بازدید 15009
محله ای که نامش در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار است؛

جماران، میزبان بزرگان ایران

مردم تهران تا دو دهه پیش، بسیاری از محله ها را با یک المان خاص می شناختند. به طور مثال چهارراه استانبول با ساختمان پلاسکو، چهارراه حافظ و جمهوری با پاساژ علاءالدین و میدان تجریش با امامزاده صالح شناخته می شد که به مرور، با همه گیر شدن استفاده از تلفن هوشمند همراه و در دسترس بودن نقشه، این موضوع کم رنگ تر شد. ا
کد خبر: ۱۰۱۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 22 October 2020

جماران، میزبان بزرگان ایران

روزهایی که هنوز تکنولوژی و گوشی های همراه هوشمند، به راحتی تمام ابزارها را در اختیار انسان قرار نداده بود، پیدا کردن آدرس و به خاطر داشتن آن در شهرهای بزرگی همچون تهران، به راحتی بازکردن یک نقشه در گوشی نبود. به طور معمول یک المان یا مشخصه خاص برای هر محله مشخص می شد که ذکر آن، یک محله را در ذهن ها تداعی می کرد.

مردم تهران تا دو دهه پیش، بسیاری از محله ها را با یک المان خاص می شناختند. به طور مثال چهارراه استانبول با ساختمان پلاسکو، چهارراه حافظ و جمهوری با پاساژ علاءالدین و میدان تجریش با امامزاده صالح شناخته می شد که به مرور، با همه گیر شدن استفاده از تلفن هوشمند همراه و در دسترس بودن نقشه، این موضوع کم رنگ تر شد. اما همچنان با مطرح شدن اسم بسیاری از محله ها، اسم یا المانی خاص در ذهن ها تداعی می شود. جماران نیز یکی از محله های تهران است که مردم را به یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی می اندازد. این مهم به واسطه محل سکونت امام، و حسینه جماران روی داده است.

جماران، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است

کشورهایی که در تاریخ خود، یک انقلاب را پشت سر گذاشته اند، تمام آثار و بناهایی که به هر نحوی با بنیانگذار آن انقلاب در ارتباط است را به عنوان آثار ملی خود ثبت و از آن به عنوان یک مکان بسیار با ارزش حفاظت می کنند. جماران نیز یکی از محله های قدیمی تهران است که اصالت آن حفظ شده و مسئولین، به واسطه نگه داشتن یاد و ارزش های خانه امام راحل، ساخت و ساز در حوالی محل سکونت امام و حسینه جماران را ممنوع کرده اند.

از این رو جماران همچنان دارای بافت و ساختمان های قدیمی است که حتی در برخی کوچه باغ هایش، دیوارهای کاهگلی و باغ های پر ازدرخت مشاهده می­شود. گفتنی است علاوه بر خانواده امام راحل، مرحوم آیت آلله هاشمی رفسنجانی و بزرگان دیگری نیز در جماران سکونت داشته اند و این امر ارزش معنوی و تاریخی این منطقه را بیش از پیش افزایش داده است.

جماران، میزبان بزرگان ایران

جماران روی نقشه

می توان گفت یکی از بهترین مناطق تهران از نظر جانمایی و آب و هوا جماران است. این محله که در شمال شرق تهران واقع شده، میان محله نیاوران، نخجوان و دزاشیب قرارگرفته است. گفتنی است جماران از شمال با هیچ منطقه ای در مجاورت نیست و همسایه شمالی آن رشته کوه های البرز است.

در این راستا محله جماران را خیابان های شهید باهنر، شهید صادقی قمی و خیابان فیضیه احاطه کرده اند. لازم به ذکر است جماران علاوه بر اینکه در کوهپایه قرار گرفته و چشمه و قنات های گوارای زیادی در آن وجود دارد، در نزدیکی بوستان جمشیدیه واقع شده که می تواند محل مناسبی برای پیاده روی و کوهپیمایی ساکنین این منطقه باشد.

گفتنی است اکثر ساکنین جماران، افراد سرشناس و قدیمی تهران هستند و این مهم امنیت و جایگاه اجتماعی محله را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. از این رو خرید آپارتمان در جماران می تواند برای خانواده ها بهترین گزینه سکونت به شمار رود.  

ترافیک و مسیرهای تردد جماران

دسترسی اتوبانی به جماران کمی دشوار است. چراکه نزدیکترین اتوبان به این منطقه، از جنوب اتوبان صدر و از شرق بزرگراه امام علی(ع) است. همچنین برای رسیدن به این اتوبان ها باید از خیابان شهید باهنر(نیاوران)، یا کامرانیه عبور کرد که هر دوی این مسیرها در اکثر ساعات روز با بار ترافیکی زیادی همراه است.

گفتنی است در این منطقه ایستگاه مترویی وجود ندارد و تنها راه رفت­ و آمد با حمل و نقل عمومی، ایستگاه های اتوبوس واقع شده در این محله است.

مراکز تفریحی، آموزشی و تجاری جماران

بدون شک یکی از بهترین مناطق برای پیاده روی خانوادگی، پارک جمشیدیه است. اما علاوه بر این بوستان بزرگ، پارک های متعدد کوچکی همچون پارک لاله، بوستان باهنر و پارک یاسر در محله جماران وجود دارد تا تمام اقشار ساکن در این محله، بتوانند از امکانات آنها استفاده کنند. از سوی دیگر مجموعه ورزشی کوهستان نیز در شمال این محله قرار دارد که در بیشتر ساعات روز، اهالی محله و افراد مسن تر جامعه در آنجا حضور داشته و به ورزش و تفریح می پردازند.

لازم به ذکر است در مجاورت جماران، اردوگاه شهید باهنر قرار دارد که می توان گفت، تمام ورزش ها و امکانات تفریحی نوجوانان در آن یافت می شود. از طرفی در این اردوگاه و محله جماران، مجتمع های آموزشی معتبری همچون، مجموعه بین المللی حکیم قرار دارد که شرایط را برای آموزش نوجوانان به بهترین شکل فراهم کرده است.

جماران، میزبان بزرگان ایران

جستجوی ملک مناسب در جماران

همانطور که تاکنون متوجه شده اید، جماران یکی از مناطق گران قیمت شهر تهران به شمار می رود که اکثر خانه های آن ویلایی و بزرگ هستند. از این رو خرید آپارتمان در جماران به طور معمول با هزینه بسیار زیاد امکان پذیر است. از طرفی شرایط بسیار خوب سکونت در این محله، متقاضی خرید آپارتمان در جماران را زیاد کرده و در مقابل به علت ممنوعیت ساخت وساز در اکثر نقاط این منطقه، واحد آماده عرضه در این محله بسیار کم است.

در نتیجه پیدا کردن واحد مناسب کمی دشوار است؛ یا بهتر است بگوییم این پروسه تا چندی پیش دشواربود؛ چراکه با بکارگیری بروزترین تکنولوژی روز دنیا در بازار املاک کشور، دیگر نیازی به جستجو نیست و هوش مصنوعی این پروسه را برای کاربران انجام می دهد.

این فن آوری را مجموعه ای دانش بنیان به نام اینپین وارد بازار املاک کشور کرده و به طور مداوم با توسعه ابزارها و خدمات خود، جستجوی ملکی را برای مردم تسهیل کرده و رونق را به صنف مشاورین املاک بازمی گرداند. به این صورت که متقاضی خرید یا اجاره آپارتمان درجماران، با واردکردن تمام نیازها و سلایق خود، هوش مصنوعی را برای پیدا کردن فایل مورد نظرش به کار می گیرد تا درمیان فایل های آماده عرضه، بهترین گزینه متناسب با اطلاعات وارد شده کاربر، به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است هوش مصنوعی اینپین، علاوه بر جستجو در میان فایل های منتشر شده، نیازهای متقاضی را برای مشاورین املاک منطقه مورد نظر متقاضی ارسال می کند تا جستجوی ملکی، با سرعت و دقت بیشتر انجام شود و در نهایت کاربر به خانه رویایی خود برسد.

جماران، میزبان بزرگان ایران

قیمت املاک جماران و نوسانات 3 سال اخیر آن

انتهای پاییز سال 96، هر مترمربع آپارتمان 130 متری در جماران، با مبلغی نزدیک به 15 میلیون تومان خرید و فروش می شد. این نرخ نسبت به قیمت سایر محله های منطقه 1 کمی بالاتر بود که دلایل آن مشخص است. این قیمت تا پایان سال 97 با شیب صعودی در حال افزایش بود؛ به طوری که در اسفند ماه به 28 میلیون تومان رسید.

شایان ذکر است این ابتدای افزایش افسارگسیخته قیمت ها بود و سال 98، تورم بیش از همیشه اقتصاد مسکن را تحت الشعاع قرار داد و از ابتدا تا انتهای سال، هر مترمربع آپارتمان در جماران نزدیک به 12 میلیون تومان رشد کرد. به این صورت از 29 میلیون تومان به نزدیک 41 میلیون تومان رسید. گفتنی است این افزایش قیمت ها در سال 99 رکورد تازه ای ثبت کرد و طی شش ماه به 64 میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

به این صورت متقاضیان خرید آپارتمان در جماران، با هر ماه تعویق در خرید، باید مبلغی بین 2 الی 3 میلیون تومان در هر متر مربع، هزینه بیشتری پرداخت کنند. از طرفی متقاضیان اجاره خانه در جماران نیز به واسطه کمبود واحدهای آپارتمانی کوچک، و افزایش ناباورانه قیمت ها در این محله، باید به فکر مهاجرت به محله دیگری بوده یا بودجه خود را با افزایش 25 الی 30 درصدی پول پیش یا اجاره بها هماهنگ کنند.
آیا می دانید که رهگیری املاک چیست؟ شرایط دریافت کد رهگیری املاک چیست؟ آیا دریافت کد رهگیری املاک برای معاملات املاک لازم است؟ چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟ پاسخ تمام این سوالات را در مطلب هر آنچه که باید در مورد شرایط و چگونگی دریافت کد رهگیری املاک بدانید! مطالعه کنید.

در مجموع اگر متقاضی خرید یا اجاره آپارتمان در جماران، یا حتی سایر مناطق تهران هستید، با وارد کردن واژه "inpin" در مرورگر خود، وارد سایت شده یا اپلیکیشن این سامانه را از بسترهای دریافت برنامه دریافت کنید. گفتنی است با مراجعه به اینپین، علاوه بر اینکه اطلاعات ملکی خود را از طریق مطالعه محتوای تولید شده در مجله خبری اینپین افزایش می دهید، با جدیدترین مدل کسب و کار املاک در کشور، که مردم را در سریع ترین زمان به خانه رویایی شان می رساند، آشنا خواهید شد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل