آیا اینترنت محدود می شود؟

بالاخره بعد از مدت ها بحث درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که این طرح در یک کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۶۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰ 28 July 2021

بالاخره بعد از مدت ها بحث درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که این طرح در یک کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تابناک، امروز نمایندگان مجلس بعد از چند هفته کش و قوس با 121 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع  209 نماینده حاضر تصویب کردند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی به صورت اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی بررسی شود؛ این طرح در چند هفته گذشته در دستور هفتگی پارلمان قرار داشت.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، « سمت نمايندگي قائم به شخص است و قابل واگذاري به ديگري نيست. مجلس نمي‌تواند اختيار قانون‌گذاري را به شخص يا هيئتي واگذار كند ولي در موارد ضروري مي‌تواند اختيار وضع بعضي از قوانين را با رعايت اصل هفتاد و دوم به كميسيون‌هاي داخلي خود تفويض كند، در اين صورت اين قوانين در مدتي كه مجلس تعيين مي‌نمايد به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و تصويب نهايي آنها با مجلس خواهد بود. »

به عبارت ساده تر با مجوز مجلس ، کمیسیون مشترکی جهت بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی تشکیل می شود که وظیفه آن بررسی و تصویب مواد این طرح است. مصوبات این کمیسیون به عنوان مصوبه مجلس تلقی می شود منتها باید برای تعیین مهلت آزمایشی از مجلس مجوز دیگری گرفته شود.بعد از آن کل مصوبات کمیسیون مشترک جهت اعلام نظر به شورای نگهبان ارجاع می شود.

یک فصل از آیین نامه داخلی مجلس به نحوه بررسى طرح‌ها و لوایح طبق اصل 85 اختصاص داده شده است؛ طبق بخشی از ماده 167، پس از تصویب طرح یا لایحه در کمیسیون‏ها، تعیین مدت اجراى آزمایشى آن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
در آیین نامه پیش بینی شده که مسکوت ماندن اینگونه طرح‌ها و لوایح تا قبل از تصویب مدت اجرای آزمایشی آن طبق روال بررسی طرح‌ها و لوایح قابل طرح است یعنی چنانچه پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی را تا قبل از تأیید شورا‌ی‌نگهبان از مجلس داشته باشند این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده 165 آیین‌نامه داخلی مطرح می‌گردد و درصورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آیین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.

پیش نویسی از این طرح منتشر شده که طبق آن باید پیام رسان های خارجی دفتری در داخل کشور تاسیس کنند؛ بسیاری از فعلان فضای مجازی این موضوع و به طور کلی این طرح را برای کسب و کارها و جامعه مضر خوانده اند، موضوعی که نمایندگان مخالف این طرح هم به آن اشاره داشتند. در این باره حسین محمدیاری نماینده طوالش گفت: اگر ما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی به دنبال حفظ حقوق مردم هستیم باید به دغدغه‌های آنها احترام بگذاریم. مردم بهترین تمیز دهندگان در استفاده از فضای مجازی هستند. با مطرح شدن این طرح عده زیادی به ما مراجعه کرده و ابراز نگرانی کردند. امروز فضای مجازی بستر مهمی برای کسب و کارها می‌باشد. خیلی از محدودیت‌های اعمال شده در این طرح کسب و کارهای خرد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جلال محمود زاده نماینده مهاباد هم این صحبت ها را به نحوی دیگر بیان کرد و گفت : طبق این طرح باید شبکه‌های مجازی خارجی طی 4 ماه در داخل دفتر دایر کنند که می‌دانیم این موضوع عملاً امکان‌پذیر نیست و موجب محدودیت و بسته شدن آنها و تعطیلی کسب و کارها می‌شود؛ از طرفی در این طرح نظر دولت و افراد فعال در شبکه‌های مجازی و فعالین اقتصادی اخذ نشده است و این افراد در نامه‌ای، اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کردند.

البته سیدعلی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی در مقام موافقت نظر دیگری داشت؛ او‌ توضیح داد: در این طرح هیچ شبکه خارجی مسدود نخواهد شد و تا زمانی که پلت فرم های داخلی مشابه خارجی ایجاد نشود حق مسدودسازی وجود ندارد. حتما طرح ایراداتی دارد زیرا به صورت پیش نویس بوده و در جریان بررسی کارشناسی تغییراتی خواهد داشت.

رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: شبهاتی در خصوص فیلترشدن پیام‌رسان‌های خارجی نظیر اینستاگرام و تلگرام مطرح می‌شود که خلاف واقع است. تا زمانی که نرم‌افزارها و پلت‌فرم‌های مشابه داخلی رشد نکنند و نتوانند سرویس با کیفیتی ارائه کنند فیلترینگ رخ نمی‌دهد. موضوع این طرح مسدود سازی نیست هدف این است که با پلت‌فرم‌های خارجی صحبت کنیم تا در چارچوب قوانین و مقررات ما فعالیت کنند. این طرح شروع قانون‌مندی فضای مجازی است. آیا پلت‌فرم‌های خارجی در برابر درآمد هنگفتی که از طریق کاربران ما دارد نباید مالیات بپردازند؟ در این طرح مواردی نظیر حق سهم برای تولید کنندگان محتوا و ارائه معافیت‌های مالیاتی و الزام ارائه خدمات دولت الکترونیکی برای پلت‌فرم‌های داخلی دیده شده است.

در واکنش به این طرح، معین الدین سعیدی نماینده چابهار گفت: امروز روز تلخی برای مجلس بود؛ مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم متاسفانه بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود؛ از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود.  

علی خضریان نماینده تهران در پاسخ به سعیدی اظهار کرد: به نمایندگان مجلس درخصوص اقدام درست، صحیح و انقلابی درباره موضوع فضای مجازی تبریک می گویم، نمایندگان مجلس امروز اقدام صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند. امروز در مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته شد لذا امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.

علاوه بر این در جلسه غیر علنی مجلس درباره نحوه برگزاری مراسم تحلیف حجت الاسلام رییسی رییس جمهوری منتخب نیز توضیحاتی داده شد که بنا بر گفته محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس ، مراسم تحلیف ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۱۴ مرداد تشکیل می شود. همچنین برای حضور در این مراسم بیش از ۵۰ کشور اعلام آمادگی کرده اند.

دهنوی این را هم گفت که در صورت ارائه فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس از روز شنبه ۱۶ مرداد بررسی برنامه های آن ها را در کمیسیون های تخصصی آغاز کرده تا هر چه زودتر کابینه جدید تشکیل شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
ممنون مجلس انقلابی. من سالها بود منتظر بودم این اینترنت شهوت آلود ناپاک که غربیها ساختند و به ما تحمیل کردند به طور جدی محدود شود.
اینکه صیانت نیست ؟ این خضانت است
تندروهای جبهه پایداری و اصولگرا و کاسبان تحریم

در حال گذاشتن پوست خربزه زیر پای دولت رییسی هستند
هرروز ۳۰۰ نفر از مردم دارن میمیرن اینا عین خیالشون هم نیست
زندگی مردم را هر روز تلختر می کنید
هر کی ناراحته جمع کنه بره همینی که هست
هیچطوری نمی توانند مردم را خفه کنند .
خیلی کار درستی هست
بازگشت و پسرفت به عصر پارینه سنگی بر همه مبارک

خجالت
خجالت
ببینید چه طرح مسخره ایه
کاربر عادی و کسانی که نون شبشان رو از طریق اینترنت در میارن از این طرح ترسی ندارند چون قرار نیست اتفاقی بیفته ، تنها کسانی واهمه دارند که یه جای کارشان بلنگه
اونایی که میگفتن رای ندین کجان
با بستن تلگرام به شغلهای زیادی آسیب زده شد. تکرار اینکار آسیب را بیشتر خواهد کرد
یعنی قرار است هیچ تصویر و احوالی از سایر کشورهای جهان در ایران قابل رویت نباشد.و فقط تصاویر گزینشی؟
اینترنتی نخواهد بود که محدود هم شود
بیشتر کشورهای دنیا سال هاست این قانون را اجرا کرده اند چرا ما باید آخر باشیم؟
از نظر سیاست کره شمالی و از نظر اقتصادی ونزوئلا شدیم
همه در دسترس باشند و امکان انتخاب به کاربر نهایی واگذار شود
وقتی برای انواع و اقسام مشکلات نه راه حلی دارند و نه میفهمند مشکلات را باید چگونه بررسی کنند و دنبال حل مشکل باشندو سرش ان را مثل کبک تو برف کردن و مجلس انقلابی هیچ چیز برای گفتن ندارد خوب معلومه که باید دنبال ابن چیزها باشند
اسمش صیانت و قشنگه ولی بیشتر نگرانی از اگاهی مردم است
هر چی میتونید خودتون رو منفورتر کنید
راستی قبلش طرح شفافیت آرای نمایندگان و تفحص از نمایندگان رو هم اجرایی کنید
ترفندی جهت هدایت افکار عمومی و غافل کردن آنها از مسائل مهم که خیلی هم خوب است
بس کنید بابا با الفاظ بازی میکنید
عشق شما کره شمالی شدن ایرانه چون عرضه مثل کره جنوبی شدن ندارید
حق این مردم است که این بلاها را برسرشون بیارند
یعنی اینترنت از این هم می خواهد بدتر شود
۵۰ کشور؟
به درک.
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
این ره که تو می روی به ترکستان است!!
اولا
آقایان به جای طرح های بیخود که برای مردم جز دردسر هیچی نداره وضعیت اینترنت داخلی رو درست کنند
حالا فرض کنیم که واتساپ و ... تعطیل شد ،
اینا و... سایر پیام رسان های بدرد نخور داخلی می‌تونه جای پیام رسان های خارجی رو بگیره
-"رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: شبهاتی در خصوص فیلترشدن پیام‌رسان‌های خارجی نظیر اینستاگرام و تلگرام مطرح می‌شود که خلاف واقع است. تا زمانی که نرم‌افزارها و پلت‌فرم‌های مشابه داخلی رشد نکنند و نتوانند سرویس با کیفیتی ارائه کنند فیلترینگ رخ نمی‌دهد."
این مجلس همان مجلسی است که بورس را نتوانست درست کند
دشمن تراشی ناشیانه
در باغ سبز نشون دادید الان دروازه جهنم شده...
من نمیدانم نمایندگان خود را به خواب زده یا موضوع را متوجه نمی شوند
هیچ کدام از پلتفرم ها خارجی نه مایل هستن و نه قادر هستن یک ریال به شما بپردازن بیشتر این پلتفرم ها درامدشان را از طریق پخش ads یا همان تبلیقات بدست میارن که باید بگم کشور حدق برای این تبلیق ها ایران نیست چون هیچ محصولی از انها در این کشور وجود نداره. خسته نباشد.
سرویس مشابه لابد مثل ایرانخوردو سایپا
دنیای واقعیمان را خراب کردید . دنیای مجازیمان را رها کنید
نکنه اینم می‌خوان تصویب کنن، بعد بگن خودمم شنبه فهمیدم و همه مخالفش بودیم، ولی شد دیگه، شمام کشش ندین؟
اون نماینده ای که رفته و رای به صیانت از حقوق کاربران داده به هیج وجه نماینده مردم نیست بلکه یک خائن به وطن و هم میهن است زیرا با این کارش راه اشتغال بسیاری از جوانان را بست و باعث شده که کار در اینده نه جندان دور به جاهای باریک بکشد
چه انتظاری داریم
گیرم که اینترنت را محدود تر و کلا تعطیلش کردید ،!!!
مجلس انقلابی بی عقل بدتر از مجلس تکنوکرات با عقل است
این طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی منو یاد سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده انداخت که هر کجا بحث‌ گرانی پیش می اید دلیلش اخذ مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت عنوان میشه (-:
نماینده های مدعی انقلابی مجلس
خیلی دلتون برای صیانت از کاربران می سوزه؟..طرح آموزش رایگان که در قانون اساسی هست را صیانت کنید.
در دنیای واقعی هر کسب و کاری نیاز به مجوز دارد آن وقت مغرضان می‌خواهند فضای مجازی مجوزی برای کسب وکارها و پیام رسان ها وجود نداشته باشد و به دروغ دنبال جو سازی هستند ولی عده ای ساده لوح....
عجب برای یک منطقه مانند سیستان و بلوچستان می فرمایند چرا نشست غیر علنی نداشتند آن وقت یک چیزی که کل کشور را تحت تاثیر قرار می دهد مقایسه می کند
عمو جان حالت خوبه؟
وقتی دیکتاتوری حاکم باشد می شود همین.
هم این دنیا و هم آن دنیا ما را گرفتید
دین ما به نفرت تبدیل کردین.
جهت اطلاع فیلتر توییتر و تلگرام برداشته می شود و دست بردارید از خبرهای زرد
من نمی خوام از حقوقم در فضای مجازی صیانت کنید لطفا
محدود شدن اینترنت بدین شیوه اثرهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بدی بر روی جامعه خواهد گذاشت. حتی اعتماد اندکی که می تواند داشته باشد به شدت از بین خواهد برد.
همین که نظرات مردم رو منتشرنمیکنی مشخصه چه مرگتونه
طرح صیانت از اختلاسگران
ای کاش یک هزارم این تلاشها برای حل مسائل جامعه می شد
با عملیاتی شدن این مصوبه خیلی از این هایی که فیلتر است دیگر فیلتر روی آن اعمال نمی شود
خخخخخخ
اخوی چرا سوال عبث می پرسی؟
به امید خدا نه
با مردم و دنیا نجنگید و مدارا کنید....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر