کشور، این قطب بندی ممکن است روزی به تقابل فیزیکی طایفه‌ای منجر شود که کنترل آن مشکل خواهد بود.

از این روی، تلاش دولتمردان عراق همواره این بوده و هست که اختلافات و رقابت‌های ریاض و تهران به حداقل برسد تا در پرتو آن قطب‌بندی‌های اعتقادی و قومیتی موجود در عراق نیز به تبع آن کاهش یابد.

در جریان سفر مقامات بلندپایه عراق به جمهوری اسلامی، نخستین موضوعی که در مدار بحث قرار داشته، موضوع اختلافات ایران و عربستان است که بازخورد آن در جامعه عراق کاملا مشهود است.

مذاکراتی که از فروردین ماه سال گذشته در بغداد با اشراف دولت سابق عراق بین دو هیات ایرانی و سعودی آغاز شده در حقیقت تلاش‌های مستمر دولتمردان عراقی برای نزدیک ساختن دیدگاه‌های تهران- ریاض تلقی می‌شود.

پنج دور مذاکره چالشی و نفس‌گیر بین دو هیات ایرانی و سعودی در بغداد با پیشرفت‌هایی نسبی همراه و قرار بود که مذاکرات از فاز امنیتی به فاز سیاسی منتقل شود و پس از آن وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر دیدار کنند و بیانیه مشترکی برای ازسرگیری مذاکرات منتشر سازند.

اما حوادث اخیری که در ایران روی داد، روند مذاکرات را متوقف کرد، زیرا نقش تخریبی عربستان و رسانه‌های وابسته به این کشور در تشدید آشوب‌های اخیر نشان داد که ریاض حسن‌نیت لازم را برای برقراری یک رابطه مبتنی بر منافع دو جانبه و احترام‌انگیز ندارد.

نقش تهاجمی شخص محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان علیه ایران و محور مقاومت ثابت کرد که نمی‌توان به سیاست‌های دو دوزه‌بازانه ریاض اعتماد کرد، زیرا رفتار سیاسی عربستان نسبت به ایران و کشور‌های محور مقاومت کاملا تاکتیکی و غیرشفاف است.

اکنون نشست اردن که در آن علاوه بر ایران که شاخص‌ترین کشور منطقه تلقی می‌شود، رهبران برخی کشور‌های عرب منطقه و نیز رئیس جمهوری فرانسه شرکت دارند، آخرین فرصتی است که عربستان رفتار تهاجمی خود را اصلاح کند و یک گام عملی به سمت ایران بردارد.

هر چند این گمانه‌زنی بسیار خوش‌بینانه است و عربستان هرگز نسبت به ایران حسن‌نیت واقعی نشان نخواهد داد، سیاست جمهوری اسلامی همواره این بوده و هست که نوعی همگرایی بین کشور‌های دو سوی ساحل خلیج فارس ایجاد شود.

شرکت وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نشست بغداد ۲ در اردن نشانه حسن‌نیت کامل ایران برای حل مشکلات منطقه است و لذا اکنون توپ در زمین عربستان است که این کشور بداند ایران برگ‌های برنده زیادی برای تنبیه عربستان دارد.

اما یک سوال کلیدی دیگری که وجود دارد این است که حضور امانول ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در اینگونه نشست‌ها چه محلی از اعراب دارد؟

پاسخ طنزآمیز را یکی از متفکران طنزپرداز عرب داده که گفته است آقای ماکرون به دلیل شرایط حاد و شکننده اقتصادی و سیاسی فرانسه اکنون به یک زایده آپاندیسی در انتهای روده اعراب تبدیل شده و باید آن را تحمل کرد.

حضور رئیس جمهوری فرانسه در نشست‌های بغداد ۱ و ۲ نشان می‌دهد که فرانسه هم‌چنان به سفره گسترده کشور‌های ثروتمند حوزه خلیج فارس چشم دوخته، زیرا این کشور از دو رقیب سنتی خود یعنی آمریکا و انگلیس در غارت ثروت ملت‌های غرب آسیا عقب مانده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۶
فرانسه چه غلطی در این کنفرانس می‌کنه ؟ با لگد اخراجش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
فرانسه اول از همه نقش جاسوس آمریکا را بازی می کند و سعی می کند در صورت همگرایی بیش از حد میان ایران و
عربستان از این عمل جلوگیری کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
محال است که رابطه ایران و عربستان عادی شود. همانطور که 43 سال است رابطه ایران با آمریکا و مصر قطع شده است.
عربستان با سرعت در همه زمینه ها در حال پیشرفت است و نیازی به برقراری رابطه با ایران ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
برخورد بسیار خشک بازیگر فرانسه با مکرون بسیار جالب بوده است.
دوران مکرون به پایان رسیده است و بیخود اجازه دادن که بیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
فرانسه ارباب سعودی است هدفشون هم این است که چین و عراق را از ایران دور کنند تا ایران به بن بست بخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
ناشناس 10:47 مصر بخاطر وابستگی به آمریکا و عربستان و هسایگی با رژیم صهیونیستی تحت تاثیر اونا روابطش با ایران قطع کرد ایران مشکلی با مصر نداره.
ایران هم نیازی به برقراری ارتباط با عربستان نداره عربستان گاو شیرده هیچی از خودش نداره غرب باهاش قطع رابطه کنه نابود میشه
یه مشت انقلابی نما رابطه دوستانه با عربستان رو به رابطه خصمانه تبدیل کردن.
چرا کسی با بانیان تیره گی روابط ایران و عربستان برخورد نمیکنه؟؟؟ مگه به کجا وصل هستن که مجازات نمیشن؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
نمیدونی کیا بودند وبه کجا وصلند ؟ صدای گنده هاشونا نمیشنوی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
همون ها که سفارت ها رو آتش زدند الان مسئولیت های مهم گرفتند
اقای رئیسی میتونست با سفر به قطر با مصر اردن عربستان روابط بهتر کنه چرا تصمیم گیرندگان نذاشتن معلوم نیست
عربستان را تحریم کنید
روابط ایران و عربستان هیچوقت عادی نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
بله چون سعودی ها نمیخوان و دست از دشمنی بر نمیدارن
تا وقتی کیهان و بقیه رسانه های داخلی عربستان را با القابی چون گاو شیرده، آل سقوط، کافر، عیاش..... صدا می کنند، هیچ رابطه ای برقرار نمی شود.
ضمناً من اگر جای عربستان بودم علاوه بر تضامین دیگر، تضمین کتبی و محضری می گرفتم که بار دیگر سفارت و کنسولگریم در ایران آتش نزده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
عمال خود عربستان سفارت را آتش زدند که بعدا هم به ارتباط با عربستان و مرجع انگلیسی اعتراف کردند.
گاو شیرده رو ترامپ گفت و اینها تکرار کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
نیست که رسانه های عربستانی هیچ توهینی به ایران نمیکنن! هرچی عوض داره گله نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
حضرت اجل!
اولا كه اين نوع القاب توسط ارباب عربستان به اين كشور داده شده و ذكر آنها توسط يك روزنامه صرفا يك بازخواني است ثانيا اقداماتي مانند حمله به سفارت ساير كشورها در بسياري از نقاط جهان اتفاق افتاده و بعد از اين هم اتفاق خواهد افتاد كه نمونه آن حمله منافقين به سفارت ايران در انگليس بود، اگر شما توانستيد از همه كشورها تضمين بگيريد تا اين نوع حركات انجام نگيرد از ايران هم براي عربستان تضمين بگيريد!
ببخشيد برادر ! بنده دوستدار « سياست » هستم ، اما از هفت شهر سياست ، حتي اندر خم يك كوچه را نشناسم ! از راه هاي پر پيچ و خم آن هيچ سر در نياورم آخه كار سياست ، كار « سياستمداران است ! .... اگر به بنده بگويند اين واژه « سياست » را كتابت كن ، گاهي « صياست » كتابت كنم ، گاهي « ثياست » ، و گاهي ديگر هم « صياصت » نويسم و البته برخي مواقع هم « سياسط » و برخي اوقات هم « سياصت » و ممكن است طوري ديگر هم نويسم ! اما پرسشي كه هميشه براي بنده مطرح بوده ، همچون معادله دو مجهولي و بلكه سه مجهولي كه تا كنون هيچ جوابي براي آن نيافته ام ، اين پرسش است كه : « ايران يكي از كشورهاي بزرگ جهان اسلام ، و مصر هم يكي ديگر از كشورهاي بزرگ در جهان اسلام و همچنين كشور عربستا ن » حال سؤال اين است كه ما چرا نبايد با اين دو كشور مهم در دنياي اسلام يعني مصر و عربستان روابط دوستانه داشته باشيم ، تا با كمك
ديگر ممالك اسلامي يك قدرت بزرگي باشيم در برابر مستكبران و زور گويان و علي الخصوص در برابر اسراييل --- لعنت الله عليهم الي يوم القيامه --- !!
، آيا كسي پيدا خواهد شد كه به اين سؤال بنده جواب دهد و خاطر مرا آسوده سازد ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
پاسخ شما یک حرف است:
مصر و عربستان در برابر آمریکا و انگلیس و اسراییل چندان از خود اختیاری ندارند.
همین
والسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
نه خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اقای عزیز که گفتی جواب یک حرف است جواب تو جواب ادم های...ست که دوست ندارند کشورهای اسلامی متحد شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
خیلی ساده لوحید فکر میکنید آمریکا و اسرائیل میذارن کشورهای مسلمان متحد بشن
این به اصطلاح کارشناس فقط داره عقاید و آرزوهای جناح حاکم فعلی ایران رو بازگو میکنه. این تحلیل نیست، فقط تبلیغات بی فایده است.
آخرين فرصتی است که عربستان رفتار تهاجمی خود را اصلاح کند؟؟؟؟؟!!!!

شما حمله كردين سفارت طرف بعد مي خواهيد عربستان رفتار تهاجمي خود را اصلاح كند
ميشه بگيد عربستان به كجا تهاجم كرده !!!؟؟؟
اگه نظر مسولين هم مثل شما باشه هيچ وقت رابطه ايران و عربستان خوب نميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
حالا مگه عربستان چی داره رابطه باهاش اینقد براتون مهمه؟ چه چیزی قرار از این ارتباط عاید ایران بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
يعني يك چشم بينا هم نداريد كه آتش بياري رسانه اي مثل ايران اينترنشنال را ببينيد، اين را هم اگر نمي بينيد كمكهاي ميلياردي عربستان به رژيم صدام در جنگ را هم نمي بينيد؟
باز كردن پاي اسرائيل در منطقه را چطور؟ تجاوز به كودكان ايراني را چي؟ و ...
خداوند عقل را آفريد منتها برخي خودشان را از آن مستغني دانستند!
شاخص‌ترین کشور منطقه از چه جهت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
از حجم دشمنيهاي آمريكا متوجه خواهي شد.
مطمئن هستید که ۷۰٪ عراق قلباً با ایران هستند؟؟ تظاهرات چند وقت پیش و اقدامات مقتدا صدر چیز دیگری می گویند!!
این کارشناسان سیاسی ایران بی سواد هستن و تحیلیل های غلط ارایه میدن
رفتار تهاجمی عربستان؟!!! بعد انتظار نتیجه مثبت هم دارید؟
:)) خبرا دیروز اومده ، خودت و خسته نکن!!!
میگم پس خون شهید باقرالنمر چی میشه؟
یادتون رفت برای چی سفارت رو آتیش زدید؟
آقایون آتش به اختیار
ظاهرا اختیار از دستتون در رفته

جنگ یمن چی؟
نکنه حوثی ها رو هم از یاد ببرید؟
ظاهرا اینجا تنها چیزی که از یاد میره منافع ملی کشورم ایرانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
به ما چه ربطی دارد؟ مردم ایران و زندگی شان از همه چیز مهم ترند
دوستان البته فک کنم آلبانی نشین ها باشن که چه دلسوزی برای عربستان می کنن.
یادشون رفته عربستان چه کمکی به صدام کرد و ایران رو ویران کردن؟.
یادشون رفته چهارصد حاجی بی گناه رو چطور از این کشور کشتن؟
پول چکار میکنه لامصب همه به خاطر پول مجیز گوی عربستان شدن.
می دونم الان آلبانی نشین ها خیلی از این پیام ناراحت میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
بله دقیقا همینطوره
چرا همیشه شما از دیگران طلبکار هستید و باید دیگران خود را اصلاح کنند؟ باید افراد نادرست و سیاستهای نادرست خود را اصلاح کنید.
با این دیپلماسی ضعیف ،خیر!
خبر درسته ، عربستان حفظ شرایط فعلی ایران رو ایدآل میدونه و به دنبال حفظ این شرایط هست ، ایران قدرتمند با آزادی هزاران بار خسارت بار تر برای حکام جعلی سعود و حتی اسراییل هست
آل سعود ماموریت دارد چین را از ایران دور کند و حالا هم ماموریت دارد عراق را از ایران دور کند ووقتی رابطه ایران با این دوکشور بهم خورد درواقع دیگر ایران چیزی ندارد
تابناک جان شما ببخشید که به سفارت عربستان در ایران حمله کردند. جدیدا خیلی متاسف میشم که میام تو سایت تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
از كجا پيام مي گذاري؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اولا که عده ای خودشون به سفارت عربستان حمله کردن هیچ ارتباطی هم به دولت نداشتن دوما عربستان که هزار برابر اون جنایت کرد کمترینش کشتار حجاج در منا بود چرا اونا رو نمی بینید؟
عربستان از سال 54 در تمام ماجراهای ایران از جمله انقلاب، جنگ، سیاست خارجی، تحریم ها و اعتراضات نقش داره و با جلوگیری از ایجاد شرایط عادی جلوی فروش نفت ایران رو می گیره و منافعش رو با فروش بیشتر نفت می برد پس این که امید به داشتن روابط حسنه با عربستان داشته باشیم خیال باطل است تنها چاره ایران همونی که روحانی گفت دیدن دم کدخدا و به هم زدن بازی عربستان و آمریکاست.
با وجود کشورهای عری نیازی به جاسوس برای کسی نیست اینها در دشمنی با ایران از قدیم از آمریکا و سایرین جلو زده اند
پول جنگ عراق پول جنگ رسانه ای پول حضور آمریکا در منطقه پول پول جنگ علیه عراق و افغانستان پول اغتشاشات ایران نشنال از کیسه عربستان و امارات میاد خاشقچی یک قسمت کوچکش رو نشون داد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی