بازدید 20979

تصویب قطعنامه قدس در مجمع‌عمومی سازمان‌ ملل با وجود تهدید بی‌سابقه آمریکا

دولت آمریکا در اقدامی عجیب پس از شکست در مجمع عمومی سازمان ملل ـ که چالشی جدی برای میزان نفوذ آمریکا در جامعه جهانی قلمداد می‌شود ـ در راستای تحت الشعاع قرار دادن این شکست دیپلماتیک، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد. ظریف در توییتی تأکید نمود: «یک نه قاطع جهانی به خواسته‌های قلدرمآبانه رژیم ترامپ»؛ توییتی که انعکاس وسیعی در رسانه‌های بین المللی داشت.
کد خبر: ۷۵۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳ 21 December 2017

با وجود تهدیدهای بی‌سابقه رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر قطع کمک‌های مالی ایالات متحده به کشورهایی که به قطعنامه وضعیت قدس رأی مثبت بدهند، جامعه جهانی به حاکمیت آمریکا نه گفت و اقدام غیرقانونی ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را رد کرد؛ رویدادی که با بازتاب گسترده‌ای مواجه شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه دونالد ترامپ، دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را صادر کرد و در اقدامی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و خواسته متحدان اروپایی‌اش، موضعی خصمانه علیه خواست جهانی گرفت و کوشید این عمل را به متحدانش تحمیل کند، کشورهای قدرتمند جهان از جمله مجموعه اتحادیه اروپا با ترامپ مخالفت کردند و تاکید کردند که بیت المقدس را به رسمیت نمی‌شناسند.

با توجه به آنکه آمریکا هرگونه قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را در شورای امنیت سازمان ملل وتو می‌کند و تلاش اخیر مصر نیز با رأی منفی و وتو نیکی هیلی نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل بی‌نتیجه ماند، شماری از کشورها درصدد برآمدند در مجمع عمومی سازمان ملل و با تکیه بر پشتوانه رأی همه اعضای سازمان ملل که امکان وتو آن وجود ندارد، قطعنامه‌ای را دربار وضعیت قدس تنظیم و به رای بگذارند که با واکنش تند دولتمردان آمریکا مواجه شد.

تصویب قطعنامه قدس در مجمع‌عمومی سازمان‌ ملل با وجود تهدید بی‌سابقه آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد، کمک مالی واشنگتن به کشورهایی که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص قدس رأی مثبت دهند، قطع خواهد شد. ترامپ در این تهدید بی‌سابقه گفته بود:‌ «برخی کشورها صدها میلیون دلار و حتی میلیاردها دلار می‌گیرند و در عین حال علیه ما رأی می‌دهند. ما این رأی‌ها را رصد می‌کنیم. بگذارید آنها علیه ما رأی دهند. در این صورت مبلغ زیادی در جیبمان می‌ماند. اهمیتی نمی‌دهیم.» و نیکی هیلی نماینده ترامپ در سازمان ملل نیز در همین راستا گفته بود که نام کشورهایی که به این قطعنامه رأی دهند، یادداشت می‌کند و فراموش نخواهد کرد.

با وجود این، مجمع عمومی سازمان ملل امروز (پنجشنبه) برای بررسی تصمیم آمریکا در اعلام قدس به پایتختی رژیم‌ صهیونیستی جلسه اضطراری تشکیل داد و با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند. ۹ عضو سازمان ملل که به پیش‌نویس قطعنامه قدس رأی مخالف دادند، عبارتند از گواتمالا، هندوراس، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، میکرونزی، جزیره ناورو، جزیره پائولو، توگو و آمریکا.

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین در این مجمع اظهار داشت: «قدس کلید جنگ و صلح در منطقه خاورمیانه است. آمریکا پس از این تصمیم دیگر جایگاه میانجی‌گری را نمی‌تواند در مذاکرات صلح داشته باشد. وتوی آمریکا ما را هرگز تسلیم نخواهد کرد. جامعه بین المللی امروز در آزمون بی سابقه‌ای در خصوص تحولات مربوط به قدس قرار دارد. کسی که صلح را انتخاب می کند باید دست از استعمارگری بردارد.»

تصویب قطعنامه قدس در مجمع‌عمومی سازمان‌ ملل با وجود تهدید بی‌سابقه آمریکا

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت: «رأی دادن علیه تصمیم ترامپ مهم است، برای اینکه فلسطینیان بدانند در مبارزه با اسرائیل تنها نیستند. تصمیم ترامپ درباره قدس در تضاد با قوانین بین‌المللی است. تصمیم یک‌جانبه آمریکا بافت اجتماعی شهر قدس را تهدید می کند. اگر کسی تصور کند، می تواند آرای اعضا را بخرد در خطاست. ما از هیچ تهدیدی نمی‌ترسیم.»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت: «آمریکا بزرگترین تأمین کننده بودجه سازمان ملل متحد است. سازمان ملل متحد مکان و محلی برای دشمنی با اسرائیل شده است. تصمیم ترامپ درباره قدس بازتاب اراده و خواست مردم آمریکا است. ما سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهیم کرد و هیچ کسی ما را از این تصمیم منع نخواهد کرد.»

پس از تصویب این قطعنامه، محمدجواد ظریف در توییتی تأکید کرد: «یک نه قاطع جهانی به خواسته‌های قلدرمآبانه رژیم ترامپ»؛ توییتی که انعکاس وسیعی در رسانه‌های بین المللی داشت.

دولت آمریکا در اقدامی عجیب پس از شکست در مجمع عمومی سازمان ملل که چالشی جدی برای میزان نفوذ آمریکا در جامعه جهانی قلمداد می‌شود، در راستای تحت الشعاع قرار دادن این شکست دیپلماتیک، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد. دولت آمریکا در این بیانیه تبلیغاتی آورده است: «از شورای امنیت می‌خواهیم ایران را بابت نقض مکرر و آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت پاسخگو کند.»

کاخ سفید در بخش دیگر این بیانیه با طرح دوباره اتهام ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده به ریاض از جمله موشک اخیر که کاخ یمامه ریاض را هدف قرار داد، از رفتار عربستان در یمن تقدیر کرده و آورده است: «از تصمیم عربستان درباره بازگشایی بندر یمنی الحدیده برای ورود کالاهای بشردوستانه و تجاری استقبال می‌کنیم!»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۲
اون ۳۵ تایی که رای ندادن مثل کانادا، آرژانتین، استرالیا، مجارستان، لهستان، فیلیپین و مکزیک نظرشون چیه؟ به جمه بندی نرسیدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
همین استرالیا که به خاطر حقوق بشر تو کشورهایی مثل ایران کلی سروصدا می کنند موقع همچین قطع نامه ای به نفع مردم مظلوم فلسطین خفه شدن علاوه بر این وحشیانه ترین رفتار روبا مهاجران غیر قانونی به استرالیا دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
بوسنی و هرزگوین مگه مسلمون نیستن؟ چرا ممتنع دادن؟
لابد عربستان می خواد جای آمریکا رو بعنوان میانجی بگیره .
با توجه به نتیجه . کشورایی که به نفع امریکا رای دادن رو بنویسه راخت تره
ترامپ ابروی آمریکا برده کشورهای که رای منفی دادن در کنار آمریکا قد یه شهرستان صد هزار نفری هم نیستن
خانوم معلم اسما رو مینویسه میده به آقای مدیر
سینه چاکان ترامپ بگن حالا کی منزویه؟ کسی که فقط 9 تا رای (یکی اش که رای خود آمریکاست) همسو با خودش داره؟؟؟
ما میبایست از جامعه جهانی جلوتر نباشیم.
"نه قاطع جهانی به خواسته‌های قلدرمآبانه رژیم ترامپ"!
رژیم آمریکا جناب ظریف نه رژیم ترامپ، اینها از هم جدا نیستند
با توجه به مقبولیت بخش شرقی اورشلیم به فلسطینیان توسط جامعه جهانی دولت های اسلامی باید درمورددولتهائی که سفارتخانه خود را به اورشلیم شرقی منتقل میکنند تصمیمات مقتضی از هم اکنون اتخاذ وبه اطلاع انها برسانند تا زمان اجرائی شدن تصمیمات انها دچار بی برنامگی وناهم اهنگی نباشند. ایران کلیه قطعنامه های شورای امنیت را اجرائ کرده وچنانچه در قبل قطعنامه هائی را اجرا نکرده است مورد تنبیه قرار گفته ومسئله در برجام حل وفصل شده است.دولت های زیادی هستند که قطعنامه ها وقطعنامه های بسیار زیادی را اجرا ئی نکرده و هیچ تنبیهی هم در مورد انها اعمال نشده است.من دولت های بسیار زیادی را میشناسم ولی مناسب تر است وزارت امورخارجه با توجه به سابقه ای که دران وزارت خانه موجود است در این مورد اظهار نظر کند.
قدس یکی از راههای ورود به 7آسمانست
با تمام احترام به همه کشورها ولی جالب اینجاست که بین مخالفان (به جز آمریکا که طبیعتا مخالف هست!) یه کشور درست و حسابی پیدا نمیشه!!!
ترامپ عزیز، شما فکر کنم اسامی کشورهایی که منفی دادن رو داشته باشین راخت ترین. زیاد رحمت نکشین. خخخخخ
جالبه عربستان هم از توبره میخوره و هم از آخور
ظریف هنوز فکر می کنه رژیم ترامپ پلیس بده و رژیم اوباما و کری پلیس خوب! امان از ترامپیت!
حالا چه اتفاقی افتاد تحریم شد !!!70 سال پیش فلسطین و تقسیم کرد همین سازمان ملل حالا دوباره روی همان نقشه تقسیم تاکید کرده هیچ اتفاقی نمیوفته
پیام تویتری وزیر خارجه به جز سایت شما هیج جا تابناک نه ببخشید بازتاب نداشت.
ترتمپ مایه ننگ امریکاست ، خیلی کارها ش آشناست، ولی به طور کلی با ظهور چین و قدرت گرفتن روسیه آمریکا دیگر ان امریکای قدیم نیست.
نیکی هیلی یک هندی تبار است و پدرش مهاجر بوده بنابراین سعی می کند که این نقطه ضعف خودش (ازدید آمریکایی های نفهم ) را با تندروی بپوشاند.
انشاالله این دیوانه ، آمریکا و هیمنه پوشالی این غول شیطانی را به خاک ذلت خواهد کشاند ! عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ! به وضع و رفتار آمریکا و طفل نامشروعش یعنی رژیم صهیونیستی که دقت میکنی واقعا فلاکت و درماندگی هر دو را میشود بوضوح دید ! آویزان شدن آمریکا به سعودیهای بی ابرو و حمایتهای بچه گانه گاه و بیگاه و دیوانه وار از غلطها و جنایات سعودی در منطقه نشانه اوج ضعف و استیصال آمریکاست هوکهای چپ و راستی که در منطقه از سوی ایران خورده حسابی این گاو وحشی را گیج کرده انشاالله بزودی شاهد فرو پاشی شیطان اکبر و اذناب اون در منطقه باشیم ما خدا را داریم و تا با خدا هستیم قدرتمندیم .
با این همه اهن و تلپ فقط 9 تا
خدایی دوستای ما بیشترن(؛؛
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار