بازدید 48599

وقتی «سپندارمذگان» فراموش می‌شود و «ولنتاین» گرامی!

این در حالی است که پیشینه تاریخی ولنتاین، تنها به حدود 1700سال پیش باز می‌گردد، در حالی که آیینی بسیار قدیم‌تر و با شکوه‌تر با نام «سپندارمذگان»، یا «سپندارمذ» از بیش از پنج هزار سال پیشینه در ایران برخوردار بوده و می‌توان گفت، ولنتاین کپی‌برداری شده این جشن باستانی ایرانی است. سپندار مذ لقب ملي زمين است؛ يعني گستراننده، مقدس، فروتن. زمين نماد عشق است چون با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي‌ورزد.
کد خبر: ۸۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱ 14 February 2010
تابناک اجتماعی ـ در یادداشتی که برای «تابناک» فرستاده شده، پدیده «ولنتاین» و علل گرایش به این مسأله در سایه کم توجهی و عدم شناخت داشته‌های ایرانی نقد و بررسی شده است.
 
به گزارش خبرنگار «تابناک»، در این یادداشت خواندنی که در تابناک اجتماعی منتشر شده، آمده است:
در حالی که دشمنان ایران زمین از راه‌های گوناگون، می‌کوشند ایرانیان را هر چه بیشتر نسبت به فرهنگ ملی خود بیگانه کنند و متأسفانه در این راه موفقیت‌هایی هم به دست آورده‌اند، می‌بینیم در این روز‌ها بسان چند سال گذشته، جوانان ایرانی غافل از داشته‌های فرهنگ ملی و آیین‌های غرور انگیز کهن ایران زمین به تقلید از جوانان غربی در تدارک مراسمی به عنوان «ولنتاین» می‌کوشند.
این در حالی است که پیشینه تاریخی ولنتاین، تنها به حدود 1700سال پیش بازمی‌گردد، حال آن که آیینی بسیار قدیم‌تر و با شکوه‌تر با نام «سپندارمذگان» یا «سپندارمذ» از بیش از پنج هزار سال پیشینه در ایران برخوردار بوده و می‌توان گفت، ولنتاین کپی‌‌برداری شده این جشن باستانی ایرانی است.
 
روز والنتین یا والنتاین، (روز عشاق و یا روز عشق‌ورزی) عیدی در روز چهاردهم فوریه (۲۵ بهمن‌ ماه و بعضی سال‌ها ۲۶ بهمن‌ ماه) و در برخی فرهنگ‌ها روز ابراز عشق است. تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست؛ اما آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته ‌است.
 
در سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌ به نام کلاودیوس دوم (Claudius II) که بر این باور بود، مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند، سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این روی، ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند.
کلاودیوس به قدری بی‌رحم و فرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرأت کمک به ازدواج سربازان را نداشت. (شایان ذکر است که در آن هنگام، هنوز امپراتوری روم، به آیین مسیحیت نگرویده بود و این امر تقریباً چهل سال پس از دوران کلاودیوس دوم، یعنی در دوران کنستانتین اول، موسوم به کنستانتین کبیر صورت گرفت). اما کشیشی به نام والنتین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد... .
هنگامی که والنتین در زندان بود، یکی از زندانبانان، دختری نابینا داشت که به زندان می‌آمد و به تفصیل با وَلِنتَین سخن می‌گفت و درست پیش از آن که والنتین به اعدام محکوم شود، برای آن دختر نابینا کارتی فرستاد که بر روی آن نگاشته بود: «از طرف والنتین ـ تو» (From Your Valentine)»؛ اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور روی کارت‌های والنتین دیده می‌شود... .
 
این کارشناس مسائل فرهنگی و ملی کشور در ادامه یادداشت خود با اشاره به پیشینه غنی و عمیق ایرانی و سپندارمذگان (آیین کهن ایرانیان) آورده است:

سپندارمذگان جشن زمين و گراميداشت عشق است كه هر دو در كنار هم معنا پيدا مي‌كردند. در اين روز، زنان به شوهران خود با محبت هديه مي‌دادند و مردان نيز زنان و دختران را بر تخت شاهي نشانده، به آنها هديه داده و از آنها اطاعت مي‌كردند.
 
بر پایه این گزارش، هنوز نیز در برخی از گوشه‌های ایران زمین مانند اصفهان، پهله، ری و دیگر شهرهای ناحیه مرکز و غرب ایران، مراسم جشن اسفندگان همچون گذشته برگزار می‌شود، در این روز، بانوان لباس و کفش نو می‌پوشند، زنانی که مهربان، پاکدامن، پرهیزگار و پارسا بوده‌اند و در زندگی زناشویی خود فرزندان نیک را به جامعه تحویل داده، تشویق می‌‌شوند و از مردهای خود پیشکش‌هایی دریافت می‌کنند. آن‌ها در این روز از کارهای همیشگی خود در خانه و زندگی معاف شده و مردان و پسران، وظایف جاری زنانه را در خانه به عهده می‌گیرند.
بنابراین، تردید نمی‌توان داشت که در صورت بی‌توجهی به این جشن‌ها و آیین‌های ملی، استحاله ای که با حمله و تاراج بیگانگان ضد ایرانی برای فرهنگ ایرانی وجود داشته است، با شدت و حدت بیشتری ادامه خواهد یافت تا ایرانیان را هر چه بیشتر از پیشینه پر افتخار خود دور کند.
 
در گاه‌شماری‌های گوناگون ایرانی، هر ماه را سي روز حساب مي‌كردند و علاوه بر این که ماه‌ها نام داشتند، هر یک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند؛ برای نمونه، روز نخست هر ماه، «روز اورمزد» (خدای یگانه)، روز دوم هر ماه، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم هر ماه، اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم هر ماه، شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه، «سپندارمذ» بوده‌ است. سپندارمذ، لقب ملي زمين است؛ يعني گستراننده، مقدس، فروتن. زمين نماد عشق است چون با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي‌ورزد، زشت و زيبا را به يك چشم مي‌نگرد و همه را چون مادري در دامان پر مهر خود امان مي‌دهد.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت خواندنی به اینجا در
تابناک اجتماعی مراجعه کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۰
به نظر من دلیل این پدیده دشمنی خو ما با گذشته خودمون هست !
از این و اون نیست ! از ماست که بر ماست!
shoma ba ghie aiad che kardid ke mihaied ba in che konid??????

in ham bahanei baraie mobareze ba valentine !!!!
ما سپندارمذگان رو گرامی خواهیم داشت
زنده باد ایران و ایرانی با هر رنگ ، دین و نژاد
در فرهنگ ایران باستان بد نیست بیشتر مطالعه شود زیرا روز کریسمس که مسیحیان آن را جشن میگیرند نیز فرهنگش از ایران باستان اقتباس شده زیرا روز تولد حضرت مسیح روز تولد میترا الهه آفرینش در ایران باستان بوده که این فرهنگ توسط یک کشیش برداشته شده وبانام کریسمس تبلیغ شده حتی در جشنهای ایران قدیم درختی که همیشه برگ داشته وسبز بوده بایاد سرسزی در جشن استفاده میشده حتی در جشن نیز آتش می افروختند وبه دور آتش حلقه می زدند وتاپاسی ازشب به جشن مشغول می شدند حتی دختران دم بخت پارچه ای یا بندی به روی درخت می بستند به عنوان گشایش بخت بد نیست فرهنگیان از آیین گذشته بیشتر نقل کنند
درست است وقتي كه دولت ماتمامي جشنهاي ملي وباستاني ماراكمرنگ جلوه ميدهد واسم آنهاراارتقويم حذف مينمايد؛ولنتاين جاي آنراميگيرد.شماتحمل يك چهارشنبه سوري رانداريد چگونه اجازه خواهيددادجشنهاي مهرگان وسپندارمذ وهزاران آئين باستاني كه موجب افتخارملت ايران به جهانيان است اجراشود بنده كه اينراعرض ميكنم خودم سيدهستم دراصل نياكان ماعرب بودند ولي چندقرن است كه مابه ايران آمده ايم وبه اين فرهنگ احترام ميگذاريم ولي شماكه اصالتاايراني هستيد هويت خودراگم كرده ايد
پاینده ايران.
درود بر تابناک
کشتی خودتو بابا....
این روز یه روز جهانیه تو همه کشورا باب شده. چیه هی بالا پائین میپری!بزار لاقل دلمونو به یه چیزی خوش کنیم غمو قصه هامونو واسه یه روزم که شده فراموش کنیم.
حالا نه که همه ی روزهای باستان رو گرامی میداریم! اه...
اینو میشه جای روز مادر گذاشت ولی به ولنتاین چه ربطی داشت؟
vaghti 4 shanbeh soori faramoosh mishavad va..............................
وقتی در جامعه و رسانه انگونه تزریق می شود که باید جلوی دوست داشتن و ابراز احساسات را در مقابل جنس مخالف گرفت اینگونه می شود که جوان های ما که بنده هم یکی از انها هستم باید روی به جشن های فرنگی بیاوریم تا بتونیم ابراز احساسات کنیم.چون جشن های داخلی که سپندارمذگان یکی از انها هست در جامعه به خاطر فضای افراطی حاکم از بین رفته است .
متن بسيار زيبايي بود
آنروز که به توپ بستن نخت جمشید کمر بسته بودید باید به این فکر می کردید.
چقدر با ظرافت براي والنتاين تبليغ كردي و فقط در چند سطر كوتاه از جشن سپندار مذگان گفتي بابا خيلي باهوشي!!!!!!
لطفا هر کس به نوبه خود اطلا ع رسانی کند تا مردم از و جود چنین روزی مطلع شوند
اگر دیر بجنبیم بچه های ما
بجای عمو فیروز ،بابا نوئل
و بجای حی ابن یقظان ،تارزان و رابینسون کروزوئه
و بجای فضیل عیاض ،رابین هود
و... خواهند داشت
این عید ها:کریسمس و والنتین و غیره در ایران زرق وبرق وسرو صدا دارد، وگرنه در اروپا وآمریکا بیشتر جشن بازار ومغازه هاست وخالی کردن جیب مردم، درین هوای سرد ومرده عشق کجابود؟
درایران تقلید میکنند بدون مطلع بودن از چند وچون قضایا، آنهایی که خارج نبوده اند تفاوت کریسمس تولد عیسی25دسامبر را با سال نوروز اول ژانویه حتی نمیدانند
پس با اطلاع رسانی بیشتر به فرهنگمون و حفظش کمک کنیم
واقعیت اینه که مهم نیست که قبلا چه فرهنگی داشتیم..الان چی داریم؟؟؟؟!!.... تا فرهنگمونو اصلاح نکنیم به هیچ جا نمیرسیم...باید قبول کنیم که فرهنگمون از اجدادمون کمتره و شروع کنیم به فرهنگ سازی...اگر در گذشته فرهنگ درستی نداشتیم الان که وضمون این شده خیلی باعث تاسف نبود...این باعث سرافکندگی که ما چنین فرهنگی داشتیم و این شدیم..
مرحوم علامه جعفری می گفت:"فرهنگ که قوم تاتار و مغول نیست که تهاجم بکند فرهنگ مثل لبوفروشی است که آمده کالای خود را عرضه می کند هر کس خواست می خرد هر کس نخواست نمی خرد."
وقتی ما خودمون عرضه و لیاقت استفاده از داشته هامون و نشرشون رو نداریم بایدم که چیزی مثل ولنتاین بیاد و توی ایرا اینهمه طرفدار پیدا کنه. گاهی فکر می کنم حیف این سابقه فرهنگ و تمدن که دست ماست کاشکی این سابقه مال اونا بود مطمئناً خیلی عالی قدرش رو میدونستند و ازش استفاده می کردند و هدرش نمی دادند.
سپندار مذگان یک عید ایرانی است در حالی که ولنتاین تبدیل به یک روز بین المللی و جهانی شده. از این رو است که جوانان ایرانی به این روز اهمیت می دهند.
راستش کسی که عاشقی نکشیده خیلی سخته بشه به او بفهمونی عشق یعنی چه . من زمانی عاشق شدم و هنوز هم اثرات بسیار شیرین و تلخ او رو دارم مزه مزه میکنم

وای که گاهی از سرطان هم بدتره . اصلا نمیتونم تشریح کنم . فقط میشه گفت انگار روی زمین و زمینیان بند نیستی و در عالم دیگری سیر میکنی .
بیشتر نمیشه گفت از اعش مگر عاشق شده باشی .
حالا چون والنتین خارجی بوده باید تحریمش کرد. توی دهکده جهانی این حرفای شما خریدار نداره.
شما مگر اجازه دادید که سنتهای این مرز و بوم حفظ بشود که حالا اومدید میگید چرا ولنتاین جای سنهتهای ایرانی را گرفته است؟!!!
یه عید نوروز مونده که اونم به همت دوستان قراره از بین بره!!!!!
من و دوستانم به عنوان جوون،ولنتاین رو جشن نمیگیریم،سپندارمذگان روز عشق ما ایرانی هاست...
حالا چه خواجه علی چه علی خواجه
بذار دلمون به همین خوش باشه اگه درشو تخته نمی کنین
بابا جمع کنید شما تابناکی ها! تو این مملکت که تاریخ پادشاهانش از کتابهای درسی حذف می شه، انتظار دارید "روز عشق" به سبک 5000 سال پیش برگزار بشه؟ اونم چی، روز عشق؟!!!!خوبی ی ی ی ی؟!!!
بابا بسه دیگه
تا کی میخوایم هی به گذشته ای که خودمون از دستش دادیم افتخار کنیم؟ وقتش نیست یکم به الانمون افتخار کنیم؟! کاری که همه دنیا میکنه.
توروخدا پیامم و حذف نکنید
چیزی که قشنگه همیشه قشنگه چرا به هر دوی این آیین ها احترام نزاریم. چرا همیشه باید یکی و فقط یکی انتخاب کنیم؟ فرهنگ رو میشه ترویج کرد هم میشه به خورد داد شما هم مثل بقیه میخواین فرهنگ را تو چشم مون کنید.
دست بر بابا تابناک از این خاله زنک بازیها
ای که داری سینه چون آیینه پاک
گنج ها داری تو در این آب و خاک
تا جهانی خیره بر فرهنگ توست
گر به پاسش دل نبندی ننگ توست
ترویج عشق آن هم به شیوه غربی و عادی جلوه دادن آن خود از محرمات است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار