بازدید 4191
اقتصاد در گذر زمان

از «صدور حکم اخذ رشوه برای عبدالحسین تیمورتاش» تا «افزایش تعرفه برق»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 25 June 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 تیر 1312، عبدالحسین تیمورتاش (معززالملک) به جرم اخذ 9 هزار لیره و 200 هزار ریال رشوه، به ۵ سال زندان و بازگرداندن رشوه به خزانه دولتی محکوم شد.

4 تیر 1330، موريسون وزير امور خارجه انگلستان به دليل خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس توسط مجلس شوراي ملي طي نطقي تهديدآميز گفت: براي حفظ جان اتباع انگليسي در ايران به رزمناو «موريتش‌» فرمان داده شده تا به آبهاي آبادان عزيمت كند.

4 تیر 1351، هنري كيسينجر وزير خارجه امريكا اعلام كرد ايران در صدر فهرست كشورهاي خريدار سلاحهاي امريكا قرار گرفته است.

4 تیر 1353، اعلام شد که یک منبع عظیم گاز در کنگان بوشهر کشف شده است.

4 تیر 1356، كميته روابط خارجي كنگره آمريكا امروز رسماً مخالفت خود را با فروش هواپيماهاي جاسوسي آواكس به ايران اعلام كرد.

4 تیر 1375، عليرغم پافشاري آمريكا براي تشديد تحريمهاي ايران، اتحاديه اروپا در نشست خود براي گسترش روابط و همكاريهاي دو جانبه با ايران به توافق رسيد.

4 تیر 1379، كارشناسان كشورهاي ايران، يونان و ارمنستان در نشست مشترك خود در ايروان مسائل مربوط به احداث خط لوله گاز ايران - ارمنستان و تأسيس يك بانك مشترك و چند مؤسسه مشترك را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

4 تیر 1381، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي لايحه تقسيم استان خراسان را تصويب كرد.

4 تیر 1392، دیوان محاسبات خبر داد که تخلف ارزی بیش از 9 میلیارد دلاری رخ داده است. دیوان محاسبات در این خبر آورد مبلغ ۲/۹ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل صد هزار و چهارده میلیارد ریال براساس مصوبات غیرقانونی هیات وزیران برخلاف احکام تعیین شده به مصرف رسیده است.

4 تیر 1394، در آخرین نشست شورای پول و اعتبار مسیر سیاست ‌های پولی و اعتباری در قالب بسته ‌ای هفت ماده ‌ای به تصویب رسید. براساس یکی از تصمیم ‌های مهم این بسته، نسبت سپرده ‌های قانونی برای بانک ‌های تجاری و موسسات اعتباری یکسان شد.

4 تیر 1395، شوک «بریگزیت» باعث سقوط ۱۱ درصدی پوند استرلینگ و سقوط ۸ درصدی بازارهای سهام اروپا شد، در مقابل طلا تا۱۳۶۰ دلار پرواز کرد. گفته می‌شود روند خروج از اتحادیه دست‌کم ۲ سال بازارها و شرکت‌ ها را با عدم قطعیت رو به ‌رو می ‌کند.

4 تیر 1397، دوشنبه شب تنها ساعاتی پس از آنکه آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر نوشت لیست شرکت‌هایی که به آن ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل اختصاص یافته اعلام می‌شود، روابط عمومی این وزارتخانه لیستی از ۴۰ شرکت وارد‌کننده گوشی همراه را به همراه میزان ارز تخصیص یافته و میزان واردات آنها به کشور را اعلام کرد. آذری جهرمی در پاسخ به کاربران این موضوع را تایید کرد که پشت پرده گرانی تلفن‌همراه افراد سودجویی قرار دارند که ارز را گرفته و (به جای واردات موبایل) در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.

4 تیر 1398، علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد با بیان اینکه طرح ممنوعیت کشت برنج در هیات دولت مصوب و به استانها ابلاغ شده است، افزود:در طول سه سال به استانهای غیرشمالی که برنج کشت کنند، مزایایی تعلق نمی گیرد.

4 تیر 1399، پیشنهاد افزایش تعرفه «پیک بحرانی» برای مصرف‌کنندگان بزرگ به دست معاون اول رئیس‌جمهور رسید. وزیر نیرو در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری افزایش تعرفه برق مشترکان با دیماند ۳۰ کیلووات و بیشتر در ساعات اوج بار بحرانی شبکه برق که در برنامه‌های تشویقی مشارکت نمی‌کنند را درخواست کرد.

 

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل