بازدید 12313

پرونده دزدان دریایی سومالی در دادگاه کیفری

کد خبر: ۷۴۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 01 November 2017
۲ سال پس از ماجرای عجیبی که در جریان آن ملوانان ربوده شده ایرانی در سومالی توانستند ۴ دزد دریایی را به اسارت درآورده و از چنگ آنها بگریزند پرونده دزدان دریایی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

به گزارش همشهري، اوايل سال 94يك كشتي ايراني با 21ملوان بندر كنارك در استان سيستان و بلوچستان را به قصد ماهيگيري ترك كرد. مقصد اين كشتي آب‌هاي آزاد حوالي سومالي بود.

 قرار بود اين كشتي در سفري چند هفته‌اي ماهي صيد كند اما هنوز چند روز بيشتر از رسيدن كشتي به حوالي سومالي نمي‌گذشت كه دزدان دريايي سومالي كشتي را محاصره كردند. دزدان دريايي با تسخير كشتي ايراني ملوانان را به اسارت گرفتند.

دزدان دريايي در وضعيت سختي از ملوانان نگهداري و آنان را شكنجه مي‌كردند. آنها مدتي بعد در تماس با خانواده‌هاي ملوانان براي آزادي آنها باج خواهي كردند.

 در اين ميان 4ملوان توانستند آزاد شوند اما 17ملوان ديگر همچنان در اختيار دزدان دريايي قرار داشتند و آنها را در 2گروه 13و 4نفره نگهداري مي‌كردند.

 آنها اعلام كرده بودند كه براي آزادي ملوانان 800هزار دلار مي‌خواهند اما وقتي مذاكرات با آنان ادامه يافت آنها به دريافت 300هزار دلار رضايت دادند و قرار شد ملوانان دربند به‌زودي آزاد شوند.

در شرايطي كه تلاش‌ها براي مبادله پول با ملوانان در بند ادامه داشت يكي از ملوانان به طرز عجيبي توانست از اسارتگاه دزدان دريايي فرار كند و همين موضوع باعث بهم خوردن توافق براي آزادي ملوانان شد.

 در اين شرايط اسارت ملوانان طولاني شد و در اين مدت 2نفر از آنها به‌دليل شرايط سخت و بيماري جان خود را از دست دادند. با اينكه زنده بودن 11نفر از ملوانان محرز بود اما مدت‌ها بود كه هيچ‌كس از 4نفر از آنان اطلاعي نداشت و سرنوشت‌شان در هاله‌اي از ابهام قرار داشت.

ربودن دومين كشتي
مدتي از اين ماجرا مي‌گذشت و تلاش‌ها براي آزادي ملوانان در بند به جايي نرسيده بود تا اينكه دزدان دريايي اين بار يك لنج ماهيگيري را به اسارت خود درآوردند.

 اين لنج با 17ملوان ساحل بندركنارك را ترك كرد تا براي صيد ماهي راهي آب‌هاي آزاد شود اما دزدان دريايي آنها را به اسارت درآوردند.

 مردان مسلح كه همگي اهل سومالي بودند با تهديد اسلحه وارد لنج ايراني شدند و اين شناور را به همراه ملوانان آن ربودند.

 آنها سپس لنج ايراني را به محلي در نزديكي سواحل اين كشور منتقل كردند و در آنجا گروگان گرفتند.

فرار به سوي آزادي
اسارت ملوانان لنج جابر چند‌ماه طول كشيد. آنها در همان لنج و در سواحل سومالي نگهداري مي‌شدند و چند دزد دريايي مأمور نگهداري آنها بودند اما ملوانان ايراني كه از قبل نقشه فرار كشيده بودند 4دزد دريايي را كه از آنان مراقبت مي‌كردند غافلگير كردند. 

طبق نقشه هر يك از ملوانان با يكي از دزدان دريايي درگير شدند و درحالي‌كه به‌دليل شرايط آب و هوايي سلاح‌هاي دزدان مثل كلاشينكف و آرپي جي هم از كار افتاده بود ملوانان توانستند دست و پاي دزدان دريايي را بسته و دوباره كنترل كشتي را به‌دست گيرند.

آنها از همان لحظه به سوي آب‌هاي كشورمان حركت كردند. هرچند ساعتي بعد از اين ماجرا ساير دزدان دريايي با استفاده از قايق‌هاي تندرو تلاش كردند به تعقيب لنج ايراني بپردازند اما يك كشتي اروپايي به كمك سرنشينان لنج آمد و مانع حمله دوباره دزدان دريايي شد. در اين شرايط لنج ربوده شده بعد از چند‌ماه اسارت به آب‌هاي كشورمان بازگشت.

دزدان دريايي در دادگاه
حالا با گذشت قريب به 2سال از اين ماجرا دادگستري استان سيستان و بلوچستان پرونده 4دزد دريايي را به دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده و قرار است دزدان دريايي به‌زودي در شعبه هشتم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي حسين اصغرزاده و با حضور قاضي توكلي محاكمه شوند. 

در همين حال قاضي اصغرزاده به همشهري گفت: عنوان اتهام 4دزد دريايي در كيفرخواست مشاركت در آدم ربايي مسلحانه و سرقت مسلحانه عنوان شده و قرار است به‌زودي وقت رسيدگي به اين پرونده تعيين شود. 

وي ادامه داد: طبق مقررات بايد براي متهمان وكيل و براي تحقيق از آنها مترجم رسمي تعيين شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار