بازدید 8275

شرایط بازگشت تجار ایرانی به روسیه فراهم شود

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در نشستی با «نیکلای شولگینف» وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز به عهده دارد خواستار فراهم شد بازگشت تجار و دانشجویان ایرانی به روسیه شد که به خاطر شرایط کرونایی به ایران برگشتند و همچنان امکان بازگشت ندارند.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۸ 03 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا جلالی عصر روز جمعه پس از نشست با شولگینف در گفتگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما افزود: در این نشست ضمن مرور روابط دو جانبه در مورد مسائل مختلف دو کشور بخصوص در حوزه انرژی و نفت و نیروگاه سیریک و پروژه‌هایی که به طور مشترک باید انجام دهیم گفتگو شد.

وی با بیان اینکه یکی مطالبه‌های ما این بود که شرایط برای بازگشت تجار و دانشجویانی که بر اثر کرونا به ایران رفته‌اند فراهم شود، تصریح کرد: برای طرف روس توضیح داده شد که با توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل همراه داشتن نتیجه آزمایش و زدن واکسن این مکان فراهم شود تا تجار و دانشجویان ما بتوانند در روسیه حضور پیدا کنند.

جلالی گفت: متاسفانه به خاطر شرایط همه گیری کرونا دچار محدودیت‌هایی هستیم و اگر چه دولت روسیه تلاش می‌کند برای برخی تجار ویزا صادر کند، ولی این روش قابل پیشرفت نیست به این دلیل که وقتی که تجار حضور نداشته باشند تجارت هم نمی‌تواند پیشرفت کند.

جلالی اظهار کرد: با توجه به اینکه شولگینف رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز هست، بر همین اساس مروری بر روابط اقتصادی از جمله در بحث نیروگاه سیریک، راه‌آهن و تجارت اقتصادی بین و طرح‌های مشترکی که باید میان دو کشور انجام شود گفتگو شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تصریح کرد: وزیر روس ضمن علاقه مندی و اهتمام برای ارتقای روابط خوب با جمهوری اسلامی، پیگیری مطالبه ایران برای باز شدن راه برگشت تجار و دانشجویان به کشور را قول داد و اظهار داشت این موضوع را با معاون نخست وزیر روسیه که رئیس ستاد کرونای این کشور هست، مطرح خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس توافق انجام شده شانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه به صورت حضوری در شهر مسکو برگزار خواهد شد.

«نیکلای شولگینف» وزیر انرژی روسیه نیز در گفت‌وگوی کوتاهی ضمن علاقه‌مندی به ارتقای روابط با ایران بخصوص در زمینه‌های نفت و انرژی گفت: در این نشست در مورد برگزاری جلسه کمیسیون مشترک و همکاری‌های انرژی دو کشور گفتگو کردیم.

با تلاش دو کشور طرح‌های مشترک اقتصادی میان ایران و روسیه در حال اجراست.

در نشست «نیکلای شولگینف» وزیر انرژی روسیه در دیدار با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو که عصر روز جمعه برگزار شد، دو طرف با ابراز رضایت از روابط خوب دو کشور بر ضرورت ارتقا روابط و همکاری‌های اقتصادی بویژه در حوزه نفت و انرژی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از مسکو، شولگینوف، که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه را نیز برعهده دارد افزود: امیدوارم هیچ مشکلی در روابط بین دو کشور رخ ندهد و روابط روز به روز بخصوص در زمینه‌های اقتصادی افزایش یابد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روزافزون روابط با ایران گفت: امیدوارم در دوره ریاست جمهوری رئیسی، این مناسبات با قدرت بیشتری پیش برود و دو کشور بتوانند در کنار یکدیگر با تحریم‌های غرب مقابله کنند.

وزیر انرژی روسیه به طرح‌های مشترک دو کشور در حوزه نفت، گاز، انرژی، خطوط ریلی و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره و ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری رئیسی فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مختلف سیر صعودی پیدا کند.

وی به افتتاح پروژه نیروگاه گازی سیریک در ایران که با همکاری روسیه اجرا می‌شود، اشاره و بر ادامه بیشتر همکاری‌ها در بخش انرژی تاکید کرد و گفت که امیدوارم فشار‌های تحریمی علیه ایران کاهش پیدا کند و ایران به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کند

جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز با تمجید از پیام تبریک رئیس جمهوری روسیه خطاب به رئیس جمهوری منتخب ایران گفت: آقای پوتین نخستین رئیس جمهوری بودند که پیروزی آقای رئیسی را به ایشان تبریک گفت.

وی با بیان این‌که روابط دو کشور در آینده با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت، افزود: مطمئن هستیم که رئیس جمهوری منتخب ایران موضوع تحکیم و تقویت همگرایی با روسیه را قوی‌تر از گذشته در دستور کار قرا ر می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که طرح‌های مهمی در زمینه انرژی بین دوکشور در دست اجراست تصریح کرد: نیروگاه حرارتی سیریک، بعنوان طرحی عظیم، یکی از پروژه‌های مشترک ایران و روسیه است.

جلالی به آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک-وی در ایران، بعنوان نخستین کشور منطقه و ششمین کشور جهان گفت: خوشبختانه طرح تولید مشترک واکسن اسپوتنیک-وی در ایران به نتیجه رسید و از هفته پیش تولید این واکسن در ایران آغاز شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان