بازدید 13909
۳

ساخت بندر خشک در پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران از آغاز فرآیند تدوین برنامه و ساخت نخستین بندر خشک پایتخت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 16 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، با توجه به اینکه که امروزه با وجود گسترش شبکه‌های مختلف حمل و نقل، از میان انواع شیوه‌های جابه‌جایی بار در کشور بیش از ۹۰ درصد توسط جاده صورت می‌گیرد. برهمین اساس ضرورت توجه و رسیدگی به وضعیت ارایه خدمات در بخش حمل و نقل جاده‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران بر این باور است که موضوع لجستیک یا مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال منابع از مبدأ به مقصد به‌طور کلی در کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در مساله بار مغفول مانده است در حالی که این موضوع در تولید و بهره‌وری اقتصاد اثر مستقیم می‌گذارد.

شهرداری تهران برای ارتقای استانداردهای لجستیک در حال حاضر فعال شده و بر همین اساس چند پروژه مورد طراحی قرار گرفته است که یکی از این موارد ایجاد و راه‌اندازی بندر خشک در پایتخت است. به گفته وحدت کار، مکان‌های مختلفی در رابطه با راه‌اندازی بندر خشک پیش‌بینی شده و در دست مطالعه است که یکی از این مکان‌ها شهر آفتاب در نظر گرفته شده چرا که شهرداری در آنجا تملک دارد و شرایط مواصلاتی هم تمهید شده است. بندرخشک باید به‌طور کلی کنار بزرگراه‌ها، فرودگاه و خط راه‌آهن باشد بنابراین شهر آفتاب می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد بندرخشک در نظر گرفته شود.

بندرخشک بندری است که کنار آب نیست و بر همین اساس به آن بندرخشک می‌گویند. در حال حاضر در زمینه حمل بار باید ساماندهی‌های بسیار دقیقی انجام گیرد و راه‌اندازی بندرخشک می‌تواند علاوه بر این ساماندهی خوشه‌ای صنعتی و اثرگذار هم فراهم کند و به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی را فراهم آورد و از آنجایی که اقتصاد تهران بر روی اقتصاد کشور اثرگذار است تصمیم در زمینه راه‌اندازی بندرخشک بسیار حائز اهمیت است.

ایجاد ۴ هاب و نقطه لجستیک در زمینه حمل بار

وحدت کار در گفت‌وگو با فارس افزود: ایجاد ۴ هاب و نقطه لجستیک در زمینه حمل بار و توزیع آن برای پایتخت در نظر گرفته و از آنجایی که بندرخشک برای بارهای حجیم است و مقدار بار باید زیاد باشد در سطح خرد هم برای بار باید تمهیداتی اندیشید که یکی از آنها در نظر گرفتن نقاط لجستیک است بنابراین در زمینه توزیع و تجمیع خرده‌بار در ۴ پایانه شرق، غرب، شمال و جنوب قرار است طی دو سال ۴ نقطه لجستیک پیش‌بینی شود. سیستم بار در بندرخشک در ۴ هاب لجستیک به صورت هوشمند خواهد بود و در حال حاضر در حال مراحل نهایی و تدوین قراردادهای ساخت هستیم.

قالبی شبیه تاکسی‌های اینترنتی

او همچنین اظهار کرد: مدل کسب و کار در این بندر خشک و نقاط لجستیک به صورتی خواهد بود که شهرداری تمهیدات را به عنوان بخش خصوصی به عنوان همکار فراهم می‌آورد و کاری مشترک صورت می‌گیرد و در واقع بنگاه‌های اقتصادی بار می‌توانند از فضایی که شهرداری به صورت مدرن و با بهره‌مندی از تکنولوژی در نظر گرفته استفاده شوند. ما در این راستا از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان قطعا و ۱۰۰درصد بهره‌مند خواهیم شد. مدل توزیع و جمع‌آوری کالا با شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود جلساتی هم با آنها برگزار شده و قرار است مدلی طراحی شود که قالب آن تقریبا شبیه تاکسی‌های اینترنتی است و در شهرهای مختلف می‌توان این مساله را گسترش داد و در واقع به عنوان یک کار بزرگ و ملی به آن نگاه کرد ما می‌خواهیم پوشش لجستیک فراهم‌سازیم تا کار شهروندان تسهیل و خدمات به خوبی به آنها ارایه شود.

وحدت کار گفت: به غیر از شهر آفتاب از گذشته چند نقطه دیگر در جنوب تهران برای بندرخشک در نظر گرفته شده از جمله منطقه ویژه اقتصادی ری و منطقه آپرین در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) یکی هم در محدوده چهاردانگه که همه این موارد در دست بررسی است. البته در محل شهر آفتاب راه‌اندازی بندر خشک برای ما اولویت دارد ولی هنوز ۱۰۰درصد قطعی نشده است. او درباره میزان ورود بار به پایتخت اظهار کرد: عدد بسیار قابل ملاحظه‌ای است بخش اعظم باری که وارد کشور می‌شود به غیر از موضوع پتروشیمی‌ها در تهران توزیع می‌شود. قطعا این مساله می‌تواند تعداد زیادی شغل ایجاد کند و بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه در فاز نخست بیش از هزار نفر می‌توانند در این بندر مشغول فعالیت شوند.

با ایجاد بندرخشک بستر مناسبی برای فرآیندهای اقتصادی جدید در پایتخت به ویژه جنوب تهران شکل خواهد گرفت. او در پاسخ به اینکه راه‌اندازی این بندر در چه زمانی خواهد بود، گفت: کارهای مقدماتی آغاز شده، طراحی‌ها در حال انجام است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برنامه‌ سه ساله برای افتتاح خواهیم داشت. در حال حاضر بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده زمین مورد نیاز در شهر آفتاب حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و اگر بخواهیم بندر را در آنجا راه‌اندازی کنیم باید بر روی تملک اراضی پیرامونی کار کنیم. عزم شهرداری تهران برای راه‌اندازی بندرخشک جزم است و می‌تواند در سطح کلان شرایط لجستیکی خوبی برای حمل بار فراهم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
یکم سخت میشه ها کشتی ها را تا بندر تهران ببرید بیارید!
با توجه به قرار گرفتن بار اندازهای سنتی در مناطق و بافت ضعیف شهر مثلا منطقه شوش و راه آهن جابه جایی و تمرکز خارج از منطقه عالی هستش. با تشکر از شهرداری
راه اندازی بنادر خشک در حوزه وزارت راه و شهرسازی است و ورود ارگان های دیگر در این موضوع ، موجب انجام کارهای موازی و بهم ریختگی نظام لجستیکی کشور که در دست برنامه ریزی و اجرا است می گردد . در این خصوص بهتر است شهرداری تهران با هماهنگی با متولی اصلی ، به راه اندازی مراکز لجستیک شهری که عرف و معمول است بپردازد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان