بازدید 74409

بهانه جویی هندی ها در بندر چابهار

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هند در حال بهانه جویی و تعلل است و ایران نباید منتظر بماند. ما باید بازیگران سرمایه گذار دخیل در چابهار را بیشتر کنیم. برای نمونه عمان را دعوت به سرمایه گذاری کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶ 20 August 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر، امیر حسین عرب پور کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اهمیت بندر چابهار گفت: در کشور ما ۱۳ بندر فعال وجود دارد. یکی از این بنادر، بندر چابهار است که خود شامل بنادر شهید بهشتی و کلانتری است. چابهار مهمترین بندر جنوب شرق کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران به حساب می‌آید. به واسطه همین بندر اقیانوسی بودن، از عمق بالایی برخوردار است و این به پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر کمک می‌کند. موقعیت ژئوپلیتیک کم نظیر بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر کشور نیز نکته حائز اهمیت است. همچنین نقش ویژه ترانزیتی چابهار در کریدورها به ویژه کریدور شمال جنوب، موجب اهمیت بیشتر این بندر شده است. جالب است بدانیم که در طرح سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، سواحل دریای عمان و علی‌الخصوص چابهار را نزدیک‌ترین راه انتقال انرژی بین قاره‌ای مطرح کردند. این گزارش تصریح می‌کند که چابهار بزرگترین ترمینال مایع سازی گاز و انتقال آن به جنوب شرق آسیا است.

وی در خصوص پیشینه توسعه این بندر بیان کرد: توسعه بندر چابهار پس از انقلاب در دهه ۶۰ شروع شده است. در سال ۸۴ طرح توسعه این بندر را سازمان بنادر و دریانوردی کشور تهیه کرد. این طرح شامل ۴ فاز بود. قرار بود در نهایت این طرح، با افزایش اسکله‌ها و تجهیزات و … به ۷۷ میلیون تن بارگیری در سال برسد. اما در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ میلیون تخلیه بار در سال دارد و این نشان می‌دهد که هنوز حتی به فاز اول این طرح نیز نرسیدیم. در سال ۹۶ به صورت اسمی بیان شد که فاز اول توسعه چابهار تمام شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز به آن سطح مطلوب نرسیدیم.

در طرح سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، چابهار بزرگترین ترمینال مایع سازی گاز و انتقال آن به جنوب شرق آسیا است

وی ادامه داد: یک دلیل دیگر عقب ماندگی چابهار این است که چابهار منطقه آزاد است. مناطق آزاد عمدتاً برای توسعه صادرات تشکیل شده‌اند، اما حجم صادرات غیر نفتی به نسبت واردات غیر نفتی خیلی کمتر بوده است. برای مثال در سال ۹۵ حدود ۶۴ هزار تن صادرات کالا از این بندر صورت گرفته که رقم بسیار اندکی است. سوالی که شکل می‌گیرد این است که کدام نهاد و سازمان مسئول این عدم توسعه یافتگی است.

طرح توسعه بندر چابهار به کجا رسید؟
عرب پور با تاکید بر نقش نهادهای مختلف بر عدم توسعه بندر چابهار گفت: یکی از اصلی‌ترین نهادهایی که در این امر مسئولیت دارد، سازمان بنادر و دریانوردی کشور است. سال ۸۴ این سازمان طرح توسعه ارائه کرد و اکنون باید پاسخگو باشد که چرا آن برنامه اجرایی نشده است. سال ۹۹ نیز یکی از مدیران این سازمان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که به زودی چابهار به ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در سال می‌رسد. در حالی که ما اکنون همان ۶ میلیون تن که در فاز اول این طرح پیش بینی شده نیز اجرایی نکرده‌ایم.

یکی از دلایل عقب ماندگی چابهار این است که این بندر منطقه آزاد است و مناطق آزاد عمدتاً برای توسعه صادرات تشکیل شده‌اند.

وی افزود: سازمان بعدی، سازمان مناطق آزاد است. دبیرخانه این سازمان در این زمینه باید مشخصاً گزارش دهد که اقدامات آنها حداقل در ۱۰ سال اخیر چه بوده است. همچنین وزارت امور خارجه نیز یکی از مهمترین سازمان‌های مسئول است. ما در بسیاری از موضوعات مرتبط با چابهار، مناطق بین‌المللی درگیر و ذی‌نفع هستند. معاونت اقتصادی این وزارت خانه باید اعلام کند که چه مقدار رایزنی کرده و آیا اساساً این بندر جز اولویت‌های آنها بوده است یا خیر. سازمان آخر نیز سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور است. این سازمان متولی جذب سرمایه گذاری خارجی کشور است که در بندر چابهار به میلیاردها دلار سرمایه احتیاج داریم و نقش این نهاد در این زمینه بسیار پررنگ است.

چرا چابهار توسعه پیدا نکرد؟
این کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل عقب ماندگی این بندر اظهار کرد: یکی از مهمترین این عوامل، تحریم است. مسئله تحریم‌ها روی ریسک توسعه چابهار اثر گذاشت. یعنی سرمایه گذار خارجی با ریسک و ترس مواجه است. حتی خود سرمایه گذار هندی نیز تحت فشار آمریکا قرار دارد. مورد بعدی، نبود زیر ساخت‌های قوی توسعه یافته در چابهار است. استان سیستان و بلوچستان با کمال ظرفیت و ثروت فراوان در محرومیت به سر می‌برد و چابهار هم جزئی از همین استان است. مسئله دیگر نیز، عدم استفاده از کارکنان بومی است. در قسمت توسعه، فقط ۳ درصد از کارکنان این بندر بومی هستند؛ در حالی که فقط در چابهار ۸ هزار بیکار وجود دارد. مانع دیگر، نبود استراتژی مشخص برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. توسعه چابهار نیازمند سرمایه گذاری خارجی است که ما در داخل نداریم. و مورد آخر، سرعت کم هندی‌ها و سرمایه گذاری پایین آنها در این بندر است.

وی پیرامون نقش سرمایه گذار هندی در این بندر گفت: هند از سال ۹۰ بحث توسعه چابهار را جز اولویت‌های خود قرار داد. هند برای سرمایه گذاری در چابهار قراردادهایی منعقد کرده اما اقدامی نداشته است. برای نمونه هند یک قرارداد ده ساله با کشور ما داشت که تا ۲۰۱۹، ۸۵ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کند اما اجرایی نشده است. تحریم‌ها قطعاً نقش مؤثری در اقدامات هند داشته اما می‌توانیم این را نیز بگوییم که هند در بسیاری از موارد بهانه‌جویی کرده است. پس می‌بینیم سرعت هندی‌ها بسیار پایین است و تا حدی مشغول بهانه‌گیری و تعلل هستند.

بایسته‌های دولت سیزدهم برای توسعه بندر چابهار
عرب پور در پایان در خصوص راهکارهای موجود برای دولت سیزدهم گفت: ما برای توسعه چابهار نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی با استراتژی مشخص داریم. افزایش سهم ارزی استان سیستان از صادرات و واردات چابهار نیز اقدام مهم دیگری است. همچنین توسعه خدمات لجستیک و اشتغال افراد بومی در این پروژه باید مد توجه قرار گیرد. و یا احداث ایستگاه سوخت‌گیری می‌تواند یک اقدام راهبردی در این امر باشد. جذب گردشگری خارجی و داخلی در چابهار باید به شدت تقویت شود. بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان نیز اگر تقویت شود به نوعی کمک کننده به چابهار است.

در قسمت توسعه بندر چابهار، فقط ۳ درصد از کارکنان شاغل بومی هستند؛ در حالی که فقط در چابهار ۸ هزار بیکار وجود دارد.

وی ادامه داد: راهبرد دوم، بهره برداری از رقابت‌های ژئوپلتیکی پاکستان، هند و چین است. این راهبرد کمی سیاسی‌تر است. همانطور که مشاهده می‌کنیم هند در حال بهانه‌جویی و تعلل است و ایران نباید منتظر هند بماند. ما باید بازیگران سرمایه گذار دخیل در چابهار را بیشتر کنیم. برای نمونه عمان را دعوت به سرمایه گذاری در این بندر کنیم. در این بازی ژئوپلتیکی ایران باید چینی‌ها را نیز با رایزنی جذب خود کند. مورد دیگر این است که باید چابهار را با این نگاه توسعه دهیم که چابهار در اقیانوس هند قرار دارد، در حالی که بنادر دیگر ما در خلیج فارس است. چابهار می‌تواند این نقش را ایفا کند که اگر بندر عباس بسته شود، چابهار می‌تواند راه نجاتی برای ما باشد. اقدام اساسی دیگر، تشکلی یک اتحادیه همکاری با استفاده از کشورهای اقیانوس هند با محوریت چابهار است. دولت سیزدهم می‌تواند چند اقدام را سریعاً پیگیری کند: مورد اول آمایش سرزمینی چابهار است. پس از آن باید اختیارات ویژه‌ای به سازمان مناطق آزاد و یک دستور فوری به سازمان بنادر و دریانوردی کشور داده شود. در آخر دیپلماسی اقتصادی فعال منطقه‌ای باید صورت بگیرد و یک تیم متمرکز تشکیل و سفرهای رایزنی ویژه‌ای صورت بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
وقتی هند از ترس تحریم حاضر نیست سرمایه گذاری کند کشور کوچکی مثل عمان سرمایه گذاری میکند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
بله چی فکر کردی ؟
نوکری شرق هم فایده نداره
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
چرا فکری می کنی باید حتما نوکر بود ؟ اصولا نوکری به درد نمی خورد چه شرق و چه غرب که حرفهاو اقوالش یک پشیز هم ارزش ندارد
عدم توجه به توسعه سواحل جنوب شرقی آینده سیاسی آن منطقه را به خطر خواهد انداخت. باید نیروهای بومی و غیربومی و سرمایه گذاران خارجی را همانند کشور امارات به آنجا سوق دهیم. مناطق آزاد متعدد و شهرهای لوکس توریستی و خدمات فرودگاهی بین المللی ایجاد کنیم. طولانی کردن کار به ضرر آینده کشور خواهد بود.
...برای نمونه عمان را دعوت به سرمایه گذاری کنیم...
...رقابت‌های ژئوپلتیکی پاکستان، هند و چین...

چطوره HSBC رو هم وارد این میدان رقابت کنیم تا عیار آبکی بودن تحلیل بیشتر بشه!!!
ما اینطوری دنیار و می بینیم که همسایه هامون دچار اونجور مصیبتها می شن!
در و تخته جورند به مولا.
همه اینا معنیش اینه که تا با دنیا تعامل نکنید کارها پیش نخواهد رفت پس کمتر فحش بدید و دیپلماسی را یاد بگیرید یا کسی که بلده را بیارید و بهش اختیار بدید
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
البته به شرطی که امثال شما دست از فحاشی بردارید
جناب کارشناسان ، عمان با آمریکا هماهنگتر است تا با ما .
بهتر است آمریکا یی ها را دخالت بدیم و گرنه با استفاده از کارت افغانستان بازی را بهم می زنند
شما چند سال قبل گرفتار پول ندادن هندی ها بودید. چرا با طناب پوسیده هندی ها چرا وارده معامله شدید
کسانی که این قرارداد را امضا کردند کارشناس نبودن و ببینید تهمت نمی زنم فقط چک کنید
دوبی از تکنولوژی و دانش خارجی ها و سرمایه هاشون استفاده می کنه و در عمل یک وجب از خاک و دارایی های غیر مادیش را در اختیارشان قرار نمی دهد
ولی در ایران خاک و آب را می دهند دست خارجی ها بدون هیچ نظارتی و اونها هم تا می تونن می چاپند ....
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
بروید و معنی بندر آزاد را یاد بگیرید بعد افاضه کلام بفرمایید دوبی همه اش یک شهر دارد آن را هم بدهد ؟
کارشناس اسکولی که هنوز نام بلوچستان رو میگی سیستان ،تا حالا هیچ خدمتی ب استان ما نشده لطفاً اسمشو حذف نکنین بقیه کاراتون پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
لطفا اصلاح بفرمایید نام استان سیستان و بلوچستان است نه بلوچستان
خب چرا نمیگذارن که بخش خصوصی یا بورس اونجا سرمایه گذاری کنن. حتما هندیا یا ی کشوری مثل عمان باید باید بیاد که راهش بندازه!!!
شرم بر شما با این مدیریت کردن مملکت جوری که هندی‌ها هم برا ما ناز میان اونوقت شما بی عرضه ها هی پشت سر هم حرافی کنید ...
خاک بر سرمان که همه تو سرمان می رینند.
قبل از اینکه شما نظر بدید همه ش بنام چین و روس و هند شد
هندیها غیرقابل اعتماد هستند
باسلام ازسال 71 که من چابها بودم ت86 قراربود راه آهن انجام شود وظرفیت اسکله ها بابالاترین ظرفیت فعالیتش را آغاز بنظرم همیشه دستهایی هست که نگذارد آستانهایی همچون سیستان و اهواز روی ترقی به خودشان نبینند.
ما همه چیز وهروساعلی راکشور مان دارد ولی مدیران کار
کشته وکاردان ندارریم یا کار رابدست کاردان نمیدهند وبه
علت اینکه یکی اصلا تخصص ان کار را ندارد ازطرف مقام
بالا یاهم فاملیت یا دوستی دارن مدیر یت یک اداره دولتی یاصنعت وکارخانه دولتی رامی سپارن بشخصی که اصلا تجر
به ان کار را ندارد ونتیجه اش میشود تورم یاورشکسته گی
یاطرف تمام فک وفامیل را جمع میکند به دور خودش کاری
کارگران دیگر نمی دهند میشود بیکاری هر موقع این بسات
از کشور جمع شد مملکت درست می شود
چقدرسفسطه بافتین!! تعلل هندیهابخاطرپشتگرمی اونابه طالبانه، که دوقدمی دولت تنبل ودرعالم هپروت ایران اطراق کرده
سگ زرد برادر شغال است ،،،همه کشور ها فقط برای خوردن و بردن می آیند ایران به اسم سرمایه گذاری؟؟؟؟؟؟
باسلام ،شما درقسمتی از گزارشتون نوشته بودید استان سیستان متاسفم که بلوچستان رو حذف کردید ،استانی که هشتاد درصدش بلوچ هستند و بیشترین مساحتش هم در بلوچستان واقع شده است ،استانی که قبل از انقلاب فقط بلوچستان نام داشت
روزی دوباره نادرشاهی میابد حق بر باد رفته ایرانیان را از هندی‌ها خواهد گرفت، تا اون روز
سلام پول دولت عنمان را ببرید تو بورس سرمایه گذاری کند یک کمی هم پول اوته بالا بکشید فقط پول ما بیچاره ها را بالا کشیدید
ما هيچ نيازى به كشور هند و چين و يا كشورهاى ديگر نداريم ،
ما كمى به عقل شعور نيازمنديم تا بتوانيم خودمان چابهار را آباد كنيم ، هم علمش را داريم و هم پولش را ،
و نياز نيست پله كشورهاى ديگر شويم تا آن كشور ها ثروتمند بشوند ،
راه كار به اين صورت است كه بايد افراد انحصار طلب و بي سواد كه براى جيب خودشان و اطرافيانشان سينه مى زنن كنار گذاشته شوند ، و كار ها با سرمايه دولتى و مردمى توسط افراد با سواد و كاربلد امين انجام شود ، سوم افراد زورگو و رانت خوار هم كنار بروند و در نهايت كمى آزادى چاشنى كار شود بدون هرگونه قدرت طلبى بگير ببند . پتانسيل پيشرفت يك سرى از مناطق جنوبى كشور عزيزمان ايران بسيار بالا است ، توجه كنيد وقتى كشورهايي نظير هند چين و الى آخر اين همه علاقه نشان مى دهند چه ثروتى در اين مناطق خوابيده ، به نظر اينجانب تمام قراردادهاى اين چيننى را فسخ كنيد و كار را بدهيد به بربچه هاى كاربلد خودمان و پول هم پايشان بريزيد تا احساس كمبود مالى نكنن ، شش دانگ پشتيبانى كنيد چه اشتباه بكنن و چه نكنن فقط تشويق و تشويق ، و دست بالشان هم باز بگذاريد ،به اميد آن روز ، اميدوارم افراديكه بايد متوجه شده باشن متوجه شده باشن ،
تا وقتی به همه دنیا فحش میدیم و مرگ اون ها رو میخواهیم - اوضاع همینه ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل