بازدید 3831

کلینیک حقوق شهروندی تأسیس می شود

وزیردادگستری گفت: باید در افکار عمومی و رسانه‌ها حقوق شهروندی مطرح شود تا شهروندان از حقوق خود مطلع شوند و این حقوق را مطالبه کنند.
کد خبر: ۵۹۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 09 June 2016
وزیردادگستری گفت: باید در افکار عمومی و رسانه‌ها حقوق شهروندی مطرح شود تا شهروندان از حقوق خود مطلع شوند و این حقوق را مطالبه کنند.

به گزارش روزنامه اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی درحاشیه امضای تفاهمنامه همکاری وزارتخانه‌های دادگستری وعلوم،‌ تحقیقات و فناوری، با تشریح مباحث مختلف حقوق بشر، اظهارداشت:‌ برای رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی نیازمند یک عزم عمومی در جامعه و دولت هستیم و رئیس‌جمهوری نیز بر این مساله تاکید دارد.

وزیردادگستری با بیان اینکه در این وزارتخانه با تاکید دولت و برای احقاق حقوق شهروندی معاونتی به نام حقوق بشر ایجاد شده است، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه نیز ماده قانونی را در مورد حقوق شهروندی آورده‌ایم که رئیس قوه قضائیه نیز نظرات اصلاحی داشت و در مجلس هم به تصویب رسید.

‏پورمحمدی با اشاره به وجود کلینیک‌های حقوق شهروندی در برخی کشورها، گفت: در صدد هستیم چنین مکان‌هایی را که متشکل از یک حقوقدان، روانشناس و مددکار اجتماعی است در کشور ایجاد کنیم.

وزیر دادگستری به انجمن مددکاران اجتماعی با 400 کلینیک و تشکل‌های مردم نهاد با بیش از 4000 تشکل که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: تشکل‌های مردم نهاد طبق ماده 66 آیین دادرسی کیفری حق شکایت در محاکم را دارند و این امر پتانسیل مهمی برای اجرای حقوق شهروندی در جامعه است.

پورمحمدی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات وفناوری از ظرفیت علمی، پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار است، افزود: در این تفاهمنامه همکاری می‌خواهیم از این ظرفیت در زمینه نظریه پردازی، ترویج و آموزش حقوق شهروندی استفاده کنیم.

 وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در راستای احقاق حقوق شهروندی در صدد هستیم برنامه‌های آموزشی را در مقاطع تحصیلی تدوین کنیم، گفت:‌ برای اشاعه حقوق شهروندی و تکالیف مردم و شهروندان برنامه‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی معین شود.

دکترمحمد فرهادی افزود: با توجه به دانشگاه‌ها و ابعاد گسترده از نظر شمار دانشجویان و وجود هیات‌های علمی و مراکز تحقیقاتی در وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری ضروری است در ابعاد آموزشی حقوق شهروندی تفاهمنامه همکاری با وزارت دادگستری داشته باشیم.

وی با اشاره به جامعه هدف دانشجویی که از 5 میلیون نفر دانشجو و استاد تشکیل شده است، اظهارداشت: وجود چنین جمعیتی می‌تواند در اجرای حقوق شهروندی بسیار موثر واقع شود.

فرهادی با بیان این که کمیته‌ای در زمینه حقوق شهروندی در این وزارتخانه تاسیس شده است، افزود: دراین کمیته با حضور همکاران وزارت دادگستری و وزارت علوم در ابعاد حقوق شهروندی و در حوزه آموزش و پژوهشی همکاری می‌شود تا برنامه‌هایی را برای ترویج حقوق شهروندی با نگرش و بینش آکادمیک تدوین شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه این کمیته در وزارت دادگستری تشکیل شده است، اظهارامیدواری کرد تا در آینده بحث حقوق شهروندی که مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب و رئیس‌جمهوری است، محقق شود.

وزیر دادگستری و وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان وزارت دادگستری به منظور بسط و گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی و بهره مندی از ظرفیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درجهت آموزش و ترویج حقوق شهروندی و افزایش آگاهی عمومی در زمینه مباحث حقوق بشر تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی