بازدید 5422

مذاکرات هسته ای ایران و روسیه در مسکو برگزار شد

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی در باره دامنه همکاری های صنعت هسته ای ایران و روسیه با مقام های مسئول شرکت روس اتم مذاکره کرد.
کد خبر: ۷۱۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰ 25 July 2017
کمالوندی سرپرست هیات ایرانی روز سه شنبه در پایان سفر به مسکو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در باره مذاکرات انجام گرفته که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، اظهار کرد: دیدارها در چارچوب برنامه ریزی رایزنی های منظم دو کشور برگزار شد و در برگیرنده ابعاد مختلف همکاری های تهران و مسکو در عرصه صنعت هسته ای بود.

وی در دیدار با آلکسی لیخاچف رئیس شرکت روس اتم که با حضورمهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و با موضوع بررسی نقشه راه روابط هسته ای برگزار شد، از همکاری های این کشور در کمیسیون بررسی برجام قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تمامی طرفین به تعهدهای خود در اجرای کامل پیمان عمل کنند.

کمالوندی همچنین در باره مذاکرات خود با نیکلای اسپاسکی معاون امور بین الملل شرکت روس اتم، اظهار کرد: محورهای مورد بررسی ابعاد همکاری های ایران و روسیه در واحد اول نیروگاه بوشهر و همچنین کارهای مربوط به برنامه ساخت فازهای دوم و سوم این نیروگاه بود.
معاون سازمان انرژی اتمی همچنین امروز با سرگئی استورچاک معاون وزیر دارائی روسیه دیدار و مذاکره کرد.

شرکت دولتی روس اتم و همچنین چند شرکت تخصصی وابسته مسئولیت ساخت نیروگاههای هسته ای جدید و تامین نیازهای سوختی واحد اول نیروگاه بوشهر را براساس توافق های انجام شده بر عهده دارند.

براساس برنامه های پیش بینی شده در قرارداد ساخت نیروگاههای هسته ای جدید، سهم مشارکت ایران 10 درصد است و افزون بر آن توافق شده تا پیمانکاران ایرانی هر کار مربوط به پروژه ها که توان انجام آن را دارند، بر عهده گیرند.

با توجه به این توافق و همچنین مسئولیت اجرای عملیات ساختاری اولیه مانند عملیات ساختمانی نیروگاهها از سوی پیمانکاران داخلی، سهم شرکت های ایرانی تا 25 درصد کل کارها را شامل می شود.

روسیه در صنعت ساخت نیروگاه هسته ای یکی از پیشروترین های جهان است و بیشتر کشورهایی که در حال ساخت نیروگاه اتمی هستند از جمله چین و هند، با روس ها مشارکت دارند.

به لحاظ تولید سوخت هسته ای هم 40 درصد غنی سازی جهان در روسیه انجام می شود و هدف راهبردی این کشور نیز افزایش آن به 60 درصد تا سال 2030 است.

روس اتم با سهم 40 درصدی در بازار غنی سازی اورانیوم و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است. 

این شرکت همچنین ارزش قراردادهای کنونی خود را 110 میلیار دلار اعلام کرده که حدود 72 درصد آن مربوط به طرح های خارج از روسیه است. 

برجام 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان