بازدید 94596

چرایی حمله وزیر خارجه عراق به ایران؛ آغاز دوره «صراحت» در برابر «صراحت»

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد مصر در ادامه اظهارات غیرسازنده خود علیه کشورمان، مواضعی اتخاذ کرد که واکنش های زیادی را به همراه داشت.  وزیر امور خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده مدعی شد، روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است.
کد خبر: ۱۱۲۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ 14 June 2022

چرایی حمله وزیر خارجه عراق به ایران؛ آغاز دوره «صراحت» در برابر «صراحت»

بین الملل تابناک/ اکرم محمدی منش: «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد مصر در ادامه اظهارات غیرسازنده خود علیه کشورمان، مواضعی اتخاذ کرد که واکنش های زیادی را به همراه داشت. وزیر امور خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده مدعی شد، روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است.

فؤاد حسین این اظهارات را در گفت‌وگو اختصاصی با شبکه الغد عراق گفته است. وزیر امور خارجه عراق درباره آنچه مداخله ایران خوانده شده، گفت: «ما شروع کردیم و با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم؛ به گونه‌ای دیگر، زیرا سیاست خارجی امروز عراق تابع هیچ کشوری نیست. ما تأکید کردیم که سیاست خارجی ما از منافع ملی ما نشأت می‌گیرد و این مسائل را در گفت‌وگو با دوستان مطرح خواهیم کرد.»

وزیر خارجه عراق که از حزب دموکرات کردستان عراق بوده و این روزها موفق به تشکیل کابینه با متحدانی صدری و سنی نشده است، ایران را به مداخله در این کشور متهم کرد و گفت: «ما به تهران گفتیم مشترکات دینی و تجاری و اقتصادی و غیره و نیاز به همکاری مشترک داریم، نه مداخله از سوی ایران؛ تنها چیزی که نیاز داریم ائتلاف است.» این مقام عراقی گفته که بغداد مداخله در امور داخلی خود را قبول نمی‌کند.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: «طرف ایرانی باید این مساله را بفهمد. ما دوست خواهیم بود و همسایه هم باقی خواهیم ماند و با هم همکاری خواهیم داشت، ولی مساله مداخلات ایران غیر قابل قبول است.»

وزیر خارجه عراق در حالی مدعی مداخله ایران در عراق شده است که باید به چند سوال مهم دیگر پاسخ دهد؛

وزیر خارجه عراق باید پاسخ دهد چرا دولت عراق دغدغه ها و نگرانی های امنیتی ایران در عراق را برطرف نمی کند؟ در واقع، در حالی که منطقه اقلیم کردستان این کشور میزبان سرویس‌های جاسوسی اسرائیل است و ایران بارها درباره بی‌توجهی مقامات منطقه کردستان به این نگرانی‌های تهران اعتراض کرده و همچنین هشدار داده است، دولت عراق توجه عملی چندانی به آن نداشته است؟ 

از سوی دیگر، فواد حسین باید پاسخ دهد در حالی که ارتش و پایگاه های نظامی آمریکا بیش از دو دهه در عراق مستقرند و تهدید جدی علیه امنیت و منافع ایران هستند، چرا دولت عراق نسبت به اقدامات آمریکا علیه ایران در خاک عراق از جمله ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بی تفاوت بوده است؟ 

چرایی حمله وزیر خارجه عراق به ایران؛ آغاز دوره «صراحت» در برابر «صراحت»

در همین رابطه، «دکتر محمد قیصری» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: صحبت های فواد حسین، وزیر خارجه عراق در مصاحبه تلوزیونی با شبکه مصری الغد را در واقع باید به نوعی در ادامه اظهارات غیردوستانه اخیر وی و پافشاری بر چنین موضعی برآورد کرد و از این جهت اتفاقا جا دارد با کم توجهی از کنار آن نگذریم و هم این اظهارات پاسخ مناسبی را دریافت کنند.

وی افزود: نباید فراموش کرد که فواد حسین پیش از این نیز با ادبیات مشابه و در قالب هایی دیگر به طرح چنین ادبیات غیردوستانه ای دامن زده بود. خاطرم هست در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دی ماه سال گذشته با آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هم فواد حسین چندین بار هم از واژه «صراحت» و هم «انتقاد» در توصیف نوع رابطه فی مابین استفاده کرد. اتفاقا باید فواد حسین یادآور شد که این عراق و دولت آقای الکاظمی است که باید صراحت و شفافیت بیشتری از خود نشان دهد و از قضا جمهوری اسلامی ایران بر خلاف مدعای فواد حسین بیش از این انتظار صراحت در رفتار دولت عراق از زمان روی کار آمدن دولت جدید دارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه پرنفوذ عراق دارای منافع و دغدغه های امنیتی است که تاکنون فواد حسین و دولت الکاظمی پاسخ قابل قبولی به آنها نداده اند.

قیصری ادامه داد: هنوز و پس از گذشت چندین سال از ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، دولت عراق توضیح روشنی از جزئیات این واقعه ارائه نداده است. از طرف دیگر دولت عراق نسبت به تحرکات اخیر اسرائیل در دشمنی و ضربه زدن به ایران از خاک اقلیم کردستان، یک وضعیت شترمرغی به خود گرفته است که اصلا قابل قبول نیست. هنگامی که از دولت مرکزی عراق خواسته شد در مقابل تحرکات اسرائیل از خاک عراق در منطق اقلیم مسئولیت پذیر باشد، مقامات عراقی با اظهار این موضوع که اقلیم در بسیاری از مسائل داخلی خودمختار است، از قبول مسئولیت شانه خالی کرده و زمانی که جمهوری اسلامی ایران خود راسا تحرکات اسرائیل را با حمله موشکی به پایگاه‌های مخفیانه این رژیم در اقلیم پاسخ داد، با واکنش دولت مرکزی عراق و همین آقای فواد حسین مواجه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: با وجود این، نباید از نظر دور داشت که برخی از مقامات عراقی، زمانی که از تریبون های عربی اعلام موضع می کنند، اظهارات ملی گرا و عرب گرایانه بخشی از ژست سیاسی آنهاست. از این جهت معمولا در چنین اظهاراتی سویه مخالفت با جهان غیر عربی پررنگ می شود. چنانکه در همین اظهارات و صحبت های فواد حسین با تلویزیون مصری الغد که از جمله همین شبکه های تندرو و از مخالفان سرسخت ایران است، علاوه بر انتقاد از ایران، فوادحسین انتقادات تندی را نیز متوجه ترکیه به عنوان دیگر کشور غیر عرب منطقه کرد. نهایتا اینکه به هر حال همانطور که در جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه های انتقادی نسبت به نوع روابط ایران و عراق در سال های اخیر وجود داشته است، باید پذیرفت که در سمت مقابل نیز چنین گرایش‌هایی حتی در بین برخی سیاسیون و گروه های شیعه وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. مساله مهم این که چنین مواضع و نگرش هایی نباید به جریان مسلط در روابط حسنه میان دو کشور تبدیل شود و یا روح همکاری و مودتی که میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد را خدشه دار کرده و اخلالی در روابط ایجاد کند، وگرنه وجود اختلاف نظر و سلیقه امری بدیهی و رایج است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۵۰
یعنی حتی نتونستیم با این همه هزینه و خسارت، عراق واسه خودمون نگهداریم. چه سیاست خارجه فعالی داریم ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
اونا نوکر ایران که نیستن .. بالاخره یه اظهار نظر های خلاف عقیده ما هم میتونن بگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
12:42
فرق. بین اظهارنظر وتهدید واقدام را هنوز نمیدا نی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
بله خرجشو ما میکنیم منافعشو بزودی خواهند زد و خواهند برد
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
گفته میشه اگر قرار بر غرامت بشه عراق باید غرامت جنگ از 59 تا 61 را بده و بقیه اش را ایران بده چون 6 سال ایران بود که صلح قبول نمی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
!اتفاقا فعاله ولی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
غرامت جنگی ایران با ضریب عدم پرداخت و تورم در این 30 سال .الان چیزی حدود 1000 میلیارد دلار هست.همین 1000 میلیارد دلار رو از عراق بگیرید تا خروسشون واستون تخم بگذاره
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
در شهادت سردار سلیمانی هم باز به نفع دولت عراق که در این عمل ننگین همکاری کرده و سپس سکوت ، چشم خود را بر روی واقعیتهای دولتهای عراق در برخورد با ایران عزیز بستیم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
این فکر خیلی کوته بینانه است نوکری که وابسته به آمریکاست یه غلطی بکنه و ما بگیم دیگه عراق از دست رفت ! آمریکائیها رسمشون اینه که تو کشورهای هدف مثل عراق میخوان نفوذ داشته باشند پول خرج میکنند و چار تا مزدور جمع میکنند و سیاستشونو اینجور پیش میبرن اما ایران طرفدارش با دل و جانشان با ما هستند ما کم طرفدار و حامی در عراق نداریم این اراجیف که میشنوید مهره های دست نشانده آمریکا در عراق هستند صدام که گندشون بود رفت اینها که دیگه عددی نیستند اینا هم خواهند رفت .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
چندین بار عرض کردم دنبال گرفتن خسارت جنگ تحمیلی باشید در مجامع بین المللی ولی متاسفانه کسی دنبال بیت المال نیست..فقط دنبال خرده ریزا هستید..بفرما تحویل بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
فقط در امور امنیتی و آن هم موقعی که داعش در حال تصرف عراق بود مداخله ایران را میخواستن...
حالا ... از پل گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
ناشناس۱۳:۰۷
یعنی نمیدونی ایران چرا توافق به ظاهر صلح را نمی‌پذیرفت؟
نمیشه هر کشوری که خواست جنگ را شروع کند و خسارت بزند و بعد بگوید بیایید صلح
در آخر هم غرامت بگیرد
الان عادلانه است اگر روسیه صلح را بخواهد و اوکراین قبول کند و غرب تمام تحریم‌ها را بردارد و اگر اوکراین قبول نکرد غرامت بر عهده او باشد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
عراق 8سال باایران درجنگ بود با کویت جنگید با امریکا جنگید وداغون شد با داعش جنگید هنوز تورم ان کشور زیر5درصد میباشد روزی من برای بازاریابی محصولات کشاورزی وارد عراق شدم با یک تجار عراقی اخل بغداد که از تهران هماهنگ کردیم دیداری داشتم ایشان دوروز منو دربغداد وکربلا چرخاند گفت بیشتراجناس ما قیمت 8سال پیش را دارد ما درعراق لشگری وکارمندان دولت درسال چیزی بنام افزایش حقوق نداریم بیشتر قیمتها مربوط به 8سال قبل هست ولی درایران هرروز تورم اونم 100درصدی هرروز گرانی اونم 100درصدی هرروز دروغ اونم صددرصدی و........... گفتم مسئولان عراقی وسطح سواد انها کجا مسئولان ما وسطح سواد مسئولان ماکجا ....
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
اصلا 10 سال جنگ طول بکشه ، خسارت رو کسی میده که جنگ رو شروع کرده . مگه بعد دو سال عراق قبول کرده بود که خسارت ایران رو بده ؟بعدشم مگه قبول کرده بود که شروع کننده جنگه ؟وقتی نظر میدید یه کمی مطالعه بکنید بعد نظر بدید .
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
ما بسیار اشتباه کردیم باید همون موقع که داعش عراق را گرفته بود به عراق حمله میکردیم و آنرا جزو خاک خودمون میکردیم. کاری که الان ترکیه داره در عراق و سوریه انجام میده
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
کویت از عراق میلیارد ها دلار خسارت برای جنگ گرفت ولی ایران چرا غرامت و خسارت جنگ را از عراق نمیگیره!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
کارشناس ناشناس کانادایی زیاد تحلیل های کانال مجاهدین گوش کردی ، به جای این ها چهار تا تحلیل حقوقی و رژیم حقوقی سازمان ملل و چگونگی استناد آنها در دادگاه های بین المللی را بخوان
ناشناس
| Denmark |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
زیارت، برق، گاز ، امنیت، کتائب الحق، یا جور مراوده و ارتباط و منافعی در عراق دارید و بذارید کنار.
فقط و فقط و اول از همه و با اولویت خیلی بالاتر از هرچیز دیگه ای







پول خسارت جنگ



رو از عراق بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
این همه توی عراق هزینه کردیم آخرشم هیچی شد
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
این انتظار رو باید از یک کشور مستقل داشت اینا که تحت سلطه آمریکا هستن و اختیاری از خود ندارن!
همیشه گفته ایم...به احترام خون هزاران شهید جنگ 8 ساله تحمیلی...وجب به وجب خاک عراق خاک دشمن است.حال مسئولین اگر دوست دارند به آنها باج بدهند اما مردم ایران هرگز این را فراموش نخواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
از خواب بیدار شو دوست عزیز، صدام حدودا ۱۶ ساله که اعدام شده. با این منطق شما، ما باید رابطه امان را با همه کشورهایی که از بدو خلقت بشر تاکنون با ما جنگ داشته اند قطع رابطه و دشمنی کنیم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
ایول
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
با منطق شما الان کل دنیا کشور آلمان رو باید دشمن خودشون بدونن ؟؟؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
دوست عزیز ! این موضوع در نظام بین الملل عرف هست که بعد از پایان هر جنگی ، کشورها برای تامین منافع خودشون هم که شده گذشته رو نادیده میگیرن (البته نمیشه فراموش کرد) و رویکرد جدیدی در قبال هم پیش میگیرند. نمونه اش خود غربی ها ! بعد از جنگ جهانی دوم چقدر در آلمان و سایر کشورهای متخاصم سرمایه گذاری کردن؟ ولو در وهله اول برای منافع خودشون.چون ادامه دشمنی جز اتلاف انرژی و زمان و هزینه تراشی چیزی نداره ، علی الخصوص با مردم عراق که سوای همه اشتراکات دینی وفرهنگی گرفتار اقلیتی به نام حزب بعث و صدام بودن . به علاوه الان از این دشمنی که شما میفرمایید به جز آمریکا و اسراییل و همون اقلیت بعثی چه کسی سود میبره؟ زمان سردار سلیمانی که هیات حاکمه عراق به ایران نزدیکتر بود ، سفر اربعین ایرانی ها بدون ویزا انجام میشد ، آمریکا و اسراییل و غربی ها از این همه نزدیکی ملت ها وحشت زده شدن ، هم سردار سلیمانی رو از سر راه برداشتن هم با روی کار آوردن وابستگان خودشون ، اختلالی در همبستگی ایران و عراق پیش آوردن ، بعدش هم عراق نا امن تر شد ، هم رونق اقتصادی مراوده با عراق در هر دو کشور کم رنگ شد .اسراییل در خاک عراق فعال تر شد آمریکا هم نفسی کشید و ...و به هرحال الان به نفع دشمنان هر دو ملت شده ، حتی کسی مثل مقتدی صدر هم با دور شدن از ایران در سراشیبی خسارت افتاده ولی متوجه نیست...!1
کسرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
بعنوان یک فرزند شهید میگم وای بر کسانی که عراق و عراقی ها رو دوست ما تلقی کنن. تمام
تحویل بگیرید، بگید برادران عراقی فلان و بهمان.
حیف خون قاسم سلیمانی ها و بقیه جوانانی که ازاینان با عناوین مختلف جان فشانی کردند.
اینها خودشون رو تسلیم داعش کردند ان وقت جوانان ما از اینان دفاع کردند و کشته شدند.
واقعا صدام حسین بهترین گزینه برای اینان هستش.
کی میخواید این سیاست اشتباه رو تمام کنید؟ تا زمانی که از ایران و مردمانشان چیزی جز زمین سوخته باقی نماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
آخه صدام حسین یا داعش که فقط ضررش به
رزاونها نمی رسه. اگر مشاوران ایرانی در کنار رزمنده های عراقی حاضر نمی شدند، داعش صدمات زیادی در داخل خاک ایران به ما می زد. بهتره به جای حرفهای احساسی نگاه جامع تری به مسایل بین المللی داشته باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
کاملا با شما همنظرم اما دشمنان زخم خورده ما هم اونطرف قضیه واستادن اونارو چه کنیم ؟؟؟
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
دوست عزیز جوانان به خاطر حرمین اهل بیت عزیز جانفشانی کردند در عراق، نه به خاطرمردم و شهرهای اونجا
نه غرامت جنگ را دادند نه پول گاز و برق و کمک‌های ایران را حالا قلدری هم میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
قلدری چیه کلی گروه مسلح تو عراق درست کردید که هر کدوم ساز خودشونو میزنن اگه تشکیل گروه مسلح خوبه هم تو کشور خودمونم انجام بدیم اینجا احزاب هم حق فعالیت ندارند اینکه غرامت نمیدن و پول گاز و برق هم نمیدن از بی عرضه گی خودمونه تازه چندین برابر این پولا داره خرج گروه های شیعی میشه چولی که حق مردم خودمونه اینجا همه چیز گرون میشه که اونا راحت باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
؟اسرائیل از عراق بعنوان پایگاهی برای شرارت علیه ایران داره استفاده میکنه و در گذشته هم اگه ما به عراق کمک نکرده بودیم الان اونجا مرکز داعش و شرارت علیه کشورمون شده بود ! پایگاههای نظامی آمریکا تو عراق فقط برای کنترل ماست اونوقت تو از حضور نظامی بقول خودت در قالب گروههای مسلح غافل شیم شرط عقله !!!؟
کلا ادم های بی چشم و رویی هستن اون از حماس که یه عمر اسد تو کشورشون راهشون داد تا تقی به توقی خورد رفتن با مخافهاش
اینها هم موقعی داعش کل کشورشون رو داشت میگرفت ایران بدو نجاتشون بده هزینه مالی جانی بده حالا که داعش کم شده میخواد با زبان دیگه حرف بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
زیاد قصه نخورید داعش دیگری ظهور کرده و برای بلا و مصیبت دیگه ای باید آماده بشن میخوام ببینم بدون حمایت ایران کی میخواد به داد این نمک نشناس ها ک حتی به امامشون رحم نکردن برسه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
.بیمعرفت هسن عربهاحرف حساب جواب ندارد
مسئولین مملکت کلاهشون رو بالاتر بذارن.
باید داعش عراق رو به خاک و خون میکشید تا الان این نمک نشناس ها این حرف ها رو نزنن.
چرا باید تو وقت بدبختی دست اینا رو بگیریم تا اینا الان بیان پای ما رو بگیرن تا به زمینمون بزنن؟؟
چرا درخواست غرامت جنگ رو از این نمک نشناس ها نمیکنین؟؟ به چه اجازه ای اینهمه سال از گرفتن غرامت خودداری کردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتی شما در وین رفت آمد می کنید و هیچ نتیجه ای نمیگیرید و پول خودتون رو از کشورهایی مثل عراق، کره جنوبی چین و... نمیتونید وصول کنید، عراق روزانه میلیون ها بشکه نفت میفروخت و پول رو خیلی راحت دریافت می کنه و فربه تر میشه.

کمکی سیاست ایران به اسرائیل و تمام کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه کرد، هیچ کس نکرد.
شاید باورتون نشه ولی اسرائیل حتی توی بالاترین فانتزی خودش هم نمیتونست رابطه با امارات و عمان کویت عربستان و... رو ببینه.
از اول هم این روز ها قابل پیش بینی بود. اشکال از شماست که قدرت تحلیل ندارید. هر کشوری اولویت را به منافع مردمش می دهد نه همسایگان و برادران دینی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
منافع ملی ؟؟؟؟؟ بابت غرامت جنگی لااقل ۱۰۰۰ میلیارد دلار بهمون بدهکارندا هنوز منافع ملی هم میخوان؟
تابناک عزیز
بدانید که هیچ وقت دشمن دوست نمی شود
همین عراق که مدعی دوستی با ان هستید 8 سال جنگ را تحمیل کرد و علاوه بر شهادت صدها هزار از هموطنان زیان‌های اقتصادی بسیار زیادی نیزتحمیل کرد که تبعات آن تا الان نیز قابل احساس است
پس دشمن دشمن است و انتطار از او نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
کشور عراق دچار تغییر جدی شده است. همانطور که ایران پس از انقلاب اسلامی با دوره قبل قابل مقایسه نیست. در همین کشور کسانی را داریم که حاضرند از جان و مال و خانواده خویش برای دفاع از ایران اسلامی بگذرند. بنابراین مقایسه عراقی که توسط صدام سفاک وارد جنگ شد و بسیاری از شیعه وسنی کشور خودش را به خاک و خون کشید و آواره کرد با عراق کنونی اصلا قابل قبول نیست
بترسید از روزی که این عراق جان بگیرد و دوباره به ایران حمله کند
چرایی ندارد. با اشاره آمریکا این کارها را میکند. وقتی خودمان را هم قد آمریکا میدانیم و صحبت از فروپاشی این ابرقدرت میکنیم، باید منتظر این مسائل هم باشیم. قبلا یک بار با آمریکا سرشاخ شدیم و نتایج آن را دیدیم. امیدوارم دوباره این راه را نرویم.
حق با ایرانه اما پولو عربستان چربتره، عین جملات را عربستانی ها از این وزیر خارجه ببچاره خواسته اند که بر زبان براند، این صراحت مال عربستان نه تو که تازه به دوران رسیدی اگر ایران نبود که داعش مدتها پیش با کله ات فوتبال بازی کرده بود و گل هم زده بود، بزار لااقل یه دهه بگذره بعد حاشا کن آقای وزیر خارجه که دستور می گیری از شارجه و دیگر دوستان عرب خارجی.
آب که سر بالا رود قورباغه هم ابو عطا می خواند.به این مردک باید گفت از نجابت مردم ایران سوء استفاده نکن.اگر مسولان ت ما غرامت جنگی را مطالبه می کردند امروز زر نمی زدی . بدان که اگر سردار ما حاج قاسم نبود امروز خودت و اعضای خانواده ات غلام و کنیز داعشی ها بودید یا آواره و پناهنده در ایران و دیگر کشورها .پس حق بزرگی و کوچکی را ادا کن و نمکدان را نشکن
همین عراقیها بزودی در کنار آمریکایی ها با ایران وارد جنگ میشن!!!!
حالا پول و آب و برق مردم رو بدین به این مفت خورهای خائن
حق داره.هرکس به فکر منافع کشورش هست
تا زمانی که با گروهای میلیشیا بخواهیم همسایه داری کنیم می شود اینی که هست
خیلی وقت است که صراحت را در مواجهه با همسایگان کنار گذاشته ایم و نتیجه اش شده است ، وقاحت از طرف آنها . اگر دیرتر به داد عراقیها می رسیدیم ، الان آمار بدنهای بدون سر بیشتر از بدنهای سر دار بود ، اما نتیجه اش چه شده . نه از جریمه ی جنگ می گویند و نه از بدهی های اخیر . اربعین هم که شده یک حج کوچک برایشان تا پول در بیاورند .
ما هم خیلی خوشحالیم از بحث صراحت پس خیلی روشن 1. تکلیف ترور سردار سلیمانی در خاک عراق و مجرمین عراقی که خودتان خوب میشناسید آنها را و در این جنایت به آمریکا کمک کردن باید روشن کنید 2. تکلیف فعالیت پایگاههای جاسوسی صهیونیستها تو عراق را روشن کنید 3. پایگاههای آمریکا در عراق که در عراق که بوضوح به هدف مقابله با ایران ایجاد شده تعطیل کنید 4. طلب ما بابت فروش گازو برق را سریعا پرداخت کنید 5. سر فرصت غرامت جنگ را هم تکلیفشو روشن کنید براورد 30 سال پیش 600 میلیارد دلار خسار تحمیل جنگ از سوی عراق به ایران بوده ساز و کار پرداخت آنرا و میزان اقساط آنرا مشخص نمائید و .... !! البته ما خبر داریم که شما پلاک موقت هستید و باید بروید و اینرا هم خوب میدانیم با توجه به وضعیت رئیستان این نمک حرامیها از کجا آب میخوره بالا خره نوکری آمریکا یه سرش جفت پرانی به ایران باید باشد دیگه !!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
شماره کارت ندادی فرهاد جان خوش خیال.
غربی ها بدون اجازه عراق نیروهای نظامی به عراق وارد کرده و یا خارج می کنند همه دروازه های هوایی زمینی دریایی به روی انها باز است و کسی جرات حرف زدن ندارد . ایران 8 سال با صدام جنگ کرد و اجازه نخواهد داد صدام ثانی با چهره دیگر ظهور کرده و همان وقایع گذشته بار دیگر تکرار شود .
اگر از همون روز اول به جای هزینه کردن در عراق (ساخت عتبات عالیات، نیروگاه، هتل، جاده، ورزشگاه در کربلا، پل و ....) پیگیر خسارت جنگ تحمیلی 8 ساله بودیم الان اینقدر پررو و هتاک نمیشدن.
مسئولین سیاست خارجی باید دست از تعارف برداشته و حداقل پرونده دریافت خسارت جنگ تحمیلی را در مجامع بین المللی به جریان بیاندازند
چون به فکر مملکتشه و صلاح مملکت و مردمش رو میخواد
مهره های عربستان در دولت و هیات حاکمه عراق کم کم شمشیرهاشونو از رو می بندند و برای ایران شاخ و شانه خواهند کشید و این پول عربستان حرف اول را می زند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
اینها مهره نیستند .
دلسوز عراق اند
نمیشود به کشور دیگر موشک پرانی کرد و جوابگو‌نم‌نیود
عراق تنها ؟؟ یا همه ی همسایگان ایران
ایول فوآد حسین
کردستان عراق همکار اصلی موساد و سیا در شهادت سردار سلیمانی بود و فراموش کردند ایران و سردار سلیمانی بود که مانع تصرف کردستان عراق توسط داعش شد و مانع قتل و عام مردم شد ولی روزی که خطر رفع شد مثل سابق کمر را برای مقابله با ایران بستند
فواد حسین مچکریم
وزیر دلسوز و با تجربه ای است
ما مردم ایران اعلام می کنیم هیچ دوستی و قرابتی با عراق نداریم و خواهان دریافت غرامت جنگ‌و دیر کرد آن نیز هستیم
عراقی ها وطنشون را دوست دارند و حافظ منافع کشورشون هستند.
به نظرم فوآد حسین فهمیده که ما شعر سلام فرمانده رو از اونا کپی کردیم و زدیم به نام خودمون
اجنبی اجنبی است حتی اگربرادرت باشد.قضیه مارواستین است.
صراحت در برابر صراحت مشخص میکنه اون سرود که خونده شده مال اوناست یا ما
ایران اگر در مسائل عراق دخالت نکند هم به نفع مردم ایران است هم بنفع مردم عراق و هم بنفع منطقه ولی بنفع روسیه و چین نیس
وضع عراق و سوریه و لبنان و سرزمین های اشغالی و افغانستان و آذربایجان را ببینید و درس بگیرید .
پی بردن به اشتباه بودن راه ، نباید اینقدر طول بکشد و اینقدر هزینه داشته باشد.
مسئولان ما سیاست هایی را دنبال کرده اند که همزمان هم دچار عقب گرد اقتصادی شده ایم ، هم اعتماد و حمایت مردمی از دست رفته ،
هم بر خلاف ادعاهای مطرح شده نتوانسته ایم بر افکار عمومی مردم خاورمیانه تاثر مثبت بگذاریم هم اینکه اهمال کاری ما باعث دراز شدن زبان آذربایجان ، ترکیه و امارات و عربستان شده است .
این حجم از بدکاری و خرابکاری و نابلدی بی بدیل است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
زبان اونا دراز نشده...سیاست ایران اشتباه و دخالت در امور داخلی اوناست
بذرهای سعودی (ثمر) داد
تلاش اسراییل(نیز)
و ایران باید هوشیار تر از این دو روباه خیره سر باشد. مصر دوست ایران نیست هر کس اونجا میره گویی برای توطئه و تمهید ابزاری خسارت زا حضور به هم میرسانند
عراق خیلی داره پر رو میشه
نتیجه دشمنی با اسرائیل به خاطر کشورهای عربی خروجی بهتر از این نداره و نخواهد داشت.حالا هم با اسرائیل دشمن هستیم هم با کشورهای عربی.این وسط فقط به خاطر سیاست های ما، اعراب و اسرائیل با هم صلح کردند.
آقای علم الهدی تحویل بگیر!وقتی برادران عراقیت را می بری مشهد و دهها جور امکانات شرعی و غیر شرعی در اختیارشان قرار می دهی آن موقع توقع آنها را بالا می بری
الان دین و مذهب وهمزبانی دیگرکارایی نداردمنافع ملی است تازمانی که پول داری رفیقتم عاشق بندکیفتم.
مسئولین تحویل بگیرند!

از لحاظ تاریخ کی عرب تونسته با فارس دوست بشه که الان دومیش باشه؟... این همه خرج و نیرو که صرف عراق کردید اگر صرف افغانستان و تاجیکستان که حداقل اشتراکات فرهنگی و قومی داریم کرده بودید نتیجه بهتری داشت...
چقدر مسخره است که این شخص به تنهایی خودش را بغداد می داند
ایراد نداره یک مقدار بیشتر از گلوی هم وطنان ایرانی ما بزنید بریزید تو حلق آنها!برق ارزان و گاز و مواد غذایی و ...!تازه پولش هم به شما نمی دهند!
چرا طبق عرف بین الملل غرامت حنگ تحمیل شده را نمیگیرید؟مگر کویت نگرفت؟ارزش پول کویت الان سه برابر یورو هستش.شما غرامت را نگیرید بعدی ها میگیرن تمام.
متاسفانه این است عاقبت بی حساب کتاب کمک کردن به اینها در زمان بحران؟؟!! آنزمانیکه داعش داشت نسل اینها را از روی زمین برممیداشت ما در کنارشان قرار گرفتیم و سایر کشورها در کنار داعش ولی حالا اینگونه وابستگان غربی ها و صهیونیستها در باره کشور ما صحبت میکنند.ای کاش میگذاشتیم نسل اینها را داعش از روی زمین برمیداشت؟؟!!
آقای *دکتر محسن رضایی* مشاور محترم اقتصادی جناب رییسی فرموده اند *« اگر مشکلات اقتصادی حل شود وضعیت اقتصاد کشور بهبود پیدا میکند»**
مرغ نر را خروس می گویند
زن نو را عروس می گویند
نمد سبزوار از پشم است
زیر ابروی مردمان چشم است
آنچه در چشم می رود خواب است
آنچه در جوی می دود آب است!
از كرامات شيخ ما چه عجب!
پنجه را باز كرد و گفت یه وجب
از کرامات شيخ ما اين‌ است
شيره را خورد و گفت شيرين‌ است
یک کرامات دیگرم دارد
ابر را دید و گفت می بارد
در سمرقند گربه دم دارد
در بخارا الاغ سُم دارد
دست دارای پنج انگشت است
متضاد جلو، همان پشت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
دمت گرم جیگرجان.عجب زبانی هست این فارسی با این اشعار زیبا.کلی کیف کردم.کاش اسم شاعرشم می نشتی عزیزجان
این سیاست جمهوری اسلامی اگر یک بام و ودو هوا نیست پس چیه؟ مگرشما نمیگید دولتهای امریکا موظف به رعایت قراردادها ویا توافقات انحام شده توسط دولت یا دولتهای یعدی امریکاست؟ پس چرا دولت فعلی عراق نباید موظف به پرداخت خسارتهای جنگ تحمیلی نباشه؟آیا این سیاست یک بام و دو هوا نیست ؟
چرا خودتون خسته میکنید دنیای سیاست دوست ودشمن ندارد هر جا که منافع ملی مردم حکم می‌کند انجام می‌شود
شاید از حرف هایش خوشمان نیاید ، ولی درست میگوید، بمباران کردن اربیل اگر دخالت در عراق نیست ، پس چیست؟؟ !!
کویتی‌ها غرامتشان را تا ریال آخر گرفتند اما ما هنوز میگیم برادران عراقی. از خانواده‌های شهدایی که در راه دفاع از وطن در برابر این حرامیان همه وجودشان را تقدیم کردند خجالت بکشید.
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد !
اتفاقاً این اظهارات وزیر خارجه عراق و درخواست صراحت در روابط باید از سالها پیش در روابط ایران با عراق صورت میگرفت
1 ـ روزی که داعش در حال فروپاشاندن عراق و هر آنچه که نصفه و نیمه در اختیارشان بود باید ایران صراحتاً از عراقی ها میخواست که بگویند و سند بدهند که هزینه های مقابله با داعش و تار و مار کردن آنها را عراقی ها چگونه میخواهند پرداخت کنند !
2 ـ از همان ابتدا باید ایران صراحتاً از عراقی ها میخواست که غرامت چنگ هشت ساله بر علیه ایران را پرداخت کنند !
3 ـ از همان ابتدای روزی که عراقی ها برای در خاموشی نماندن و در زمستان از سرما نلرزیدن محتاج برق و گاز ایران بودند باید ایران صریحاً به پرداخت به موقع وجه برق و گاز مصرفی عراقی ها تاکید میکرد !
و حالا هم برای اینکه وزیر خارجه تازه از راه رسیده عراق زیاد دلخوش به مصر و عربستان نباشد باید صریحاً و با اعلام یک ضرب العجل یکماهه از ایشان بخواهیم که بدهی های عراق به ایران را پرداخت نمایند !
ایران باید خسارت ۸ سال جنگ تحمیلی را طلب کند
کویت غرامت خودشو از عراق گرفت چرا دولتمردان ایران غرامت ۸ساله رو از عراقیها نمیگیرن؟ این غرامت حق مردم ایرانه حق الناسه
اشکال نداره، خدا خیرشان بدهد داره درس دفاع از منافع ملی یاد می دهد!!!
آب و برق مجانی فکر کنم به عراقی ها رسید
بیشتر از سه دهه از جنگ تحمیلی میگذرد اما متأسفانه هیچ اقدامی در جهت پرداخت غرامت از طرف دولت عراق نشده است
واقعا تکلیف غرامت جنگ 8را چی شد؟ اصلا برنامه ای برای وصول آن هست؟
با سلام بر همگی .. ما هدینی های داریم در انج تعدا خیلی نبودند که برای ایران بر علیه صدام جنگیدند وهید شدند واز طرفی مقدسات مشترک ما با شیعیان از عراق .. اما گستاخ این مرد هم قبلا دیدم ولی چهره اش نشان اتهاجمش ..است ..اما بودند کردان عراقی که زندگی خودرا مدیون ایران داتستند ولی بندرت بیان شد .. منتها ما از همین المان کلی از زمان شاه طلبکاریم کهشاه برای پایگاه بوشعر وپایگاهی دیگ و در خوزستان کلی سرمایه گذاری کرده که المانها از زمان انقلاب به بعد به روی مبارک خود که نیاوردند هیچ تازه بر علیه ما در برنامه هسته ای علامیه مخالف دادند و تازه همین دولتهاشون یا ایرانرها که وارد دولت المان شدند ..خلاصه باید پولهای ما که دارند برای کشورهای اروپایی نه فلسطین ویمن که انهارا جهان سومی حساب میکنند و در حین امدن اکرایینیها افغانستانیها ویمنیها و عراقی هم را از خانه هایی مسکونیشان بیرون کشیدند وبه اوکرایینها دادنداز این بدتر نیطت مهمتر نجات کشور وملت وثروتهای ماست وبه همچنین دوستان ویاران ادارمان
مدافعان حرم کجایید ببینید هر کشوری اولویت اول خود را بر منافع ملی اش میگذارد بجز آیران که اولویت خود را بر منافع عقیدتی و گرایش های مذهبی قرار میدهد اما پاسخی این چنین میگیرد !!
پول غرامت جنگ تحمیلی یا دیرکرد را بدید لطفاً
خدایی اگه عراقی که اینهمه واسش پول خرج کردید روابطش رو با ما تیره کنه من یکی حلالتون نمکینم.
پول بی زبون مردم ایران رو خرج اعراب کردید ....
نمیدونیم تاکی باید با این همسایگان بی عرضه ترسو ونمک نشناس باید مدارا کنیم باید قلدرباشیم همشون نهیب کنیم بالاتر از سیاهی رنگی نیست عراق و افغانستان و بقیه کشورهای همسایه ترکیه هیچ کدومشون عرضه ندارن هروقت جاش بشه به ایران پشت میکنن
ایران باید از موقعیت کردستان عراق پشتیبانی کند نه برعکس. اگر ایران در قضیه رفرنداوم کردستان عراق بیطرف میبود ب ، الان عراقیها اینقدر پررو و جسور نمیبودند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
کردستان عراق کشور میشد الان ایران مشغول جنگ با مردم خودش بود. ضمن اینکه ترکیه طبق معاهده لوزان کل کردستان عراق رو میتونست به خاک خودش اضافه کنه. خواب دیدی خیر باشه
سلام : مصلحت اندیشی یی جای ایران باعث شد وزیر خارجه عراق موضع طلبکارانه بگیرد با ذخایر هنگفت نفت عراق چرا جمهوری اسلامی غرامت جنگ هشت ساله را طریق مجامع بین المللی و دادگاه لاهه مطالبه نمی کند و چرا باید کویت با آن رفاه مردماش غرامت جنگی از عراق بگیرد اما ایران انگار نه انگار که کشور عراق 8 سال با جان ومال و امنیت و ناموس ایران بازی کرده است مطمئنا اگر ایران درخواست غرامت جنگی از عراق کند علاوه بر وصول خون بهای شهیدان و لطمات مالی و ویرانگری های بسیاری که به ایران وارد کرد این کار خودش به نوعی بازدارندگی جنگی ایجاد می کند براستی مسئولین کشور چطور باید بابت این کار درپیشگاه خداوند باری تعالی وخانوادهای شهدا و ملت پاسخگو باشند ؟؟؟!!!!
خود الکاظمی از همه مشکوک تره ایشان از طرف حزل الله عراق متهم‌به شراکت در ترور سردار شهید سلیمانی وابو مهدی تست.زمانیکه نخست وزیر نبود اما رییس دستگاه اطلاعاتی عراق بود.
دیگه وقتشه ماهم بازبانمان بگوییم خسارات بدبختی های تحمیلی را به ایران بدهید. بیش از 1000میلارد دلار خسارت جنگ و این همه شهید وجانباز. توروخدا برای عراق دیگه خرج نکنید و این پولها را برای ملت خودمات خرج کنید. خارجیها این استحقاق را ندارند.
بدون شک اگر مسئولین ایرانی صادقانه رفتار کرده بودند هم با ملت ایران هم با همسایگان این اتفاق نمی افتاد

واقعا چرا از دولت عراق خسارت جنگ گرفته نمیشود در حالیکه کشور همزبان آنها کویت این خسارت را گرفته و در حال گرفتن نیز هست
ما باید غرامت جنگ رو از عراق بگیریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام ما فقط حراف خوبی هستیم
درود بر وزیر خارجه عراق که به فکر منافع ملی خودش هست. نوبت ایران است که صراحت به خرج بده و غرامت جنگ 8 ساله را از حلقوم مسئولین عراقی بیرون بکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
اون رو که خیلی وقت پیش ایران بخشید کجای کاری
آقای فؤاد حسین ای کاش شما مستقل بودید و از هیچ دولت خارجی تاثیر نمی پذیرفتید و اقلیم کردستان عراق حیات خلوت رژیم صهیونیستی نبود ، آمریکا و عربستان سعودی نقشی در سیاست های شما نداشتند .
میگن تازه غرامت ها رو هم بخشید ایران وای بر مسئولین اوف بر مسئولین
ما پنج سال قطعنامه ها رو برای پایان جنگ قبول نکردیم . اونا باید غرامت بدن ؟
يکي بچه گرگ مي پروريد.
چو پروده شد خواجه برهم دريد

الان داستان عراق هم با ما این است کاش به قول خودشان حاکمان ما بصیرت داشتند
مسئولین نظام تعارف رو بگذارن کنار
باید تا ریال و سنت آخر غرامت جنگ رو از حلقوم عراق در آورد. خسارت دیرکردش رو هم باید گرفت.
کویت که همزبان عراق هست و عرب هم هست از خسارتش نگذشت ما برای چی باید بگذریم؟؟
یک مسئول بیاد پاسخ بده.
غرامت جنگ ایران - عراق ربطی به دوستی ما با دولت فعلی یا مردم عراق یا ... نداره. ما متحمل ضرر زیادی از تجاوز دولت عراق در اون دوره شدیم و این وسیله گرو کشی نیست حق مردممونه و ضرری هست که خوردیم . باید تا امروز می گرفتیم کما اینکه کویت با اینکه روابط خوبی با عراق داره گرفت و حالا هم نباید از این مساله به عنوان گروکشی استفاده کرد در هر صورت باید اینو گرفت حق مردمه و بیت الماله
عراقی‌ها از ما متنفرن.این همه بیخود باج دادیم آخرش هم این میشه مثل فلسطین
مردم عراق در تعیین سرنوشتشون آزادن. اگه بخوان می‌تونن به آمریکا و اسراییل اجازه‌ی مداخله بدن، به ایران ندن.
آقایان نماینده بفرمایید زبان مصلحت را،غرامت در خواست نکردیم حالا بدهکار هم شدید،اکر غرامت را از عراق نگیرید ،پولی که صرف خانواده میکنید حرام است
وقتی غرامت جنگ و پول گاز رو ازشون نگرفتن اینجوری وقیح و پررو میشن این عراقیای...
ما ایرانی ها از بس دل رحم هستیم چوب دل رحمی می خوریم عراقی نمک به حرام کم خدمت کردند رزمنده گان ما مردانگی هم یکم خوب است
ما‌ چه‌ اصراری‌ داریم‌ مدافع‌ اعراب‌ و ملل‌ مستضعف‌ دین‌ و دنیای‌ کشورهای‌ جهان‌ باشیم‌ در حالیکه‌ بحق‌ خدا‌ ‌ بسیاری‌ از‌ ماها‌ از‌ اقل‌ زندگی‌ مناسب‌ محرومیم‌ !!!
بابا‌ چرا‌ در عراق‌ گروه‌ نظامی‌ تشکیل‌ میدی‌ از‌ جیب‌ ملت‌ گرفتار‌ بعد‌ به‌ خاک‌ یک‌ کشور‌ مستقل‌ و بزرگ موشک‌ پرت‌ میکنی‌ که‌ چی‌ ب
این هم از عراق. آیا شانسی برای بازگشت تعقل به سیاست خارجی ایران باقی مانده؟
غرامت جنگی اگر گرفته شده بود حالا این حرفها را نمی شنیدیم.
کلا این جماعت همسایه عراق کویت نمک نشناس
هستند چقدر زود یادشان رف چقدر دولت ومردم ایران به آنها کمک وپناه دادند حتی با مال وجانشان!!! مقصر خودمان که دستمان نمک ندارد....
راست می گه بنده نمی خوان نوکر ایران باشه.می خواد نوکر آمریکا بمونه.مشکلی نیست.ولی قبلش تکلیف یه سری چیزها باید معلوم بشه.مهمترینش شهادت سردار عزیز که باید پاسخ بدن
پاسخ ها
امیر رامیانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
حزب دموکرات کردستان روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و اسرائیل پایگاه های متعددی در اقلیم کردستان عراق دارد! حالا ببینید این دوست اسرائیل آیا می تواند بهتر از این حرف بزنه؟! وزرای دولت عراق هم میان احزاب این کشور سهمیه بندی هستند و هر حزبی به تناسب رأی و جمعیت تعدادی وزیر دارد. پس موضع او موضع شیعیان عراق نیست! او یک کرد دوست اسرائیل است.
این همه ایران در عراق هزینه کرد مدرسه ساخت اعتبات رابازسازی کرد درنجف واطرافش حرم امام علی ع چقدر هزینه کرده اعتبات سامره راو به اسم اعتبات چقدر در دفاع از خاک عراق ماشهید دادیم وووو غرامت وخسارت هشت سال جنگ تحمیلی را که ایران پیگیر نشد پول گاز وبرق را هم نمیدهند هیچ درخفا به اسراییل هم برعلیه ایران لانه جاسوسی میدهند .... آن وقت مسولان مامنفعلانه نگاه می‌کنند...... با با بعد از انقلاب قریب به بیست سال ما نرفتیم اعتبات اتفاقی افتاد،؟ حالا هم مدتی نریم چه میشود قلب مسلمان باید اهل بیتی س باشد اما حق وحقوقمان مثل غرامت راباید گرفت این حق الناس مردم ایران است کسی نمی‌تواند ببخشد مردمی که هزاران شهید جانباز اسیر مفقود در راه حفظ ایران عزیزتقدیم کردند... کسی نمی‌تواند حق این همه خونها را نادیده بگیرد این مسولان باید جوابگوی خون هزاران شهید درفردای قیامت باشند وسکوت ونگرفتن حق مردم ایران حرام وگردنشان هست....
ما برای دریافت پول نفت مشکل داریم اونوقت شما دنبال غرامت جنگ هستید؟!ضمنا همینجور که سید حسن گفت ایران هزینه دفاع از خودشو به حزب الله میده تو عراق هم همینجور بجای جنگ تو تهران تو سوریه و عراق جنگید ید پس منتی ندارید
باید می گذاشتید کاری که داعش در موصل ودر سنجار با ایزدی ها کرد در اربیل هم انجام می داد تا الان این بنده خدا زبان در نیاره
یکبار یه کارشناس عراقی میگفت ایران باعث کشته شدن ۱۱ هزار نفر عراق شده بعد از ۲۰۰۳، خلاصه میگفت ایران هم باید غرامت این ها را بدهد.
چرا واسه ایران بلبل زبونی میکنی ولی ترکیه که مرتب داره کردهای عراق رو بمبارون می‌کنه واسه اونا زبون نداری
دوستان خبر دارین برداران فلسطینی در بازی با الجزایر از باخت ما خوشحالی میکردند!!! حتی الفاظ زشت هم درباره ما به کار می‌بردند!!!
اقای وزیر خارجه عراق اشتباه میکنی این سکوت ایران است که شما وزیر شده ای این سیاست خارجی غلط ایران است که شما میگویی سکوت شما شریک قاتل سردارسلیمانی هستی وهیچ عکس العملی از سوی ایران نشد یعنی سکوت اگرنیروهای سپاه قدس نبود الان فرزندان داعش حکومت عراق در دست گرفتند شما شریک اقتصادی وسیاسی ایران نیستی بلکه همچون حکومت بعثی بدهی ارزی خرید از ایران خسارت جنگ با ایران را نپرداختی ولی خسارت جنگ کویت را پرداخت کردی چون از اربابت اجازه نداشتی شما هیچ کمکی برای ریزگردهای بین دوکشور هست انجام ندادی حالا میگویی ما از سکوت به صراحت رسیدیم درست میفرمایید این سکوت سیاسی ایران است نه عراق لطفا از خواب بیدار شوید
تو نظرات داشتم میخوندم، یه بابایی نطق فرموده اگر قرار بر غرامت باشه عراق باید از سال۵۹تا۶۱رو خسارت بده، چون بعدش ما صلح نکردیم، میخوام بگم تا مزدورهایی مثل تو به نام ایرانی نظر میدن ،دیگه ما نیاز به دشمن نداریم، مظلومیت شهدا یعنی همین آخه اگر ما نمیجنگیدیم که عربا الان ارز وناموس نمیذاشتن..
بعدشم حکایت عراق حکایت ذات بد هستش که نیکو نمیشه...
امثال سردارسلیمانی ونوروزی وغیره جونشونو واسه امنیت شما دادن ولی امروز که شر داعش کنده شد زبون درآوردین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
به اینا عربستان پول می ده تا از سوله های البانی این چرت ها رو پخش کنن و گرنه مگه بچه بازیه ؟ محکومیت عراق بعد 8 سال جنگ مورد قبول قرار گرفت و عراق متجاوز و محکوم به پرداخت غرامت در نظر گرفته شد. دولت فعلی عراق دوست ما هست و مردم عراقم برادر ما ولی اینا جای ضرری که رسوندن توی 8 سال به ما رو نمی گیره باید مسئولین پیگیری کنن و بگیرن حق ما رو
الهام چرخنده در عراق زندگی میکنه اجناس ب نرخ ۸ سال قبل خرید میکنه اینها درس عبرت
درخواست غرامت جنگ یک حق عمومی و بیت المال است و هیچ کس اجازه بخشیدن آن را ندارد . تمام ملت ایران از جنگ صدمه دیدن و این یک حق عمومی است
مدتهاست در کلام حکام ما واژه عراق از عبارت «جنگ تحمیلی عراق علیه ایران» حذف شده است در حالیکه مدام از عدم تحریف حقایق سخن می رانند!
چرا هر وقت که به ما اخم میکنند ادعای غرامت جنگی می کنیم . ما بنیاد شهید برا عراق درست کردیم . روزی می رسد یک ایرانی وارد عراق بشه اون رو بگیرند . ایول حق دارند دست ما نمک نداره ، دوستی با هر که کردم خصم مادر زاد شد . همه مثل عراقند .سوریه ، یمن ، فلسطین .لبنان بزار بخورند نوش جانشان خلایق هرچه لایق
سرزمین ما آماج توسعه طلبی عراقی شد وقتی که کشورشان در حال سقوط بود هر چه در کفه توان بود عرضه شد تا سقوط نکند هر چه توانستید خرج بیمارستان و هتل بدون هیج قراردادی و ضمانتی در عراق کردید تا توانستید مثل ریگ در این کشور خرج کردید و فکر کردید با این خرج ها می توانید کیان و هستی عراف را در دست بگیرید غافل از اینکه عراق یک کشور مستقل است و بمحض بیرون آمدن از زیر بار مشکلات یک تهدید بالقوده برای ایران است مماشات در گرفتن خسارات جنگ همه اینها را که جمع کنید می شود یک تهدید اصولی برای یک کشور که استراتژی همسایه مداری را رعایت نمی کند
سلام
همه به فکر مملکت خودش هستند

این بابا موقع که داعش داشت کشورشون می گرفت کجا بود
ما مردم ايران از سال54 به بعد عراق را يك كشور دوست نمي دانيم .عراق با شروع جنگ در 29شهريور59عليه ايران انقلاب شده و بدون ارتش بزرگترين ضربه را به زندگي - پيشرفت و ثابت ايران زد و يك گروه چند صدهزار نفره از بهترين جوانان اين مملكت را به كشتن داد.
صرف اينكه آرامگاه امامان شيعي در عراق است دليل درستي نيست كه مسئولين كشور به اين جماعت باج بدهند(كما اينكه تا حالا داده اند). صدام بمدت 8 سال كه تنهائي عليه ما نجنگيد بلكه درصد زيادي از مردم عراق(چه شيعه و چه سني) با صدام و عليه ايران بودند.
خصلت جماعت عرب است كه وقتي در موضع ضعف باشد خيلي راحت بچشم مي گويد ولي همينكه يك مقدار قدرت پيدا كند و يا طرف مقابل را در موضع ضعف ببيند شير مي شود و نمكدان را به راحتي آب خوردن مي شكند
اون بابایی که چند بار که همش هم کار یه نفره زده از ۵۹تا۶۱اونا... خسارت بدن از ۶۱تا۶۷ما‌چونکه‌صلح.... رو ما قبول نکردیم مگر مردم ایران رو دور از جون ایرانی خر فرض کرده همچین یاوه گویی هایی میکند آخه مثلاً آدم تو دعوا تا یه مشت زدی فورآ بگی صلح نباید طرف جوابتو بده تا خرمشهر رو گرفتن آن‌هم با نامردی بعد هم فورآ بگن صلح اونوقت اگر ایران قبول می‌کرد خود تو نمی گفتی حالو به ایرانی ها چرا وقتی ایران تو خاک اونا پیش‌روی کرد و یکی از جزایر شونو گرفت نگفتن صلح که اون موقع ایران با کمال میل می‌پذیرفت صلح رو.... دیگه از این چرندیات نگی اگر ایرانی هستی
باز هم باختیم
قابل توجه مسئولین مملکتی . اینا فقط و فقط به فکر منافع ملی شون هستند و بس . حلا هی توجیه کنید . هر چند سوختن هم داره کلی هزینه کن عراق رو نجات بده اخرش همینه منافع ملی
این ها باید علاوه بر بدهی پول گاز ، بدهی پول برق ایران را هم بدهند و باید رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شون یاد بگیرند با قلدری با ما صحبت نکنند یادشون باشه ما عراق رو از داعش نجات دادیم
عاقبت کمک به اعراب همین است. عرب خود را برتر وایرانی را زیردست می داند.
دولت خاین عراق باید بفهمد اگر ایران نبود الان عراقی وجود نداشت این تشکر و قدر دانی از ایران می کنه ؟
من کارشناس سیاسی نیستم ولی خوبی که امروز حد بگذرد آبله خیال بد کند در مورد عراق صادق است. وقتی خیلی راحت دولتمردان ما از کنار غرامت جنگ هشت ساله می گذرند وقتی سردار ملی ما را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و ما راحت گذشت کردیم وقتی بهترین جوانان ما توسط همین عراقیها به شهادت رسیدند نتیجه می شود همین .
پس شعار مرگ بر عراق چی شد. کشوری که هشت سال بدترین سلاح های میکروبی و شیمیایی رو بر علیه ما استفاده کرد شد برادر ما ولی هنوز شعار مرگ بر امریکا میدهید.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی