بازدید 5003

چالش‌های جدی صنعت برق در کشور انگلستان

انگلستان را باید در لیست کشورهایی قرار داد که در حوزه تولید انرژی به ویژه انرژی برق با محدودیت و چالش های فراوانی رو به رو است و همین موضوع سبب شده تا قیمت برق در این کشور نسبت به بسیاری از کشورها گرانتر باشد.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ 13 April 2022

چالش‌های جدی صنعت برق در کشور انگلستان

انگلستان را باید در لیست کشورهایی قرار داد که در حوزه تولید انرژی به ویژه انرژی برق با محدودیت و چالش های فراوانی رو به رو است و همین موضوع سبب شده تا قیمت برق در این کشور نسبت به بسیاری از کشورها گرانتر باشد.

به گزارش «تابناک»؛ رضا رحیمی- بر اساس تازه ترین آمار قیمت برق در کشور انگلستان 27  سنت برای مصرف خانگی و 23 سنت برای مشاغل است که نسبت به دو سال قبل تقریباً افزایش صد در صدی داشته است و بیانگر ایجاد بحران در حوزه انرژی برق در این کشور است؛ کشوری که بررسی ها نشان می دهد جزء 6 کشوری است که گران ترین قیمت برق را دارند.

از جمله دلایل اصلی بحران برق در انگلستان که سبب افزایش قیمت این انرژی در این کشور می شود باید به وابستگی شدید انرژی برق به گاز طبیعی وارداتی و نیز برخی محدودیت های طبیعی دیگر مثل سرعت پایین باد در اکثر ایام سال اشاره کرد.

با اینکه انگلیسی ها با درک ضرورت تغییر منابع تولید انرژی در دهه های گذشته به سمت انرژی های تجدیدپذیری چون انرژی خورشیدی و نیز انرژی هسته ای حرکت کرده اند، اما هنوز هم چیزی حدود 40 درصد از تولید برق این کشور از طریق گاز طبیعی به دست می آید که چالش های برقی را در انگلستان تشدید می کند.

مشکل افزایش قیمت گاز طبیعی وارداتی به قدری صنعت برق را در انگلستان به چالش کشیده که متولیان برق این کشور ناگزیر شده اند علی رغم آگاهی نسبت به آلایندگی بالای ذغال سنگ، یکی از کارخانه های قدیمی زغال سنگ خود را برای تولید برق راه اندازی کنند.

این در حالی است که پیشتر مدیران برقی در انگلیس وعده داده بودند تا اکتبر سال 2024 تمامی نیروگاه های دارای سوخت زغال سنگ را تعطیل کنند؛ محصولی که تا پیش از این سهم 2 درصدی در تولید برق انگلیس داشت ولی پیش بینی می شود این رقم در سال های آینده افزایش یابد.

انگلیس از اواسط ماه اوت یعنی زمانی که سه روز برق بدون زغال سنگ تولید کرده بود، دوباره وابسته به تولید هر روزه برق از زغال سنگ شده است.

از آنجا که بخش قابل توجهی از گاز مورد نیاز برای تولید برق در انگلستان به میزان واردات گاز طبیعی از روسیه و به صورت مشخص شرکت گازپروم وابسته است و تحت تأثیر جنگ اوکراین اختلافات جدی میان روسیه و کشورهای اروپایی ایجاد شده است، چالش ها در حوزه برق انگلستان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

چالشی هایی که تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت انرژی و به صورت مشخص انرژی برق در این کشور داشته و بر اساس نظر کارشناسان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد تورم و افزایش قیمت ها در این کشور است.

چندی پیش در همین رابطه روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: سیستم انرژی در بریتانیا متأثر از دلایل مختلف بحرانی شد و این بحران مشترکین خانگی و صنعتی و نیز کشاورزان را در این کشور با مشکل رو به رو کرده است.

در این مطلب ضمن اشاره به فرا رسیدن دوران پساکرونا و احیای بسیاری از صنایع در کشور چین و نیز اعمال تحریم های شدید علیه شرکت های صادرکننده گاز در روسیه، آمده است که به واسطه قراردادهای جدید گازی میان چین و روسیه و محدود شدن صادرات گاز از روسیه به اروپا طبیعتاً بحران انرژی در انگلستان افزایش خواهد یافت.

این روزنامه پیش بینی کرده است که در دوران پساکرونا میزان واردات گاز به چین چیزی حدود 8.4 درصد افزایش خواهد یافت و این یعنی منابع گازی کمتری از کشورهایی چون قطر و روسیه به اروپا صادر خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است که علی رغم وابستگی شدید انگلستان به انرژی گاز به ویژه در حوزه برق، در کل اروپا ظرفیت تولید گاز به شدت پایین است و همین موضوع سبب شده تا همیشه کشوری مثل انگلستان در معرض بحران برق قرار داشته باشد.

همچنین گاردین پیش بینی کرده است که سیستم های شکننده تولید برق در انگلستان در آینده نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه با مشکلات بیشتری رو به رو می شود چرا که اکثر نیروگاه های هسته ای این کشور که تا 20 درصد تولید را در اختیار دارند نیز تا سال تا 2030 تعطیل خواهند شد.

همچنین تارنمای «ember-climate.org» با اشاره به اینکه در کشور انگلستان هزینه تولید برق از طریق سوخت های فسیلی و انرژی گاز سه برابر انرژی بادی و دو برابر انرژی خورشیدی است، به مسئولان این کشور توصیه کرده تا ضمن تلاش برای توسعه تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید همچنین وابستگی به انرژی انگلستان به گاز طبیعی را کاهش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست