بازدید 55956

افزایش ازدواج دختران با پسران کوچکتر از خود

اين که دختران بهتر است در زمان ازدواج کوچکتر باشند حرف نادرستي نيست. همسن بودن هم در صورتي که بيشتر از لحاظ فرهنگي – اجتماعي و تحصيلي با هم به نتيجه رسيده باشند مشکل آفرين نيست.
کد خبر: ۷۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵ 10 November 2009
شبکه ايران: ازدواج دختران و زنان با پسران کوچکتر از خودشان پديده‌اي است که اخيرا در مورد آن مي‌شنويم. ازدواج‌هاي عجيب و غريب که دختر 10 تا 20 سال از شريک زندگيش بزرگتر است. اما در فرهنگ و برداشت‌هاي عامه مردم زماني پسري جوان حاضر مي‌شود با زني که از خودش بزرگتر است ازدواج کند که يا انگيزه‌هاي اقتصادي در ميان باشد و يا ارتباط عاطفي بين اين دو نفر برقرار شده باشد که با وجود اين اختلاف سني فاحش تصميم به ازدواج گرفته‌اند.

کارشناسان جامعه شناسي ازدواج پسران با زنان بزرگتر از خود را يک معضل اجتماعي- فرهنگي مي‌دانند و مي‌گويند: اين که دختران بهتر است در زمان ازدواج کوچکتر باشند حرف نادرستي نيست. همسن بودن هم در صورتي که بيشتر از لحاظ فرهنگي – اجتماعي و تحصيلي با هم به نتيجه رسيده باشند مشکل آفرين نيست. اما اختلاف سن 10 تا 20 سال يک پديده اجتماعي است که راهکار مقابله با آن فرهنگ‌سازي است.

به گفته آنان زنان و مردان با اين اختلاف سني از نظر جسماني با هم هماهنگ نيستند پس وقتي مردان همسراني 10 تا 20 سال بزرگتر مي‌گيرند بعد از مدت کوتاهي اين حس و علاقه از يک طرف کمرنگ مي شود. سپس در ادامه مشکلاتي را به وجود مي آورد از طرفي اين زنان براي اينکه بتوانند جوانان را در کنار خود داشته باشند به دليل اينکه اکثرا از شرايط مالي خوبي برخوردارند حاضر به انجام هر هزينه‌اي هستند که اين وضعيت سبب مي شود مردان متوقع و تنبل شوند. چون هر چيزي را اراده کنند بدست مي‌آورند. در صورت بروز مشکل هم، جدايي راهي است که انتخاب مي‌شود و اين يعني افزايش آمار طلاق در ايران و مسايل بعدي آن.

در رابطه با همين موضوع جالب به سراغ يکي از دفاتر معروف ازدواج تهران رفتم و از سردفتر آن پرسيدم در ماه چند مورد از اين گونه ازدواج‌ها به دفترتان مراجعه مي‌شود؟ گفت: "در ماه نميشه گفت ولي سالي 2,3 تا مورد رو داريم که خانم حدود 10 سالي از آقا بزرگتر باشه، اما اين نوع ازدواج يکي دو سالي هست که شايع شده و تا قبل از آن ازاين جور ازدواج‌ها به دفتر ما مراجعه نمي‌شد. اتفاقا امروز يک مورد قبل شما مراجعه کرد. خانم 30 سال داشت و داراي 2 بچه بود که مي‌خواست با پسري 20 ساله ازدواج کنه."

با تعجب پرسيدم شما مي‌دانيد چرا اين پسر 20 ساله حاضر به چنين ازدواجي شده است؟

سردفتر پاسخ داد: "ما ديگه خيلي وارد جزييات نمي‌شيم ولي به‌نظر مي‌رسيد با توجه به وضعيت مالي مناسب خانم، آقا پسر حاضر به چنين ازدواجي شده و گرنه هيچ پسري با اين سن و سال همچين شرايط سخت و عجيبي رو براي ازدواج قبول نمي کنه!"

بعد سردفتر با خنده گفت:" البته بعيد نيست چند ماه ديگه بيان اينجا و طلاقشون رو هم اينجا ثبت کنن !"
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۰
فضولین مگه؟
هردم از این باغ خبری میرسد شما که جوانها را رها کردید و سیاستمداران را چسبیدید خواهشا بگذارید به درد خود بمیرند
حالا بگویید پیغمبر هم بخاطر پول با خدیجه ازدواج کرد و نمی خواست کار کند.
هرجا که میخواهید از اسلام مایه میگذارید
من 24 سال داشتم یک دختری را میخواستم و دختر 23
گفتند سن تو کم هست و حتی حاضر نشدند بروند خواستگاری کار ما بعد از یک سال گره خورد
از شانس ما دختر هم 3 سال بعد ازدواج کرد و دیگه بیشتر نمیتونست منتظر ما بیاستد
تا الان که 35 سال دارم دیگه گزینه ای برای ازدواج پیدا نکردم منظورم این بود که این قدر سنگ اندازی نکنید
به نظر من اینکه دختراز پسر بزرگترباشه خیلی مسخره است حکم مادر رو داره
ببخشيد اين نسل از خانمها كه الان بين 30 تا 40 سال هستند و طبق نظريه شما پسرهاي متناظرشان كه الان بايد 35 تا 45 ساله باشند ولي متاسفانه در جنگ كشته شدند بنظر شما اين گروه از خانمها حق زندگي كردن و مادر شدن ندارند؟؟

وقتی عده ای از پسرها بميرند، توقع دارند عده اي دختر هم تا آخر عمرشان در آرزوي مارد شدن بسوزند چون فرهنگ مسخره ما ميگويد زن بايد حتما از شوهرش كوچكتر باشد؟؟!!

كمي عقل و منطق هم خوب چيزي است. تا كي ميخواهيم راجع به خصوصي ترين جزئيات زندگي مردم تحقيق و تفحص كنيم و برايشان تعيين تكليف كنيم؟؟
اينها همه از بركات ويكتورياست
دلیلش ساده است
وقتی خانمی ۱۰ سال از من بزرگتر باشد مهریه ۱۰۰۰ سکه ای
طلب نمی‌کند.
اولا بهتره بگید ازدواج زنان با پسرهای کوچک از خودشان در ثانی چه با این اوضاع کار و تحصیل وسربازی پسرهای جوان تو این مملکت چیز عجیبی نیست.خود من قصد دارم با دختر خانمی ازدواج کنم که 4 سال از من بزرگتره
من جوانی بیست ساله هستم و قصد دارم با خانمی که الان مادر بزرگ هستند ازدواج کنم. مشکلیه؟ شما به فکر ضربو شتم جوونا باشید فعلا.
ببینید من به روانشناسان برجسته ای مراجعه کردم و همگی گفتند در صورت برقرار بودن سایر شرایط، اینکه دختر تا 2 سال یا 3 سال بزرگتر باشد مشکلی ندارد، خواهشا درست خبر رسانی کنید
فرهنگ مسخره ما نیست همه جای دنیا همینه مخصوصا شرق!
مشکل را باید در موارد زیر جستجو کرد:
1 - کاهش جمعیت خواستگاران واجد شرایط 2 - افزایش جمعیت دختر خانم های متقاضی ازدواج که از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند.
بنده با خانمی ازدواج کردم که یکی بچه داشت و چهار سال ازمن بزرگتر. حدوداً از سال 63 تا بحال داریم با هم زندگی میکنیم مشکل خاصی پیش نیامده است. البته چون دوست داشتیم زندگیمون رو تا بحال مسئله حادی نبوده.
چی بگم والا تا همین 30 .40 سال پیش پسر 20 سالش میشد یه مرد بالغ بود اما حالا 30.28 انگار بالغ میشن 20 ساله هاهم بچه اندو نادون.اینتوریاست بابا جون
اگر اقائی 4 تا زن عقدی و 40 صیغه ای داشته باشه همه هم از خودش 20 -30 یا 40 سال کوچیکتر اشکالی نداره .... معضل اجتماعی هم نیست ... این مسئله شد معضل
حتما می خواید بگید کار دولته ! تابناکه منافق ! این دولت همش گل و بلبل بوده و این ها مشکلاتی هستند که از زمان کارگزاران و اصلاحات باقی موندن :))
به دوست شماره دو باید بگویم چطور ممکن است در جامعه ای که تعداد کثیری از دخترانش که اکثر تحصیل کرده و رده بالا هشتند گزینه ای برای ازدواج ندارید .حتما دختر بیست ساله میخواهید .
البته نه هر دختری. بلکه دختری که بتواند پاسخگوی نیاز های مالی مرد باشد .به این دختر های بیچاره همه جوره ظلم میشود .درضمن به جنگ علت های دیگری مثل مهاجرت و اعتیاد و عوض شدن ناگهانی ارزش هاو معیار های انتخاب مردان را هم اضافه کنید .مثلا این که بیشتر دختران تحصیل کرده هستند ولی مردان بیش از این زن باهوش و باسواد نمیخواهند یک سر به بیمارستان ها بزنید ببینید چند تا خانم متخصص و رزیدنت مجردمیبینید و یک آمار از دانشجویان دکتری بگیرید ببینیدچند درصدشان دخترند .
چه با آب و تاب به اين مسئله از سوي تابناك پرداخته شده است كاش شما كه اين مسائل رو مي نويسيد مشكلات اصلي كه باعث اين امر ميشه از جمله بيكاري و از همه مهمتر آقا توي اين جامعه اي كه اين حضرات ساختن هيچ جواني در هر سطح اگر پشتوانه مالي نداشته باشد نمي تواند وضعيت زندگي خود را بهبود ببخشد و براي اين منظور مجبور به چنين كاري مي شود. اگه شك داريد به حضرات بگيد بيان واقعيت هاي جامعه رو ببينند.
دلتون خوشه ها . اگه از لحاظ ژنتیکی خانومها در سن بالا مشکلی نداشتند چی ؟ اون موقع چی ؟
خیالتون راحت علم ژنتیک انقدر پیشرفت کرده که احتیاجی نیست حرس بخورید شما زیاد نگران نباش و خودت رو ناراحت نکن . کاشت سلولی و نطفه آزمایشگاهی واسه همیناست دیگه !
بعدم یه جوری گفتید زیاد شده گفتم العان آمار 200-300 هزار نفری میدید !
ازدواج با خانمی که 20 سال بزرگتره بهتر از مجردی و بی بند و باریست ولو اینکه منجر به طلاق بشه
man az shoharam bozorgtaram, har do moon ham khoshbakhtim .
اقای دکتر افروز هم که مشاور خانوادکی است و در شبکه قران هر روز یکشنبه برنامه دارد می گفت هیچ اشکالی ندارد که در ازدواج دختران از پسران بزرگتر باشند.
عمر متوسط مردان از زنان کمتر است و با این نوع ازدواج زنان بیوه کمتر میشوند.
اینهمه در باره مسایل محتلف اظهار نظرهای غیر کارشناسانه نکنید. من زوج های خوشبخت زیادی را دور وبر خودم سراغ دارم که زندگی مشترک بسیار موفقی دارند. بر اساس چه تحقیقات علمی انجام شده در ایران می توان درباره تصمیمات گروه زیادی از مردم چنین نا مسو.لانه اظهار نظر کرد؟
آیا اگر همین کلمات ... نویسنده این مقاله باعث ایجاد اختلاف نطر یک زوج جوان و نهایتا طلاق بشود مدیر مسئول سایت پاسخگو هست یا نه؟
عجب بحثی انداختی تابناک!
بنده به عنوان یک جوان 25 ساله از 18 سالگی دنبال ازدواج بودم اما اینقدر دخترا خودشون رو می گیرند که اصلا حاظر به ازدواج نمیشن، واقعا جامعه ما به کدوم سمت پیش میره
مهم اینه که دو طرف فهمیده باشن و بتونن با هم کنار بیان. اگه این کار اشتباه بود حضرت محمد (ص) با زنی که 20 سال از خودش برزگتر بود ازدواج نمی کرد... حضرت فاطمه (س) هم حاصل همین ازدواج بود
فکر کنم حدود 1500 سال پیش هم حضرت محمد ( ص) 15 سال از همسرشان کوچکتر بودند و مشکلی هم پیش نیامد. حال شما از پاپ کاتولیک تر شده اید.
غصه نخورید با طرح اقتصادی دولت دیگر طبقه ی متوسطی در کار نیست همه می شویم یک عده گدا گشنه و...
با سلام... اظهار نظرهایی که درباره این خبر شده از خود خبر سایت تابناک جالبتر و طولانی تر شده است انگار هرکسی حرف دل خودش را بیان میکند
واضحا نويسنده اين مقاله يک مرد بوده.
اگر ميخواهيد از معضلات اجتماعي بنويسيد ، از دهات ايران و مردم فقير ايران بنويسيد که والدين بچه دخترهاي خود را به مردان کهن سال ولي پولدار ميدهند ( در واقع ميفروشند ) و عمري بدبختشان مينمايند و از مردان هوسران بنويسيد که زنان خويش را تا به سن ميگذارند رها کرده و مدل جوانش را ميگيرند.
در اين امريکايي که من زندگي ميکنم بسيارند مردان ايراني که زنان پا به سن گذاشته( ايراني يا خارجي )خويش را در اين کشور ناآشنا رها نموده و به ايران آمده ، زن جوان گرفته و به امريکا باز ميگردند.
خود من زنم يک سرخ پوست امريکايي است و از من سه سال بزرگتر ميباشد.
حدود 20 سال هم هست که با هم هستيم و اشکالي نداريم.
به نظر من ازدواج از هر نوعش که با ملاحظات اقصادي ( يا مدرکي -- مهندسي، دکترايي و غيره ) يا که عشق به خارج رفتن انجام پذيرد مردود ميباشد ، حال چه مرد جوانتر باشد ، چه زن و چه هم سن وسال باشند.
چند تا سوال به نظر شما تو یه ازدواج موفق اولین معیار انتخاب چیه پول با عرضه و توانایی طرف! خوب معلومه طبق فرهنگ احمقانه جاری در جامعه ما پول خوب حالا با این فرهنگ من به عنوان یه دانشجو از یه خانواده متوسط 2 تا راه دارم یا باید واسه ارضا به گناه کشیده بشم یا باید همین که گفتین رو انجام بدم شما بگین یه جوان اول زندگی وقتی هنوز سر کار هم نمیره از کجاش پول بیاره ما باید به کی شنایت کنیم؟؟
از کامنت ها معلومه عده زیادی موضوع رو نفهمیدن. ازدواج با خانم با سن بیشتر نه اشکالی داره نه بده نه زشته نه به کسی مربوطه. اما رواج این پدیده از دید کارشناسان خوش یمن نیست. شاید بخواطر مسائل مالی و تحصیلی و غیره باشد. نمی دانم این نظر قرار داده می شود یا نه اما اینجانب می ترسم که با این اوضاع جوانهای مجرد تا چند سال دیگر جامعه ما از نظز اخلاقی فرو بپاشد. خطر خطر بابا جوانها نمی توانند ازدواج کنند.
پس کار پیامبر که با خدیجه که 20 سال از خودش بزرگتر بود و در ضمن تاجر هم بود ازدواج کرد اشتباه بود.این خانه از پایبست ویران است.
به شما چه ربطی داره اگه هر دو راضی باشند دلیل نداره از کسی اجازه بگیرن...
یاد فیلم صورتی افتادم که بهرام رادان با فاطمه گودرزی به خاطر مال و اموالش ازدواج کرد رقیب عشقیش هم خسرو شکیبایی بود روحش شاد
ولی به نظر من ازدواج با دختر بزرگتر از خود تا یه سنی بیشتر مثلا تا 5 6 سال اشکال نداره ولی 20 سال خداییش زیاده حتی بر عکسشم بده مثلا یه مرد 40 ساله دختر 20 ساله بگیره
در ضمن دختر بزرگتر از پسر با زن بزرگتر از پسر خیلی فرق داره
اون دوستی هم که گفتن 2 علت داره یکیشم افزایش جمعیت دختر خانم های متقاضی ازدواج که از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند به نظر من این علت درست نیست یعنی علت شاید بعضی ازدواج ها باشه ولی علت ازدواج با بزرگتر نیست
چرا برای همه چیز برخی میخواهند قانون و حرف و حدیث بتراشند زن اصلی و اول پیامبر 15 سال از او بزرگتر بود ایا نیاز مالی او را تشویق کرده بود؟
فرهنگ سازی غلط آخر همین نتیجه را دارد هیچ اشکالی ندارد حال که تعداد دخترها ازپسرها بیشتر است بگذارید همه فرصت ازدواج را داشته باشند این جوری بهترازبی بندوباری است.
سر مردم را خوب گرم می کنید این آشی هست که خودتان پختید حالا از ما نظر می پرسید .
اين بحث ها خيلي خوبه، نظرات دوستان خيلي خوب و عالي بود.با اين فرهنگ ما مطمئن باشيد مشكلاتي بين زن و شوهر به وجود خواهد آمد.چون اين فرهنگ درست يا غلط رفته تو خونمون.
با سلام
اولا: پیامبر اسلام چند سال از همسر اول خود کوچک تر بود؟15 سال.و همه می دانیم بر اساس حکمت بود.
ثانیا:از شرع که بالاتر نداریم؟شرع همان را حکم می کند که عقل حکم کند.
ثالثا:ازدواج با اختلاف سنی 3 سال در جامعه امروزی هیچ مشکل ساز نیست
رابعا:بیشتر تحقیق کنید بعد خبر رسانی
تا وقتی مشکلات اجتماعی جامعه حل و فصل نشود ما هر روز شاهد سوژه های جدیدتری نیز خواهیم بود.ازدواج ا زن زرگتر ، اگر در شرایط عادی صورت بگیرد زیاد مهم نیست.این موضوع زمانی ناراحت کننده و معضل اجتماعی محسوب می شود که جوان پسر تحت شرایط خاصی مثل بی پولی،بیکاری، عشق کاذب ناشی از برخی محرومیت ها و عقده های جسمی و روانی و سایر مسائل اجتماعی دست به این کار بزند.وگرنه اگر برای زندگی حتا با دختر بزرگتر عشق و تفاهم میانجی باشند دگر مشکلی نخواهد بود
مشکل ما همینه که کارشناسان مون هنوز هم زاویه درست نگاه به مسائل رو پیدا نگاه نکرده اند. کارشناس عزیز که به دید معضل فرهنگی به این نوع ازدواج ها نگاه می کنید، لطفاً از این زاویه هم نگاه کنید که این پدیده خود معلول چیز دیگری است و آن معضل ازدواج است. وقتی امکان ازدواج برای آقایان فراهم نباشد خانم ها هم با افزایش سن خود نگران مجرد ماندن می شوند. بروید فکری برای این کنید که چه طور شرایط مالی و فرهنگی را برای ازدواج جوانان فراهم کنیم؛ اختلاف در سن به خودی خود هیچ معضلی به وجود نمی آورد.
وقتي در اين جامعه حق انتخاب با اقايانه و در هر سني مي تونن با خانمهاي خيلي كوچكتر از خود ازدواج كنن برعكي اين هم صادقه اگه اين مملكت قانوني مي گذاشت كه مردان 50 سال با دختران 20 سال ازدواج نمي كدردند و هر قشر سني با چند سال تفاوت با هم گروه خودش ازدواج مي كرد شايد اينقدر امار طلاق و خيانتهاي خانوادگي زياد نمي شد چرا كه يك دختر بالغ شرايط اجتماعي رو بهتر درك مي كرد و از بروز خيلي از مسائل و مشكلاتي كه در دادگاها مي ببينيم كمتر اتفاق مر افتاد در هر حال بايد براي اصل قضيه فكري كرد .
خداوند 4500(تقريبا) گونه انسان با طبيعتهاي مختلف آفريده كه هر كدوم سلايق مخصوص به خود را دارا هستند. اين مشكل اجتماع كه ميخواد همه انسانها رو شبيه هم كنه، بيايم تمرين كنيم كه تفاوتها رو درك كنيم..
ازدواجم ازدواجهای قدیم
یه زمانی ازدواج با هم سن هم تابو بود، می بینین که الان پذیرفتینش. اینو هم قبول می کنین فقط زمان می خواد.
من موردی را سراغ دارم که آقایی 50 ساله با وجود چندین بچه بزرگسال با دختری 20 ساله ازدواج کرده این اشکالی نداره (لطفا مسائل را یکطرفه نبینید)
مهم نفس ازدواجه که چیزه خوبی بقیه اش با خداست
من 4 سال از خانوم کوچک ترم و سالهاست مثل دو تا قناری عاشق داریم زندگی می کنیم. مطمئنم اگر با کس دیگه ای ازدواج می کردم اینقدر احساس خوشبختی نمی کردم.
مطمئن باشيد ضررش از دستگاه هاي پارازيت انداز سپاه كمتر نيست
من خودم 9 سال از شوهرم کوچیکترم الان اون 42 سالشه ومن 33 . ولی اون کاراش و رفتارش مثل پیرمردهاست ولی من هنوز حسن میکنم 20 سالمه به نظر من که دختر ها باید با کوچکتر از خودشون ازدواج کنند چون مردها خیلی زودتر از زنان پیر میشوند .
مهم تفاهمه وگرنه سن و سال مهم نیست
من مواردي را مي شناسم كه باتفاوت 10 تا 15 سال ازدواج كرده اند و مشكلي هم نداشتند. پيامبر مگه الگو نيستند؟
وقتی پسری خانه و ماشین و امکانات زندگی نداره - خانواده های دختر هم قبول نمیکنند.
وقتی خاونده پسر هم توان حمایت مالی ندارند.
خوب خانمی که توان مالی داره ، بهتر نیسن به جای همسر دوم مردم متاهل شدن یا یا ...
با یه پسر بی پول و مناسب ازدواج کنه؟
این ها همه ریشه در وضعیت اقتصادی کشور ما داره
دختر جوان+مرد پیر ، پسر جوان+زن پیرتر
همه چیز پول نیست ولی وقتی 2 تا دختر و پسر تحصیلکرده بی پول هم با هم ازدواج میکنند ،مثل من وهمسرم ، مسائل مالی به همون اندازه که با ادم پیر ازدواج کنیم ، ما را پیر میکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار