بازدید 25675
آیا فردا می‌توانیم همدیگر را در فضای مجازی بیابیم؟

طرح صیانت؛ محدودسازی فضای مجازی با الگوبرداری از چین

کد خبر: ۱۱۰۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸ 19 February 2022

طرح صیانت؛ محدودسازی فضای مجازی با الگوبرداری از چین

به احتمال زیاد امروز آخرین روزی است که کاربران ساکن در ایران می‌توانند با امتحان کردن چندین فیلترشکن و ناامید نشدن و تلاش بیشتر، سرانجام پیام‌رسانی خارجی یا سایتی را باز کنند. از فردا که «طرح صیانت» تصویب شده باشد دسترسی میلیون‌ها ایرانی که فضای مجازی وسیله کسب و کار و منبع درآمد آنهاست مسدود شده و در سال 2022 ایران با الگوبرداری از طرح محدودیت‌ساز چینی، راه دسترسی کاربرانش را خواهد بست.
از سال 1397 که نخستین نسخه محدودسازی اینترنت با عنوان «طرح ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی» مطرح شد تا امروز که این طرح با چهار بار اسم و عنوان عوض کردن اما در واقع با محتوایی یکسان عرضه شده، همواره و پیوسته عموم مردم با آن مخالفت کرده‌اند اما کسی نخواست صدای مردم را بشنود.
گذشت زمان نشان داد که گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این در خصوص الگوبرداری از چینی‌ها برای محدودسازی فضای مجازی می‌شد، بیشتر به واقعیت نزدیک است تا سایر قرائت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود.
به نوشته روزنامه اعتماد، علی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و نایب‌رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت در قامت یکی از حامیان پروپاقرص این ایده در روزهای پایانی دی‌ماه درباره شبکه ملی اطلاعات گفته بود: چینی‌ها در این حوزه ابتکار منحصربه‌فرد و خاصی را طراحی کردند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آنها در این بخش استفاده کنیم.
مهمترین نقدهای وارده بر طرح صیانت در سه گروه حقوقی، اقتصادی و اجتماعی بررسی به شرح زیر هستند:
در بخش حقوقی: نقض اصول متعدد قانون اساسی، ارتباط ضعیف میان عنوان و مفاد طرح، ایجاد موانع در مسیر شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد دیجیتال و زمینه‌سازی برای فرار سرمایه‌های داخلی، امکان ایجاد رانت‌های گسترده در کسب و کارهای دیجیتال، بسط ید و اختیارات نهادهای فراقانونی و بدون نظارت.
در بخش اقتصادی: ایجاد بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی، به مخاطره افتادن امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌ناپذیری محیط کسب و کار، کم‌اثر کردن تسهیلات اقتصادی حمایتی در شرایط ناامنی اقتصادی، ناامنی پایدار در اقتصاد دیجیتال با دادن اختیارات متعدد سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و اجرا به کمیسیون، فرصت‌زدایی از امکان جهش اقتصادی دوره کرونا در حوزه اقتصاد دیجیتال و محدودیت‌های اقتصادی متعدد برای پلتفرم‌های داخلی و کاربران شاغل و صاحبان کسب‌وکار در پلتفرم‌های خارجی.
در بخش اجتماعی: کاهش سرمایه اجتماعی نهادی در کشور، ترغیب نخبگان به مهاجرت، مداخله بسیار زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم، ابهام و عدم شفافیت در مفاد و فرآیند تقنین طرح منجر به ایجاد بی‌اعتمادی به نظام حکمرانی، عدم پیش‌بینی شرایط بعد از اجرای طرح (ناکارآمدی خدمات داخلی، اختلال در ارایه خدمات)، زمینه‌سازی برای ایجاد انحصار و رانت و تعمیق فاصله و شکاف حاکمیت و مردم.
هیچ یک از طرح‌ها و لوایحی که به مجلس ارائه شده تا این حد با واکنش منفی بخشهای گسترده‌ای از مردم روبرو نشده بود.
اهمیت منتفی کردن طرح صیانت برای مردم آنقدر زیاد بود که فقط در یک کارزار اینترنتی بیش از یک میلیون‌وصد هزار نفر نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس امضا کرده و خواستار لغو بررسی طرح شدند که در بخشی از آن تاکید شده «این طرح به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان ازجمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد»؛ بنابراین افکار عمومی بر نتایج زیان‌بار طرحی که اینترنت را محدود خواهد کرد، واقف است. اما این تلاشها به نتیجه‌ای نرسید.
پس از واکنش منفی عموم مردم نسبت به طرح، طراحان ادعا کردند نسخه‌ای جدید طراحی شده تا از دغدغه های مردم کاسته شود. اما نسخه جدید همان محتوا صرفا در پوششی با کلمات و عبارات متفاوت بود.
طراحان نسخه‌ی جدید سعی کرده‌اند تا با دقت در انتخاب الفاظ و جابه‌جایی عبارات، تندی و صراحت کلام مواد نسخه‌ی پیشین را گرفته و از این طریق خواننده را با خود همراه کنند. از جمله‌ این موارد می‌توان به موضوع «فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی» اشاره کرد که همچنان به موجب تبصره ماده ۵ و ماده ۱۸ به قوت خود باقی است و تنها به جای لفظ «فیلترینگ» از عبارت «اعمال خط مشی ترافیکی» صحبت کرده و با توجه به تعدد مجوزهای پیش‌بینی شده در نسخه‌ی جدید احتمال مسدودسازی این ارائه دهندگان خدمات به مراتب بسیار بالاتر هم رفته‌است.
همچنین بنا به گزارشی که روزنامه شرق منتشر کرده در صورت تصویب این نسخه به عنوان قانون، از آن پس «همه داده‌ها نیز ضبط و نگهداری خواهند شد» و طبق این طرح، «ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی مطابق مصوبات شورا و ضوابط و مقررات مربوطه» یک روال عادی خواهد بود.
همچنین مقرر شده که ایجاد، نگهداری و بهره‌برداری از گذرگاه‌های مرزی اینترنتی از سوی بخش خصوصی و غیردولتی بعد از لازم‌الاجراشدن این قانون ممنوع شود و این امر به‌دست نظامیان سپرده خواهد شد.
غلامرضا نوری‌قزلجه عضو کمیسیون طرح صیانت در گفت‌وگویی که به‌تازگی داشته است، تأکید کرده: «مسدودسازی و فیلترینگ در این طرح وجود دارد، اما با این عنوان در طرح آورده نشده، ولی نتیجه آن مسدودسازی است. ایرادات و اشکالات اساسی را هنور نتوانسته‌اند برطرف کنند و طرح جایگزینی وجود ندارد؛ به همین دلیل مبنای ما همان طرح اولیه است».
اینکه در طرح صیانت همچنان بحث مسدودسازی به گواهی سخنان نماینده عضو کمیسیون وجود دارد، محلی برای دفاع از طرح در برابر محدودسازی نمی‌گذارد.
همچنین مجتبی توانگر، دیگر نماینده مجلس گفته است: «طرح موجود به ایجاد اعتماد بین مردم و نظام و تقویت اعتمادبه‌نفس جامعه کمکی نمی‌کند و نه‌تنها در راستای منویات رهبری نبوده است، بلکه بیش از آنکه بر توسعه فناوری بومی تأکید داشته باشد، به محدودیت، نفی و مانع‌تراشی برای کاربران و کسب‌وکار‌ها پرداخته است و در مواردی تشدیدکننده تحریم‌ها و محدودیت‌هاست و مردم نسبت به هر تصمیمی که ثبات دسترسی به فضای مجازی را تهدید کند، حسی توأم با ترس، خشم و انزجار دارند».
بحث احراز هویت کاربران هم همچنان در این طرح مطرح است و احراز هویت معتبر کاربران و حفظ اطلاعات آنها مطابق قوانین موضوعه و سند هویت معتبر مصوب شورای عالی فضای مجازی، خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰۹
سلام به اینترنت ایلان ماسک.باشید که صبح دولت شما بدمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
فک میکنی از پس هزینه هاش بر میایی؟به دلار باید اکانت بخری تازه سایت خرید اکانت رو مسدود کنن دیگه نمیتونی بخری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
محدودسازی اینترنت فقط باعث پر شدن جیب کشورهای پیشرفته با استفاده از سرویس اینترنت ماهواره ای خواهد شد. بهتر نیست سرمان را از برف بیرون آورده و به دنیا و زمانی که در آن زندگی میکنیم بهتر نگاه کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
عزیزم با یک لیزر نظامی ماهواره ها به زباله فضایی تبدیل می شود
پس مجبور است با کشورها همکاری کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اونام نشستن که ماهوارشون با لیزر داغون بشه
منتظر خشم ملت باید باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
شما هم منتظر خشم حزب الله باشید.
تا خون در رگ ماست اینترنت دشمن ماست.
اینا ازماهواره عبرت نگرفتند؟سالها بگیر وببند وریپل وچتربازی و کماندوهای هوایی و....آخرش تسلیم شدند.مواردمتعددی هم داریم که محدودیتهای اعمالی به علت عدم تمکین مردم شکست خورده که هیچ نتیجه معکوس هم داده.درهمین حوزه اینترنت تلگرامو فیلترکردن بعد که دیدن مردم تمکین نمیکنند خود سایتهای حکومتی یواش یواش دوباره تو تلگرام اومدند. حالاهم اینترنتو کلا فیلترکنن تا 2-3 سال دیگه با فراگیرشدن اینترنت ماهواره ای میخوان چیکارکنن؟.البته کارهای اینا زیاد تعجبی هم نداره اینا نوادگان همونایی هستندکه با تلگراف ورادیو وتلویزیون و....حتی دوش جمام مخالف بودند..
گشتید تنها نکته منفی حکومت چین رو پیدا کردید و در ایران میخواهید پیاده سازی کنید!!! چرا از نکات مثبت حکومت داری چین استفاده نمیکنید؟!!! از جمله ریشه کنی فقر، تعامل با دنیا، سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و ایجاد رفاه و اشتغال برای مردم و ارتقا سطح علمی و اقتصادی کشور و....!!!!!
پاسخ ها
ایغور
| Germany |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
دقیقاً. احسنت.
حبیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حکومت کره شمالی و طالبان برایشان آرزوست آر
A
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
ومبارزه با اختلاس گران حکومتی که انهم حکمش اعدامه
بیبسیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
وقتی اصولگراها تا قبل از روی کار آمدن ، شعار عدالت را سر
، می‌دادند و حالا طرح صیانت و محرمانه بودن دارایی مسئولان
را ، تا حتی مردم دیگر شاهد بخور بخور اموال و تقسیم کردن غنیمتی به نام ایران نباشند
دیدن تو فضای مجازی دستشون رو می شه می خوان ببندنش
ولی دیگه زمونه عوض شده
و به راحتی نمی تونین هرکاری خواستین انجام بدین تو عصر ارتباطات
صدای مسدود شده در مجازی را بصورت فریاد در خیابان خواهید شنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
زیادی هم فریاد بزنی یهو دیدی سینه قبرستونی
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
هی جوجه بسیجی زیادی حرف بزنی یهو دیدی رفتین جایی که ساواک رفت . حواستو جمع کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
من سال 96 و 98 نیومدم بیرون
چرا؟ چون جونم به لب نرسیده بود
الان با این حرکت منبع درامد من از بین میره و میشم بیکار
ایران داره تبدیل میشه به کلکسیون نقاط منفی همه کشورهای دنیا...

حیف از تمدنی چند هزارساله که بدست این چنین افرادی افتاده
به میزانی که هزینه و تلاش برای محدودیت مردم می شود اگر برای معیشت مردم می شد حالا مشکل معیشتی نداشتیم
ضرب المثلی هست که میگه وقتی خداوند اراده کرده پدر یکی را بسوزاند خود شخص اقدام به جمع اوری هیزمش می کند
این سایت اصلاح طلب ها وقیح هستش که شروع کردن به دروغ پراکنی علیه دولت فعلی ایران که هزاران هزاران برابر فسادش کمتر از شماهاست
خوبه با مردم لج کنید بچرخ تا بچرخیم بینم این وسط کی ضرر میکنه خودتونو اماده کنید دیگه صبرمون تموم شده دارید با مردم بد تا میکنید منتظر عواقب باشید
چین مردمش سیر هستند و کار براشون با حمایت دولت زیاده اینا فقط فشار به مردم و از کشورهای دیگه یاد میگیرن ولی رفاه و رشد اقتصادی رو یاد نمیگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اتفاقا چینی ها از همه مردم دنیا گشنه ترن از گشنگی همه موجودات زنده را می خورن! شما که نه چین بودی نه چینی دیدی چرا این حرف را می زنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چین اختلاس گران را و فاسدان را مجازات اعدام می‌کنه ، اینجا رییس ...
اون از بورس که ثروت ملی به سمت رمزارزها کشیده شد اون از تلویزیون ملی که همه را ماهواره بین کردن و این هم از اینترنت ملی که همه را مجبور به استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خواهند کرد.
خخخه کاسبان فیلترینگ نگران شدن باز چون قرار هست با اجرای این طرح شرکت‌های بزرگ در ایران نماینده بگذارند و آنهایی که فیلتر هستند از فیلتر در بیایند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
خوش حال اینجا تحریم آمریکا ست تا از تحریم در نیاید هیچ شرکت بزرگی مثل یوتیوب و خیلی چیزهای دیگه اجازه نداده اینجا نمایندگی بزنن‌ اگه این کارو کنم اونا هم تحریم میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
همین الان درخواست نمایندگی چه مستقیم و چه غیر مستقیم در ایران دارند
در مدینه فاضله تو زودتر از شما اینکارها را کردن و الان آلمان به تلگرام هشدار داده اگر قانون ان کشور را نقص کند فیلتر می شود
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
استاد هیچ جا مثل ما نیس ما تلگرام مون فیلتره خیلی وقته مگه نمبدونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
رو شدن اختلاس و اسمش نقض قانون میشه
از ترس خودشون هست که مردم نفهمند چی میگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
نه عزیز ترسمون به خاطر امنیت شماست. این قوانین برای حمایت و صیانت شما و فرزندان شماست که داریم تصویب میکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
مگر افرادی که از صندوقهای رای بعنوان .نماینده. رییس جمهور .وخبرگان نماینده مردم هستند .اینها نماینده نظام هستند.وبی سواد وتمام طرح های چین وروسیه در کشور ما راه اندازی میکنند البته به نام فارسی
بجای کار آفرینی نون بری کنید خجالت داره
طرح صیانت هیچ گاه مصلحت مردم را درنظرندارندد
اُف به مردمی که به اینا رای دادن .
لطفا مطالب را درست بنویسید طرح صیانت قرار نیست شبکه های اینترنتی را فیلتر کنه و کسب و کار را محدود کنه
من این مدت به قدری استرس و اعصاب خوردی بابت این اینترت داشتم که حد نداره
اين اقايوني كه نشتند تو مجلس براي محدود كردن اينترنت دارن يخه پاره ميكنن اصلا نماينده مردم نيستند ، مردم اينها رو قبول ندارند ، با راي قاطع مردم وارد مجلس نشده اند پس نماينده واقعي جامعه نيستند هر نظر و رايي هم بدهند مورد قبول ملت نيست
فیلترینگ برای پنهان کردن فسا. در کشور هست که هر روز بدتر میشود .
شما کدوم کارتون در جهت رفاه خلق یا همون عبادت خداوند بوده است
کارمون به کجاورسیده بحایی اینکه خودشونو درست کنن از چین الگو برداری میکنن
واقعا اینترنت برای همه نیاز نیست
طرح صیانت طرح خیانت به ملت است
فقط و فقط افشای فساد مسئولین اینهارو به فکر صیانت انداخته.
مسئولان مملکتی ما که خودشان این طرح رو ابداع کردند فقط به منظور این است که آقایان و آقازاده هایشان هر کجا هر خطایی مرتکب شدند ما مردم نبینیم و نشنویم.
سلام بر کره شمالی
به سر ایران عزیزمون چی اومد
منم اینترنت نمی‌خرم هیچی دیگه
صید امنیت ایرانیان در اینترنت = صیانت
کاسه های داغ تر از آش صیانت
اولش میگن صیانت بعد قطع میکنن
باوجود این مجلس و این چند دولت اخیر، ما اصلا احتیاجی به دشمن خارجی نداریم
از بی غیرتی خودمونه
امیدواریم همونطور که تاریخ ثابت کرده چرخ زمونه به یه صورت نمیمونه زودتر این چرخ بچرخه بلکه بتونیم زندگی کنیم و بفهمیم زندگی کردن یعنی چی...!
موج جدید و انفجاری مهاجرت نخبگان و تحصیل کرده ها به خارج برای امنیت آقازاده‌ها و اختلاس گران و و و و و...
الله معنا....
خداباماست...
خدابخاد اینترنت که نماد شیطان و عینیت و فعلیت شیطان هست بزودی دست از سرجوانای ما برمیداره...
این فعلیت بخشیدن به امر به معروف است
احسنتم منالجوزدار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
احمد یعنی خدا داره منبع درآمد خیلی ها رو قطع می‌کنه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
توی نماد شیطان؟
تو الان دقیقا اینجا چه ... میکنی
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
بیا پایین
حرف مفته امکان نداره بتونند فیلتر کنند مگر اینکه پهنای باند را به شدت کم کنند یا کلا درشو ببندند .
چین اینترنت 1ترابایت رو امتحان کرد ولی ببین ما کجای کار هستیم به جای ارتقای اینترنت مسئولین ما دنبال کاهش اون هستند .و همین امر باعث عقب موندن کشورمان میشود .این طرح نه تنها روی کسب و کار تاثیر میگذارد بلکه روی افکار عموم تاثیر منفی گذاشته وباعث ضربه روحی و روانی استفاده کنندگان اینترنت در ایران میشود .
اینترنت بد نیست نحوه استفاده از ان و فرهنگ سازی ان است ک خوب یا بد بودن ان را جلوه میدهد
خدارو شکر معیشت مردم خوب شده
حالا نوبت اینترنته.
هردن ازین باغ بری مبرسد
قکر کنم با این کارا از مردم دلجویی
می کنن
استارلینک نام تهران و کرج را هم به فهرست مناطق تحت پوشش خود افزوده است اما با فیلترینگ اینترنت چه پیش خواهد آمد؟
ضررهای مادی زیادی داره این طرح...درسته مسیولین چیزن ولی گمون نکنم اونقدرام چیز باشن
ما ادعای جمهوری و مردمی بودن می کنیم اما قراردادی ۲۵ ساله با کشور کمونیست نسل کش و مسلمان کش چین می بندیم. ره آورد قرارداد با چین جز استعمار نوین و غارت منابع کشور و محدودسازی فضای مجازی حاصلی نخواهد داد. تاریخ قضاوت می کند.
آقا ریسی ،،چی شد اون همه قول، یکی از قول گفتی نمیزارم کسب کار اینترنتی از بین بره،، واقعا متاسفم ،،
اینم از اصولگرا
اگه بخوان اینجوری پیش برن خیلی زود از نظر فناوری که مردم تو زندگی روزمرشون استفاده میکنم میرسیم به زمانی که شبکه یک وجود داشت و ساعت ده شب برنامه ها تموم میشد
از یه مشت فسیل مغز چه انتظاری میشه داشت
همش بحث پوله. هیچکس به فکر مردم نیس. احتمال زیاد اشخاصی تواین بین کلی پول گیرشون میاد.
سلام کره شمالی....
چرا از یککاذخوب الگورداری نمیکنید از کشورهای مسلمان برید از کشورهای عربی مملکت دلری رو یاد بگیرید نه چین کمونیست
میخوان بگن این چیزی که ما در صدا و سیمای میلی میگیم درسته ومابقی استکباری..خخخخ
دوستان فیلتر شکن اکسپرس وی پی ان رو نصب کنید میخام ببینم کی می‌تونه جلوش رو بگیره چین هم نتونست یالا ببینم
اینا دیدن دیگه رعایت حجاب وچند اهرم خرکن مردم دیگه جواب نمیده ،دست گذاشتن رو اینترنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
بابا چ ربطی ب حجاب داره
سلام
چرا نباید محدود بشه
خب وقتی قراره همه چی فیلتر بشه وزیر ارتباطات برای چیمونه یه نفر رو بزارن به عنوان رییس پیامک های کشور
با فیلتر کردن اینترنت ، بدون وجود هیچ موتور جستجوی قوی و‌غنی از محتوا ، و‌جود محتوای صرفا به درد نخور مذهبی ، بعد از گذشت چند سال کشور به مخصوصا جوانان به سمت گوسفند شدن میرن ، افرین به این همه تدبیر
مردم هر چی انرژی دارن تو فضای مجازی خالی میکنن فقط خودتونو نابود کردید
نت ملی چینم زیر ساختش حداقل 10 برابر بیشتر از ایرانه راست میگید مجازات دزدی از روش الگو برداری کنید
به نظرم مسیر خوبی انتخاب شده ..تا میتونین ظلم کنید تا صبر مردم تموم بشه
کمی بیشتر به عواقبش فکر کنید ،به نفعتونه مردم سرشون تو گوشی و اینترنت باشه و عقده و خشمهاشون رو به صورت مجازی خالی کنن تا در خیابانها،ایتو به عنوان دلسوزی میگم.حالا ببینید کی گفتم.
ماشالله اینا میخوان سر ملت شیره بمالن
همین کار میکنین تا کشور عقب مونده باشه بعدانم بگین تقصیر مردم
هر دولتی به اندازه درک فهم خودش و در راستای منافعش از سایر کشورها الگوبرداری میکنه. اینا از چین خفقان رو الگو گرفتن خب اگه راست میگید چهار تا کله گنده دولتی که تو رانت و مفاسد اقتصادی دخیلن مثل چین بزارید جلو گلوله و هفت نسلشونم صاف کنید. اون به نفعتون نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
طرح محدودسازی اینترنت اصلا به نفع کشورنیست کمی عاقلانه فکرکنید!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی حاج ماسک میخواست یه سود ده برابر تسلا رو از اینترنت ماهواره‌ای ببره دیگه تو یه کشور باید چی میشد ؟!!
بدون مشکل اجرا میشه چون ملت ایران به هر بدبختی عادت میکنه
شما کجاتون شبیه به چین هست؟که در این مورد میخواهید مثل چین باشید؟؟؟؟؟
ما معلولان تنها سرگرمی که داشتیم فقط اینترنت این را هم از ما بگیرید
ما معلولین تنها سرگرمی و مان اینترنت بود این را هم از مردم بگیرید
کافیه از کنگره امریکا یا اتحادیه اروپا که همون ها هم به دنبال ارسال ماهواره های اینترنتی هستند یه قانون تصویب کنن که مثلا اینترنت ماهواره ای رو برای کشورهایی که سعی در محدودسازی اینترنت برای شهروندانشون دارن رو رایگان یا با تخفیف ارائه بدن
اینها زمینه سازی تحویل کشور به چین است
دارن ایران کپی برابر اصل کره‌ی شمالی میکنن
رئیس جمهور شش کلاس سواد داره و منتخب ملت نیست به نطرتون میتونه از حقوق قانون اساسی ملت دفاع بکنه بهتر فقط یادتون باشه تو دهه هشتاد اعتراصات خیابانی بیشتر بود
خب اگه این طرح با این شرایطی که میگن اجرا بشه من عملا بیکار میشم و دیگه هیچ شغلی ندارم باید با قرض و بدهی یه پراید بخرم برم اسنپ کار کنم فکر کنم هدف موافقان طرح هم همین هست که بدبختر از قبل بشیم
لعنت به حکومت آخوندی
الان فردا هست چرا مسدود نشد
اصلا ایران بخواد انجام بده پنج سال طول میکشه
اصلا ایران نمی تونه اگه هم بتونه مردم میان تو خیابون
به جای مردم آزاری بهتره به مردم خدمت و کمک کرد تا خدا راضی و خشنود باشه.
دیکتاتوری کره شمالی . مردم فقیر مسولان ثروتمند ، رفاه و پیشرفت در حد سومالی و سودان هزینه ها در حد آلمان و آمریکا!
دمتون گرم زودتر جمع کنید این اینترنت کثیف غربیو مگه مسلمون نیستید شماها؟؟؟؟
تو رو خدا به فکر ماهایی که از اینترنت داریم کسب درآمد میکنیم باشین.. توی همین وضعیت وخیم اقتصادی.. چیکار کنیم.. ای خداا
نقشه چین و روسیه است و عمالشون در ایران
فکر نکردید چرا تلاش کردن و شاه را از سر راهشون برداشتن که راحت بیان و تسلط بر ایران قرارداد 25 ساله رو با قوانین آنها می‌خوان تو ایران انجام بدن نه قوانین ایران خودمون سرها زیر برفه تمام برنامه ریزیها را روسیه و چین که از عوامل تاریکی و ماتریکس هستن دارن انجام میدن و هر کس هم با اینها همراهی کنه از عوامل هستن بیدار بشید ملت ایران
خدارو شکر که همه چی چینی شد. عقاید، ارزش ها، وسایل اگه عمه منم کپی کنن دمشون گرم!
نفرین به همه کسایی که در سال ۹۸ به مجلس رای دادن
اگر میخواد محدود بشه بشه ولی عقلا سرعت اینترنت ایران را جز خوب ها بشه و بازی های آنلاین هم مثل کالا قطع نشه
سرعت اینترنت زیاد باشه و بازی آنلاین کالاف دیوتی و البته پابجی هم باشه هر کاری میخوان بکنن بدرک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی