بازدید 20657

چگونه می‎توان از ممنوع‎الخروج بودن اطلاع یافت و به آن اعتراض كرد؟

شاید تا به حال شنیده باشید، فردی به دلیل ارتکاب جرم یا دلایل دیگر مثل سربازی و مواردي از اين دست، ممنوع‎الخروج شده و دیگر نمی‎تواند به مدت محدود یا تا آخر عمرش از کشور خارج شود. این ممنوع الخروج شدن به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹ 04 September 2021

شاید تا به حال شنیده باشید، فردی به دلیل ارتکاب جرم یا دلایل دیگر مثل سربازی و مواردي از اين دست، ممنوع‎الخروج شده و دیگر نمی‎تواند به مدت محدود یا تا آخر عمرش از کشور خارج شود. این ممنوع الخروج شدن به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد.

به گزارش «تابناک»؛ ممنوع ‏الخروجی به این مفهوم است: فردی که چنین حکمی برایش صادر شده، قادر نیست از کشور خود خارج شود كه این منع از خروج می‎تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد.

فردی که ممنوع‎الخروج شده، در حالت عادی از آن اطلاع پیدا نمی‎کند و به این صورت نیست که برایش پیامک یا هر پيام ديگري به این منظور ارسال شود، بلکه از طريق بستری که مربوط به استعلام آن است، می‎تواند ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود را فهمیده و دلیل آن را متوجه شود.

اگر فردی ممنوع‎الخروج باشد، ولی از قبل اطلاع نداشته باشد، هنگام خروج از کشور به او اجازه خروج داده نشده و مهر خروج در پاسپورتش درج نمی‎شود و این وضعیت باعث سردرگمي شخص مي‎شود؛ بنابراين، بهتر است افراد، پیش از اقدام برای سفر به کشورهاي خارجی، از ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود اطمینان حاصل کرده و استعلام ممنوع‎الخروجی را با استفاده از روشی که در ادامه ذکر مي‎كنيم، بگیرند.

دلایل ممنوع‎الخروجی افرادبه طور کلی، ممنوع‎الخروج شدن افراد به دلایل مختلفی می‎تواند صورت گیرد که در ادامه عمده‎ترین دلایلی را که افراد به دلیل آن ممنوع‎الخروج می‌شوند، بیان می‎کنیم؛


۱- فردی که دارای بدهی بانکی باشد و به همین منظور، دادگاه او را محکوم کند و حکم جلب وی صادر شده باشد.
۲- فردی که خروجش از کشور به اراده شخص دیگری مثل پدر یا همسرش محول شده باشد و آن فرد اجازه خروج از کشور را به او ندهد.
۳- افرادی که خروجشان از کشور، مخالف مصلحت جمهوری اسلامی باشد و به موجب اعلام مقامات، اجازه خروج از مرز‌های کشور را دارا نباشند.
۴- فردی که سابقه کلاهبرداری، تکدی‎گری، سرقت و… را در کشور خارجی داشته باشد.
۵- کسی که بدهکار مالیاتی برای مبلغ بیش از پانصد میلیون تومان باشد.
۶- شخصی که به تشخیص دادگاه صالح، خروجش از کشور به ضرر منافع ملی باشد.


در کنار همه این موارد، می‎توان اشاره کرد، مثلا فردی که برای فرار از پرداخت مهریه، قصد خروج از کشور را دارد نیز از جمله مصادیق موارد ذکرشده به شمار می‎رود.

نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی افراد

در گذشته روش‎های مختلفی برای استعلام ممنوع‎الخروجی وجود داشت که البته هر یک از آنها نیازمند مراجعه حضوری بود و افراد باید برای استعلام ممنوع‎الخروجی به اداره مربوطه می‎رفتند؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، با راحت‏ ترین روش می‎توان ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن را بررسی كرد و استعلام گرفت.

امروزه شما می‎توانید به جای مراجعه به اداره گذرنامه و پیمودن مراحل سخت و زمان‎بر، از طریق سایت exit ban ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود را بررسی كنید و در کمتر از یک دقیقه متوجه دارا بودن یا نبودن منع برای خروج شوید و در صورت ممنوع‎الخروج بودن، دلایل آن را بررسی و مشاهده كرده و برای رفع آن اقدام کنید.

نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی از طریق سایت exit ban به این صورت است که شما اطلاعات خواسته‎‌شده را در آن را وارد كرده و در کمتر از یک دقیقه استعلام می‎گیرید.

البته شایان ذکر است، اگر فردی به دلایل قضايی ممنوع‎الخروج شده باشد، می‎تواند به سامانه ثنا مراجعه و ابلاغیه‎های مربوط به آن را بررسی كند و از این طریق از آن اطلاع یابد.

چگونه می‎توان به ممنوع‎الخروج بودن اعتراض كرد؟

پس از اینکه دادگاه بررسی‎های لازم برای ممنوع‎الخروج بودن را انجام می‎‌دهد، حکم آن را صادر می‎کند.

این حکم تا شش ماه اعتبار دارد؛ به اين معنا كه اگر شش ماه از صدور آن حکم بگذرد و قرار ممنوع‎الخروج بودن آن فرد در این مدت تمدید نشده باشد، دیگر نمی‎توان آن فرد را ممنوع‎الخروج محسوب کرد و منعی برای خروجش وجود نخواهد داشت. اما در حالت کلی، این حکم قابل تمدید است و دادگاه می‎تواند آن را تمدید كند و فردی که علیه او حکم صادر شده است، می‏تواند تا بیست روز پس از آن، نسبت به آن حکم اعتراض كند.

اعتراض به حکم، بسته به اینکه حکم توسط بازپرس صادر شده باشد یا دادگاه، در مراجع صالح مختلفی انجام می‎گیرد.

اگر قرار ممنوع‎الخروجی توسط بازپرس صادر شود، در دادگاه صالح می‎توان نسبت به آن اعتراض کرد؛ اما اگر قرار ممنوع‎الخروجی توسط دادگاه صادر شده باشد، فرد محکوم می‎تواند در دادگاه تجدیدنظر استان، نسبت به آن اعتراض کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
سلام و تشکر بابت ارائه اطلاعات حقوقی از سایت وزین تابناک.
یکی از معضلات امروز برخی خانواده ها دریافت پیامک اخطار مبنی بر مشاهده بی حجابی در خودرو است. چنین پیامکهایی منشا مشکلات زیادی در خانواده ها شده است. بعضا خطاهای محرزی در اعلام چنین مواردی دیده شده است. دریافت کننده پیام از چه راهی میتواند اعلام اعتراض و درخواست رسیدگی کند؟ آیا صرف یک گزارش که میتواند ناشی از خطای در قرائت پلاک خودرو و یا بعضا سونیت باشد برای صدور حکم بازداشت خودرو کافی است؟ در این روزهای کرونایی برای اطلاع از وضعیت چنین خودرویی باید به مراکز شلوغ پلیس اخلاقی مراجعه کرد و عاقبت مثلا متوجه شد که باید خودرو بازداشت شود.
از نظر حقوقی این روال چقدر معتبر است و اصولا متهم چگونه باید از خود دفاع کند؟
سلام تا حالا خودتان مراجعه کردید ؟ این خبر صحت ندارد
داداش استاد رسانه ملی ، ادرس سایت که دادی وجود نداره خسته نباشی
این سایت مال اسناد رسمیه و دلیل ممنوع الخروجی رو بهتون اعلام نمیکنه.با مراجعه به این سایت فقط به شما اطلاع میده که از تظر اسناد رسمی ممنوع الخروج هستید یا خیر اما شما ممکنه از طریق اداره ثبت یا جاهای دیگر ممنوع الخروج باشید که متاسفانه سامانه جامعی برای اطلاع از ممنوع الخروجی وجود ندارد که البته اداره گذرنامه با توجه به اینکه تمامی ممنوع الخروجی ها به انجا ختم میشود باید اطلاع رسانی کند.
محاکمه امثال روحانی و جهانگیری و اشد مجازات در مورد آنها باعث جلوگیری از تکرار میشود و جو جامعه را به ساختار حکومت دلگرم میکند و در مجامع بین المللی هم ایران را قویتر و سالم تر و اسلامی تر نشان میدهد
محاکمه نکردن روحانی و تعلل در آن نوعی رها کردن امور و هرج و مرج و...ی را نشان میدهد
قرار بود دوران بزن درو تمام شود
هنوز یک مرجع برای اطلاع رسانی وجود ندارد و در زمینه دولت الکترونیک صفر هستیم. این سایت همه موارد را نشان نمیده و پر از خطا هم هست و به درد خودتان می خوره که با امثال این گزارش، فقط بگید هست
این سایت صرفا برای مواردی هست که از طریق اداره ثبت کسی ممنوع شده باشه. خود من ممنوع بودم ولی تو این سایت میگفت مشکلی نداری
با تشکر از تابناک برای اطلاع رسانی لطفا توجه داشته باشید سایت اعلام شده در متن مربوط به دوایر اجرایی ثبت اسناد میباشد و ممکن است طرف از طریق دادگاه هم ممنوع الخروج شده باشد که با توجه به شرایط کرونایی کشور پلیس گذرنامه نسبت به راه اندازی اپ پلیس من نموده که حیلی کامل بوده و شخص نسبت به ممنوع الخروجی خود از هر سازمان اعم از مالیات ثبت ویا دادگاه متوجه خواهد شد
اجراییه ثبت احوال هم میتواند در مورد مهریه ممنوع الخروج نماید
این سایت فقط استعلام ممنوع الخروجی های مربوط به اداره ثبت اسناد و املاک را نمایش می دهد.
البته این سامانه فقط برای استعلام ممنوع الخروجی هایی هست که از طریق ثبت صورت کیگیره و شامل ممنوع الخروجی هایی که توسط دادگاههای انقلاب و دادگاههای عمومی صورت میگیره نیست !
لطفا اطلاعات نادرست ندهید چنین آدرسی وجود نداره .
فقط با نصب اپلیکیشن پلیس من از ناجا میتونید‌
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی