بازدید 8346

عواقب قانونی هک و دسترسی غیرمجاز حساب یا اکانت در شبکه‌های اجتماعی

این روز‌ها آگهی‎‌های فراوانی در فضای مجازی، خبر از هک در کمتر از چهار دقیقه می‎ دهد. در واقع این نرم‌افزار‌های هک شبکه‌های اجتماعی با سرعت نور به فضای بازار فن‌آوری رسیده اند تا «تبهکاران اطلاعاتی» با این ابزار مجرمانه، به شیوه‌های جدید و مدرن «اخاذی» متوسل شوند.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱ 05 July 2021

عواقب قانونی هک و دسترسی غیرمجاز حساب یا اکانت در شبکه‌های اجتماعی

عواقب قانونی هک و دسترسی غیرمجاز حساب یا اکانت در شبکه‌های اجتماعیهک کردن در حقیقت یک اصطلاح تخصصی در حوزه کامپیوتر است و به معنی دسترسی غیرمجاز شخصی غیر از مالک به حساب (اکانت) یا وسیله الکترونیکی اوست.

به گزارش «تابناک»؛ با توجه به اینکه استفاده از شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های مجازی، امروزه بسیار رایج بوده و بعضاً اطلاعات بسیار مهمی در آن‌ها درج می‌شود و اعتبار بسیاری از کسب و کارها و یا اشخاص مشهور و یا افراد دیگر نیز به این اکانت‌ها آنها بستگی دارد، قانون جرایم رایانه‌ای در ایران، راجع به جرایمی که در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیگر صورت می‌گیرد وضع شده و مجازات انواع دسترسی‌های غیر مجاز را مشخص کرده است.

با توجه به این قانون، علاوه بر اینکه دسترسی غیر مجاز جرم است، صورت‌های مختلف آن نیز می‌تواند مجازات شدید‌تری داشته باشد. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌نماییم.

مجازات هک و دسترسی غیرمجاز

مطابق با قانون هرکس غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات حسب مورد محکوم خواهد شد.

منظور از حفاظت شده این نیست که لزوما آن حساب و یا اکانت، خصوصی باشد و عمومی نباشد یا گروه و کانال نباشد، بلکه منظور از حفاظت شده آن است که هرکسی برای کنترل آن دسترسی نداشته باشد و در حقیقت دسترسی حساب و یا اکانت و یا پیج با گذرواژه و مانند این‌ها (همان تدابیر امنیتی که قانون می‌گوید) محافظت شده باشد.

توجه داشته باشید که مجازات دسترسی غیر مجاز صرفا برای هک کردن است و اگر جرم دیگری مثل انتشار تصاویر اتفاق افتد هر کدام مجازات خودش را خواهد داشت.

راه‌های جلوگیری از هک شدن و دسترسی غیرمجاز در شبکه‌های اجتماعی

مهمترین اقدام پیشگیرانه از هک این است که ایمیل و رمز عبور خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید.

از ورود به لینک‌های ناشناس و لینک‌هایی که از شما ایمیل و رمز عبور می‌خواهد بپرهیزید.

هر روز لیست دستگاه‌هایی که به اینستاگرام یا تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی شما متصل هستند را چک کنید.

اگر چند اکانت مختلف دارید برای همه آن‌ها از یک پسورد استفاده نکنید. در صورت ورود به پیج با رایانه و گوشی دیگری بعد از اتمام استفاده از دکمه Log Out استفاده کنید.

در موارد مشکوک رمز عبور خود را تغییر دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار