بازدید 3012

افزایش قیمت نفت به بالاترین حد خود در دو سال و نیم گذشته

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۶۹ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه ی این محصول به دلیل توقف صادرات از لوله های نفتی فورتیس در دریای شمال عنوان شده است. همچنین، اجرای قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک بر کاهش قیمت ها تاثیر داشته است
کد خبر: ۷۵۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴ 12 December 2017

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۶۹ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه ی این محصول به دلیل توقف صادرات از لوله های نفتی فورتیس در دریای شمال عنوان شده است. همچنین، اجرای قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک بر کاهش قیمت ها تاثیر داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۶۳ سنت (۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۳۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۹ سنت افزایش (۰.۷ درصد) بشکه ای ۵۸.۳۸ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در اوایل روز جاری بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی بی سابقه بوده است. همچنین، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از ماه می سال ۲۰۱۵ به طور بی سابقه ای بیش از ۷ دلار افزایش یافته است.

به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت، با انتشار اخبار مربوط به ترک خوردگی لوله های صادرات نفت فورتیس بریتانیا در دریای شمال و در نتیجه ی آن توقف صادرات نفت برای چند هفته، قیمت نفت خام برنت به شدت افزایش یافته است. این تحلیلگر اذعان داشته است که میزان صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود.

همچنین، از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت خام، افزایش تقاضا برای این محصول بوده است. به گفته ی بانک گلدمن ساکس آمریکا، بازار کالاهای اساسی مانند نفت شاهد افزایش تقاضا بوده و میزان موجودی این کالاها به شدت رو به کاهش است.

افزون بر این، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و کشورهای هم پیمان این نهاد بر افزایش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. میزان تولید نفت توسط اوپک در ماه نوامبر، کمترین مقدار عرضه ی نفت در بازار از ماه می سال جاری تا کنون توسط این نهاد بوده است.

باید خاطر نشان سازیم که در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد. گفته می شود که روسیه برای متعادل سازی بودجه ی خود نیاز به کم بودن قیمت نفت دارد. از سویی دیگر، عربستان سعودی با قراردادن سهام شرکت آرامکو در بازار بورس در سال آینده از بالا رفتن قیمت نفت بسیار سود خواهد برد. این در حالی است که وزیر نفت کویت اعلام کرده است که که اعضای اوپک و هم پیمانان این نهاد قبل از ماه ژوئن سال آینده در خصوص راهبردی مناسب برای خروج از قرارداد کاهش تولید بررسی های خود را آغاز خواهند کرد.

از سویی دیگر، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، تولید روزانه ی نفت آمریکا با افزایشی ۱۵ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶ به مجموع ۹.۷۱ میلیون بشکه رسیده است. این تعداد، به مجموع تولید روزانه ی نفت روسیه و عربستان که از بزرگترین تولید کنندگان نفت هستند نزدیک است. همچنین، این مقدار از تولید نفت از زمان اوایل دهه ی هشتاد میلادی بی سابقه بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی