بازدید 5480

وزیر خارجه آمریکا به کلمبیا رفت

بلینکن با سفر به آمریکای لاتین و کلمبیا با رهبر جدید و چپ گرای این کشور دیدار کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 04 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از نیویورک تایمز، «آنتونی جی. بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با رئیس جمهور تازه منتخب کلمبیا، «گوستاوو پترو»، که رهبری چپ گرا به شمار می‌رود، دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت گرفت که مواضع رئیس جمهور جدید کلمبیا در مورد کوبا، جنگ مواد مخدر و ونزوئلا بسیار متفاوت از واشنگتن است و رئیس جمهور جدید کلمبیا دیدگاهی انتقادی به واشنگتن دارد.

این دیدار در جریان آن صورت گرفت که بلینکن از آغاز یک سفر پنج روزه در آمریکای جنوبی خبر داد و وارد بوگوتا، پایتخت کلمبیا شد. این سفر همچنین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که انتخابات ریاست جمهوری برزیل با رقابت «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهور راست‌گرا در برابر «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، نامزد چپ گرا به دور دوم کشیده شد.

آمریکا از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با کلمبیا دارد و از کمپین نظامی این کشور علیه کارتل‌های مواد مخدر حمایت می‌کند. بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با پترو در کاخ بزرگ ریاست جمهوری بوگوتا، هرگونه اختلاف با این کشور را کم اهمیت جلوه داد و گفت: ما به حرف‌های هم گوش می‌دهیم و از هم یاد می‌گیریم.

پترو، یکی از اعضای سابق یک گروه چریک شهری و یک دوستدار محیط زیست پرشور است و به تازگی اعلام کرده که جنگ با مواد مخدر در کلمبیا شکست خورده است.

پیش از این نیز، «گوستاوو پترو»، رئیس جمهور کلمبیا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از کشورهای آمریکای لاتین خواسته بود تا برای پایان دادن به جنگ با مواد مخدر متحد شوند. پترو در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از آمریکای لاتین زخم خورده می آیم، از شما می‌خواهم که به جنگ غیرمنطقی با مواد مخدر پایان دهید. جامعه گسترده‌تر آمریکای لاتین می‌بایست برای شکست دادن آنچه که بدن ما را عذاب می‌دهد، متحد شوند.

بر اساس گزارشی از کمیسیون حقیقت یاب کلمبیا، قاچاق مواد مخدر و جنگ با مواد مخدر از عوامل اصلی درگیری مسلحانه در این کشور آمریکای لاتین هستند.

این کشور آمریکای جنوبی که بزرگترین تولیدکننده کوکائین در جهان به حساب می‌آید، تحت فشار زیاد جهانی برای کاهش تولید کوکائین قرار دارد.

در ژوئیه امسال یعنی دو ماه پیش، دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید (ONDCP) گزارش داد که تولید کوکائین کلمبیا از ۹۹۴ تن در سال ۲۰۲۰ به ۹۷۲ تن در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. به گفته این نهاد آمریکایی، زمین‌های زیرکشت کلمبیا با محصولات کوکا که ماده اصلی کوکائین است، در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۴,۰۰۰ هکتار کاهش یافته است. این رقم در سال ۲۰۲۰ ۲۴۵,۰۰۰ هکتار بود.

پترو در سخنان خود در سازمان ملل همچنین وعده داد که کلمبیا را از وابستگی به صادرات هیدروکربن کاهش دهد. رئیس جمهور کلمبیا همچنین از اعتیاد جهانی به نفت و زغال سنگ انتقاد کرد و افزود که تلاش‌ها برای متوقف کردن گرمایش جهانی مؤثر نبوده و مبارزه با بحران آب و هوا شکست خورده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار