بازدید 53783
۲

واکسن پرونار چیست؟

 بر طبق پژوهشی که توسط سازمان بهداشت جهانی هر سال در سراسر جهان انجام می شود، بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال در اثر ذات الریه یا سینه پهلو جان خود را از دست می دهند.
کد خبر: ۱۰۴۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸ 13 April 2021

واکسن پرونار
به گزارش «تابناک»، واکسن پرونار برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری های پنوموکوکی استفاده می شود؛ این محصول حاوی ۱۳ نوع مختلف باکتری پنوموکوکی است. بیماری پنوموکوکی یک عفونت جدی است که توسط یک باکتری ایجاد می شود.

باکتری های پنوموکوکی

این باکتریها میتوانند سینوس ها و گوش داخلی را آلوده کنند. همچنین می تواند ریه ها، خون و مغز را آلوده کند و این شرایط میتواند کشنده باشد.

این واکسن باعث می شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند. عفونت پنوموکوک می تواند موجب مشکلات جدی مانند ذات الریه که بر ریه ها اثر می گذارد؛ مننژیت که بر مغز اثر می گذارد؛ و باکتریمی که یک عفونت شدید در خون است، شود. پنوموکوک همچنین یک دلیل مهم در عفونت گوش در کودکان است.

در نوزادان و کودکان خردسال، ایمن سازی شامل ۱ تا ۴ دوز از واکسن است که بستگی به سن در هنگام تزریق دوز اول دارد. این واکسن را میتوان همزمان با سایر واکسیناسیون ها تزریق کرد.

پنوموکوک چیست؟

سینه پهلو یا پلومونی که در زبان عربی ذات الریه نیز نامیده می شود، عفونت قسمت اسفنجی ریه است. این بیماری پس از یک عفونت ویروسی و بیشتر پس از آنفلوآنزا آغاز می شود.

این بیماری معمولا در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می دهد.

سینه پهلو ممکن است در هر زمانی بروز کند، اما در کودکان و سالمندان شایعتر است، چرا که آنها مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با مراقبتهای بهداشتی هستند که به علت حضور طولانی در یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی گسترش مییابد.

سینه پهلو اکتسابی از جامعه در کودکان شایع است، زیرا آنها به مدرسه یا دیگر مکان های اجتماعی میروند. همیشه توصیه میشود که برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید، هر چند که در خانه نیز می توان آن را درمان کرد.

بیماری سینه پهلو را می توان طی دو تا سه هفته در خانه درمان کرد. با این حال، بیمارانی که از بیماری های مزمنی مانند دیابت، آسم و بیماری های قلبی رنج میبرند، باید با پزشک خود بلافاصله بعد از مشاهده ی اولین نشانه ی سینه پهلو مشورت کنند.

پنومونی یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. این بیماری می تواند در اثر باکتریها، ویروس ها یا قارچ ها ایجاد شود. پنومونی باکتریایی شایعترین نوع در بزرگسالان است.

ذات الریه باعث التهاب در کیسه های هوا در ریه های شما می شود که به آن آلوئولی گفته میشود. آلوئول ها با مایع یا چرک پر میشوند و تنفس دشوار می شود.

علائم ذات الریه چیست؟

علائم ذات الریه میتواند خفیف و تهدید کننده زندگی باشد. شایعترین علائم ذات الریه میتواند شامل موارد زیر باشد:

سرفه که ممکن است خلط (مخاط) ایجاد کند
تب، تعریق و لرز
تنگی نفس
درد قفسه سینه
سایر علائم با توجه به علت و شدت عفونت و همچنین سن و سلامت عمومی فرد میتوانند متفاوت باشند.

علت این بیماری چیست؟

پنومونی ویروسی ممکن است با علائمی مانند آنفولانزا مانند خس خس سینه شروع شود. تب بالا ممکن است بعد از ۱۲-۳۶ ساعت رخ دهد.

ذات الریه باکتریایی ممکن است باعث ایجاد تب تا ۱۰۵ درجه فارنهایت به همراه تعریق زیاد هم شود.

علائم بر اساس سن

کودکان زیر ۵ سال ممکن است سریع نفس بکشند.

ممکن است نوزادان استفراغ کنند، کمبود انرژی داشته باشند یا در نوشیدن یا خوردن مشکلی داشته باشند.

افراد مسن ممکن است دمای بدن پایینتر از حد طبیعی باشد.

انواع و دلایل ذات الریه چیست؟

انواع عمده پنومونی با توجه به علت عفونت، محل انتقال عفونت و چگونگی ابتلا به عفونت طبقه بندی میشوند.

انواع بر اساس جوانه

پنومونی را میتوان طبق ارگانیزم ایجاد عفونت طبقه بندی کرد.

پنومونی باکتریایی

شایعترین علت ذات الریه باکتریایی، استرپتوکوک پنومونیه است. پنومونی کلامیدوفیلا و لژیونلا پنوموفیلا همچنین میتوانند باعث پنومونی باکتریایی شوند.

ذات الریه ویروسی

ویروسهای تنفسی اغلب علت ذات الریه بخصوص در کودکان خردسال و افراد مسن است. ذات الریه ویروسی معمولا جدی نیست و برای مدت زمان کوتاه تری از پنومونی باکتریایی دوام میآورد.

پنومونی مایکوپلاسما

ارگانیسمهای مایکوپلاسما ویروس یا باکتری نیستند، اما این دو ویژگی مشترک برای هر دو دارند. مایکوپلاسما به طور کلی باعث موارد خفیف ذات الریه، اغلب در کودکان بزرگتر و بزرگسالان میشود.

پنومونی قارچی

قارچهای موجود در خاک میتوانند باعث ایجاد ذات الریه در افرادی شوند که مقادیر زیادی از ارگانیسمها را استنشاق میکنند. آنها همچنین میتوانند باعث ایجاد ذات الریه در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن یا ضعف سیستم ایمنی شوند.

واکسن پرونار چه فوایدی دارد؟

مکانیسم عمل واکسن پرونار از طریق دریافت یک دوز کوچکی از باکتری یا پروتئین های باکتریها از این واکسن توسط فرزند شما است که باعث می شود که به بدن در ایجاد ایمنی در برابر بیماری کمک کند. این واکسن عفونت فعالی را که قبلا در بدن ایجاد شده را درمان نمیکند.

ابتلای به بیماری پنوموکوک مانند پنومونی یا مننژیت نسبت به دریافت واکسن پرونار برای سلامت کودک شما بسیار خطرناکتر است. با این حال، مانند هر دارویی، این واکسن میتواند عوارض جانبی ایجاد کند.

البته خطر عوارض جانبی جدی ناشی از دریافت این واکسن بسیار کم است. واکسن پرونار مانند هر واکسنی ممکن است در هر فردی از ابتلای به بیماری جلوگیری نکند، همچنین واکسن پرونار برای استفاده در کودکان سنین ۶ هفتگی تا ۱۰ سالگی است.

نحوه تزریق واکسن پرونار چگونه است؟

واکسن پرونار از طریق یک دوره تزریق به بیمار زده میشود. اولین شات تزریق هنگامیکه کودک ۲ ماهه است، زده میشود. سپس نوبت های تقویت کننده و یادآور واکسن در ۴ ماه، ۶ ماه و ۱۲ تا ۱۵ ماهگی داده میشود.

در کودکی با سن بزرگتر ۶ ماه که هنوز این واکسن را دریافت نکرده است، اولین دوز را میتوان در هرزمانی از سن ۷ ماهگی تا ۹ سال تزریق کرد.

اگر کودک در تزریق اولیه، کمتر از ۱ سال داشته باشد، او به دو دوز یادآور و افزایش دهنده نیاز دارد. درصورتیکه کودک در تزریق اولیه، در سن ۱۲ تا ۲۳ ماهگی باشد، باید یک دوز یادآور دریافت کند. یک کودک ۲ ساله و یا دارای سن بیشتر در زمان اولین تزریق ممکن است تنها به یک تزریق بدون دوز تقویت کننده نیاز داشته باشد.

سه نوع واکسن پنوموکوک وجود دارد

در این بخش با انواع واکسن پرونار آشنا خواهیم شد.

واکسنهای پلی ساکاریدی

علیه ۲۳ تا از آنتی ژنهای پلی ساکاریدی است و برای ۲۳ تا از این سروتایپها میتواند ایمنی ایجاد کند. البته واکسن پلی ساکاریدی در کودکان زیر ۲ سال مؤثر نیست. ایمنی زایی این واکسن، طولانی نیست و هر ۵ یا ۶ سال نیاز به واکسن یادآور دارد. این نوع واکسن، ایمنی مخاطی را تحریک نمی کند؛ بنابراین بر میزان ناقلین باکتری تأثیری ندارد.

واکسن کونژوگه پره ونار

علیه ۷ گونه از سروتایپها میتواند ایجاد آنتی بادی کند. واکسن کونژوگه (پره ونار) مشکلات واکسن پلی ساکاریدی را ندارد.

واکسن پره ونار برای تمامی کودکان زیر ۲ سال معمولا در۲، ۴، ۶ و ۱۵ ماهگی میتوان به کار برد. همچنین کودکان ۲۴ ماه تا ۵۹ ماههای که واکسن پره ونار را دریافت نکردهاند و در معرض ابتلا هستند (مثل کودکانی که به مهدکودک میروند) توصیه میشود. هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان از واکسن کونژوگه Prevenar استفاده می کنند و در ۴۱ کشور جز واکسیناسیون ملی انجام میگیرد.

واکسن کونژوگه prevnar

واکسن کونژوگه جدید است و علیه ۱۳ گونه پنوموکوک ایجاد آنتی بادی میکند. این واکسن معمولا برای سالمندان بالای ۶۵ سال توصیه میشود.

سئوالات متداول: 

آیا واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی دارد؟

خیر، واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی ندارد و فقط واکسن خارجی آن موجود است.

واکسن پرونار ۱۳ تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی است ؟

واکسن پرونار ۱۳ تا کنون تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی قرار نگرفته است.

آیا واکسن پرونار ۱۳، برای بزرگسال هم مورد استفاده قرار می گیرد؟

درصورت تجویز پزشک، واکسن پرونار ۱۳ جهت اشخاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی واکسن پرونار ۱۳ چیست؟

مانند سایر واکسنهای تزریقی، واکسن پرونار ۱۳ نیز می تواند عوارض متداولی نظیر تب، عوارض گوارشی و یا ... داشته باشد.

واکسن پرونار ۱۳ نیاز به نسخه دارد ؟

جهت تهیه و تزریق واکسن پرونار ۱۳، می بایست نسخه پزشک ارایه گردد.



منبع: داروخانه مثبت سبز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
مفيد و عالي
اینقدر به نوزادان واکسن نزنید سیستم ایمنی و طول عمرشان تحت تاثیر قرار میگیره. با مراقبت و تغذیه سالم و... مراقب بچه هامون و نسلهای آینده باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان