بازدید 15816

پایان کوچ بهاره عشایر استان تهران

سرپرست امور عشایر استان تهران از استقرار کامل این جامعه تولید کننده در مناطق ییلاقی (سردسیر) استان خبر داد و گفت: عشایر تا نیمه شهریورماه در زیر سیاه چادرهای عشایری زندگی خواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 24 June 2021

به گزارش «تابنک»، فرشید ذبیخی روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کوچ بهاره عشایر استان تهران با استقرار در مناطق سردسیر از جمله شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند پایان یافت و عشایر تا نیمه شهریورماه در این مناطق مشغول کار و تولید هستند.

وی افزود: با حضور این جامعه تولید کننده خدماتی همچون تامین آب شرب بهداشتی، آبرسانی سیار، واکسیناسیون دام، توزیع نهاده و خوراک دام به جامعه تولید کننده در این مناطق ارائه می‌شود.

سرپرست امور عشایر استان تهران ادامه داد: همچنین در منطقه کمردشت دشت لار همچون سال گذشته بخش خدمات رسانی به جامعه عشایری راه اندازی شده که در این مرکز خدمات پزشکی و درمانی و همچنین خدمات دامپزشکی به جامعه عشایری داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توزیع کپسول گاز مایع و اجرای طرح چراغ معابر و حمام خورشیدی از دیگر خدماتی است که به جامعه عشایر داده می‌شود.

مرمت ۴۷۵ کیلومتر از راه‌های عشایری در مناطق ییلاقی

سرپرست امور عشایر استان تهران تاکید کرد: به منظور عبور و مرور آسان جامعه تولید کننده ۴۷۵ کیلومتر از مسیر‌های ییلاقی استان مرمت و بازسازی شد.

به گفته وی، مجموع ایلراه‌های عشایر استان تهران ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ثبت شده و تلاش داریم این مسیر‌ها را برای عبور و مرور عشایر مرمت کنیم.

ذبیحی با بیان اینکه در مدت کرونایی هیچ عضوی از جامعه عشایر استان تهران به ویروس کرونا مبتلا نشدند گفت: دیدن زندگی عشایر در زیرسیاه چادر و مناطق طبیعی برای هر شهروندی زیبا و جذاب است، اما بدلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت این جامعه تولید کننده از شهروندان می‌خواهیم که امسال همچون سال گذشته از این مناطق دیدن نکنند و پس از رخت بستن ویروس کرونا از این مناطق بازدید کنند.

به گفته وی، در سال گذشته عشایر استان تهران بیش از ۶۷ هزار تن محصول تولید کردند و پیش بینی می‌شود امسال نیز میزان تولیدات این جامعه افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، تعداد ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده طی سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار