بازدید 7938

طلاق سیاسی عون و حریری

روزنامه «الجمهوریه» لبنان با اشاره به حواشی اخیر دیدار میشل عون و حسن دیاب و فیلم منتشره از این دیدار، عون و حریری را در آستانه طلاق سیاسی توصیف کرد.
کد خبر: ۱۰۲۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 14 January 2021

به گزارش تابناک  به نقل از روزنامه الجمهوریه، آینده ارتباط میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید در هاله ای از ابهام قرار دارد و به نظر می رسد افق آینده لبنان با توجه به شرایط موجود همچنان نامعلوم باشد.

الجمهوریه گفت که طبق خبرهای واصله از منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری پس از فیلم منتشر شده از سخنان رئیس جمهور میشل عون علیه حریری، بحث های سیاسی بسیاری در این زمینه به راه افتاده که ارتباط این دو را در آستانه جدایی قرار داده است.

به دنبال انتشار فیلم ویدئویی از دیدار عون و دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور قبل از شروع جلسه شورای عالی دفاع لبنان در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» که در آن عون، سعد حریری را به دروغگویی متهم می کند، بحرانی را به وجود آورده است که به نظر می رسد آخرین رشته های ارتباط این دو را قطع کند.

خبرها حاکی از این است که قرار است تا افرادی برای میانجیگری میان عون و حریری واسطه شوند تا همه احتمالات را برای بازگشت مسالمت آمیز برای قرار گرفتن زیر یک سقف حکومتی ارزیابی کنند.

این در حالی است که حریری روز شنبه با رئیس جمهور ترکیه ضمن دیدار با یکدیگر در شهر استانبول، درباره مسایل مربوط به منطقه و تقویت روابط همکاری دو طرف در زمینه‌های مختلف با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند.

این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که لبنان در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی به سر می برد و حریری هنوز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده است.

انفجار مهیب بیروت که ۴ اوت گذشته (۱۴ مردادماه) رخ داد، بیش از ۲۰۰ کشته و ۶ هزار زخمی برجای گذاشته است. ۳۰۰ هزار نفر نیز به دلیل تخریب خانه و کاشانه‌ خود آواره شده‌اند.

از سوی دیگر، لبنان از سال گذشته میلادی و به دنبال کاهش شدید لیره واحد پول این کشور، کاهش شدید ذخایر ارزی و افزایش رشد بیکاری و فقر، فقر و فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، شیوع ویروس کرونا و پس از آن انفجار بندر بیروت نیز شرایط این کشور را بحرانی‌تر کرده است.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل