بازدید 10406
خبر تکذیب شده فرماندار ری تأیید شد؛

بی اطلاعی از سرنوشت ۶ کودک مفقود شده در مزارع اطراف ری

اواخر هفته گذشته خبری در مورد تخریب خانه چند ده مهاجر پاکستانی پیرامون شهر ری توسط مأموران نیروی انتظامی منتشر شد که گفته می‌شد در جریان آن هفت کودک مهاجر نیز مفقود شده اند؛ هرچند فرماندار شهرستان ری، صبح روز شنبه ضمن تکذیب خبر مفقود شدن چند کودک، از قانونی و متعارف بودن اقدامات صورت گرفته گفت، ولی بررسی‌های بیشتر در این رابطه سخنان آقای فرماندار را نقض می‌کند.
کد خبر: ۸۲۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 04 August 2018
بی اطلاعی از سرنوشت ۶ کودک مفقود شده در مزارع اطراف ریاواخر هفته گذشته خبری در مورد تخریب خانه چند ده مهاجر پاکستانی پیرامون شهر ری توسط مأموران نیروی انتظامی منتشر شد که گفته می‌شد در جریان آن هفت کودک مهاجر نیز مفقود شده اند؛ هرچند فرماندار شهرستان ری، صبح روز شنبه ضمن تکذیب خبر مفقود شدن چند کودک، از قانونی و متعارف بودن اقدامات صورت گرفته گفت، ولی بررسی‌های بیشتر در این رابطه سخنان آقای فرماندار را نقض می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ تخریب خانه چند ده مهاجر پاکستانی در اطراف تهران توسط نیروی انتظامی؛ این خلاصه‌ای کوتاه از یک اتفاق تلخ است که چند روزی است در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خبری دست به دست می‌شود؛ خبری باورنکردنی که به آن چند تصویر از خانه‌های ویران شده سنجاق شده تا به نوعی عمق فاجعه را به خوبی ترسیم کند.

اواخر هفته گذشته برخی نهاد‌های خیریه و انجمن‌های حمایت از کودکان با انتشار خبر تخریب خانه چند مهاجر در جنوب شهر ری، (منطقه قوچ حصار) از رویدادی پرده برداشتند که گفته می‌شود، در جریان آن نه تنها خانه و کاشانه چند ده مهاجر پاکستانی ویران شد، بلکه به دنبال فرار چند کودک اکنون دیگری از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

این خبر را برای اولین جمعیت دانشجویی ـ مردمی امام علی (ع) مطرح کرد و در این باره نوشت: در سحرگاه دهم مرداد ماه سال جاری، مأمورین نیروی انتظامی بنا به دستور وزارت کشور، ناگهانی و بدون اخطار قبلی مبنی بر خروج این افراد از کشور، اقدام به تخریب خانه‌های عده‌ای از مهاجرین پاکستانی ساکن در اطراف تهران کرده و علاوه بر دستگیری تعداد زیادی از آن‌ها اموال و وسایل زندگی ایشان را نیز ضبط و هر آنچه باقی مانده را تخریب کردند.

در ادامه گزارش این جمعیت آمده بود: این افراد به طور میانگین از سی سال گذشته و غیرمجاز به ایران مهاجرت کرده و در این سال‌ها به عنوان نیروی کار ارزان و بدون هیچ تسهیلاتی در زمین‌های کشاورزی اطراف شهر ری و کهریزک مشغول به کار بوده‌اند و در بدترین وضعیت بهداشتی و معیشتی روزگار گذرانده‌اند. کودکان این مهاجرین نیز از حق تحصیل، فارغ از مهاجر قانونی یا غیرقانونی بودن، که متعلق به همه‌ی کودکان است، محروم بوده‌اند.

با انتشار گسترده خبر مذکور و متأثر شدن افکار عمومی از این حادثه، صبح روز شنبه هدایت الله جمالی پور، فرماندار ویژه شهرستان ری ضمن تکذیب مفقود شدن ۷ کودک در جریان این حادثه به «ایرنا»، گفت: طرح جمع آوری این اتباع برخلاف گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌ها اعلام شده در روز و توسط مأموران نیروی انتظامی با هماهنگی اداره کل اتباع خارجی استانداری، بخشداری کهریزک و مسئولان حوزه اتباع فرمانداری در راستای اجرای قانون و با اطلاع رسانی قبلی انجام شد.

جمالی پور در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها که مدعی شده بودند شبانه و بدون اطلاع کپر‌های این اتباع خراب شده است گفت: چطور ممکن است وقتی فردی جایی باشد برای تخریب آنجا اقدام شود، یعنی جان انسان‌ها حتی اتباع غیرمجاز اهمیتی ندارد که چنین واکنش‌های رسانه‌ای را شاهدیم؟

وی تأکید کرد: وسایل قابل حمل این اتباع توسط آن‌ها حمل و کالا‌های حجیم هم بسته بندی و طبق صورتجلسه در مرز به این اتباع تحویل داده شد.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: این طرح در کمال تکریم، احترام و رعایت جوانب انسانی و اخلاقی انجام شده است و به هیچ یک از وسایل اتباع صدمه‌ای وارد نشد.

وی فضاسازی رسانه‌ای در خصوص برخورد نیروی انتظامی با این اتباع را غیراخلاقی و به دور از انصاف و برخلاف منافع ملی دانست و از افراد و رسانه‌ها خواست از انتشار اخبار غیر واقعی و بی اساس بپرهیزند و به منافع ملی توجه کنند.

هرچند سخنان فرماندار ویژه شهرستان ری، کلیت جمع آوری مهاجران ساکن در جنوب شهر ری و منطقه قوچ حصار را تکذیب نکرد، سه موضوع مهم انتشار یافته در متن خبر اولیه توسط وی رد شد.

جمالی پور نه تنها مفقود شدن ۷ کودک در جریان این اتفاق را تکذیب بلکه تأکید کرد که مراجعه مأموران نیروی انتظامی به محل سکونت مهاجران در روز و در کمال تکریم و احترام صورت گرفته است.

این مواضع اتخاذ شده از سوی فرماندار شهرستان ری در حالی است، که بررسی میدانی تعدادی از خبرنگاران و نیز فعالان حقوق کودک که پس از تخریب خانه مهاجران به منطقه مراجعه کرده اند، روایت دیگری از ماجرا به دست می‌دهد.

سام بور بور، یکی از فعالین انجمن دیده بان حقوق کودک ـ که شخصاً از منطقه مورد اشاره دیدن کرده است ـ در رابطه با جزئیات ورود نیروی انتظامی و فرمانداری به مسأله و اقدام آن‌ها برای جمع آوری این مهاجران گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که این مهاجران بعضاً بیش از سی سال است در منطقه ساکن هستند و بسیاری از آن‌ها اساساً در ایران متولد شده اند، اما به رغم سال‌ها زندگی در ایران، کم‌ترین حقوق شهروندی نیز ندارند.

بوربور در واکنش به سخن فرماندار که اقدام شبانه را تکذیب کرده است، گفت: سخن فرماندار از یک بعد درست و از بعد دیگر غلط است، زیرا مأموران نیروی انتظامی از ساعت ۴ بامداد و با هدف دسترسی به همه مهاجران به مزارع وارد شدند و چون آلونک‌های مهاجران پراکنده است، این عملیات تا اوایل صبح ادامه داشته است.

این فعال حقوق کودک همچنین با اشاره به اینکه به دلیل فاصله داشتن آلونک‌ها از یکدیگر، مأموران موفق به جمع آوری همه مهاجران نشدند، ادامه داد: هنگامی که نیروی انتظامی به مزارع ورود می‌کند، ساکنان آلونک‌هایی که از مأموران فاصله داشتند، فرار می‌کنند و من شخصاً مادری را دیدم که می‌گفت: نزدیک ده ساعت در میان ساقه‌های بلال مخفی شده بودم.

محمد جواد ذوالفقاریان، مدیر مدرسه خیریه مهر آسمان؛ مدرسه‌ای که کودکان مهاجر در آن تحصیل می‌کنند، در رابطه با مفقود شدن کودکان به «تابناک»، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، به رغم تکذیب فرماندار شهرستان ری، در روز‌های اولیه حادثه ۷ کودک خردسال که نام ۶ تن از آن‌ها در اختیار ماست (معصومه ۶ ساله، محسن ۴ ساله، موسی ۵ ساله، عیسی ۵ ساله، خاتون ۶ ساله و شهنواز ۱۱ ساله) ناپدید شدند.

ذوالفقاریان با اشاره به اینکه دو روز بعد از حادثه شهنواز پیدا شد، در مورد چرایی تکذیب فرماندار در این رابطه گفت: وقتی مأموران نیروی انتظامی وارد آلونک‌ها می‌شوند و مهاجران را دستگیر می‌کنند از اعضای خانواده‌ها می‌پرسند که آیا فرزند دیگری دارید یا خیر؟ خانواده‌های دستگیر شده نیز با هدف دستگیر نشدن فرزندانشان جواب منفی می‌دهند که همین استعلام مبنای سخنان فرماندار می‌شود. اما مهاجران پس از گذشت چند روز، رد و نشانی از ۶ کودک گم شده خود ندارند و به شدت نگران این مسأله هستند.

بنا بر موارد اشاره شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در جریان اقدام اخیر فرمانداری شهرستان ری و مأموران نیروی انتظامی خسارات‌ فراوانی به این مهاجران وارد شده که شاید مهم‌ترین بخش آن مفقود شدن ۶ کودک در شرایط کنونی باشد.

با این تفاسیر انتظار می‌رود، نهاد‌های نظارتی به این مسأله به شکل جدی ورود کنند و با پیگیری‌های خود ضمن اطلاع از ابعاد دقیق ماجرا، آن را برای تنویر افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۳
مردم ایران بشر نیستند مهاجرا که جای خود دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
دست همه مسئولین درد نکنه.
ممنون که روند مظلوم کشی رو تسریع می کنن
واقعا انسان اگه از شرم این فاجعه بمیره نبایستی تعجب کرد.
به به هر دم از این باغ خبری می رسد . تابناک جان اخر کار دستت می دهند این مدیران . راستی تقسیم غنایم نیز بین مسولین اجرای این طرح که نتیجه اش ترس استرس اضطراب بدبختها بود صورت گرفته یا نه .
خوب کاری کردند دستشون درد نکنه
همه ی اینا متکدی و در باندهای تکدی گری و خلاف هستند
همین شماها وقتی برخورد نمیشه مقاله میزنید چرا اینارو بیرون نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
ببینم خودت از مغولستان اومدی ایران
سلام
با تشکر از فرمانداری و نیروی انتظامی
با توجه به تبعات مخرب و زیانبار فرهنگی و اجتماعی و امنیتی و اقتصادی و اموزشی و ... مهاجرت های بی رویه و غیر اصولی و بدون برنامه و هماهنگی با وزارت کشور بر اساس نیاز کشور و منطقه مهاجر پذیر به تخصص و تجارب افراد مهاجر چه از داخل کشور و چه از خارج کشور و اتباع بیگانه ، ساماندهی مهاجرت های خود جوش و جابجایی بی رویه بدلایل مختلف در شهر ها و بخصوص حاشیه نشینی در شهر ها و مراکز استانها و پایتخت حتما بایستی بدرستی و با مطالعه و حضور متخصصین بهداشت و درمان و روانشناسان و ... و رعایت اصول اخلاقی و انسانی با جدیت دنبال شود و به قشر محروم و فقیر و کارگران و کودکان کار و متکدیان و معتادین وسارقین و . .. رسیدگی شود و اتباع خاجی به کشور خودشان بر گردانده شوند و هم وطنان در منطقه خودشان با ارامش سکنی داده شوند و زمینه اشتغال و کار و تولید و کسب در امد در کمپ ها و یا دهکده های تولید ی با تشکیل ستادی واحد و مسول با حمایت و همکاری و هماهنگی نهاد ها و وزارت خانه ها و سازمان های مرتبط وزارت کار و تعاون و و رفاه و شهرداری ها و فرمانداری ها و بهزیستی و تحت نظر و قابل ارزیابی فراهم شود.
این مسئله قابل حل و انجام است و باعث کاهش هزینه ها و پیامد های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و ... شده و چه بسا با مدیریت صحیح و استفاده مناسب از سرمایه نیروی انسانی به بهره وری و تولید هم منجر خواهد شد .
نام اين روستا گلحصار بوده كه به اشتباه نام قديم آن قوچ حصار ثبت گرديده است ضمنأ مهاجران غير قانوني در اين منطقه بسيار وجود دارند و هيچ برخوردي با آنها نمي شود.
این کمک به مطلومین دنیا بود .بدبختر از پاکستانی های مهاجر دیگه نداریم.حتما مظلومین عالم فقط ...
اینکه قانون گذاران در جهت اصلاح قانون و عدم اعطای تابعیت به کودک متولد شده در کشورمان اقدامی نمیکنند جای تاسف است.
جالب اینکه دیوار حاشا برای مسیولین محترم خیلی بلنده اولین اقدام انکاره فقط من میخوام بدونم ایا انکار و کاشا کردن تو موارد شرعی حکم دروغ را دارد یا خیر؟
با اتباع خارجي بايد مطابق قانون برخورد شود
چرا اينقدر احساساتي خبر رو نشر ميدين؟ در ايران ايراني الويت زندگي و كار دارد
خداوکیلی اگر توی غرب این کار انجام میشد روزی هزار بار مسئولین ما جامه نمی دریدند و سر به بیابان نمیگذاشتن؟صدا وسیما که الی ماشاالله
.حالا تو این اوضاع و احوال داغون مملکت کم مونده پاکستان هم برامون چاقو تیز کنه.
من به عنوان یک ایرانی از خانواده های این عزیزان به به جای توجیه عذرخواهی می کنم و امید وارم هرچه زودتر کودکانشان پیدا شود چه می شود کرد باید سوخت و ساخت‌
شرممان باشد. شرممان باشد که آدميت را فراموش کرده ایم.
تابی جون خیلی وقته یه خبر شاد نشنیدیم ،البته تو مقصر نیستی ها ،کاش شرایط یه جور دیگه ایی بود
ایوای بر شما که با دهها سال تکذیب حقیقت به نام مصلحت

بر خرمن این ملت اتش زدید.
هر چی گداست از همه دنیا جمع می شوند اینجا !! مگر خودشان مملکت ندارند ؟
سیستم کار مسعولین شده
شایعه
تکذبب
تصویب
لابد سرنخی از اختلاسهای کلان پیدا کرده بودند.کاش عکسهاش را میذاشتید
مملکت شده حیاط خلوت هر چی بدبخت بیچاره افغانی و پاکستانی و عراقی و ........
همه باید به زور هم شده برگردند به کشورشون خودمون به اندازه کافی فقیر داریم هرکی می خواد کمک کنه به هموطن خودمون کمک کنه
به خدا خجالت داره.اینا هرچی باشن بالاخره انسان که هستن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار