بازدید 7185
فائوچی:

سویه دلتا سرعت انتقال بیشتر و علائم کمتری دارد

رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت سویه دلتای کرونا از سرعت انتقال پذیری بیشتر و علایم کمتری برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲ 09 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر آنتونی فائوچی از کارگروه مقابله با کرونای کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت، سویه دلتای کرونا از سرعت انتقال پذیری بیشتر و علایم کمتری برخوردار است.

در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: آنتونی فائوچی رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا است. دکتر فائوچی از حضور شما در این برنامه تشکر می‌کنیم. من می‌خواستم سوال مهم را که همه می‌خواهند از شما بپرسند، بپرسم. ما مطالب زیادی درباره سویه دلتای ویروس کرونا می‌شنویم. ما می‌شنویم که این سویه تا چه اندازه واگیردار است. ما مطالب زیادی درباره شیوع گسترده این سویه می‌شنویم؛ بنابراین سوال من این است که آیا واکسن در برابر ویروس کرونا سویه دلتا از ما محافظت می‌کند و اگر اینگونه است چرا مردم نگران هستند؟

فائوچی گفت: وضعیت موجود به طور قابل درکی پیچیده است. آن این است که ما آنچه که از واکسن می‌خواهیم که انجام دهد حفاظت از شما در برابر بیماری خطرناک و شدید است. واکسن‌ به خوبی در برابر ویروس کرونای سویه دلتا عمل می‌کند، اما به هر حال از آنجایی که سویه دلتا از قدرت تغییر پذیری قابل توجهی در رابطه با دیگر انواع سویه کرونا برخوردار است به همین خاطر به سرعت تغییر پیدا می‌کند و گسترش پیدا می‌کند و به خوبی منتقل می‌شود. اگر توجهی به نمونه‌های جمع آوری شده از بینی افراد برای آزمایش کرونای سویه دلتا به خوبی توجه کنید شمار ویروس‌ها به طور قابل توجهی در مقایسه با دیگر سویه‌های کرونا بسیار زیاد هستند.

وی افزود: سویه دلتای کرونا به سرعت شیوع پیدا می‌کند و منتقل می‌شود. از طرف دیگر نشانه‌های ابتلای به این نوع ویروس بسیار کمتر از انواع دیگر است. ما از طریق ام آر ان‌ ای به واکسن‌های پیشین دست پیدا کردیم و این واکسن‌ها به میزان ۹۴ تا ۹۵ درصد در برابر ویروس شناخته شده در آزمایشگاه مقاوم هستند. آنچه که در رابطه با ویروس کرونای سویه دلتا روی می‌دهد این است که محافظت افراد با واکسن در برابر آن تا اندازه‌ای کاهش یافته است. این موضوع سبب شده است که میزان ابتلا به طور قابل توجهی افزایش یابد. اما آنچه که هنوز ثابت مانده است این است که هنوز واکسن از شما در برابر این بیماری خطرناک محافظت می‌کند.

وی گفت: اما واکسن‌ها به طور گسترده کاری را انجام می دهند که شما خواهان آن هستید. واکسن‌ها شما را از بستری شدن در بیمارستان دور نگه می‌دارند. از بیمار شدن شدید شما جلوگیری می‌کنند. واکسن‌ها در موارد بسیار زیادی این کار را به خوبی انجام می دهند. اگر شما به نوع جدید کرونا مبتلا شوید، اگر واکسن را هم دریافت کرده باشید آنگاه می‌توانید بیماری را به فرد دیگری هم منتقل سازید. این موضوعی دیگر در رابطه با واگیر بودن بیماری است. اگر شما واکسن زده اید و اگر شما علائم کمی از بیماری را داشته باشید آنگاه این خطر وجود دارد که شما این بیماری را به فرد دیگری هم منتقل کنید. این موضوع سبب می‌شود که دستورالعمل‌های مرکز کنترل بیماری‌ها به روز رسانی شود.

وی افزود: بر این اساس حتی اگر شما واکسینه شده اید و اگر شما در یک مکان عمومی در کشور خود هستید که مقادیر زیادی از ویروس در مناطق قرمز و نارنجی وجود دارد آنگاه شما باید حتی در خانه هم ماسک بزنید، زیرا این نگرانی وجود دارد که شما مبتلا شوید. حتی شاید شما متوجه ابتلای خود به بیماری کرونا نشوید و آنگاه آن را به یک فرد آسیب پذیر منتقل کنید. این فرد می‌تواند در خانه شما و حتی فرزند شما و یا یکی از اعضای آسیب پذیر خانواده و یا یکی از دوستان نزدیک شما باشد. من می‌دانم که این موضوع اندکی گیج کننده است، اما واقعیت این است که وضعیت موجود با تغییر ویروس هم تغییر پیدا می‌کند. ما زمانی شاهد آن بودیم که ویروس از انتقال پذیری کمتری نسبت به نوع سویه کنونی دلتای آن برخوردار بود.

مجری پرسید: ویروس کرونای سویه دلتا دو برابر نسبت به سویه‌های پیشین واگیردار‌تر است. افراد می‌توانند هزاران بار به این نوع ویروس مبتلا شوند. آیا این به معنای آن است که واکسن همچنان اثرگذار است یا اینکه اثرگذاری آن کمتر است؟ من شنیده ام که اثربخشی واکسن مودرنا تنها شش ماه یا حتی یکسال است.

فائوچی گفت: زمانی که واکسن مودرنا ساخته شد اثربخشی آن شش ماه اعلام شد. اما این میزان ماوراء این است. فایزر از اثربخشی بیشتر و طولانی برخوردار است. این میزان ماه به ماه افزایش پیدا می‌کند. ما از نزدیک میزان اثربخشی و دوام واکسن‌ها را در برابر کرونا زیرنظر داریم. شما با مشاهده میزان محافظتی که دریافت می‌کنید به این نتیجه می‌رسید به نوبت سوم واکسن نیازی ندارید. باید بگویم که افرادی که دچار سرطان هستند و افرادی که با بیماری‌های نقص ایمنی روبرو هستند ما می‌دانیم که بدن بیشتر آن‌ها به اندازه کافی به واکسن پاسخ نمی‌دهد؛ بنابراین ما باید با نگاهی دیگر به آن‌ها توجه کنیم. ما باید نوبت سوم واکسن را نسبت به دیگر افراد جامعه با سرعت بیشتری انجام دهیم. به نظرم ما باید این کار را هرچه سریعتر انجام دهیم.

مجری پرسید: من می‌خواهم به موضوع اصلی و اولیه بازگردم. وضعیت موجود برای مردم پیچیده و گیج کننده است. ما از مردم می‌خواهیم که به اماکنی که از خطر پذیری زیادی برخوردار هستند بروند. مردم باید چه کاری انجام دهند و توصیه شما درباره ماسک زدن در مناطق مختلف آمریکا و از جمله در نیویورک و فلوریدا چیست؟ آیا این موضوع با واقعیت علم تطابق دارد؟

فائوچی گفت: شما به یک واقعیت و نکته خوبی اشاره کردید. بهترین و آسان‌ترین کار آن است که به وبسایت مرکز کنترل بیماری‌ها مراجعه کنند و مناطق قرمز و نارنجی را بررسی کنند. اما به طور کلی زمانی که سویه ویروس تغییر می‌کند دستورالعمل‌ها هم تغییر می‌کنند. این موضوعی است که مردم باید آن را درک کنند. دستورالعمل‌های مرکز کنترل بیماری‌ها تغییر می‌کنند، زیرا ما با سویه جدیدویروس کرونا روبرو هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج