بازدید 3742

آیا علائم آنفلوآنزا و کرونا شبیه به هم هستند؟

یک متخصص بیماری های عفونی می گوید: آنفلوانزا هم سوش های زیادی دارد و اگر آنفلوانزای فصلی اپیدمی شود کشتار هم دارد گاهی مرگ و میر در فرم های ریوی آنفلوانزا بسیار بیشتر از بیماری کرونا است.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ 24 October 2022

به گزارش تابناک، دکتر هوشنگ ساغری در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که اخیرا آنفلوانزا شایع شده است. تفاوت علائم آنفولانزا و کرونا چیست؟ و چه توصیه هایی برای خانواده ها دارید؟ اظهار داشت: آنفلوانزا بیماری ویروسی است و واکسن دارد و هر سال بهتر است واکسن تزریق کنند. شباهت مثل کرونا است و سرایت انسان به انسان است و قدرت سرایت هم بالا است و این بیماری ها شبیه به هم هستند. البته کرونا هزار و یک چهره دارد و از فرم های بسیار خفیف تا فرم های بسیار شدید دیده می شود. آنفلوانزا هم به همین شکل است و در افرادی که دیابت دارند یا چاق هستند یا دارای بیماری های زمینه ای هستند و افرادی که بیماری های قلبی و ریوی و آسم دارند، ابتلا در فرم های شدیدتر است.

وی در خصوص اینکه علائم این دو بیماری به چه صورت است؟ گفت: علائم شبیه به هم است و کسی نمی تواند در معاینه بالینی تشخیص بدهد که این بیماری کرونا است یا آنفلوانزا است؟ مگر اینکه نمونه را به آزمایشگاه بفرستند یا پزشک کاملا در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشد. آنفلوانزا با تب و لرز بدن و آب ریزش بینی شروع می شود و بیمار عطسه و سرفه می کند و ما تمام این علائم را در کرونا داشتیم.

دکتر ساغری افزود: دارو در مورد آنفلوانزا چیز دیگری است و درمان ها معمولا علائم و نگهدارنده است. فرم های شدید دارو های خاص خود را دارند. دارو های ضد ویروسی آنفلوانزا جدا است و دارو های ضد ویروسی در مورد کرونا جدا است. در مطب ها همکاران درمان های علامتی می کنند و در حد تجربه خود و براساس آن علائمی که در کرونا دیده اند عمل می کنند و گاهی اصلا نمی توانند تشخیص بدهند که بیماری کرونا است یا آنفلوانزا و درمان های علامتی دارند دستور استراحت می دهند و مسکن تجویز می کنند. و دارو هایی تجویز می کنند که تب را قطع کند و درمان ها علامتی است و اختصاصی تشخیص دادن کار آزمایشگاه است. البته جز انستیتو پاستور جایی نیست که بتوانند آنفلوآنزا را از کرونا شخیص بدهند.

این متخصص عفونی در مورد اینکه توصیه شما به خانواده ها چیست؟ آیا همچنان باید از ماسک استفاده کنند؟ تصریح کرد: استفاده از ماسک و شستن دست ها باید اجباری باشد، جز این موارد رعایت فاصله و پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در جاهای شلوغ باید مد نظر باشد. در جایی که تجمع باشد افراد حضور پیدا نکنند و در این ایام مهمانی نروند و دور همی نداشته باشند، سفر نروند و در جاهای شلوغ نباشند. آنفلوانزا هم سوش های زیادی دارد و اگر آنفلوانزای فصلی اپیدمی شود کشتار هم دارد گاهی مرگ و میر در فرم های ریوی آنفلوانزا بسیار بیشتر از بیماری کرونا است. فکر نکنید که آنفولانزا بی خطر است. واکسن آنفلوانزا امروز در کشور وجود دارد و نوع هلندی و فرانسوی موجود است و من نمی دانم نوع ایرانی به بازار آمده است یانه ولی دستور العمل و چگونگی تزریق را روی بسته بندی اش نوشته اند که بر حسب سن چقدر و چگونه تزریق شود. ولی در مورد واکسن آنفولانزا مساله اپیدمیک است که شایع می شود و اینطور نیست که واکسن همه سوش های آنفلوانزا را شامل شود. واکسن از بالا نرفتن مرگ و میر جلوگیری می کند. آنفلوانزای فصلی سوش های بالایی دارد و مثل امروز در یک منطقه شایع می شود و همه از هم می گیرند. امروز هم آنفولانزا شایع شده و کرونا هم وجود دارد و در همه دنیا وضعیت همین است. برخی کرونا دارند و برخی آنفلوانزا گرفته اند. شدت آنفلوانزا در مناطقی که رعایت اصول کمتر است و ماسک نمی زنند و دست ها مرتب شسته نمی شود و معاشرت بالا است شایع تر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی