بازدید 16452
از سوی هیأت انتخاب ایران تعیین شدند؛

هشت فیلم ایرانی کاندیدای نهایی برای معرفی به اسکار 2017

«ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده) به عنوان هشت فیلم نامزد معرفی به اسکار انتخاب شدند.
کد خبر: ۶۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 14 September 2016
هشت فیلم ایرانی کاندیدای نهایی برای معرفی به اسکار 2017هیأت معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا، فهرستی کوتاه مشتمل بر هشت فیلم را انتخاب کرد تا در نشست نهایی از میان این هشت فیلم، نماینده سینمای ایران در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار با نمایندگان سایر کشور به رقابت بپردازند.
 
به گزارش «تابناک»، هیأت معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با حضور علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و اعضای این هیات امروز (چهارشنبه 24 شهریور) تشکیل جلسه داد تا در فرصت باقی مانده، گزینه نهایی ایرانی برای جوایز اسکار رسماً معرفی شود.
 
این هیأت با عضویت پوران درخشنده (کارگردان)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیر حسین علم الهدی (دبیرشورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در حالی تشکیل شد که تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی از سلسله مکاتباتی با سازمان سینمایی و خانه سینما برای انتخاب اعضای بی‌طرف و فاقد منافع برای این هیأت سخن به میان آورد.
 
هشت فیلم ایرانی کاندیدای نهایی برای معرفی به اسکار 2017 
پس از بررسی‌های معمول، هیات انتخاب با بازخوانی مقررات وارد بررسی های تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سال جاری در شکل بیان مفاد، به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها، تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلم های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ضروری دانسته است:

•  تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی.
•  نخستین اکران عمومی در کشور مبدأ در فاصله زمانی یک سال گذشته (نهم مهر ۱۳۹۴ تا نهم مهر ۱۳۹۵) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که باید به فرهنگستان تحویل شود، این نمایش متوالی می بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد).
•  برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما.
•  عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی.
•  ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.
•  عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

در این نشست لیست بلندی از فیلم‌های حائز شرایط تهیه شده بود که همه فیلم‌ها دارای شرایط را در بر می‌گرفت. در نهایت این هیأت «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید» (آیدا پناهنده) را به عنوان هشت فیلم نامزد معرفی به اسکار انتخاب کرد.
 
زمان رأی‌گیری از اعضای آکادمی برای انتخاب نامزدها از 5 ژانویه آغاز می‌شود و تا 13 ژانویه ادامه خواهد داشت و نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی نیز روز 24 ژانویه (5 بهمن) اعلام خواهند شد. مراسم اعطای جوایز فنی و علمی اسکار روز 11 فوریه 2017 (23 بهمن) برگزار خواهد شد و دو روز بعد یعنی از دوشنبه 13 فوریه (25 بهمن) رأی گیری نهایی برای انتخاب برندگان جوایز کلید می‌خورد و اعضا، حداکثر تا سه‌شنبه 21 فوریه (سوم اسفند) فرصت دارند برگزیدگان خود را در شاخه‌های گوناگون انتخاب کنند. مراسم نهایی اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
 
گفتنی‌ است، بنا بر ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها، احتمال اینکه ایران در اسکار 2017 با هریک از کاندیداهای مطرح، برنده جایزه اسکار شود، بسیار اندک است که مسأله دلایل متعددی دارد. «تابناک» پیش از این به جزئیات مهمی که در بردن جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاثیر چشمگیری دارد و گزینه‌های اصلی این جایزه در اسکار هشتاد و نهم، پرداخته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار