بازدید 12526

رونمایی از واکسن «اسپوتنیک وی» تولید ایران / نمونه نهایی برای تایید کیفی به مسکو ارسال شده است

طرف روسی به شدت در عمل به قرارداد تاخیر نشان داده تا جایی که هنوز نیمی از دو میلیون دوز خریداری شده در قرارداد نخست هم به کشورمان تحویل نداده است؛ موضوعی که به باور سفیر کشورمان در روسیه که مذاکره با آن‌ها در خصوص خرید واکسن را به انجام رسانده هم قابل قبول نیست، ولی از آنجایی که واکسن روسی متقاضیان بسیاری در جهان دارد...
کد خبر: ۱۰۶۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸ 26 June 2021
تابناک اجتماعیتولید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» که از دو ماه پیش در کشورمان کلید خورده بود، سرانجام به ثمر نشست و این واکسن پس از پیمودن مراحل نهایی، آماده توزیع در کشورمان خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش و با حضور جمعی از مقامات کشورمان از جمله وزیر بهداشت و سفیر کشورمان در روسیه، از واکسن اسپوتنیک تولید شده در کشورمان رونمایی شد؛ محصولی که تحت لیسانس موسسه گامالیای روسیه در یکی از کارخانجات دارویی کشورمان در استان البرز تولید می‌شود و نخستین تولید مشترک این واکسن در منطقه خاورمیانه است.

اسپوتنیک وی، یکی از نخستین واکسن‌های تولید شده برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است که بر پایه نوعی دو نوع آدنا ویروس مختلف ساخته شده و در بیش از ۶۰ کشور جهان مجوز مصرف را دریافت کرده است. واکسنی با ایمنی زایی حدود ۹۲ درصد که تا کنون دو قرارداد برای خرید آن میان ایران و روسیه به امضا رسیده که بر اساس قرارداد نخست، ۲ میلیون دوز و بر اساس قرارداد دوم، ۶۰ میلیون دوز توسط کشورمان خریداری شد.

البته طرف روسی به شدت در عمل به قرارداد تاخیر نشان داده تا جایی که هنوز نیمی از دو میلیون دوز خریداری شده در قرارداد نخست هم به کشورمان تحویل نداده است؛ موضوعی که به باور سفیر کشورمان در روسیه ـ که مذاکره با آن‌ها در خصوص خرید واکسن را به انجام رسانده ـ هم قابل قبول نیست، ولی از آنجا که واکسن روسی متقاضیان بسیاری در جهان دارد و پیشبرد برنامه واکسیناسیون در این کشور هم در عمل به تعهداتشان اثر گذاشته، راهکار تولید مشترک با ایشان پی گرفته شده است.
 
رونمایی از واکسن «اسپوتنیک وی» تولید ایران/ نمونه نهایی برای تایید کیفی به مسکو ارسال شده است

بنابراین نخستین خط تولید اسپوتنیک در کشورمان با ظرفیت دو میلیون دوز در ماه دایر شده و حالا به تولید واکسن رسیده است؛ تولیدی که از دو ماه پیش و با تحویل دو سل بانک مورد نیاز برای این تولید به شرکت ایرانی آغاز شده بود و حالا به تولید محصول نهایی یعنی واکسن اسپوتنیک در ایران رسیده است. تولیدی که در یکی دیگر از شرکت‌های داروسازی ایرانی در حال پیگیری است و امید می‌رود به زودی آن هم به تولید محصول نهایی منجر شود.

این در حالی است که عرضه این محصول به بازار مصرف در کشورمان، نیازمند طی مراحلی از جمله تایید کیفی واکسن تولید شده است که به این منظور، نمونه‌های واکسن تولید شده در ایران به مسکو و موسسه گامالیای این کشور ارسال شده تا مورد ارزیابی قرار گیرد. بررسی‌های کیفی که در ایران هم توسط وازرت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه آن صورت خواهد گرفت و در صورت تایید واکسن تولیدی در این مراحل، از آنجایی که مجوز مصرف اضطراری این واکسن در ایران صادر شده، همه چیز مهیای عرضه آن در ایران خواهد بود.

نکته قابل تامل در این خصوص، ضرورت قیمت گذاری این واکسن در کشورمان است که در کمیسیون قیمت گذاری در زیرمجموعه سازمان غذا و دارو صورت خواهد گرفت و از آنجایی که وزارت بهداشت کشورمان وعده حمایت از تولید داخل را داده، احتمالا به انعقاد قراردادی میان بخش خصوصی تولید کننده اسپوتنیک و وزارت بهداشت منجر خواهد شد که بر اساس آن، محصول این شرکت خریداری و در شبکه بهداشتی کشورمان توزیع خواهد شد.

مسیری که احتمالا در ادامه راه و با واکسینه شدن گروه‌های هدف در کشورمان تغییر خواهد کرد و مسیر برای صادرات این واکسن تولید شده تحت لیسانس روس‌ها یا توزیع آن در شبکه داروخانه‌های کشورمان به صورت آزاد فراهم خواهد آورد. دورنمایی که بخش خصوصی کشورمان را مجاب به سرمایه گذاری در مسیر تولید این واکسن کرده و همراهی دولت، منجر به انتقال دانش و تکنولوژی تولید این محصول ارزشمند به کشورمان شده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
عزیز جون این واکسن تولید مشترک با ۶۹ کشور دیگه هم انجام شده ، ول کنید این بساط رو ، اسیر شدیما
طرف نصف واکسنای قرارداد اول رو نداده، بعد حالا میخواین واکسن مشابه تولید کنید و تاییدم ازشون بگیرین؟! اونا اگه میخواستن ما واکسن داشته باشیم که خودشون میفروختن! کاملا غیر قایل اعتمادن
به رغم ادعای گزارش، طرف روسی در عمل به قرارداد تاخیر نشان نداده است. واقعیت این است که پول واکسن ها را ایران پرداخت نکرده. آیا انتظار دارید مفتی براتون واکسن بفرستند؟ حتی بنیاد برکت هم واکسنش را مفتی نمیده و از روسی گرانتر قیمت گذاری کرده. هر دوز واکسن اسپوتنیک حدود 9 دلار است که به نرخ نیمایی می شود حدود 180 هزار تومان. واکسن ادعایی برکت را 200 هزار تومان قیمت گذاشته اند.
هنوز به روس ها بی اعتمادیم
اعتماد به روس و انگلیس هرگز .
روس ها کی خوش قول بودن که این بار بخوان به قولشون عمل کنن؟؟؟!!!
از روزی که شما شروع کردید به وعده دادن برای این واکسن و اون واکسن اگر من با پای پیاده به سمت یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی حرکت کرده بودم الان واکسن رو زده و برگشته بودم.
روسیه هیچگاه هیچگاه به تعهداتش عمل نمی کند و فقط به فکر دوشیدن فرصت طلبانه کشورهایی مثل ایران است. تاریخ گواه گفته های من است
حالا سوال چرا دولتمردان به روسها دل بستند معلوم نیست اجنبی اجنبیه حا لا میخواهد روس باشدیا کشور دیگر
ما مسکو را قبول نداریم شما جهت تاییدیه واکسن را به مسکو فرستادید واقعا که .
تولید هم میکنید؟ یا فقط رونماییه
بسه دیگه.روزی یه واکسن جدید تولید میکنن ولی از واکسیناسیون خبری نیست.واقعا متاسفم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل