بازدید 13799

بازسازی صدمات صورت با تکنولوژی پرینت‌سه‌بعدی

یکی از جدیدترین کاربرد‌های تکنولوژی تولید به روش پرینت ‌سه‌بعدی ساخت پروتز‌هایی برای بازسازی صدمات استخوان‌های صورت است. به تازگی و به واسطه ورود تکنولوژی پرینت‌ سه‌بعدی فلزات به داخل کشور، امکان استفاده از این گزینه درمانی بسیار مفید برای بیماران فراهم شده است. اطلاعات مربوط به نحوه طراحی و تولید و کاربرد این پروتز‌ها را می‌توانید در این مقاله بخوانید.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ 15 June 2021

 بازسازی صدمات صورت با تکنولوژی پرینت‌سه‌بعدی

بازسازی ضایعات استخوانی پیچیده در نواحی جمجمه، فک و صورت به‌ خاطر شرایط منحصربه ‌فرد این نواحی از نظر وجود ارگان‌های حیاتی، پیچیدگی‌های هندسی استخوان‌های صورت، اهمیت حفظ زیبایی و همینطور تنوع نواقص در بیماران مختلف همواره مبحثی چالش‌برانگیز برای جراحان بوده است.

با توسعه تکنولوژی‌های طراحی و تولید به کمک کامپیوتر (CAD/CAM) و همچنین پیشرفت چشمگیر تکنولوژی تولید به روش ساخت افزایشی ( اصطلاحا پرینتر‌های سه‌بعدی ) شرایط استفاده از پروتز‌های بازسازی استخوان‌های صورت از جنس بیوماده‌های زیست‌سازگار فراهم شده و بسیاری از مشکلات جراحان در این حوزه را برطرف کرده است.

به کمک پرینتر‌های سه‌بعدی فلزات، امکان ساخت پروتز‌هایی با پیچیده‌ترین جزئیات در تطابق کامل با آناتومی صورت بیماران فراهم شده است. استقبال جراحان پلاستیک و فک و صورت از این تکنولوژی به ویژه در کشور‌های توسعه یافته، باعث شده در مدت کوتاهی پس از عرضه این محصولات استفاده از آن به یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های بازسازی صورت تبدیل شود.

بازسازی صدمات صورت با تکنولوژی پرینت‌سه‌بعدی

در این روش ابتدا مدل سه‌بعدی اسکلت صورت بیمار از طریق عکس‌برداری سی‌تی‌اسکن شبیه‌سازی می‌شود، سپس به کمک نرم‌افزارهای تخصصی پزشکی، پروتز به گونه‌ای طراحی می‌شود که کاملا مطابق هندسه ضایعه و همچنین در راستای بازیابی زیبایی چهره بیمار باشد و در مرحله نهایی پروتز طراحی شده با مواد سازگار با بدن و به روش پرینت سه‌بعدی ساخته شده و آماده قرارگیری در بدن بیمار می‌شود.

استفاده از این پروتز‌ها باعث شده درصد موفقیت جراحی‌های بازسازی و ترمیم اسکلت صورت هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی با رشد چشمگیری مواجه شود. علاوه بر این تمامی مراحل طراحی و آماده‌سازی پروتز قبل از عمل انجام می‌شود و به همین جهت در حین جراحی زمانی صرف آماده‌سازی پروتز نخواهد شد. این مساله باعث خواهد شد با استفاده از این تکنیک و در مقایسه با روش‌های سنتی، مدت زمان جراحی و متعاقباً مدت زمان بیهوشی بیمار، عوارض ناشی از بیهوشی‌های بلند مدت و مدت زمان بستری بیمار و در نتیجه هزینه‌های بیمارستانی نیز به شدت کاهش یابد.

پیش از این تکنولوژی تولید پروتز‌های پزشکی با روش عنوان شده در اختیار چند کشور محدود بوده و امکان استفاده از آن برای هموطنان داخل کشور با توجه به شرایط تحریم‌ها و هزینه‌های بسیار بالا عملا میسر نبوده است.

در همین راستا، شرکت بنش مدیکال در سال ۱۳۹۴ بر پایه دانش فنی موسسان آن در حوزه‌های مهندسی پزشکی، مهندسی‌ مکانیک، مهندسی بافت و تکنولوژی‌های تولید و با هدف ارائه خدمات به بیماران و متخصصین حوزه سلامت آغاز به فعالیت نمود. نگرش این مجموعه از ابتدا انتقال آخرین تکنولوژی‌های ساخت پروتزهای استخوانی به داخل کشور و عرضه محصولاتی است که دسترسی به آن‌ها تا قبل از این میسر نبوده است.

بازسازی صدمات صورت با تکنولوژی پرینت‌سه‌بعدی

پیش از این، متقاضیان پروتزهای سفارشی یا شخصی‌سازی‌شده مجبور بودند علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف ارزی بابت تهیه پروتز، مدت زیادی منتظر آماده‌سازی و تحویل آن از خارج از کشور بمانند، در حالی که خدماتی درخور این هزینه و زمان دریافت نمی‌کردند. با ورود نمونه داخلی این محصول به بازار، خدمات بسیار شایسته‌تری در طی مراحل طراحی و تولید به متقاضیان ارائه می‌شود، تا ۸۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد و با توجه به نظارت مستقیم وزارت بهداشت از مواد اولیه و روند تولید این محصولات، از استاندارد بودن و کیفیت آن نیز اطمینان خاطر خواهند داشت.

با چنین نگرشی و به کمک متخصصین پزشکی و مهندسی، بنش مدیکال توانسته طی سال‌هایی که از آغاز فعالیت‌هایش می‌گذرد، اعتماد دست‌اندرکاران حوزه سلامت را جلب نموده و دسترسی بیماران به آخرین نسل پروتزهای استخوانی را تسهیل کند.

با ورود محصولات بنش مدیکال به بازار و در نتیجه کاهش شدید هزینه‌های درمان باکیفیت، بسیاری از افراد که سال‌ها به‌دلیل عدم تمکن مالی از درمان محروم بودند و یا ناچار از روش‌های قدیمی و بی‌کیفیت استفاده کرده و دچار مشکلات عدیده‌ای بودند اکنون می‌توانند با هزینه‌ای منطقی و با کیفیتی هم‌ رده محصولات اروپایی و آمریکایی تحت درمان قرار گیرند.

بازسازی صدمات صورت با تکنولوژی پرینت‌سه‌بعدی

یکی از متقاضیانی که دو سال پیش با استفاده از محصولات بنش مدیکال تحت عمل جراحی سنگین خارج‌سازی تومور آملوبلاستوما و بازسازی فک قرار گرفته و هم‌اکنون بهبودی کامل خود را به‌دست آورده است، عنوان می‌کند:

«بزرگ‌ترین شانس من آشنایی با این شرکت بود، دکتر لطف بزرگی در حق من کردن که این شرکت رو به من معرفی کردن، اگر ایشون نبود شاید من هیچوقت از این پروتز استفاده نمیکردم، و فک من هیچوقت درست نمی‌شد و همیشه درگیر مراجعه به دکتر و عمل‌های پی‌در‌پی بودم، این واقعا بزرگ‌ترین شانس زندگی من بود.»

تعداد بازدید : 285
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر