بازدید 14266

سرانجام افزایش حقوق بازنشستگان چه شد؟

یک کارشناس بازار کار با انتقاد به طولانی شدن روند افزایش حقوق بازنشستگان می‌گوید: قانون در کشور برای همه فصل‌الخطاب است. ریاست مجلس نباید حقوق کارگران و بازنشستگان را فدای مصلحت‌های دولتی و حاکمیتی و ارتباطات جناحی در کشور کند.
کد خبر: ۱۱۲۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷ 02 July 2022

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، ۳ ماه و نیم از سال گذشت، اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن نشده است؛ این در حالی است که بازنشستگان و مستمری‌بگیران، معاش زندگی را براساس قیمت‌های جدید پرداخت می‌کنند.

دعوای بازنشستگان تامین اجتماعی و هیات دولت از زمانی آغاز شد که هیات دولت برخلاف مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان سایر سطوح‌بگیر را به جای ۳۸ درصد، تنها ۱۰ درصد افزایش داد. واکنش سراسری بازنشستگان معترض باعث شد تا کمیسیون تطبیق مقررات مجلس موضوع را بررسی کند. به این ترتیب، در نهایت مجلس جانب بازنشستگان را گرفت و رای به ابطال مصوبه هیات دولت داد.

این وضعیت مبهم بعد از آن به وجود آمد که دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت مدعی شد که تا زمانی که شخص رییس مجلس این موضوع را به صورت رسمی ابلاغ نکند، نظر هیات تطبیق مقررات جنبه مشورتی خواهد داشت و تغییر مصوبه به استناد این نظر الزام‌آور نیست.

در این میان، هشتم تیرماه نیز بعد از خاتمه نشست هیات دولت، علی بهادری جهرمی مدعی شد که دولت در ارتباط با حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با هیات تطبیق در مراوده و ارتباط است و به ابهامات و سوالات این هیات پاسخ داده است.

سخنگوی دولت در عین حال گفت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ابتدا در لایحه بودجه ده درصد بوده و بعد سازمان رقم را افزایش داده اما پرداختی‌ها باید در محدوده‌ی توان باشد.

 

حقوق بازنشستگان را فدای مصلحت‌های جناحی نکند

با وجود این اختلافات، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره عقب افتادن افزایش حقوق بازنشستگان می‌گوید: متاسفانه با وجود گذشت حدود ۴ ماه از سال جدید، هنوز موضوع مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سرانجام کامل و درستی پیدا نکرده است. در واقع همچنان بازنشستگان و کارگران به تغییر مصوبات شورای عالی کار در دولت اعتراض دارند.

وی می‌افزاید: مطالبه کارگران و بازنشستگان علاوه بر جبران تورم و گرانی‌های اخیر، تقاضایی کاملا قانونی است که براساس ماده ۴۱ قانون کار و مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، در شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده است.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: خوشبختانه کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، تصمیم دولت در تغییر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی را غیرقانونی دانسته و از دولت خواسته تا آن را ابطال کند.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: دولت هنوز حاضر به تمکین قانون نیست. متاسفانه طی روزهای گذشته سخنگوی دولت با توجیه از اجرای قانون، شاخه خالی کرده است.

 

وی در ادامه می‌گوید: اقدام دولت برخلاف رویه مرسوم و چارچوب‌های قانونی در کشور، تغییر مصوبه شورای عالی کار را براساس توجیهات هیات دولت و مصلحت‌های تصمیم‌گیری شده در دولت تغییر داده است.

این کارشناس بازار کار می‌افزاید: در حال حاضر توپ در زمین مجلس است و رییس مجلس باید نظر کمیسیون تطبیق مجلس را به دولت برای ابطال مصوبه دولت ابلاغ کند.

حاج‌اسماعیلی متذکر می‌شود: قانون در کشور برای همه فصل‌الخطاب است. ریاست مجلس نباید حقوق کارگران و بازنشستگان را فدای مصلحت‌های دولتی و حاکمیتی و ارتباطات جناحی در کشور کند.

وی تاکید می‌کند: سکوت و طولانی شدن نظر دولت در خصوص مصوبه هیات دولت باعث اعتراضات و انتقادات بازنشستگان و کارگران شده است. امیدواریم به این انتظارات پاسخ داده شود و کاملا صریح و شفاف در خصوص تطبیق مصوبه دولت با نظر کمیسیون تطبیق مجلس، این مصوبه را برای ابطال به دولت ابلاغ کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱۴
جرا رییس مجلس با دولت مکاتبه نمیکند؟
نتیجه شکایتهای رسمی متعدد به دیوان عدالت اداری چه شد؟
آیا مراجع بالاتر از مجلس و دولت در موردحقوق بازنشستگان تصمیم گرفته اند؟
وقتی باز نشسته ها ریختن تو خیابون اسم اغتشاشگر روشون نزارید اونها حق قانونی خودشون رو مطالبه می کنند اما مسیولین فقط دارند ادیت می کنند پس عامل عصبانیت ۴۰ میلیون نفر بازنشیته وخانوادشون مسیولین بی کفایت هستند لطفا نمایندگان مجلس در کارتون اشتباه نکنید بگدارید خاطره خوبی ازشما در این زمینه در تاریخ ثبت بشه
همۀ حرف و حدیثها به کنار . کسی فقط این را به ما بگوید تورم 100 در صد و حتی تا 300 در صد و افزایش حقوق 10 در صد . آقا این معادله چجوری حل میشه؟
افزایش ده درصد برای آسیب پذیر ترین قشرو پر هزینه ترین قشر . یک نمونه اش منم .از حقوق بازنشستگی من، دو تا جوان بیکار هم ارتزاق می کنند. چطوری زندگی کنیم. آیا بازنشسته عموماً سرمایه داره و حقوق هم نبود می تونه از سرمایه بخوره؟ بازنشسته همان کارگر دیروزه یک شرکته. چرا از آنهایی که نجومی بگیرند در شرکتهای دولتی، کم نمی کنید .افزایش صوری حقوق آنها هم اگر 10 درصد اعمال بشه در کنارش تحت عناوین مختلفی دریافتی های دیگری خواهند داشت. پس مال اونها ده درصد نیست.ای مدعیان عدالت چرا فقط با چماقتان ضعفارا می زنید ؟ قبول کنید که شما در جایگاه حکمرانیتان ضعیف هستید که فقط زورتان به پیران کم توان می رسد.
سخنگوی دولت در عین حال گفت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ابتدا در لایحه بودجه ده درصد بوده و بعد سازمان رقم را افزایش داده اما پرداختی‌ها باید در محدوده‌ی توان باشد.بابا تورو خدا یکی این سخنگوی دولت را حالیش کنه تامین اجتماعی جدای از لایحه بودجه دولته بابا به پیر به پیغمبر شورای عالی کار همیشه افزایش حقوق شاغلین و به تبع اون بازنشستگان تامین اجتماعی را تعیین میکنه. بابا تورو خدا بفهم !!!!!!! اخر عمری گیر عجب ادمهایی افتادیم .
تابناک تو چرا سر این زخم را باز میکنی؟ حقوق این عزیزان هم مثل حقوق سایر ملت
از نمایندگان محترم مجلس تقاضا داریم که فرایند تصویب افزایش حقوق بازنشستگان را در قانون اصلاح و تائید دولت را از قانون حذف کنند.
یه عده بی کفایت هنرشون همیشه اینه که فقط گل به خودی می زنند.!!!
حقوق بازنشستگان را فدای مصلحت‌های جناحی نکند....باشه حتما بهشون میگم خبرشو بهتون میدم...به جان عمه هممون...
دولت با این وقت کشی می خواهد قضیه را مشمول مرور زمان کند. کاملا معلوم است که به مرگ گرفته تا بازنشستگان به تب راضی شوند یعنی در نهایت منت سرما بگذارد و مثلا با افزایش پانزده درصدی موافقت کند. زهی خیال باطل.
اگر خلاف قانون عمل کردن عدالته اگر دست کردن در جیب کارگران و بازنشستگانی که هیچ سهمی در بودجه سالانه ندارند عدالت است اگر زو در رو نشدن مستقیم با بازنشستگان و نمایندگان کانونهای بازنشستگی عدالت است اگر تفسیر کردن قانون تامین اجتماعی به نفع خود عدالت است پس بخواهید ظلم و ستم کنید چه بلایی سر ما خواهید آورد ؟ اگر سواد خواندن قانون را ندارید تاوان آنرا بازنشسته ها باید بدهند ؟ صراحت بیان ماده 96 قانون تامین اجتماعی را نمیفهمید یا نمیخواهید بفهمید؟
آقایان مجلس و آقایان دولت چرا قانون شکنی میکنید ، چرا به قانون و ماده ۹۶ بی احترامی می کنید بازنشستگان تامین اجتماعی مگر دشمن شما هستند که آنها را ذجر کش میکنید بخدا بی توجهی شما به این قشر زحمتکش و آه یتیمان آنان و تنهای بیمار برخی از آن عزیزان دامانتان را میگیرد
صندوق تامین اجتماعی اندوخته از 30 سال پرداختی بازنشسته است وبراساس 30 درصد پرداختی طی این 30 سال حقوق بازنشسته بایستی پرداخت شود نه اینکه سایر سطوح افزایش کمتری داشته باشند ودولت حق برداشت از ان را ندارد وبایستی بدهی خود را به صندوق پرداخت کند وغیر از این حق الناس است
دولت دست از جیب بازنشسته وصندوق تامین اجتماعی بردارد
باسلام اگر افزایش حقوق را نمی خواهند بدهند لا اقل ۲۵درصدی که از پارسال طلب داریم بما بدهید این هم از دولت انقلابی
ما بازنشسته های تامین اجتماعی دست بردار نیستیم وفقط منتظر واکنش رئیس مجلس هستیم فکر نکنید با گذشت زمان ما ساکت میشیم فقط تنفر ما نسبت به دولت بیشتر میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر