بازدید 30006

رکورد جدید برای انسانی‌ترین شاخص اقتصادی؛ فلاکت به کجا رسید؟

در هشت ساله گذشته همواره دولتمردان و به خصوص رئیس جمهور وعده‌هایی برای رفاه هر چه بیشتر مردم دادند، اما شاخص‌ها به خصوص شاخص فلاکت ـ که به نوعی افزایش یافته و کاهش آن بیانگر تغییرات سطح رفاه مردم است ـ نشان می‌دهد که سطح رفاه مردم در ۲۳ سال گذشته به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یافته است.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 19 May 2021

 

در سال ۱۳۹۲ و در جریان رقابت‌های انتخاباتی، رئیس جمهور روحانی که در آن زمان به عنوان یکی از کاندیدا‌های نشستن بر کرسی ریاست جمهوری، خود را مطرح کرده بود، وعده داد که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم دیگر نیازی به یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی نداشته باشند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این وعده‌ها بوی رفاه بیشتر برای مردم می‌داد. بعد از آن هم که روحانی هشت سال بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد، بار‌ها وعده‌هایی از جنس رفاه بیشتر برای مردم را داد و حتی در مهرماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که "من به عنوان نماینده ملت ایران برای هرگونه فداکاری آماده‌ام؛ فداکاری که منجر به احقاق حقوق مردم و فداکاری که منجر به رفاه مردم شود، آماده‌ام.

حالا تنها در صد روز مانده در پایان دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم آیا رفاهی که از آن یاد می‌شد، محقق شد؟ برای این کار می‌توان از آمار‌های اقتصادی استفاده کرد.

شاخص فلاکت ملاکی برای تعیین افزایش یا کاهش رفاه مردم

در اقتصاد سه نرخ از اهمیت بسیاری برخوردارند و تقریباً با بررسی این سه نرخ، می توان کلیاتی از یک اقتصاد را به دست آورد.  این سه نرخ عبارتند از: نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و نرخ تورم.

دو نرخ بیکاری و تورم اما برای مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اولا روزانه افزایش و کاهش آن ها را حس می کنند و ثانیا تغییرات آن ها می تواند بر زندگی شان بسیار تاثیرگذار باشد. از همین روی و با توجه به اهمیت این دو نرخ، در ابتدای دهه ۷۰ میلادی، آرتور اوکان با استفاده از این دو نرخ اقتصادی، شاخصی به نام شاخص فلاکت را به وجود آورد. این شاخص همان گونه که از نامش و روش محاسبه اش پیداست، بیانگر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده در اقتصاد نیست. در سال های بعد اقتصاددانانی نظیر روبرت بارو، استیو هنک، کارستن هیوق و هینز ولش با اضافه کردن متغیرهای دیگری نظیر نرخ ناخالص داخلی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ بهره و نرخ تورم مسکن سعی نمودند، نحوه محاسبه شاخص فلاکت را کاملتر و دقیق تر کنند.

از آنجایی که با افزایش میزان شاخص فلاکت، رفاه جامعه مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد؛ بنابراین می توان این شاخص را یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد دولت ها و بقای آنان نیز در نظر گرفت. هر چه مقدار عددی این شاخص کمتر باشد، رفاه مردم بیشتر است و این نشان دهنده عملکرد مناسب تر دولت هاست و برعکس هر چه مقدار عددی این شاخص بیشتر باشد، به این معناست که سطح رفاه مردم کاهش یافته و در نتیجه عملکرد دولت ها در این گونه مواقع زیر سوال خواهد رفت.

شاخص فلاکت در این سال ها افزایشی بوده است یا کاهشی؟

نمودار زیر شاخص فلاکت را از سال ۱۳۷۶ تا تابستان ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. برای محاسبه شاخص فلاکت از داده‌های نرخ بیکاری و نرخ تورم مرکز آمار ایران استفاده شده است. همان گونه که در نمودار زیر  می‌بینید، شاخص فلاکت در سال ۹۲ و همزمان با در اختیار گرفتن سکان هدایت قوه مجریه توسط دولت تدبیر و امید حدود ۴۳.۲ درصد بوده است. این شاخص حالا و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد رسیده است؛ یعنی با ملاک شاخص فلاکت، رفاه مردم در این سال‌ها علیرغم همه وعده‌های داده شده برای رفاه بیشتر کاهش یافته است.

نکته بااهمیت از نمودار زیر این است که شاخص فلاکت در آخرین سال حضور دولت تدبیر و امید با رسیدن به ۴۶ درصد رکورد ۲۳ ساله را از آن خود کرده است.

شاخص فلاکت در دولت تدبیر و امید

عمده دلیل افزایش شاخص فلاکت در این سال ها، روند صعودی و وحشتناک نرخ تورم بوده است؛ نرخ تورمی که در دور اول دولت تدبیر و امید و با تک رقمی شدن توانسته بود شاخص فلاکت را در حد قابل قبولی نگه دارد.

در این سال ها، متاسفانه با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های همه جانبه علیه کشورمان و جهش‌های وحشتناک نرخ دلار، نرخ تورم نیز برای اقتصاد واردات محور ایران افزایش‌های چشمگیری داشته است. همچنین هجوم کرونا به کشور از اواخر سال ۹۸ موجب شد تا وضعیت درآمدی دولت بیش از پیش وخیم‌تر شود. در این اوضاع وخیم درآمدی دولت، کسب و کار‌ها نیز یکی بعد از دیگری از رونق افتادند و در نتیجه معیشت مردم دچار مشکلات فراوانی شد. در نهایت دولت برای فرار از وضعیتی که در آن دچار شده بود، به چاپ پول و رشد نقدینگی روی آورد؛ مساله‌ای که موجب رشد بیشتر نرخ تورم و متعاقب آن جهش شاخص فلاکت شد.


سخن پایانی

به هر صورت، حال و روز رفاه مردم ایران در این روز‌ها خوب نیست و وعده‌هایی که درباره افزایش سطح رفاه داده شده بود، عملی نشد و هم اکنون دولتمردان تازه خشنود از این هستند که نگذاشتند قحطی در کشور ایجاد شود.

کاندیدا‌های فعلی نشستن بر صندلی ریاست جمهوری، حالا باید این نکته را بدانند که اولین گام برای بازگشت روند نزولی به شاخص فلاکت و افزایش رفاه مردم، کنترل تورم است و سپس باید برنامه‌ای برای کاهش نرخ بیکاری که این روز‌ها جوانان و خانواده‌ها را رنج می‌دهند، داشته باشند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
به سالهای 94 تا 96 نگاه کنین! حتی از زمان خاتمی که بهترین دوران اقتصادی ایران بود هم اوضاع بهتره! چرا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
برجام عزیزم!اون ترامپ هرچی بود بیزینس من خوبی بود می دونست پاش رو کجا بزاره! حالا همه داد بزنن برجام رو بندازین دور....
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
تعامل و صلح با دنیا که البته نذاشتن ادامه دار شه
بیست و سه سال پیش میشد بری بقالی سر کوچه یک کیلو ماست فله را قرضی بخری کمی هم با صاحب بقالی گپ و گفت و شوخی کنی و سر راه با سکه ای که توخونه زیر فرش یا زیر میز تلوزیون پیدا می کردی بری نانوایی نان بگیری! الان باید بروید فروشگاه بزرگ و بین ماست پرچرب و کم چرب و میان چرب و ماست بادمجون و ماست موسیر و ماست چکه و ... با ده ها مارک تجاری و قیمتهای مختلف ، انتخاب کنی و اگر پول نداشته باشی پرتت میکنند بیرون و نانوایی اول باید کارت بکشی بعد نان تحویل بگیری!!
این نشان دهنده پیشرفت است ولی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی ناهمگون جامعه ایران! بیچاره ملت فلک زده!
خسته شدیم از این وضعیت
جالبه، کمترین نرخ شاخص فلاکت از 76 تا حالا مربوط به دو سال اول برجام هست که شما اصلا قبولش ندارین
آخه رییس جمهور چکاره هست؟ این همه رییس جمهور از طیف و جناح مختلف اومدن چه فرقی به حال مردم داشت؟ آخر دوره هر کدومشون دلار ۴ تا ۵ برابر شد و مردم فقیرتر شدن. از این به بعد هم همینه
نجومی بگیران که اصلن بهشون فشار نمیاد چون در سال حداقل دوبار افزایش ۵۰ درصدی حقوق دارن و معاف از مالیات هم هستند نمونه بارز اون اعضای هیات علمی دانشگاه ها، پزشکان، کارکنان شرکت نفت و ......
سیاستهای کلی حاکم بر کشور که خارج از حیطه دولت است مسبب فقر وفلاکت مردم است
کاسبان تحریم سال 94 تا 96 رو نگاه کنین!
گزارشی از این شاخص در ۴۰ سال گذشته هم منتشر کنید
خیلی خوب بوده چون قدرت خرید مردم چند برابر شده چون ماشین خانه فروشی سریع خریدار پیدا می شود سالهای قبل چند ده اینطور نبود هرکس می خواست زمین خانه بفروشد با فلاکت می فروخت ولی حالا به راحت عرضه مواد غذایی سریع فروش می رود چون قدر خرید است اقای تابناک عزیز خواهشند منتشر کنید این مطلب را سانسر نکنید ممنونم
نباید از حق گذشت.دردولت اول روحانی تورم تک رقمی بود.اگر تحریمهای امریکا و کرونا نبود دولت موفقی بود
شاخص فلاکت از ۴۳ رسیده به ۴۶؟ مثل اینکه خبر از جیب ملت ندارید. اوضاع خیلی خرابتر از اینهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
ملت اوضاعشون خوبه برادر. وگرنه کسی که مشکل داره نمیشینه خونه و نگاه کنه که. ملت فقط مینالند همه خداروشکر اوضاعشون خوبه
شاخص فلاکت در تمامی کشورهایی که به چین و روسیه اتکا کرده اند همیشه فاجعه بار بوده.
لطفا برای ارزش پول ملی مسکن خودرو و بیکاری برنامه داشته باشید
شاخص تنفر از زندگی در ایران، شاخص زود پیر شدن حوانان، شاخص از بین رفتن امید جوانان، همه بالا رفته ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر