بازدید 17673
از خودرویی تا غذایی؛ همه در جمع ارزبگیران بزرگ هستند!

گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید

پیشنهاد می‌شود در ادامه شفاف سازی گمرک، بانک مرکزی نیز در گزارشی دقیق، آمار و ارقامی از دریافت کنندگان ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی منتشر کند تا مشخص شود، ۲۰ میلیارد دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به چه شرکت و محصولی رسیده و در نهایت مردم ببینند که قیمت این کالا‌های وارداتی ثابت مانده یا خیر؟!
کد خبر: ۱۲۳۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ 27 April 2024

گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارزی بانک مرکزی از شروع ریاست فرزین در این بانک، با نام تثبیت ارزی عجین شده است تا بتواند از رشد تورم و گرانی‌ها جلوگیری کند؛ رویکردی که از همان آغاز با تخصیص ارز ترجیحی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات کالا‌های ضروری، اساسی و دارویی و همچنین تخصیص ارز نیمایی برای واردات سایر نیاز‌های کشور همراه شد.

اما منتقدان نیز ساکت نبودند و از تجربه تلخ و فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی زمان دولت روحانی سخن گفتند و از ادامه این مسیر ابزار نگرانی کردند و توصیه و پیشنهادشان به بانک مرکزی، اجرایی کردن سیاست ارز تک نرخی در اقتصاد ایران بود؛ اتفاقی که نه تنها اتفاق نفتاد، بلکه نرخ‌های جدیدی به دادوستد‌های ارزی کشور اضافه شد؛ همچون نرخ مرکز مبادله!

اما در هر صورت سال گذشته، به گفته فرزین رئیس کل بانک مرکزی، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات کالا‌های اساسی، تخصیص و تامین یافت و از طریق مرکز مبادله ارز و طلا نیز نزدیک ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان برای واردات تمامی کالا‌های قانونی تخصیص یافت. فرزین با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اصلا کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی ندارد اظهار داشت: بانک مرکزی در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز تامین کرد.

حال یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و افکار عمومی از بانک مرکزی در مقام تصمیم گیر در حوزه سیاست‌های ارزی کشور، شفاف سازی در خصوص دریافت کنندگان ۶۹ میلیارد دلاری است که شخص رئیس کل به آن اشاره داشته است؛ یعنی دو گروه که یکی به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی دسترسی داشته و گروه دیگر نیز به دلار نیمایی با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان.

با این حال، به رغم سکوت بانک مرکزی و عدم پاسخ به این مطالبه مردم و کارشناسان اقتصادی، گمرک کشورمان در اقدامی قابل تقدیر، لیست ۱۰۰ واردکننده نخست در سال گذشته را همراه با میزان ارز دریافتی منتشر کرده است؛ لیستی که در مجموع نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه سال قبل، بیش از ۲۴ میلیارد دلار به صد شرکت واردکننده جهت واردات کالا‌های خود از سوی بانک مرکزی ارز تخصیص یافته و تامین شده است؛ وارداتی که در لیست دیگری که توسط گمرک در خصوص آمار واردات طی دوازده ماهه سال گذشته منتشر شده، مشخص است که در این مدت، از اسکوتر گرفته تا کنجاله و سویا و قطعات خودرو و ویتامین های دارویی وارد کشور شده است و دامنه گسترده ای را شامل می شود.

لیست کامل ۱۰۰ واردکننده نخست ۱۴۰۲ را «اینجا» ببینید.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این که به رغم آنکه در فضای مبهم و عدم اطلاع رسانی از سوی سیاست گذار ارزی، انتشار چنین لیستی از سوی گمرک، با اهمیت است، نکته مهم آنجاست که مشخص نشده، کدام شرکت در گروه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار دارد و کدام در گروه دلار نیمایی و صرفا مجموعه‌ای از هر دوی این‌ها آورده شده است؛ برای نمونه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، مشخصا در امر واردات کالا‌های اساسی فعالیت می‌کند و بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار دریافت کرده است که به احتمال بسیار، همه این میزان ارز به نرخ ۲۸۵۰۰ بوده است؛ اما برای سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌های خودرویی، فولادی، غذایی و ...، نمی‌توان مشخص گفت که چه نوع ارزی دریافت کرده اند.

گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنیدبنابراین ضرورت دارد تا در ادامه شفاف سازی گمرک در خصوص صد واردکننده و میزان دریافت ارز، بانک مرکزی نیز در گزارشی دقیق، آمار و ارقامی از دریافت کنندگان ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی منتشر کند تا برای مردم مشخص شود، ۲۰ میلیارد دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به چه شرکتی و در چه حوزه‌ای رسیده است تا در نهایت در خصوص تغییرات قیمتی کالا‌های وارد شده توسط شرکت‌ها و عملکرد درست یا نادرست آن در تامین نیاز کالا‌هایی بازار، شفاف سازی شود. 

گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید

مطالبه بالا از بانک مرکزی در شرایطی اهمیت پیدا کرده است که به تازگی رییس کل اسبق بانک مرکزی ـ که زمانی در راس مدیریت و سیاست گذاری ارزی کشور بوده ـ در یادداشتی خیرخواهانه به مسئولان دولتی گفته است: بر اساس گزارش مسئولان بانک مرکزی، در سال گذشته (۱۴۰۲)، مبلغ ۶۹ میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است. از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹ میلیارد ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰ میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هر دلار حدود ۳۸ هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالا‌های مصرفی، مواد اولیه و کالا‌های واسطه تخصیص و تامین ارز شده است.

همتی تاکید داشت: در سال ۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵ هزار تومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰ میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی میانگین اختلاف ۲۵ هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. با توجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰ درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد؛ این یعنی حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۷
دلار هست اما نه برای تولیدکننده خورده پا که با بدختی و تحریم روبروس سقف ارزی گذاشتن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
متأسفانه سرنوشت بسیار وحشتناکی در انتظار دارندگان بیت کوین و ماینرها است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
تجربه نشان داده که قیمت دلار همان قیمت واقعی موجود در بازار هست.نپذیرفتن نرخ واقعی دلارباعث تقاضای بیشتر
از نیاز کشور برای دلار و از طرفی محدود شدن صادرات و عدم ورود دلار حاصل از صادرات به کشور خواهد شد.به جای سرکوب دلار حقوق ها رو باید بالا برد.وگرنه با این اقدامات کور بانک مرکزی باید منتظر ابر تورم در آینده نزدیک باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
ارز را تک نرخی کنید و این وضعیت دلال بازی با پول بیت المال را پایان دهید، فقط هر سال به نرخ تورم و افزایش حقوق آنرا افزایش دهید ولی تک نرخی باشد. افزایش قیمت ارز ناگزیر است ولی خودش نباید باعث تورم شود خودش باید با تورم تغییر کند ، یعنی اگر تورم کم شود این مبلغ هرساله تک نرخی هم کمتر افزایش میابد تا به تک رقمی شدن برسیم
جالب هست دلار برای واردات خودرو توسط شرکتهای مونتاژکننده هست و از طرفی دلار نیما میگیرند و آشغالهای مونتاژ را با سه برابر قیمت جهانی بر مردم می فروشند و آقای خاندوزی ککش هم نمیگزد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
چای دبش
3 میلیارد 700 میلیون دلار دادن چای دبش حالا حتی یک اسم اعلام نمیکنن ک کار کی بود
بیچاره مردم ایران
خوش ب حال آغازاده ها
از کی و چی توقع دارید . معلوم نیست چه می کنند چون فساد مثل سرطان متازتاز داده .
آوا تجارت صبا مال کیه که دومین دریافت کننده ارز کشوره ؟ سایتش که کلا کار نمی کنه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
خوراک دام و طیور
مالک این نوع شرکت ها عموما مدیران رده بالای وزارت جهاد و کشاورزی هستند که راه و چاه رو یادگرفتن و بعد از اون از سمت دولتی استعفا میدن و به چاه نفت وصل میشن
جالبه داریا همراه ادعاش تولید گوشی هوشمند ایرانیه ، بعد 300 میلیون دلار ارز گرفته برای واردات ، قرار بود این همه ارز خارج بشه می دادید همون برادران چینی تو قوطی هم می ذاشتنش
چطور برای فرغون ساز ها ارز دولتی ارزان است ؟ چرا پول مردم را به فرغون سازها میدن بدین خود مردم خوب می دانند که چه خودرویی وارد کنند. به نظرم باید مردم برعلیه فرغون ساز ها تظاهرات منند
پاسخ ها
پارسا ایروانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
نصف بیشتر این مبلغ که خودروسازان منی گیرند به خزانه دولت یا افراد وابسته برمی گردد . برای اشخاص حقیقی ارز نمی دهند چون ممکن است برای تولید و کشور سود داشته باشد ولی برای آن افراد وابسته سودی ندارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
حیف وقت برای نوشتن کامنت تو تابناک
دو کلام از رانت خخودروسازا و بلایی ک سر ملت میارن گفتم کلا منتشر نکرد
دقیقا دو سال قبل وقتی خاندوزی با جراحی اقتصادی دلار 4200 تومانی کالاهای اساسی را حذف کردند دلار بازار آزاد 27000 تومان بود و دلیل این جراحی و چند برابر شدن قیمت ها جلوگیری از رانت بود!!!!! حالا دلار 28500 تومانی، دلار رانتی شده دلار آزاد 65000 تومان و این دستاورد بزرگ جراحی دولت محرومان و خاندوزی برای اقتصادی کشور بود!!!
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
خاندوزی فقط اومده بود که تیم محبوبش رو بگذاره تواغوش پتروشیمی وبره،،،،کاری با زندگی وسفره مردم کرد که تاابد جبران پذیرنیست
اقای فرزین انگار در کشور دیگری زندگی می کند ک هدلار ازااد را قبول ندارد. فقط این چند قلم کالای اساسی است که با قیمت حدود ارز 28500 تومان به دست مردم می رسد ان هم نه همه کالاها مثلا مرغ با این نرخ دلار باید کمتر از 50 هزار تومان باشد که یست . 90 درصد کالاهای دیگر مردم از لوازم خاانگی تا انواع مصالخ ساختمانی و ابزار الات و ..... هه با نرخ ازاد ان هم نه نرخی که اعلام می شود بلکه دلار بالای 80 هزار تومان به دست مردم می رسد. مدیران ارشد دولت و رییس جمهور انگار اصلا در این کشور زندگی نمی کنند و یا همه چیز را از سر کوجه شان می خرند مثل احمدی نژاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
در دوره فرزین ، ارزش ریال ۶۰ درصد کمتر شده
به بهانه تحریم شفاف نمی کنند و این شده بهترین دلیل برای پولشویی های کلان و سوء استفاده های گسترده
تازه این لیست شامل کسانی که ارز گرفته ولی پیزی وارد نکرده اند نمی شود.
چای دبش چی شد؟
چرا اسم یک نفر هم در این تاراج بزرگ بیت المال مطرح نشد؟
در اوج کرونا کل ارز مملکت رو دادند، چــــــــــــــــای دبش وارد کنند!!!!

چای خیلی اساسیه آخه! اگر مردم چای نخورند، می میرند!!!!!

در همون روزها ، کشور روزی 700 نفر کشته می داد، به دلیل عدم تامین ارز برای واردات واکسن

(شما بخوان 7هزار نفر)
طرف کل ارز مملکت رو داده چای وارد کنه حتی اسمش اعلام نمیشه
ولی یک خواننده ای چهار کلمه خونده، پای چوب داره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
درود به کلامت
عدالت موج میزنه
حتی تحمل انتشار نظرات مردم رو ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
به هیچ وجه. مردم چکاره اند؟
از این ۶۹ میلیارد چند درصد ناچیز کالا ( هر آشغالی) وارد شده
چقدر در کشور های اروپایی و آمریکایی به دست نور چشمی هاشون رسیده
چقدر در بازار کشور به فروش رسیده
جالبه که فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان که باید صادر کننده و تامین کننده ارز کشور باشن بازم 600 میلیون دلار پول گرفتن !! خب واسه چی؟ مگه دلار ندارن خودشون؟ تازه میگن اینا کارخونه های پولدار مملکتن!!
آوا تجارت صبا ، ماهیدشت کرمانشاه، بسته بندی پاک دیده؟ اینا چکاره هستن که 3 میلیارد دلار پول گرفتن؟
چرا وقتی خودرویی ها ارز دولتی می گیرند هم ماشین و هم قطعات اینقدر نوسان افزایشی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
چون قلدر هستند
به به
یه نکته مهم و جالب
خیلی از این شرکت ها به خصوص در حوزه غذایی ، واردات با دلار 28500 داشتند که در یک سال اخیر که این ارز را گرفتند، ولی در نهایت قیمت هاشون در بازار هر ماه گرون تر از ماه قبله
این اعداد یعنی تقریبا یک میلیون به ازای هر ایرانی ماهانه رانت توزیع شده ولی آیا هر ایرانی یک میلیون ماهانه تخفیف روی کالاهایی که خریده گرفته است ؟ جواب خیر است پس بقیه پول کجاست ؟ بقیه پول در جیب رانت خواران است
دولت چرا با اینکه منتقد این روش بود الان دارد این کار را می کند ؟ جواب رساندن کار به انتخابات سال آینده هست که ظاهرا نشد
نتیجه هم دور معیوب تورم و چاپ پول هست و کاهش ثروت ملی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
بعد از سالها، حاضرم برم در انتخابات سال آینده شرکت کنم، فقط برای اینکه دار و دسته علم الهدی و رییسی رای نیارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
۱۳:۱۳
من به هیچ قیمتی رای نمیدم هرکی بیاد و بره وضع همین خواهد بود
ما که به قیمت دلار اسفند ۱۴۰۳ خرید می‌کنیم یعنی ۱۰۰۰۰۰۰ ریالی
الان 3 میلیارد دلاری که چای دبش گرفته کجای این جدوله؟ چرا اسمش نیست؟ یعنی ارز فرزینی نگرفته؟؟
با این گزارش آتش به روح و روانم زدید تمام این اجناسی که وارد کرده اند با دلا 100هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد
مثلاً مرغ در تمام دنیا کیلویی یک دلار است به رییس بانک مرکزی بااین سیاست ضد مردمیش باید تبریک گفت...
ارز ۲۸۵۰۰ به خودرو سازها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بنزین ۳ نرخی،ارز ده نرخی،.....بجز فساد و رانت حاصلی ندارد.باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
پاسخ ها
رهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
باید خون گریست
به جای اینکه این پول بی زبون بدید به یک مشت رانتخوار که اخرم مرغ گوشت به قیمت جهانی بخریم بدید به خود مردم یا بددی به مسکن زیر ساخت ها
وقتی میگن فساد سیستماتیکه بهتون برمیخوره. دوره روحانی دلار ۴۲۰۰ بود و بعدش همه سروصدا کردن که آی فساد شد و ... الان هم همون داستانه فقط دلار ۲۸۵۰۰ شده. اگه اون فساد بود اینم همونه فقط بازیگراش عوض شدن
فساد فساد فساد فساد واقعا همه جا رو فساد گرفته یه عده به برکت تحریمها و رانت هایی که میخورن فربه و فربه تر میشن و مردم عادی روز به روز ضعیفتر و بدبخت تر میشن بعد اون خانم میاد میگه من شبها از بی حجابی خوابم نمیبره خانم اگر واقعا خوابت نمیبره باید از اینهمه بی عدالتی باشه از اینهمه فساد باشه نه بی حجابی .
تنها پولی که در مقابل دلار آمریکا ایستاده، ریال ایرانه. مرگ بر آمریکا. مرگ بر دینار. مرگ بر شکل. مرگ بر درهم. مرگ بر همه واحدهای پولی دنیا. مرگ بر نرخ برابری ارزها.... درود بر ریال با غیرت.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
:))))
شرکت آوا تجارت صبا چکار می کندکه نزدیک 1.5 میلیارد دلار گرفته باید ازش تحقیق و تفحص کرد
مردم مگه فضولن دلار به کی داده میشه نویسنده محترم لطفا بانوشتن این مطالب مردم رو متوقع نکن دلار مال دولته به هرکسی هم دلش بخواد میده به هیچ کی هم ربطی نداره اصلا اده به دوروبریهاش به مردم چه ربطی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
احسنت!!!!!!
دلار کافی به شرکت های انقلابی اقازاده ها تعلق بگیرد تا ضد انقلابی ها حساب کار دستشون بیاد
تا وقتی سانسور هست فساد هم هست.
چقدر شما مردم را ساده تصور کردید . شفاف سازی یعنی جلوگیری از رانت و دزدی ، کدام منفعت طلب چنین می کند .
یکی از بزرگترین مشکلات کشور عدم درک و تعریف صحیح نسبت به واردات است یک وارد کننده واقعی کالا از دلار و سرمایه شخصی خود کالا وارد کشور میکند در این حالت دولت لازم نیست خزانه را خالی کند و دلارهای ارزان قیمت برای اینکار بدهد بلکه باید واردات با سرمایه شخصی را بشدت مورد تشویق قرار دهد و حتما لازم عزیزان در بانک مرکزی و گمرک به این سوال ساده جواب دهند که اصلا واردات چه تعریفی دارد؟...
به اندازه ۲۵۰۰۰۰ خودرو با ارزش ۲۰۰۰۰ دلار ارز به مونتاژکار تعلق گرفته همش هم در حال ورشکستگی هستن
این دلارهارو همشو خودشون ورداشتن آوردن تو بازار فروختن ،یه آبم روش ،چرا کسی به ما یه دلار وام نمیده ؟اسم اینا رو منتشر کنید لطفاً ،
با هم شد داستان دلار ۴۲۰۰ تومانی اونجا دلار جهانگیری بود اینجا دلار مخبر هست. خواهشا دولتها از هم انتقاد نکنند. درگیری زرگریه همش.
بهمن موتور قیمت خودرو هاش را در یکسال به بهانه بالا رفتن قیمت ارز دو برابر کرد حالا معلوم شده ارز ۲۸۵۰۰ گرفته ، دیگه حال آدم از شفافیت هم بد میشه.
دولار دلتى طرف ميخره به بهانه واردات ميره تو بزار ازاد ميفروشه بعدش هم برج سازى ميكنه اينو همه فهميدن
وقتی پای دلار چند قیمتی در میان باشد پای رانت و مصیبت های کنترل قیمت هم است

اگر این یارانه ای که بابت چند نرخی دلار و بقیه کالاها داده می شود مصرف تثبیت پول ملی می شد ما الان چوب دو سر سوخته نبودیم که هم شاهد از بین رفتن منابع کشور باشیم و هم شاهد تورم های سنگین
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی