بازدید 3814

ارزشیابی توصیفی شیوه‌ای ناکارآمد در مدارس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از اهداف ارزشیابی توصیفی حذف کنکور و هدایت بیشتر دانش‌آموزان به سمت مهارت‌های فنی‌ است، گفت: آموزش وپرورش به آزمایشگاهی برای کسب تجربه تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۶۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 23 January 2018

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت ارزشیابی توصیفی در کشور، گفت: بنا بر تحقیقات کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارزشیابی توصیفی با شیوه امروزی ناکارآمد بوده و به اهداف پیش‌بینی شده دست نیافته است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اهداف ارزشیابی توصیفی مانند شکوفایی استعدادها، رشد خلاقیت و مشخص شدن علائق دانش‌آموزان و... در سیستم آموزشی کشور محقق نشده است؛ با اجرای درست ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان می‌توانند دانش نظری را به صورت عملی به کار ببرند.

وی بیان کرد: آشنا نبودن معلمان با نحوه اجرا ارزشیابی توصیفی، همگون و هم‌سان عمل نکردن معلمان از عواملی است که از اجرای درست این نوع ارزشیابی جلوگیری می‌کند؛ تعیین سطح دانش‌آموزان در این نوع ارزشیابی در تمام مدارس با معیار مشخصی انجام نمی‌گیرد به طور مثال نتیجه امتحانات دانش‌آموزی در یک مدرسه قابل قبول و در مدرسه دیگر عالی ارزیابی می‌شود که این خود نشانی بر عدم هماهنگی مدارس است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مدارس غیردولتی این وضعیت بحرانی‌تر است چرا که این مدارس درصدد جذب دانش‌آموز بیشتر هستند و به همین دلیل دانش‌آموزان را با هر کیفیتی جذب می‌کنند حتی اگر این دانش‌آموز سطح پایینی در آموزش داشته باشد برای رضایت والدین نتیجه امتحانات را عالی رد می‌کنند.

ابطحی در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف ارزشیابی توصیفی حذف کنکور و هدایت بیشتر دانش‌آموزان به سمت مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای است که متاسفانه محقق نشد؛ دانش‌آموزانی که به مقاطع متوسطه وارد می شوند ابتدایی‌ترین مفاهیم ریاضی و ادبیات را نمی دانند و این نتیجه اجرای غلط ارزشیابی توصیفی است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درباره ارزشیابی توصیفی به درستی به خانواده‌ها توضیحات لازم ارائه نشده است، ادامه داد: متاسفانه آموزش و پرورش به آزمایشگاهی برای کسب تجربه و ارزیابی تئوری های مسئولان تبدیل شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان افزود: وزارت آموزش و پرورش ناموفق بودن ارزشیابی توصیفی را قبول دارد و با ایجاد تغییراتی به دنبال بهبود کیفیت این نوع ارزشیابی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل