بازدید 17644
حرکات ورزشی به مرور موجب تقویت عضلات پشت شده و قوز پشتی را به مرور اصلاح می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴ 26 April 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی به تشریح علل ایجاد قوز پشتی و راهکار‌های رفع آن پرداخت.

 دکتر محمدباقر شمسی با اشاره به وجود قوس در ستون فقرات ناحیه پشت بدن هر فرد، گفت: در برخی افراد این قوس به مرور و به دلیل وضعیت اشتباه افراد در نشستن افزایش یافته و تبدیل به "قوز" می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی در ایجاد قوز پشتی موثر است، گفت: یکی از این دلایل که در موارد معدودی مشاهده می‌شود ایجاد قوز به دیل برخی بیماری‌های مادرزادی و بیماری مهره‌های ستون فقرات است که برای رفع آن باید حتما درمان‌های مناسب از طریق پزشکان پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: یک نوع قوز دیگر هم هست که عمدتا در سالمندان مشاهده می‌شود که به دلیل اسفنجی شدن مهر‌های ستون فقرات و فشار زیاد بر آنان در سالیان متمادی، مهره‌ها تغییر شکل داده و سالمندان دچار قوز می‌شوند که عمدتا این نوع قوز به دلیل تغییرشکل اساسی مهره‌ها قابل برگشت نیست.

شمسی گفت:، اما نوع دیگر قوز پشتی که گروه وسیعی از افراد و بویژه جوانان را درگیر می‌کند "قوز‌های وضعیتی" هستند که به دلیل وضعیت غلط افراد هنگام نشستن ایجاد می‌شود.

وی افزود: زمانی که افراد در حالت نشستن مدام روبه جلو خم شوند، به مرور زمان مهره‌های ستون فقرات تغییر شکل داده و فرد دچار قوز پشتی می‌شود.

شمسی در خصوص راهکار‌های رفع قوز‌های وضعیتی، گفت: این نوع قوز‌ها به راحتی با اصلاح نشستن افراد قابل برگشت هستند.

وی افزود: مهم‌ترین راهکار در این زمینه این است که افراد از قرارگیری طولانی مدت مهره‌های ستون فقرات در وضعیت خمیده جلوگیری کرده و طولانی مدت در این وضعیت قرار نگیرند و بعد از نیم ساعت تا یک ساعت نشستن، حتما بلند شده و راه رفته و یا تغییر وضعیت بدهند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی استفاده از "قوز بند" را برای رفع قوز‌های وضعیتی چندان مناسبت ندانست و گفت: توصیه می‌شود شخص بصورت اکتیو و با تلاش خود اصلاح وضعیت نشستن را انجام دهد تا به مرور مهره‌ها به وضعیت سابق برگردند و در این زمینه استفاده از "قوزبند" توصیه نمی‌شود.

شمسی انجام برخی حرکات ورزشی را هم برای رفع قوز پشتی و اصلاح قوز‌های وضعیتی مناسبت دانست و افزود: حرکات ورزشی به مرور موجب تقویت عضلات پشت شده و قوز پشتی را به مرور اصلاح می‌کنند.

وی افزود: ازجمله موثرترین این حرکات این است که فرد روی شکم دراز کشیده و درحالی که دست‌ها رو کنار بدن قرار داده بدون کمک دست‌ها سر و سینه را از روی زمین بلند کند و برای چند ثانیه در این حالت بماند.

شمسی گفت: حرکت موثر دیگر این است که فرد در چارچوب در قرار گرفته و دست را به کنار در بگیرد و سر و سینه را به سمت جلو برده و در این حالت حدود ۲۰ ثانیه نگه دارد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: افراد همچنین می‌توانند روی یک بالش کم قطر به پشت دراز کشیده طوری که پشت افراد در خلاف جهت قوز پشتی کشیده شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
مهسا امینی علی کریمی ربیع الاول حسین ماهینی باقر نمازی سیامک نمازی