سریالی که آبروی تلویزیون در یک سال گذشته را خرید + تصاویر
سرویس فرهنگی ـ هرچند در یک سال گذشته، مجموعههای تلویزیونی زیادی تولید و پخش شده، به زعم بینندگان و کارشناسان، «در چشم باد» به عنوان چشم و چراغ تلویزیون در یکسال گذشته بوده است.
به گزارش «تابناک»، مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی آنقدر خوب و محکم از آب درآمده که می توان عیبها و نقصهایش را در کنار نقاط قوت فوق العاده اش ندید و آن را همچنانی که خالقش گفته، «امضا و وصیتنامه اوست»، نوعی اعتبار تلویزیون در یک سال گذشته با وجود پخش برنامههای سیاسی گاه ضعیف و مخاطب دورکن دانست که به خوبی از پس مخاطب خسته از نزاعهای سیاسی و گاه جانبدارانه برآمد و او را جمعه شب پای جعبه جادو نشاند و تاریخ معاصر را در دل داستانی دوست داشتنی و دراماتیک تصویر کرد.
این مجموعه که از جمله مجموعههای پرهزینه تلویزیون نیز به شمار میرود، به خوبی نشان داد که اگر کارهای بزرگ در دست افراد کاربلد باشد، آنها نه تنها هزینهها را به تلویزیون بازمی گردانند بلکه اعتباری دوچندان برای این رسانه ملی نیز به دست میآورند. به عبارت دیگر، همه اعتبارات مادی این مجموعه در قبال مخاطبان گسترده و رضایت عمومی که از این مجموعه بین مردم و منتقدان وجود دارد، چیزی جز کارکرد اصلی رسانه نیست؛ یعنی هزینه برای جذب سلایق گوناگون و افزایش مخاطبان در فضایی که تلویزیون رقبای قدرتمند دیگری را در همسایگی میبیند و اینجاست که میتوان گفت، تولید چنین مجموعههای پرهزینه ای قطعا به سود رسانه و مردم خواهد بود.

توان بالای فنی تیم همراه با جوزانی و کارگاه فیلمسازی او در این مجموعه عظیم به خوبی نشان دهنده این موضوع است که تولید آثار فاخر تنها با اسم و تورق تاریخ ممکن نیست، بلکه مانند سخن سید شهیدان اهل قلم در سالها پیش، «تعهد در کنار تخصص معنا مییابد» و صرف داشتن تعهد، نمیتوان کارهای بزرگ را به افراد واگذار کرد.

بسیاری از منتقدان بر این باورند، جوزانی چند سال درگیر ساخت «در چشم باد » بود و به همراه همكارانش بسیار برای تولید آن زحمت كشید و سریال را با دقت فراوان ساخته و از بازیگران خوبی در كنار فضاسازی مناسب استفاده كرده، از همین روی، «در چشم باد» سریال قابل قبولی است كه سطحش خیلی بالاتر از سریالهای سیماست. با این حال و به واسطه نام جوزانی، انتظار بیشتری از آن میرفته که گاه در برخی سکانسها به ویژه در فصل سوم این مجموعه، به شکلی ناپذیرفتنی آشکار شده است.
دور از انصاف است که گفته نشود، «کمبود شدید امکانات ساخت آثار فاخر درباره انقلاب و جنگ»، برای نمونه، امکانات فیمبرداریهای چشمنواز و یا جلوههای ویژه و .... که فرازهای مهم انقلاب را بتوان در آن به خوبی تصویر کرد، همواره از موانعی است که سد راه فیلمسازان ایرانی در سینما و تلویزیون بوده است و لزوم رفع این مشکل و تأمین امکاناتی که موجب ساخت هر چه فخیمتر آثاری از این دست شود، آن هم پس از گذشت سه دهه از انقلاب، توقع بالایی نیست، ولی همچنان برطرف نشده است تا امثال جعفری جوزانی را در بهرهبرداری از تواناییهای زیبایی شناسانه یاری کند و آنچه حاصل میشود، آنچنان باشد که در حد نام و جایگاه والای نظام باشد.



برای نمونه، وقفههای پیاپی در روند پخش این سریال، به هر دلیل، باعث میشود، مخاطب به تدریج دیدن آن را از برنامههایش خارج کند و یا حتی پخش سریال در زمانی که به دلیل تعطیلات پایان هفته، خیلی محتمل نیست که پای تلویزیون بنشینند و این اثر را ببینند. باید تأکید کرد که این موضوع از ابعاد گوناگون تأثیرگذار است و همه کسانی را که در گیر محتوای کار بودهاند، به بهره لازم میرساند.

وقتی آدمی رو نشون دادن که توی دلم گفتم ایول این حسن باقریه فقط یه کم تپل شده.دیشب که دیدم آره حسن باقری و یعضی دیگر از فرماندهان عزیز ما بازسازی شدن با اندازه همه جومونگ لذت بردم! خدا خیر بده آقای جوزانی را!
با توجه به اين شمه مختصر در خصوص مجموعه "در چشم باد"، بايد گفت که مخاطبان رسانه ملي چشم تيزبيني دارند و از هر گونه نکته ظريف و غير قابل باوري گذشت نخواهند کرد.
h
کدام یک از زاویه های تاریک تاریخی رو مورد بحث قرار داد؟
چه چیز آموزنده داشت؟
چه نکته پر اهمیتی درش بود؟
اینهمه گاف تو این سریال به چه دلیلی بود؟
این همه هزینه سفر به آمریکا برای چه بود؟
و ...
منطقی باشید واقعا سریال ضعیفی بود.
کاش می شد با شما در باره این سریال مناظره ای میداشتم.
انصافا يكي از بهترين فيلمهاي ده سال گذشته تلويزيون است دست گل تمام دست اندركاران درد نكنه. بيننده اي از زنجان.






