بازدید 77494

سه هدف اصلی سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران

وزیر خارجه ژاپن شب گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد؛ سفری که گمانه زنی‌های زیادی را به همراه داشته است. حساب کاربری وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار این خبر اعلام کرد، موته‌گی روز یکشنبه با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر گفت‌وگو خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱ 22 August 2021

سه هدف اصلی سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران

بین الملل تابناک: وزیر خارجه ژاپن شب گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد؛ سفری که گمانه زنی‌های زیادی را به همراه داشته است. حساب کاربری وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار این خبر اعلام کرد، موته‌گی روز یکشنبه با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ژاپن، وزیر خارجه این کشور قبل از سفر به تهران، در سفر به اسرائیل با رییس جمهور و وزیر خارجه این رژیم دیدار کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای ژاپنی خود در توییتر نوشت: در این دیدار که احتمالا آخرین دیدارش با یک همتای خود باشد درباره تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و «شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان» بحث و گفت‌وگو کرده است.

میانجیگری برای کاهش تنش

توشیمیتسو موته‌گی در یادداشتی که برای خبرگزاری ایرنا نوشته، از هدف اصلی سفر خاورمیانه‌ای خود پرده برگرفته است.

وزیر امور خارجه ژاپن در یادداشت خود پس از اظهارات کلی درباره پیشینه مناسبات دوستانه دو کشور به موضوع اصلی این دیدار اشاره کرده و نوشته است: «برای کشور ژاپن که حدود ۹۰ درصد نفت خام خود را از منطقه خاورمیانه وارد می‌کند، صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است.»

موته‌گی یادداشت خود را این چنین به پایان برد: «کشور ژاپن با برخورداری از روابط دوستانه و دیرینه با ایران، تلاش‌های دیپلماتیک و فعالانه خود را برای تنش‌زدایی و برقراری ثبات اوضاع در خاورمیانه ادامه خواهد داد.»

بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه ژاپن می‌توان گفت، یکی از اهداف سفر او به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه، ادامه تلاش‌های میانجیگرانه این کشور است. پیش از آن نیز ژاپن تلاش‌هایی در زمینه تنش‌زدایی در مناسبات ایران و آمریکا انجام داده بود.

ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با وزیر خارجه ژاپن تامین امنیت آب‌های منطقه ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و افزود که ایجاد هرگونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم.

آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران

یکی دیگر از موضوعات مطرح در سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران دارایی های بلوکه شده ایران در این کشور است.

در همین رابطه، ابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر خارجه ژاپن، خواستار آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در این کشور شد و افزود که تاخیر در آزادسازی این دارایی ها توجیه پذیر نیست.

لازم به ذکر است، میزان منابع ایران بلوکه شده ایران در بانک‌های ژاپن سه میلیارد دلار اعلام شده است.

ژاپن پیش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سومین مشتری عمده نفت خام جمهوری اسلامی بعد از چین و هند بود، اما تحریم‌ها سطح روابط اقتصادی تهران و توکیو را به پایین‌ترین حد خود رساند.

چندی پیش، رئیس مجمع نفت ژاپن گفت، در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور برای واردات دوباره نفت ایران، حداقل به سه ماه زمان نیاز خواهد داشت.

رایزنی برای احیای برجام

وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) در سفرش به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با ابراز علاقه دولت این کشور به ارتقای سطح مناسبات میان توکیو و تهران، اظهار امیدواری کرد: روابط دوکشور با روی کار آمدن دولت جدید در تهران بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به اهمیت برجام به عنوان یک توافق بین المللی تصریح کرد: برای احیای برجام آمریکا باید دست از زیاده خواهی بردارد.

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران درباره برجام گفت که ایران «با اصل مذاکره مشکلی ندارد.»

پیش از این نیز تلویزیون ژاپن در گزارشی اعلام کرده بود، «موتگی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد اوایل ماه آینده میلادی برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شود.

«ان. اچ. کی» نوشته بود انتظار می رود موتگی در جلسات با وزیر خارجه جدید ایران و دیگر چهره های دولت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از آنها بخواهد که در تلاش برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات در خاورمیانه، نقشی سازنده داشته باشند.

همچنین انتظار می رود، وی تمایل ژاپن برای تقویت دوستی سنتی خود با ایران را اعلام کند.

موتگی و مقامات ایرانی احتمالاً درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده درباره توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ هم گفت‌وگو خواهند کرد.

وزیر خارجه ژاپن همچنین قصد دارد در این سفر از اسرائیل، فلسطین، مصر، اردن، ترکیه، عراق و قطر دیدار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
مقاومت کنیم تا نتایج بهتری بگیریم اصلا از خارجیها حرفی نزنیم و متمرکز روی میشرفت اقتصاد داخلی باشیم اینها خودشان جلو میایند و کم کم روی امریکا کم میشود
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
امثال شما برا این مردم تصمیم می گیرند. که شده این وضعمون ....
نخست وزیرشان برای وساطت امد دست خالی برگشت این که جای خود دارد
آورنده این بیام بود که مذاکره کنید تا زمان هست و ملت ایران داره نابود میشه
خداوند متعال کمک کنه تحریم ها برداشته بشه البته اگر برخی از خدا بی خبر آن اجازه دهند و منافع آنها لطمه نخورد
در مورد,برجام هست و پیام اورده از طرف اروپا و امریکا. احتمالا به زودی خبرهایی هست
هدف ژاپن نامه رسانی است اونها هدف ندارن در غرب آسیا دنباله رو سیاست آمریکا هستن . اموال بلوکه ی ایران رو برگردونن اگه استقلال دارن
فولاد شستا وبانک شپنا شگویا فملی عالیه عزیزان شک نکنید
در خبرها انچه امد در خصوص تاکید ایران بر ازاد سازی پول های بلوکه شده ایران بود که این پی گیری خوب است ولی محدود کردن مذاکرات به وزیر خارجه کشوری چون ژاپن به فقط این خواسته نادرست است چون قطعه نتیجه این درخواست از همین حالا مشخص است و باید دامنه مذاکرات به مسئل مختلف از جمله اقصادی و انتقال تکنولوژی و ... گسترش می یافت و با برنامه ریزی از این فرصت بهتر استفاده می برد
ژاپنیها شریک تجاری منصفی برای همه کشورهای طرف دادوستد خود هستند والبته در خاورمیانه منابع نفت صادراتی پایه و مایه صنایع ژاپن وجود دارد. امنیت عبور نفتکشها از این منطقه بمعنای امنیت کارکرد صنایع ژاپن است. بنفع همه کشورهای منطقه است چنین شریک تجاری درستی را با تامین امنیت منطقه خشنود نگه دارند.
خداکنه ایران با جامعه جهانی مسایلش را حل کنه گرونی نفس جان مردم را گرغته
شما رابه تمام مقدسات تحریم‌ها را مذاکره کردن بردارید
منابع مالی ایران رو آزاد کنن
پاک بودن و زیستن را از ژاپنی ها بیاموزید
اگر نفت را به ژاپنی‌ها بدهند خوبه به چین روس‌ها ندهند
در دیپلماسی اعتماد به هیچ کشوری نمی‌توان کرد اما روسيه و چین بد ترند روسيه واکسن که قرارداد بسته نفرستاد ومابه بحران رسیدیم روسيه و چین با کارت ایران از آمریکا امتیاز می‌گیرند
بعضی ها امیدوارن در دولت رئیسی رفته رفته وضع بهتر میشه خدا کنه همین طور باشه اما خود من شخصا اینطور فکر نمی کنم فقط وضع مارو از این هم بدتر نکنن بهتره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس