بازدید 13174
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

وقوع عملیات تروریستی جدید در پایتخت افغانستان، اظهارات جنجالی دونالد ترامپ درباره جزیره کریمه، اتهام کلینتون به روسیه درباره هک ایمیل های حزب دموکرات، احتمال وقوع کودتای جدید در ترکیه و ابهام در قراردادهای فروش هواپیما به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۱۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 01 August 2016
جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیهوقوع عملیات تروریستی جدید در پایتخت افغانستان، اظهارات جنجالی دونالد ترامپ درباره جزیره کریمه، اتهام کلینتون به روسیه درباره هک ایمیل های حزب دموکرات، احتمال وقوع کودتای جدید در ترکیه و ابهام در قراردادهای فروش هواپیما به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

به گزارش «تابناک»، وقوع یک عملیات تروریستی جدید در پایتخت افغانستان، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی افغانستان گزارش کردند، انفجار بسیار مهیبی با کامیون بمب گذاری شده یکشنبه شب یک هتل امنیتی، محل اسکان خارجی ها را در اطراف کابل هدف قرار داد. این منابع به کشته ها یا زخمی های احتمالی این انفجار اشاره ای نکردند. طالبان با بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله تصریح کرد، یک کامیون بمب گذاری شده را در ورودی هتل نورث گیت، واقع در جاده جدید منتهی به پایگاه نظامی آمریکا در بگرام در شمال کابل منفجر کرده است. صدای این انفجار بسیار شدید، حدود ساعت یک و سی دقیقه به وقت محلی شنیده و سپس برق به مدت چند دقیقه قطع شد. طالبان مدعی «کشته شدن حدود 100 نفر از متجاوزان» در این عملیات شده است. 

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره روسیه، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ترامپ گفته ساکنان شبه جزیره کریمه تمایل دارند به روسیه بپیوندند و نمی خواهند زیر نظر اوکراین باشند. وی بار دیگر اعلام کرد، در صورت انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به رسمیت شناختن شبه جزیره کریمه را به عنوان خاک روسیه بررسی خواهد کرد. وی افزود: «تا آنجا که اطلاع دارم، مردم کریمه می خواهند با روسیه باشند و باید این مسأله را در نظر گرفت». ترامپ پیش از این اعلام کرده بود، در صورت انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مسأله به رسمیت شناختن کریمه را به عنوان خاک روسیه و همچنین مسأله لغو تحریم ها ضد مسکو را بررسی خواهد کرد. 

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

 همین موضع گیری ها سبب شده انتقادات جبهه مقابل، یعنی حزب دموکرات از ترامپ شدت یابد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «سرویس های اطلاعاتی روسیه، رایانه های کمیته ملی حزب دموکرات را هک کرده اند». وی در ادامه، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان را نیز متهم کرد که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمایت کرده است. کلینتون در مصاحبه با فاکس نیوز تأکید کرد: «ما می دانیم که سرویس های اطلاعاتی روسیه به کمیته ملی حزب دموکرات نفوذ کرده اند و می دانیم که آنها به ایمیل های زیادی دسترسی پیدا کرده اند و می دانیم که دونالد ترامپ حمایت بسیار دردسرساز خود را از پوتین نشان داده است». آمریکا تاکنون رسماً روسیه را به دست داشتن در هک کردن ایمیل های حزب دموکرات متهم نکرده است. 

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ترکیه اختصاص دارد. یکی از مهمترین این موضوعات، هشدار ترکیه به اتحادیه اروپا درباره توافقنامه لغو روادید است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در بخشی از گفت وگو با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگمانیه» به اتحادیه اروپا برای اجرای طرح لغو آزادی ویزا برای شهروندان ترک اولتیماتوم داده و تأکید کرد، «اگر لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر انجام نشود، ما دیگر توافق پناهندگان با اروپا را به رسمیت نخواهیم شناخت». وی تأکید کرد که دولت ترکیه انتظار ارائه یک تاریخ مشخص برای این منظور را از طرف اتحادیه اروپا دارد و این تاریخ می تواند، شروع یا اواسط اکتبر باشد. لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک قرار بود از ماه ژوئیه برداشته شود که به دلیل اینکه ترکیه همه شرایط مد نظر اروپا از جمله اصلاح قانون مبارزه با تروریسم خود را برآورده نکرد به تأخیر افتاد.

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

در این میان، روزنامه «ملیت» از احتمال وقوع کودتای جدید در ترکیه سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، منابع خبری ترکیه از اجرای تدابیر گسترده امنیتی در آدانا در پی دریافت اطلاعاتی درباره احتمال تلاش برای کودتای نظامی جدید خبر می دهند. بر همین اساس، ورود به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه و خروج از این پایگاه تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. در پی دریافت اطلاعاتی درباره احتمال تلاش طرفداران فتح الله گولن برای تکرار کودتا، اداره پلیس آدانا با اتخاذ تدابیر گسترده نیروهای پلیس را در نقاط دارای اهمیت راهبردی مستقر کرد. پلیس آدانا با اعلام وضعیت آماده باش همه نیروهای پلیس را به حضور در محل کار فراخواند. به دستور اداره پلیس آدانا علاوه بر نیروهای ویژه پلیس،‌ زره پوش ها و خودروهای ویژه مقابله با ناآرامی های اجتماعی نیز در مقابل مراکز نظامی آدانا مستقر شده اند.

جنجال بر سر اظهارات ترامپ درباره روسیه/ احتمال وقوع کودتایی جدید در ترکیه

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، سایت شبکه خبری «سی ان ان» از ابهام در فروش هواپیماهای مسافربری به ایران پرداخته است. در این مطلب آمده، شرکت‌های ایرباس و بوئینگ گفت‌و‌گوهایی را با ایران به محض رفع تحریم‌ها برگزار کردند و ایران توافق‌هایی را برای خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری از بوئینگ و 118 فروند از ایرباس امضا کرد؛ اما مشاجرات داخلی ایران، فقدان منابع مالی و مخالفت سیاسی آمریکا اجرای این توافق‌ها را در هاله‌ای از ابهام گذاشته و احتمالاً حجم این خریدها محدود می‌شوند. سی.ان.ان در ادامه با اشاره به مخالفت‌های مجلس نمایندگان آمریکا با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران می نویسد: «اگر دونالد ترامپ جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اجرای قرارداد شرکت بوئینگ نامعین‌تر از قبل می‌شود؛ ترامپی که توافق هسته‌ای را نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش کوبیده است». 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار