بازدید 34411

سوییسی ها به جای ایران منجی طاق کسری شدند!

ایران با بازی بوروکراسی فرصت مرمت و حفاظت از مهم‌ترین اثر ساسانی خارج از مرزها را از دست داد و وزارت فرهنگ عراق پروژه نجات طاق کسری را به بنیاد سوئیسی و دانشگاه پنسیلوانیا واگذار کرد.
کد خبر: ۱۰۳۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 31 January 2021

به گزارش تابناک، همشهری نوشت: بازی بوروکراسی برای نجات طاق کسری با اعلام این سخن معاون میراث‌فرهنگی کشور که گفته بود «عراق از ایران دعوت کند، به نجات طاق کسری می‌رویم.» چنان زمانبر شد که سرانجام بنیاد بین‌المللی «الیف» در سوئیس در تفاهم با دولت عراق کار حفاظت از ایوان مدائن را برعهده گرفت.

طاق کسری با قدمت ۱۸۰۰سال، تنها بنای ساسانی باشکوه برجای‌مانده از دوره ساسانی در خارج از مرزهای امروزی ایران است که در دوران خسروانوشیروان ساسانی در شهر باستانی تیسفون و در حوزه نفوذ ایران ساسانی احداث شد و اکنون در جنوب بغداد قرار دارد. طاق کسری بزرگ‌ترین طاق خشتی جهان است که بخش‌هایی از آن در آستانه سال۲۰۲۱ میلادی برای دومین‌بار طی یک‌سال فروریخت. همزمان با فروریختن بخش‌هایی از طاق کسری و ایوان مدائن، کارزارهای مردمی در ایران به راه افتاد و مردم ایران در یک کارزار از وزیر میراث‌فرهنگی خواستند نجات طاق کسری را در اولویت قرار دهد. در کارزاری دیگر که امضای هنرمندان بنام نیز در آن مشاهده شد، از دو دولت ایران و عراق خواسته شد همکاری برای مرمت طاق کسری در دستور کار دو دولت باشد. ۱۱تن از باستان‌شناسان و معماران و مرمتگران ایرانی در داخل و خارج از کشور نیز در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، اعلام کردند حاضر به کمک مالی و فنی در مرمت طاق کسری هستند. رسانه‌های عراقی دولت این کشور را به بی‌توجهی به وضعیت طاق کسری و ایوان مدائن متهم و از آن دولت خواستند حفاظت از طاق کسری را در اولویت قرار دهد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی اما در واکنش به درخواست‌های مردمی برای مرمت طاق کسری خبر داد که موضوع را با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده و او قول تخصیص اعتبار برای مرمت طاق کسری داده است. مونسان همچنین از نیاز به ۶۰۰ هزار دلار برای آغاز کار خبر داد.

پایبندی وزارت میراث فرهنگی به بوروکراسی اداری در ماجرای نجات طاق کسری نه‌تنها فرصت حضور ایران در عراق برای مرمت و حفاظت از مهم‌ترین اثر ساسانی موجود در خارج از مرزهای ایران را سوزاند که حتی زمینه‌ساز حضور مؤسسه بین‌المللی الیف (گروه بین‌المللی حفاظت از آثار تاریخی در کشورهای دارای منازعات) سوئیس در جنوب بغداد برای نجات طاق کسری شد. وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد: مؤسسه بین‌المللی حفاظت از میراث‌فرهنگی در مناطق درگیری (الیف) و وزارت فرهنگ، جهانگردی و آثار باستانی عراق برای حفظ طاق کسری همکاری می‌کنند و اقدامات فوری برای حفاظت از ایوان مدائن را که بخش‌هایی از آن دچار ریزش شده و نیاز فوری به حفاظت و مرمت دارد، آغاز می‌کنند.

دولت عراق پیش‌تر در سال۲۰۲۰ از بنیاد الیف سوئیس خواسته بود آن کشور را در حفاظت و مرمت طاق کسری یاری کند. پس از این درخواست بود که بنیاد الیف با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا بررسی میدانی طاق کسری را برای انجام اقدامات ضروری انجام داد. در فاز بعدی اقدامات، این بنیاد اقدام به اسکن طاق کسری کرد و تصاویر سه‌بعدی با وضوح بالا از این اثر تهیه کرد. حالا همین سه روز قبل بنیاد الیف سوئیس اعلام کرده است که ۷۰۰هزار دلار یعنی ۱۰۰هزار دلار بیشتر از آن‌چیزی که وزیر میراث فرهنگی ایران برای انجام اقدامات اولیه برای حفاظت و مرمت طاق کسری اعلام کرد، به دانشگاه پنسیلوانیا و یک شرکت مشاور پرداخت کرده تا روند کلی حفاظت از طاق کسری و جلوگیری از ریزش بیشتر این طاق آغاز شود.

قرار است در این مرحله، مؤسسه بین‌المللی الیف با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا و دولت عراق داربست‌های مخصوص حفاظت از طاق کسری را در این بنا نصب کند تا از فشار حجم بار طاق بکاهد. همچنین با نصب سنسورهای خاص میزان انبساط و انقباض طاق به‌دلیل تغییر دما رصد می‌شود تا پس از دریافت اطلاعات حسگرها، برنامه نگهداری طاق کسری آغاز شود. لیث مجید حسین، رئیس اداره آثار باستانی و میراث‌فرهنگی عراق در نشست تفاهم با بنیاد سوئیسی برای نجات طاق کسری اعلام کرد: «هدف از این برنامه حفاظت از میراث‌فرهنگی مهم جهانی با کمک دوستان عراق است.» والری فری‌لند، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی الیف سوئیس نیز در این نشست اعلام کرد، پروژه نجات طاق کسری با هدف حفظ یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی خاورمیانه انجام می‌شود و این بنیاد برای نجات طاق کسری دست در دست دولت عراق و دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۰
کار بسیار خوبی کردند. ارزش بناهای تاریخی در ایران فقط در حدی هست که یک عده سودجو برای یافتن گنج تخریب
می کنند و سازمان های مربوطه هم هیچ کاری انجام نمی دهند، همون بهتر که این بنای با ارزش به دست سویسی ها مرمت و بازسازی شود.
همه چیمون به هم میاد
هزینه کرد اعتبارات وزارت میراث فرهنگی ایران منحصر به آثارباستانی و فرهنگی داخل مرزهای ایران است نه خارج از مرزها ، بنا بر این حفظ و مرمت اثار شهرتیسفون و طاق کسری که در سرزمین عراق کنونی واقعند بعهده ایران نمی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
عتبات چى
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
پس چرا در شهرهای دیگر عراق هزینه می کنیم؟!\
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
از دست شما پانترکا !! پس چرا شما عزیزان برای آثار نه چندان باستانی ترکیه و باکو گریبان پاره می کنید؟!؟
از بس مدیران مشلغه دارند و چای میخورند و روزنامه میخونند البته جدیدا شبکه های اجتماعی رو چک میکنند که وقت برای این کارهای پیش و پا افتاده ندارند. اگر یک بررسی تحقیقی در ایران از ادارات بشه. مدیران و کارمندان از 8 ساعت کار مفید 7/5 ساعت در حال خوردن و خواندن و دستشویی هستد.
کسی که بخواد کاری رو انجام بده مگه اینکه مرگ جلوش رو بگیره و گرنه انجام میده و کسی که نخواد انجام بده مگه اینکه تهدید به مرگ بشه و گرنه انجام نمیشه
واقعا چرا!؟
بهتر چون اونها دقت و مهارت و عشقشون خیلی بیشتر از ماست به آثار تاریخی و باستانی
انقدر اثار نیاز به کار و مرمت در کشور داریم که این یکی میان انها گم است . همان بهتر که دیگران انجام دهند .
اگر خلافت عباسی را حکومت عراقی عربی بدانیم ، ساسانیان نیز یک حکومت عراقی فارسی است که نشانه تداوم تمدن ومدنیت در عراق از سومر تا حمله مغول است.به عبارت دقیقتر ایران امروزی جز سرزمینهای تابعه در دوران قرون وسطی وخراجگذار عراق بوده است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
دشمن در خاک و ما بی زبان .... تاریخ جدید نوشتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
واقعا حرف مفت می زنی .مداین پایتخت ساسانیان بوده یعنی عراق فعلی بخشی از ایران بزرگ بوده است حالا خوبه که طاق کسری بافی است وگرنه می گفتید کلا ایران بخشی از عربستان بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
خدا شفات بده
ما چکار به اینکار ها داریم بعضی قبل از اسلام را نمی بینند
طاق کسری بزرگ‌ترین طاق خشتی جهان است که بخش‌هایی از آن در آستانه سال۲۰۲۱ میلادی برای دومین‌بار طی یک‌سال فروریخت. همزمان با فروریختن بخش‌هایی از طاق کسری و ایوان مدائن، کارزارهای مردمی در ایران به راه افتاد و مردم ایران در یک کارزار از وزیر میراث‌فرهنگی خواستند نجات طاق کسری را در اولویت قرار دهد.
-
شاید کسی بدنیا آمده و علت ریزش شده است!
خداروشکر، خیالمون راحت شد که کار درست و حسابی میخوادانجام بشه.
طاق کسری خیلی خوش شانسه که تو ایران نیست
بهتر. سوییسی ها آدمای دقیق و منظمی هستن. اگه دست ایران بود آخرش یه پروژه نصف کار مونده و پرهزینه و بی سرانجام ازش باقی می موند و بقیه طاق هم خراب میشد
خخخخخ...ایران دوست داره هرچی مرتبط با فرهنگ و هویت ایرانی هست خراب بشه...
ما فقط بناهای اسلامی رو مرمت می کنیم. کشورهای پادشاهی بیان و مرمت کنند.
هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان ایوان مداین را آیینه عبرت دان ........................................................................................................................................................................................................................... دندانه هر قصری پندی دهدت نو.نو. پند سر دندانه بشنو زبن دندان ............................................
خدا رو شکر ، ما اگه بیل زنیم باغ خودمون رو بزنیم نمیخواد فرامرزی کاری کنیم ، فعلا آثار باستانی خودمون داره نابود میشه
وقتی لیاقت تاریخ و پیشینه‌مون رو نداریم بایدم دیگران بیان مثل همیشه
بعد دم از فرهنگ ایرانی می‌زنیم
حفاظت نکردن و ثبت نرساندن و معرفی نکردن از آثار و هنر و فرهنگ ایران است میشود که کشورهای دیگر فرهنگ ما را مصادره و تحلیف مینمایند
مسولین سرگرم مسایل دیگر هستن
و فقط بلد هستین بگین افتخار می‌کنیم ایرانی هستیم به آیندگان و دنیا چگونه باید اثبات کتیم تاریخ و تمدن خودمان را فقط با حرف نمیشود
ما بیشتر مسایل و فرهنگ اعراب هستیم
و همیشه نوش دارو پس از مرگ سهراب
با هزینه ایران به کام دیگران.
هان ای دل عبرت بین ازدیده عبرکن هان ایوان مدائن را ایینه ی عبرت دان اثار باستانی ایران که میتوانست یکی ازچیزهایی باشدکه برای قدرت کشورروزی به کاراید ودربرابرادعاهای تازه به دوران رسیده های کنونی تودهنی محکمی باشدتاپاراازگلیمشان درازنکنند متاسفانه یکی پس ازدیگری براثرجهالت بیجا وتدبیرنادرست خراب شدومیشود متاسفانه،،،،وبایدجلوی این روندگرفته شود
همون ساسانیان از شماها بیشتر پیشرفت دادن کشورو
ای کاش حمله به ایران نمیشد او زمان ....
اتفاقا بهتر. ایران بره اونجا هزینه کنه آخرشم بدهکار میشه یک عده عراقی ایران‌ستیز میگن اینا دنبال سلطه هستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر