بازدید 25384

بوران و بهمن یا اختلال GPS؛ عامل جان باختن و گرفتاری کوهنوردان چیست؟!

در آغاز فصل ورزش‌های زمستانی، دو سه رویداد ناخوشایند، کام هموطنان مان را تلخ کرد؛ حوادثی که برخی مدعی نقش آفرینی عوامل غیرطبیعی در آن هستند؛ گزاره‌ای که نیازمند شفاف سازی و توضیح، آن هم در اسرع وقت است و حتی فراتر از توضیح، اقدامی عملی برای حفظ جان شهروندان.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ 25 December 2020
تابناک اجتماعیدر آغاز فصل ورزش‌های زمستانی، دو سه رویداد ناخوشایند، کام هموطنان مان را تلخ کرد؛ حوادثی که برخی مدعی نقش آفرینی عوامل غیرطبیعی در آن هستند.

به گزارش «تابناک»؛ کوهنوردی بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، ورزشی به شدت آسیب زا و خطرناک است تا جایی که در زمره مرگبارترین ورزش‌ها قرار می‌گیرد؛ اما خطر بزرگتر در این ورزش زمانی خودنمایی می‌کند که پای زمستان و برف و بوران در میان باشد؛ شرایطی که به شدت بر مخاطرات این ورزش می‌افزاید.

البته این خطرات مختص به کوهنوردی نیست و اساسا ورزش‌های مربوط به زمستان با حوادث مرگبار عجین هستند. حوادثی مانند آنچه امروز دو سه نمونه از آن در کشورمان به وقوع پیوست و متاسفانه تلفات هم داشت؛ حوادثی که برخی مدعی نقش آفرینی برخی عوامل غیرطبیعی در رقم خوردنشان هستند.

اما ماجرا از چه قرار است؟ برای شروع لازم است به رویدادی اشاره کنیم که ساعات گذشته، مهم‌ترین ماموریت سازمان اورژانس کشور و آتش نشانی تهران در روز جاری را رقم زد. ماموریت نجات حدود یکصد کوهنورد که در ایستگاه هفت تله کابین توچال گیر افتاده بودند و با خاموش شدن تله کابین، نگران رهایی از کوهستان بودند.
 
بوران و بهمن یا اختلال GPS؛ عامل جان باختن و گرفتاری کوهنوردان چیست؟!

پیگیری از مسئولان تله کابین به این نتیجه منجر شد که توقف عمدی است، چون سرعت باد زیاد است و بعد از مدتی فعالیت این تله کابین از سر گرفته خواهد شد. وعده‌ای که عملی شد تا کوهنوردان گرفتار شده به ایستگاه یک توچال منتقل شوند و خوشبختانه آمبولانس‌های مستقر در محوطه این ایستگاه مورد استفاده قرار نگیرند.

البته این پایان غائله نبود، چون ۵ کوهنورد در مسیر مابین ایستگاه‌ها مانده بودند که یافتنشان به ماموریت ویژه نیرو‌های امدادگر مبدل گشت. ماموریتی که خوشبختانه با موفقیت خاتمه یافت تا همه تدابیر از جمله اعلام آماده باش به دو بیمارستان برای مراقبت و درمان مصدومان احتمالی، ختم به خیر شود، فرجامی که در حادثه کلکچال خیر نبود.

درباره رویداد سقوط بهمن در ارتفاعات کلکچال سخن می‌گوییم که ۴ کوهنورد در بطنش قرار داشتند و بر اساس گزارش نیرو‌های واکنش سریع هلال احمر که ماموریت نجاتشان را عهده دار شده بود، ۲ تن از ایشان جان باختند و ۲ تن دیگر هم به شدت آسیب دیدند. بهمنی سهمگین که ساعتی بعد وقوع نمونه مشابه آن در منطقه آهار در رودبار قصران هم گزارش شد.

البته از فرجام فروریختن بهمن در آهار هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست و تنها می‌دانیم که شایعاتی در خصوص ناپدید شدن یک کوهنورد در این حادثه منتشر شده که پیرو آن، جست و جو در دستور کار نیرو‌های امدادی قرار گرفته است؛ عملیاتی که احتمالا به موازات آن، کنکاش برای یافتن سرنخ شایعات هم در جریان است تا مشخص شود که آیا فردی مفقود شده است یا جست و جویی خطرناک در منطقه بهمن گیر در جریان است؟
 
بوران و بهمن یا اختلال GPS؛ عامل جان باختن و گرفتاری کوهنوردان چیست؟!

شروع نگران کننده فصل ورزش‌های زمستانی که باید امیدوار باشیم در ادامه مسیر به شکل دیگری پیش برود؛ امیدواری به اتفاقی که برخی گزارش‌های منتشر شده در ساعات اخیر، رقم خوردنش را غیرممکن جلوه می‌دهد، چون یکی از عوامل مهم در سرگردانی کوهنوردان در کوهستان، اشکال GPS اعلام شده که به طور ویژه در مناطق کوهستانی بیشتر خودنمایی می‌کند و تعجب بسیاری را در پی داشته است.

البته این نخستین بار نیست که اختلال در سامانه جی پی اس در مناطقی وسیع مخابره می‌شود، اما از کنار هم قرار دادن اتفاقات امروز و گزارش‌هایی که از شدت گرفتن اختلال جی پی اس در مناطقی از شهر و کوهستان‌های شمالی تهران مخابره شده، گزاره‌ای به دست می‌آید که نیازمند شفاف سازی و توضیح، آن هم در اسرع وقت است.

اختلال در سامانه جهانی موقعیت یابی که به تاکید برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند منشا امنیتی و حفاظتی داشته و چه بسا به درستی هم در دستور کار قرار گرفته باشد، اما با این پیش فرض، ضرورت دارد در خصوص آن به امثال کوهنوردان نکاتی گوشزد شود یا از آن مهم تر، از کوهنوردی در این ایام ممانعت به عمل آید، چراکه خطر جانی متوجه شهروندان است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
مدتی است که gps م.بایلها در برخی مناطق اشتباه عمل میکنه و همه فروگاه مهراباد نشون میده
متاسفانه گاهی اوقات افراد به هشدارهای قبلی در مورد خطرات احتمالی تغییرات آب و هوایی توجه نمی کنند و قربانی غرورشان میشوند
به خاطر ویز مخابرات GPS مختل میکنه دستگاههای اونا هم کار نمی کنه ؟
اختلال در GPS یک اختلال امنیتی است که متاسفانه جان مردم عادی را سپر بلا می کند!
دو هفته قبل هم این مشکل بود مسیر دربند به قله توچال از جایی به بعد سمت فرودگاه امام نشون داده میشد
دو هفته قبل هم این مشکل بود مسیر دربند به قله توچال از جایی به بعد سمت فرودگاه امام نشون داده میشد
چه اصراریه که دربوران وسرما بریم کوه ودیگران رو به زحمت بیندازیم
متاسفانه پیشبینی های هواشناسی در مورد کوه های ایران هم چندان دقیق نیست و باعث گرفتاری کوهنوردان می شود!
با اختلال در gps انتقام سختی میگیرم تا دیگه در قلب کشور عملیات تروریستی انجام ندن !!!
آفرین خیلی قوی و قدرتمند
من از سیستم های ناوبری بصورت حرفه ای استفاده میکنم، در موارد کمی اختلال در این سیتم ها را دیدم، در کوهستان به دلیل ارتفاع زیاد کوه ها این موضوع اتفاق رخ میدهد که ربطی به ایجاد اختلال عمدی نداشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
تو گفتی ما هم باور کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
به نظر من اصلا نمی دونی درباره چی داری صحبت میکنی.این اختلال عمدی روی دریافت کننده سینگال تاثیر میزاره و مشخصا توسط یک مجموعه خاص داره انجام میشه..سمت شمال تهران تقریبا توی تمامی ساعت شبانه روز 50% خطا داره و آدرس رو فرودگاه مهراباد و میدان آزادی نشون میده
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
کاپیتان شهبازی
بحث اختلال در جی پی اس یه مسئله است و این حادثه یه چیز دیگه. مسیرهایی مثل کلکچال ، داراباد ، شیرپلا ... انقدر واضح و روتین هستند که اصلا نیازی به جی پی اس نداره. معمولا هم کسی که داره تو همچین مسیرهایی که پاکوب واضحه و مسیر مثل یه راهه میره ، اونو روشن نمیکنه
با سلام خود من شاهد بودم که حدود دو هفته قبل که در منطقه ۳ تهران بودم حدود ۲۰ دقیقه جی پی اس دستگاه موبایل موقعیت را فرودگاه مهرآباد نشان می داد.
برفی که تازه باریده و نرم است هر آدم کوهنورد مبتدی هم می‌دونه نباید رفت!
وقتی عقل نباشه جون در عذابه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل