بازدید 76074
۳

جدیدترین نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه درخصوص خسارت تاخیر تادیه وجوه نقدی

جرم صدور چک بلامحل، یکی از جرایمی اســت که مسائل گوناگون دادرسی مدنــی و کیفــری در آن به هم آمیخته می‌شــوند و متقابــل در یکدیگر اثر می گذارند. چک یکی از اســناد تجاری در ردیف اســناد تجاری دیگر همانند برات و ســفته اســت که قانونگذار آن را از نظر کیفری حمایت و برای صدور چک پرداخت نشــدنی مجازات تعیین کرده اســت.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 09 October 2020

جرم صدور چک بلامحل، یکی از جرایمی اســت که مسائل گوناگون دادرسی مدنــی و کیفــری در آن به هم آمیخته می‌شــوند و متقابــل در یکدیگر اثر می گذارند. چک یکی از اســناد تجاری در ردیف اســناد تجاری دیگر همانند برات و ســفته اســت که قانونگذار آن را از نظر کیفری حمایت و برای صدور چک پرداخت نشــدنی مجازات تعیین کرده اســت و مسئولیت صادر کننده آن، امری مدنی است که باید در صورت پرداخت نشدن وجه چک، در دادگاه حقوقی مطرح و مورد رســیدگی قرار گیرد. 

به گزارش «تابناک»؛ مبنای اصلی جرم انگاری صدور چک بدون محل حمایت از حقوق دارندگان چک بوده است. قانونگذار سرنوشــت دعوای کیفری را از یک ســو به دارنده و از سوی دیگر به صادر کننده چک ســپرده است. سرنوشت دعوای کیفری از این جهت در دست دارنده چک اســت که بدون شــکایت او دعوای کیفری راه نمی‌افتد و پس از شکایت نیز، او می‌تواند در هر مرحله‌ از دادرســی با اعلام گذشــت خود روند دادرسی کیفری را متوقــف کند.

همچنین صادر کننده چک نیز به گونه‌ای سرنوشــت دعوای کیفری را در دســت دارد، چون می‌تواند با پرداخــت وجه چک مانع از جریان افتادن دعوای کیفری شــود. وجه چک و خسارات‌ قانونی متعلق به آن، یا فراهم کردن موجبات پرداخت آن‌ها از موضوعات مهمی است که در قسمتی از نظریه مشورتی اخیر اداره حقوقی قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است.

 
جدیدترین نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه درخصوص خسارت تاخیر تادیه وجوه نقدی
 
 
بر اساس نظریه اخیر اداره حقوقی (فارغ از مبانی تحلیلی نظریه وقابلیت تفاسیر مخالف)، تعهداتی که موضوع آن وجه نقد است به دو دسته تقسیم می‌شود: در دسته اول را‌ی اگر محکومیت مستند به سند تجاری و چک باشد بعد از صدور حکم به اعسار محکوم علیه و یا تقسیط محکوم به، خسارات تاخیر تادیه همچنان به اصل طلب اضافه شده و در فرض موافقت با تقسیط محکوم به، به نسبت هر قسط محاسبه و به اصل طلب اضافه می‌گردد.

در دسته دوم در خصوص سایر دیون مالی با موضوع مطالبه وجه که مستند به چک نیست، خسارات تاخیر تادیه موضوع ماده پانصد و بیست و دوم قانون آیین دادرسی مدنی صرفا" تا زمان صدور حکم به اعسار محکوم علیه و یا تقسیط، به اصل طلب اضافه شده و بعد از آن محکوم علیه، استحقاق مطالبه خود نسبت به خسارات تاخیر را از دست می‌دهد.

البته درباره این نظریه مشورتی دکتر علیرضا آذربایجانی، وکیل دادگستری و عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است با توجه به وضعیت تورم در کشور، این تفسیر از قانون (هر چند ارشادی و غیر الزامی است)، مغایر با حقوق طلبکاران است و آثار تبعی آن منجر به افزایش استنکاف بدهکاران نسبت به ایفای تعهدات مالی‌شان و تاثیر منفی محسوس در روابط اقتصادی خواهد شد.
 
چند نکته مهم درباره خسارت دیرکرد و تاخیر چک

در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم کند.

در این زمینه باید به قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز توجه شود.

در این مورد که منظور مجمع تشخیص مصلحت نظام از خسارات و هزینه‌های مقرر در تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۷۶، کلیه خسارات و هزینه‌های لازم از قبیل هزینه دادرسی، حق‌الوکاله، ضمان ناشی از تسبیب، خسارات تاخیر در تادیه دین و امثال آن می‌باشد یا خیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده است که منظور از عبارت «کلیه خسارات و هزینه‌های واردشده...» مذکور در تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۷۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت تاخیر در تادیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و هزینه دادرسی و حق‌الوکاله براساس تعرفه‌های قانونی است.

در این صورت مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه، مقررات بانکی بوده یا مبنای آن عرف می‌باشد که قاضی به استناد نظریه کارشناسی یا سایر طرق نسبت به اعلام خسارات دیرکرد اقدام می‌کند.

گفتنی است در خصوص خسارت تاخیر در تادیه دین، قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ اعلام کرده که خسارت تاخیر در تادیه دین در موارد قانونی قابل مطالبه است.

طبق قانون اخیر در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت کرده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سر رسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود، محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد، مگر این‌که طرفین به نحو دیگری مصالحه کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
تورم ۱۰۰۰ برابر شده اما خسارت تاخیر تادیه همان نرخ تورم مصوب بانک مرکزی هستش که امسال حدود ۳۰ درصده. این یکی از دلایلی هست که کلاهبردارا از آن باخبر هستند و مال شخصی را کلاهبرداری میکنند و بعد از چند سال با کمترین خسارت برمیگردانند تازه اگه شاکی بتونه مطالبه کنه.

از آقای رئیسی میخواهیم قانون خسارت تاخیر تادیه به روز شود و خسارت طبق تورم واقعی و به دلار محاسبه شود نه ب ریال بی ارزش
این جوری که دارن رسیدگی میکنن کسی که از من کلاهبرداری کرده پولمو که خورده یهپارچ اب هم روش خورده و حالا حالا پس نمیده . قانون اگه سخت بگیره به مجرما اینقدر مجرم‌و کلاهبردار زیاد نمیشه
اینجا باید تفکیک قائل شد بین بدهکاران بانکی بامبالغ کم از قشر کارگر و کارمند و انسانهای شریف ....
با کسانیکه تعمدا و با مبالغ بیش از ۳۰میلیون الی ۱۰۰ میلیون ، که کلاهبرداری کرده اند و تمام عناصر موجود در جرم کلاهبرداری را دارند و یا سرقت و رد مال ......
چراکه بدهکاربانکی از ابتدا ۳۰ الی ۴۰ درصد براش توسط بانک مشخص شده و خدا را خوش نمیاد دوباره نرخ تورم براش حساب بشه.
خواهشا جناب آقای رئیسی همچنان حامی مستضعفان و طبقات پائین جامعه باشند. ممنون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار