بازدید 57145

یالثارات الحسین کل داستان «فروشنده» اصغر فرهادی را منتشر کرد!

پیگیری‌های «تابناک» حکایت از آن داشت که داستان فیلم «فروشنده»، که با تحریف‌های آشکار در شماره تازه یالثارات منتشر شده، احتمالاً توسط یکی از اشخاص حاضر در جشنواره کن روایت شده و احتمالاً به همین دلیل روایت دقیقی از ماجرا ذکر نشده است.
کد خبر: ۶۱۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 03 August 2016
یالثارات الحسین کل داستان «فروشنده» اصغر فرهادی را منتشر کرد!یالثارات الحسین در تازه‌ترین شماره‌اش، در پاسخ به انتقادهای شهاب حسینی از این نشریه، عوامل «فروشنده» اصغر فرهادی را فروشندگان غیرت خوانده و در اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ مطبوعات، کل داستان این فیلم را منتشر کرده است؛ اقدامی که می‌تواند با اقامه دعوای تهیه کنندگان فروشنده همراه باشد.
 
به گزارش «تابناک»، در شماره تازه‌ نشریه یالثارات الحسین، علاوه بر دفاع شدید از استفاده از لفظ «دیوث» درباره شماری از هنرمندان در شماره پیشین این نشریه و به حق خواندن این موضع‌گیری ـ که برخی از علما و مراجع در یک هفته اخیر به نفی آن پرداختند ـ پاسخی سخت به شهاب حسینی داده شد.
 
این بازیگر سینما با انتشار یادداشتی تند در واکنش به تعابیری که یالثارات برای هنرمندان به کار برد، نوشته بود: «آقایان نه چندان محترم و مجهول‌الحال که با وقاحت تمام، اقدام به چاپ مطلبی در شرمنامه خود کردید، پاسخ سؤالتان ساده است. دستان شما شایسته حرمت قلم نیست. آن را زمین بگذارید و به هم کیشان داعشی خود بپیوندید. برای آوردن نام هنر و هنرمندان این مرز و بوم دهان خود را آب بکشید که به هیچ عنوان صلاحیت اظهار نظر در مورد محبوبین دل این مردم را ندارید. ننگ بر شما».
 
پس از این یادداشت، شهاب حسینی در شبکه‌های اجتماعی به قتل تهدید و این تهدید با انتساب یادداشت تند شهاب حسینی به توهین به معصومین صادر شد که تفسیر اشتباهی برای تخریب این بازیگر بود؛ تهدیدی که با سکوت این بازیگر همراه شد؛ اما این پایان ماجرا نبود و امروز اتفاق تازه‌ای رخ داد که پرده تازه‌ای از این نمایش محسوب می‌شود.
 
یالثارات در شماره امروزش (چهارشنبه) که پس از توقیف از سوی هیأت نظارت منتشر شد، در مطلبی با تیتر «هنر دوگانه سازی» مشخصاً شهاب حسینی را هدف قرار داد و خطاب به او نوشت: «جناب شهاب خان دوگانه ساز، شما با حضور در فیلم فروشنده، قبلاً عضوی از داعش شده‌ای و متأسفانه اصغر فرهادی (کارگردان) به هیچ عنوان نتوانست سرمایه گذاری دختر امیر قطر را در فیلم فروشنده ماستمالی کند».
 
در بخشی دیگر از این هفته تامه، عبدالحمید محتشم مدیر مسئول یالثارات یادداشتی نوشته که در بخشی از آن تعبیر تندتری نسبت به هنرمندان به کار برده است: «انصار و یالثارات که ادعایی ندارند والا حکم تجمع در تالار وحدت و برگزاری شوی ابتدذال و بی عفتی برای نمایش در فضای مجازی و رسانه ها همان مفسد فی‌الارض است که از قول خبرگان اهل فن و دین شناس اعلام شده است.» اتهامی که این بار محتشم وارد می‌‌کند اگر ثابت شود و متهم، مجرم شناخته شود، مجازاتش اعدام است و اگر ثابت نشود، اتهام زننده مجازاتش حد شرعی است.
 
این نشریه همچنین با انتشار عکس شهاب حسینی و اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن، با تیتر قابل تأمل «غیرت را با فروشنده خواهیم فروخت؛ عریانی جشن حافظ کیلویی چند؟»، فیلم تازه اصغر فرهادی که شهاب حسینی برای نقش آفرینی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن دریافت کرد، به شدت مورد نقد قرار داد.
 
با این حال آنچه از نقد این فیلم به عنوان واکنش یالثارات به نقد شهاب حسینی پراهمیت‌تر است، انتشار جزئیات و سکانس به سکانس فیلم اصغر فرهادی در قالب این گزارش انتقادآمیز است. با توجه به اینکه فیلم «فروشنده» هنوز حتی خصوصی نیز اکران نشده و تنها در جشنواره کن و در شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش شده، اکنون این پرسش پیش می‌آید که داستان فیلم از کجا لو رفته است؟
 
پیگیری‌های «تابناک» حکایت از آن داشت که داستان فیلم «فروشنده» که با تحریف‌های آشکار در شماره تازه یالثارات منتشر شده، احتمالاً توسط یکی از اشخاص حاضر در جشنواره کن روایت شده و احتمالاً به همین دلیل روایت دقیقی از ماجرا ذکر نشده است. در واقع یالثارات علاوه بر خط داستانی، تفاسیر خود از شماری از سکانس‌های فیلم را به عنوان داستان فیلم منتشر کرده که پس از اکران فیلم، غیرواقعی بودنشان مشخص می‌شود.
 
برخی کارشناسان حقوقی در گفت و گو با «تابناک»، انتشار کامل داستان فیلم «فروشنده» را که می‌تواند منجر به آسیب به فروش و از دست رفتن بخشی از مخاطبان این فیلم سینمایی شود، دارای بار حقوقی دانستند و تأکید کردند، در صورت پیگیری حقوقی، علاوه بر اتهام‌های نشر اکاذیب به قصد تشویش افکار عمومی، افترا و توهین، احتمالاً این نشریه به واسطه تضییع اموال خصوصی محکوم به پرداخت رقمی به عنوان ضرر و زیان خواهد شد.
 

واکنش جامعه صنفى تهيه كنندگان سينماي ايران

 

پس از انتشار شماره تازه یالثارات و اصرار بر همان تعابیر پیشین و به کار بردن الفاظ و تعابیر تازه، جامعه صنفى تهيه كنندگان سينماي ايران با صدور اطلاعیه ای، نسبت به مواضع این نشریه و عدم برخورد عملی با این رویه، واکنش نشان داد.

در متن این بیانیه چنین آمده است؛
 
بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد...

باز گستاخان ادب بگذاشتند
چون گدایان زله‌ها برداشتند

جامعه صنفي تهيه كنندگان سينماى ايران، ضمن محكوم نمودن تكرار اين اهانت بزرگ و بى حرمتى به مقام والاى هنر و هنرمندان سينماى ايران اعلام مي دارد، این حرکت شرارت بار جز انتشار بداخلاقى و زمینه سازى براى ترويج فضاى ناصواب که تنها آرامش و امنيت جامعه را نشانه رفته است دليل و برهانى نخواهد داشت!

بانيان اين رفتارها به دنبال ايجاد شرايط مطلوب براي اظهار وجود جريانات رنگ باخته، شناخته شده، قانون گريز و مردم ستيز... بوده و هستند. اميدواريم مراجع قضايى همچون موارد مشابه در خصوص مورد مذكور (نشريه يالثارات) برخورد قاطع نموده و اجازه ندهند این هنجارشکنی ها دوباره و چند باره صورت پذیرد و خداي ناكرده شكل عمومي پيدا كند، چرا كه اين حرکت شنیع و بی‌شرمانه نه تنها خلاف ادب و اخلاق بلکه نقض مسلم حريم و حرمت انسانى و اجتماعى هزاران هنرمند و مصداق صريح زير پا نهادن قوانين و قراعد شرعی و حقوقی است.

خوب مي دانيم مسأله تنها تيتر يك نشريه نيست، بلكه عناد و عداوت جريان فكری پشت آن با هنرمندان شريف جمهوری اسلامى ايران است. با توجه به وضعیت کنونی منطقه و جهان درست در زماني كه وجود مقتدر مسئولان امنيتى كشور که فخر هر ایرانی ست امنیت حوزه سرزمین ایران راتضمین کرده است، آیا رواست که حوزه روانی مردم را با رفتارهای ناپسند و غیرمسئولانه دچار تشویش کنند!؟

برخورد قاطع و عاجل مسئولان قضايی منطبق با قانون در حمايت از اقدام درست و به جاى مسئولان فرهنگی امنيت داخلي را تضمين خواهد نمود، چرا که از تداوم قانون ستيزى و روند نهادینه شدن رفتارهاى غيراسلامى و انسانى با کاربرد واژه‌های زشت و قبیح در رسانه‌های کشور جلوگیری می‌شود.

بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی