بازدید 4403

اهدای اعضای نوجوان مرگ مغزی در بندرعباس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اهدای چهار عضو یک نوجوان مرگ مغزی در بندرعباس خبر داد و گفت: با این اقدام انسان دوستانه به چهار نفر زندگی دوباره داده شد.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 10 May 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر محمود حسین پور یکشنبه شب در گفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: بیمار مرگ مغزی، مهدی بقازاده با ۱۶ سال سن و فرزند اول خانواده بود که هفته گذشته بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد.

وی افزود: بعد انتقال بیمار به بیمارستان و پس از تایید مرگ مغزی توسط تیم تایید کننده، متشکل از متخصص مغز و اعصاب، متخصص پزشکی قانونی، متخصص بیهوشی و پزشک معالج و رضایت خانواده بیمار بر اهدا عضو، کلیه ها و کبد و پانکرانس وی اهدا و به چهار فرد نیازمند عضو پیوند زده شد.

دکتر حسین پور با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان وجود دارد که نیازمند پیوند عضو هستند، گفت: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه ۸ عضو و۵۳ نسج و بافت هر بیمار مرگ مغزی قابل اهداست، گفت: پیوند عضو از مرگ بیماران جلوگیری می‌کند و پیوند نسوج نیز از معلولیت بیماران پیشگیری می‌کند و از همین رو اهدای عضو کار بسیار ارزشمندی است و باید در این زمینه فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده را تنها تا زمانی که تپش قلب دارد، می توان اهدا کرد و به محض اینکه قلب تپش خود را از دست بدهد فرصت اهدای عضو نیز از دست می رود و از همین رو مقوله فرهنگسازی جهت جلب رضایت خانواده فرد بیمار و حفظ زمان طلایی به منظور پیوند عضو از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: متاسفانه در طول یک دهه گذشته فرهنگسازی خوبی جهت اشاعه اهمیت پیوند عضو در هرمزگان انجام نشده بود و براساس آمارهای وزارت بهداشت، هرمزگان در میان استان های کشور کمترین اهداء عضو را داشت که خوشبختانه با اقدامات فرهنگی انجام شده این روند در سالهای اخیر روند بهتری پیدا کرده است.

دکتر حسین پور تصریح کرد: در حال حاضر روزانه به طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ نفر از استان هرمزگان برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام می کنند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر