بازدید 10868

توضیحات ستاد امر به معروف درباره اظهارات دبیر ستاد

ستاد امر به معروف با صدور اطلاعیه‌ای درباره خبر ارسالی خود از محتوای جلسه رئیس این ستاد با مسئولان حجاب و عفاف دستگاه‌های کشور توضیحاتی ارائه کرده و گفته محتوای نشست به صورت کامل و دقیق پیاده نشده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ 10 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، از پیش از ظهر امروز انتشار یک اظهارنظر از سید محمد صالح هاشمی گلپایگانگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شد. این اظهار نظر به نقل از خبر ارسالی اداره کل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای رسانه‌ها منتشر شده بود.

آن بخشی از سخنان هاشمی گلپایگانی که در خبر ارسالی، مورد انتقاد افراد شناخته شده مذهبی قرار گرفته، این بود که او گفته «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند، بالای 50 درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت 4 میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.»

ساعتی پیش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خبر پیشین خود را اصلاح کرده و با انتشار اطلاعیه‌ای جدید ضمن عذرخواهی از مردم اعلام کرده که در پیاده‌سازی محتوای نشست دبیر ستاد با مسئولان حجاب و عفاف دستگاه‌های اجرایی بی دقتی شده و اعلام کرده که مشروح جلسه را منتشر کرده است. جمله فوق در متن جدید نشر یافته از جلسه مذکور وجود ندارد. مشروح این اطلاعیه را در ادامه می‌خوانید:

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، در پی برخی سوء برداشت‌ها از خبر نشست دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در جلسه با مسئولین عفاف و حجاب دستگاه‌های اجرایی که ناشی از اشتباه و عدم دقت کافی در پیاده سازی و تنظیم خبر سخنان دبیر محترم ستاد در این جلسه بوده است و متاسفانه بهانه توهین و هجمه عجولانه برخی مدعیان انقلابی‌گری به دبیر این ستاد و هم صدایی با دشمنان قسم خورده مردم شد، روابط عمومی این ستاد ضمن عذرخواهی از عموم مردم بابت عدم انتقال کامل و دقیق سخنان دکتر هاشمی گلپایگانی، در پاسخ به مطالبه به حق دلسوزان برای تنویر افکار عمومی متن صحیح اظهارات وی را منتشر می نماید.

سیدمحمدصالح‌ هاشمی‌گلپایگانی در دومین نشست مسئولان عفاف و حجاب، مساله عفاف را مسئله‌ای جدا از شورش‌های اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: این نوبت، دشمن حجاب را بهانه کرده است. باید بسترهای موج سواری و التهاب آفرینی دشمن را رفع کنیم چرا که بنای دشمن همیشه تحریک و سوء استفاده از احساسات مردم است تا حدی که به خاطر درگذشت یکنفر، ده‌ها نفر را به کشتن می‌دهد. مشکل اصلی دشمن حجاب و بنزین و انتخابات نبوده بلکه می‌خواهد اصل نظام را زمین بزند.

وی افزود: مساله فتنه یک بحث است و حل عقلانی مشکلات جامعه که زمینه بی اعتمادی و نا امنی را فراهم می‌کند، بحثی دیگر است. دشمن فضای رسانه‌ای را در اختیار گرفته و حتی خوراک فکری برخی دوستان را تأمین و متاسفانه قضاوت‌های آن‌ها را جهت‌دهی می‌کند تا علیه هم مشغول شده و عجولانه و ندانسته توهین و بی ادبی و تمسخر کنند. در این میان مهم این است که ما وظایف خود را درست انجام دهیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: مشکل اصلی بدحجابان نیستند بلکه در فضای اختلاف سلایق و تقابل‌های اجتماعی، مشکل عدم وجود قانون کارآمد و اجرای درست آن است. چالش عمده عفاف و حجاب، تسامح و تساهل در تصمیم‌گیری‌های دور اندیشانه مسئولان است و مسئله فعلی، وجود بسترهای مشکل‌سازی است که دشمن می‌تواند روی آن‌ها فتنه‌سازی کند.

وی افزود: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب سیاست گذاری است. مجلس وظیفه تصویب قوانین کارآمد و دارای ضمانت اجرا برای این سیاست‌ها را بر عهده دارد و در همین حال شاهد هستیم این نهاد خود را در تنظیم قوانین منطقی و به روز کنار کشیده است.

وی با اشاره به پیامدهای عدم وجود قانون مناسب و کارآمد در حوزه عفاف و حجاب افزود: اگر قانون فعلی بخواهد اجرا شود، تعداد بسیاری پرونده جدید باید به قوه قضاییه اضافه شود که عملا غیر ممکن است و شدنی نیست در حالی که یکی از مهم‌ترین معیارهای قانون، داشتن قابلیت اجرایی است.

هاشمی‌گلپایگانی با بیان اینکه ستاد امر به معروف در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی منفعل نیست، گفت: طرح جامعی را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه تدوین کرده‌ایم که عدم تشکیل پرونده قضایی برای بدحجابان، دولتی نکردن موضوع عفاف و حجاب و جلوگیری از برخورد مستقیم پلیس با بدحجابان سه ویژگی پیش‌بینی شده در این طرح است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با گرامیداشت یاد شهدای مدافع امنیت و تقدیر از زحمات نیروی انتظامی که موجب تامین امنیت است، اظهار داشت: پلیس در شرایط فعلی وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد که نباید به هیچ وجه تضعیف شود اما فارغ از این نا‌آرامی‌ها پلیس باید آخرین مرحله برخورد باشد و ورود مستقیم پلیس به بحث حجاب موجب کاهش اقتدار نیروی انتظامی است.

هاشمی‌گلپایگانی با تأکید بر این‌که دولت هم نمی‌تواند رأسا متکفل بحث عفاف و حجاب باشد، گفت: دولت اگر بتواند مسئله عفاف و حجاب را در ادارات خود حل کند 50 تا 60 درصد مشکل رفع می‌شود و بی‌اعتمادی‌ها مقداری ترمیم می‌شود ولی وقتی قادر نیست مجموعه خود را اصلاح کند، چگونه می‌خواهد مسئولیت حل مشکلات عفاف و حجاب در سطح جامعه را برعهده بگیرد؟

هاشمی‌گلپایگانی، خروجی طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور را بازگشت عفاف و حجاب به روال قانونی و طبیعی خود و خروج از التهاب و هنجارشکنی عنوان کرد و افزود: عملکرد ما در حوزه عفاف و حجاب به قدری نامناسب بوده که چه بسا بتوان گفت دشمن موافق ادامه وضع موجود است چون می‌تواند هر روز به بهانه ای غائله ایجاد کند.

وی ساماندهی فعالیت مردمی در درون دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و توده‌های مردم را یکی دیگر از راهکارهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برای حل مشکلات عفاف و حجاب عنوان کرد و گفت: اکنون بسیاری تمایل دارند به صورت برنامه‌ریزی شده به عرصه‌های مختلف عفاف و حجاب ورود داشته باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، انجام توأمان کار فرهنگی و داشتن ضمانت اجرایی را راهکار دیگر برای حل مشکل عفاف و حجاب برشمرد و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی بدون ضمانت اجرایی شعار و شوخی تلخی بیش نیست و کار اجرایی نیز بدون کار فرهنگی، خروجی موثر و مستمر نخواهد داشت. نباید با شعار کار اجرایی کار فرهنگی را تضعیف کرد و با شعار کار فرهنگی کار اجرایی را کنار گذاشت.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه استفاده از کمربند ایمنی زمانی فرهنگ شد که پلیس در کنار کار فرهنگی ضمانت اجرایی و جریمه هم گذاشت و اگر بنا باشد مشکلات صرفا با فرهنگ‌سازی حل شود، این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت هم فقط با کار فرهنگی می‌تواند از مردم مالیات بگیرد و قوانین مالیاتی را تعطیل کند؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به عنوان نمونه ای از کار فرهنگی دارای ضمانت اجرایی به طرح ناظر یک اشاره کرد و گفت: هم اکنون در چارچوب طرح ناظر یک و همراهی برخی تاکسی‌های اینترنتی در وضع مقررات لازم و فرهنگ‌سازی شاهد تبدیل تعداد قابل توجهی راننده تاکسی‌ اینترنتی به آمر به معروف و ناهی از منکر هستیم که با استمرار و تقویت این رویکرد از طریق وضع قوانین کارآمد توسط مجلس شاهد حل شدن مشکل کشف حجاب در خودروها و سایر عرصه‌ها بدون دخالت مستقیم قوه قهریه پلیس و ایفای نقش حمایتی و بدون تنش پلیس خواهیم بود.

وی در بیان مثالی دیگر از آسیب های ناشی از فقدان قانون مناسب برای برخورد با مسائل ضدفرهنگی بیان کرد : اکنون در مملکت اسلامی حدود ‌3 میلیون سگ خانگی وجود دارد ولی دریغ از وجود یک قانون برای این معضل؛ در آمریکا اگر کسی سگ خانگی خود را رها کند هزار دلار باید جریمه بدهد ولی در ایران چنین قانونی وجود ندارد. حتی در حد قوانین وضع شده در اروپا و امریکا در مورد سگ که منشا اشاعه این فرهنگ مبتذل در دنیا و ایران هستند مجلس شورای اسلامی فکری برای این موضوع نکرده است.

هاشمی گلپایگانی در انتها در بیان مثالی دیگر از خلاهای قانونی در دستگاه‌های دولتی گفت: برای نمونه برخی نمایندگان مجلس در حرکتی غیر علمی و بدون تحقق شاخص‌های لازم در مدت کوتاهی آموزش و پرورش را مجبور کردند هزاران نفر را بدون احراز صلاحیت‌های لازم برای تربیت نسل در 30 سال آینده داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار