بازدید 23730
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

مستند تکان دهنده «میدان» / گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / خاطراتی از یک زندان مخفی سیا / چرا آمریکا در یمن مرتکب جنایات جنگی شد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ 08 January 2021

مستند تکان دهنده «میدان» / گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / خاطراتی از یک زندان مخفی سیا / چرا آمریکا در یمن مرتکب جنایات جنگی شد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

مستند تکان دهنده «میدان»

با آزادسازی حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر، به باور بسیاری از ناظران آخرین میخ بر تابوت انقلاب مصر کوبیده شد. مستند سینمایی «میدان / المیدان / The Square» به کارگردانی چیهان نچیم و محصول سال 2013 میلادی است. این فیلم روایتی متفاوت از انقلاب مصر است؛ روایتی که تاکید می کند انقلاب مصر توسط گروه های غیرمتمرکز از مردم انجام شد و اخوان المسلمین با سوار شدن بر موج انقلاب مردم، در نهایت در اوج انقلاب، کنار کشیدند و با ارتش برای به دست گرفتن قدرت به جای حسنی مبارک معامله کردند. ارتش در ابتدا با اخوان الملسمین همراهی می کند و نتیجه اش، امکان حضور پررنگ محمدمرسی کاندیدای اخوان المسلمین به عنوان تنها رقیب جدی ژنرال احمد شفیق نخست وزیر حسنی مبارک در انتخابات ریاست جمهوری مصر -پس از سقوط حسنی مبارک- بود. مرسی پیروزی شکننده 51 درصد را به دست آورد. مرسی در ادامه برای عدم سقوط دولتش بسیاری از وعده هایش را فراموش کرد و حتی اقداماتی برخلاف شعارهای انقلاب مصر انجام داد، تا بدین ترتیب شورای عالی نظامی مصر، علیه دولتش کودتا نکند. نظامیان مصر دقیقاً همین رفتار را از مرسی می خواستند. محبوبیت مرسی و اخوان المسلمین به شدت کاهش یافت، مردم در مخالفت با دولت مرسی به خیابان ریختند، ارتش تحت عنوان حمایت از مردم کودتا کرده و دولت را ساقط نمود و در نهایت ژنرال سیسی قدرت را به دست گرفت. این فیلم که نامزد جایزه اسکار برای بهترین مستند در سال 2014 شد، یک تصویر منحصر به فرد از این انقلاب ارائه می دهد. هرچند ممکن است این تصویر تا حدودی جهت گیری مستندساز را در خود داشته باشد اما کوشیده بیانگر مواضع همه طرف های درگیر باشد. این مستند فوق العاده را به مناسبت تحولات تازه مصر و آزادی مبارک، با زیرنویس فارسی به صورت اختصاصی در «تابناک» تماشا می کنید.

 


خاطراتی از یک زندان مخفی سیا

اگر به اشتباه به عنوان یک تروریست توسط سی آی ای دستگیر شده باشید، باید انتظار شکنجه های وحشتناکی را بکشید. این ویدیو روایتی از یکی از این قربانیان است که تجربیاتش از شکنجه در زندان مخفی سی آی ای را برای نیویورک تایمز گفته است. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می بینید.

 


گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید

دولت تروریست پرور آمریکا با ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی باعث و بانی بحرانهای چند ده اخیر در خاورمیانه بوده است. بحرانهایی که دامن مردم بیگناه کشورهای غربی را نیز گرفته است. در این ویدیو به گروگانهای ناشناخته ای که توسط طالبان به گروگان گرفته شده اند، پرداخته می‌شود که می‌توانند هدف مبادله قرار گیرند. درباره سابقه گروه های تروریستی، تفاوت در عملکردشان و گروگانهای آنها را با زیرنویس فارسی در تابناک ویدیو ببینید.

 


چرا آمریکا در یمن مرتکب جنایات جنگی شد؟

از مارس 2015 تا به امروز که عربستان سعودی به همراه کشورهای ائتلاف یمن را مورد حمله قرار داده‌اند، هزاران غیر نظامی کشته و هزاران کودک بر اثر گرسنگی و بیماری فوت کرده اند. در اینجا، نقش کشورهایی مانند آمریکا پر رنگ است که داعیه حقوق بشر دارد ولی مرتکب جنایت جنگی شده است. دولت آمریکا با فروش تسلیحات و کمک نظامی به عربستان، هیچگاه نمی‌تواند دستان خود را از خون بیگناهان بشوید. در این ویدیو شرحی کوتاه از همکاری آمریکا و عربستان در یمن با زیرنویس فارسی می‌بینید.

 


چه آبی مناسب نوشیدن است؟

آب یکی از نیازهای اساسی انسان برای ادامه زندگی است. اما فقدان آب سالم برای نوشیدن همچنان جان بسیاری از انسان‌‌ها را به خطر می‌اندازد. در این ویدیو با تعریف آب سالم، خطرات احتمالی آب‌های آلودگی برای سلامتی انسان و همچنین روش‌های تصفیه مناسب آن آشنا شوید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خودمان درتلفظ میگوییم گروه تروریستی طالبان انوقت چرا درایران دفتر دارند
اینقدر اسکار اسکار نکنین دیگه تق این جایزه ها در امده اگر بهش جایزه دادن یعنی به سمت سرمایه داری و تحریف واقعیت است
البته آمریکا اشتباه کرد طالبان را در پاکستان ایجاد و روانه افغانستان کرد اما الان برخی کشورها ی بلوک شرق از آن را بر ضد آمریکا ومردم افغانستان بکار می برند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر