بازدید 7657
گزارش آخرین تحولات میدانی سوریه؛

از تقابل جنگنده های آمریکا و سوریه در حسکه تا ادامه درگیری ها میان ارتش سوریه و نیروهای کرد

علاوه بر حمله جنگنده های روسیه به مواضع داعش و تروریست ها از خاک ایران که امروز خاتمه یافت، یکی از مهم ترین تحولات چند روز اخیر سوریه، درگیری شدید میان نیروهای ارتش سوریه و یگان های مدافع خلق کرد سوریه بوده که در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است.
کد خبر: ۶۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ 22 August 2016
علاوه بر حمله جنگنده های روسیه به مواضع داعش و تروریست ها از خاک ایران که امروز خاتمه یافت، یکی از مهم ترین تحولات چند روز اخیر سوریه، درگیری شدید میان نیروهای ارتش سوریه و یگان های مدافع خلق کرد سوریه بوده  که در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش «تابناک»، مهم ترین تحولات میدانی سوریه در 24 ساعت گذشته را باید شامل تحولات زیر دانست:

ادامه و تشدید درگیری های میان ارتش سوریه و کردها

با وجود تلاش های روسیه برای برقراری آتش بس میان ارتش سوریه و شبه نظامیان کرد در شهر حسکه، درگیری میان دو طرف شدت بیشتری پیدا کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، شبه نظامیان کرد وابسته به یگان های مدافع خلق (YPG) از بامداد امروز (دوشنبه) حمله گسترده ای برای تسلط به آخرین مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه در شهر حسکه در شمال شرق این کشور آغاز کرده و از نیروهای ارتش خواستند تسلیم شوند.

بر اساس این گزارش، ساکنان شهر حسکه و شبه نظامیان کرد در این باره اعلام کردند که یگان های مدافع خلق پس از آن که از نیروهای ارتش سوریه و گروه های مسلح طرفدار نظام حاکم در این کشور خواستند تسلیم شوند، حمله گسترده ای برای تسلط بر منطقه «نشوه» در شمال شرق این شهر آغاز کردند.

این در حالی است که یگان های کرد پیشتر منطقه «غویران»، تنها محله عرب نشین باقی مانده در دست نیروهای دولتی سوریه را کنترل کردند و هم اکنون نیز در تلاش هستند تا بر مربع امنیتی واقع در مرکز شهر حسکه تسلط یابند و این شهر را به صورت کامل در قبضه خود بگیرند.

در همین حال، درگیری مسلحانه یک هفته اخیر در حسکه که بخشی از آن در دست شبه نظامیان کرد و بخش دیگری نیز در کنترل نیروهای دولتی سوریه است، شدیدترین درگیری میان دو طرف از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی به شمار می آید و به فرار هزار شهروند غیر نظامی از این شهر منجر شده است.

بر همین اساس نیز ارتش سوریه هفته گذشته برای نخستین بار در پنج سالی که از جنگ داخلی می گذرد، جنگنده های خود را برای بمباران یگان های مدافع خلق به حسکه فرستاد و همین مسئله نیز باعث شد که ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد تروریسم به رهبری آمریکا، جنگنده هایی برای دفاع از نیروهای زمینی ویژه این کشور به منطقه اعزام کند.

این در حالی است که یگان های مدافع خلق ستون اصلی حمله تحت رهبری آمریکا علیه گروهک تروریستی داعش در سوریه به شمار می آید و کنترل بخش های زیادی از مناطق واقع در شمال این کشور را نیز در دست دارند که کردها طی چند سال اخیر در آن جا نوعی دولت خودگردان تشکیل داده اند.

از سوی دیگر، رسانه های رسمی سوریه نیروهای امنیتی وابسته به یگان های مدافع خلق و موسوم به «آسایش» را به نقض آتش بس با نیروهای ارتش این کشور متهم کرده و تاکید کردند که عناصر آن ساختمان های دولتی در حسکه را به آتش کشیدند.

این رسانه ها همچنین از تلاش عناصر آسایش برای تسلط کامل بر حسکه خبر دادند و آنها را به شعله ور ساختن خشونت ها از طریق تشدید اقدامات تحریک آمیز از جمله گلوله باران پایگاه های ارتش سوریه در این شهر متهم کردند که کردها اکثریت ساکنان آن را تشکیل می دهند.

این در حالی است که یگان های مدافع خلق برقراری آتش بس در حسکه را تکذیب کرده و با پخش اعلامیه و فراخوان از طریق بلندگو در تمامی مناطق حسکه، از نیروهای ارتش سوریه و گروه های مسلح هوادار نظام حاکم در این کشور خواستند یا سلاح های خود را تحویل دهند و یا این که منتظر مرگ خود باشند.

در همین حال، برخی منابع کرد در حسکه اعلام کردند که به نظر می رسد یگان های مدافع خلق تصمیم گرفته به دولت سوریه اجازه دهد در منطقه امنیتی شهر حسکه که در بر گیرنده برخی ساختمان های دولتی می باشد، حضوری نمادین داشته باشد.

لازم به ذکر است که برخی رسانه های خبری جهان عرب شامگاه یک شنبه از برقراری آتش بس در شهر حسکه با میانجی گری روسیه خبر داده و اعلام کرده بودند که آتش بس میان ارتش سوریه و شبه نظامیان کرد در این شهر شامل توقف اقدامات خصمانه، بیرون آوردن زخمی ها از مناطق شاهد درگیری، بازگشت به مرزبندی های پیشین میان دو طرف و آغاز مذاکرات دوجانبه می باشد.







آغاز عملیات ارتش سوریه در شمال لاذقیه

در تحول مهم دیگری، امروز نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه عملیات گسترده ای را برای پاکسازی ناطق حاشیه شمالی استان لاذقیه این کشور از تروریستهای القاعده آغاز کرده اند.


 بنابر این گزارش، در این عملیات که از ارتفاعات "جبل زویقات" اغاز گردیده، نیروهای تکاور دریایی موسوم به "مغاویر البحر"، کماندوهای یگان صقور الصحراء و نیروهای بسیج مردمی سوریه مشارکت داشته و هدف از آن سیطره بر شهر راهبردی الکبانه واقع در شمال شرقی استان لاذقیه می باشد. در صورت موفقیت ارتش سوریه در پاکسازی این شهرک با توجه به اشراف ارتفاع و نظامی آن بر مناطق شمالی سهل الغاب استان حماه و غرب استان ادلب بستر لازم برای گسترش عملیات نظامی به آنها ایجاد خواهد شد. کبانه آخرین مقر بزرگ تروریستها در شمال استان لاذقیه سوریه بشمار می رود.

ادامه عملیات موفق در شرق دمشق و قطع ارتباط تروریست ها با شهر دوما

ارتش و نیروهای دفاع ملی سوریه در ادامه عملیات «دوما» موفق شدند پس از کشتن شماری از عناصر گروهک تروریستی «جیش الاسلام» راه امدادی این گروه را در شهرک‌های الریحان_الشیفونیه قطع کنند.

سایه اخبار متعدد و مختلف نبردهای میدانی در شمال سوریه، ارتش این کشور در شرق دمشق در حال انجام عملیات مهمی است که در صورت موفقیت، دست تروریست‌های وابسته به عربستان از شرق دمشق کوتاه می‌شود.

نیروهای ارتش سوریه و دفاع ملی در ادامه عملیات در نزدیکی شهرک مهم «دوما» در ریف شرقی دمشق، پس از بازپس گیری مزارع حومه شهرک حوش نصری و تثبیت مواضع خود در این منطقه، از عصر یکشنبه حملات وسیعی را به مواضع جیش الاسلام آغاز کردند.

این عملیات از محور مزارع حوش نصری آغاز شد و بعد از چند ساعت درگیری، بامداد امروز ارتش موفق شد با پاکسازی مزارع غربی، راه امدادرسانی به تروریستها را از مسیر ارتباطی  شهرک های الریحان_الشیفونیه قطع کند.

دهها تروریست جیش الاسلام در این درگیری کشته و زخمی شدند اما تا کنون آمار دقیقی از منابع میدانی به دست گروه بین‌الملل فارس نرسیده است.

 
آخرین خبرها حاکیست که نیروهای پشتیبانی سوری در حال تثبیت مواضع آزاد شده و گروه های پیشتاز در حال پیشروی به سمت شهرک الشیفونیه هستند.

در صورت پاکسازی روستای راهبردی الشیفونیه نیروهای سوری به 3.5 کیلومتری بزرگترین پایگاه تروریست های جیش الاسلام(آخرین پایگاه نیروهای وابسته به عربستان در دمشق) می رسند.

همچنین با پاکسازی این شهرک راه امداد رسانی تروریستها از شهرک دوما به مناطق جنوب شرقی غوطه شرقی از جمله شهرکهای «حوش صالحیة و اوتایا» دچار مشکل خواهد شد.
 

ربودن 100 شهروند سوری توسط داعش

تروریست های داعش در قالب تحرکات امنیتی بی سابقه در شرق «الرقه» تعداد ایست های بازرسی خود را افزایش داده و ۱۰۰نفر از شهروندان سوری را بدون دلیل ربوده اند.

به گزارش پایگاه خبری «العهد»، گروه تروریستی داعش اقدامات امنیتی خود را در حومه شرقی شهر الرقه افزایش داده است و در همین راستا ۱۰۰ نفر از شهروندان سوری را ربوده است.

تروریست های داعش در قالب تحرکات امنیتی بی سابقه در شرق الرقه تعداد ایست های بازرسی خود را افزایش داده و ۱۰۰ نفر از شهروندان سوری را بدون هیچ دلیلی بازداشت کرده اند. گروه تروریستی داعش قبل از فرار از شهر «منبج» نیز دو هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان این شهر را گروگان گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی بهره برده بود.

در همین حال منابع خبری از حمله جنگنده های فرانسوی به شهر الرقه خبر می دهند. به گفته منابع خبری، جنگنده های فرانسوی در قالب نیروهای ائتلاف ضد داعش مناطقی از شهر الرقه را که پایتخت این گروه تروریستی می آید، بمباران کردند. از تلفات و خسارت این حمله خبری گزارش نشده است.

نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز قصد دارند تا عملیاتی را علیه تروریست های داعش در شهر «جرابلس» انجام دهند. هدف از این عملیات تسلط بر شهر جرابلس در مرز سوریه با ترکیه است.

تروریستهای داعش با فرار از شهر منبج به شهر جرابلس گریخته اند و این شهر اکنون تحت سیطره عناصر داعش قرار دارد.

تقابل جنگنده های سوریه و آمریکا در حسکه

یک مقام پنتاگون اعلام کرد که دو جنگنده F22 آمریکا، با پرواز بر فراز آسمان حسکه دو جنگنده ارتش سوریه را از آسمان این شهر دور کردند.

به گزارش ZerNews، طبق آخرین اخبار درگیری های حسکه میان نیروهای دولت سوریه و نظامیان YPG در این شهر، بعد از حملات هوایی جنگنده های دولت سوریه به مواضع YPG، جنگنده های آمریکایی اقدامات پیشگیرانه ای اتخاذ کرده اند.

ایالات متحده آمریکا، بمباران مواضع YPG را که در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکایی صورت گرفته یک وضعیت فوق العاده تلقی کرده و باربارا استار، خبرنگار رسمی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) به نقل از یک مسئول پنتاگون عنوان کرده است: 2 فروند جنگنده F-22 ایالات متحده آمریکا با پرواز بر فراز آسمان حسکه به مسافت 1 مایل 2 جنگنده SU-24 دولت سوریه را همراهی کرده و آنان را وادار به عقب نشینی کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان